Philips 22 GL 565 upgrade

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door wouter »

Onlangs heb ik een setje lieve luidsprekertjes aangeschaft, de Philips 22 GL 565

Het is een 6,5" woofertje dat ongefilterd samenspeelt met een 5"dual cone breedbander welke een 5uF bipolaire condensator als filter heeft. De breedbander zit met wat glas?wol in een plastic kommetje en opzettelijke openingen in de diagonale hoeken. Een soort lekke mand dus :-)

Het setje is heel erg compact: 17 cm breed, 21,5 diep en bijna 30 cm hoog. Ik ben F.A.S.T. (fullrange and subwoofer technology) fan en was benieuwd naar dit setje. Er zat vrijwel geen laag in, maar wel een prettig breedband geluid.

Ik heb vanavond een nieuw filter gemaakt. Omdat de fase goed bleek kon ik rustig een spoel kiezen die goed uitpakte. De mini notch filtert een piek op 5 kHz weg. De 5uF hoogdoorlaat bleef, met eerst een L-pad en later alleen nog maar een 8,2Ohm serieweerstand er achter. Draadjes naar buiten, filtertje direct maar gesoldeerd en achterop gemonteerd en luisteren... YEAH!!! laag en midden is heerlijk in balans. Het hoog is ietwat kunstmatig, zal die wizzercone wel zijn. Niet te ver ingedraaid valt het eigenlijk nauwelijks op.

Hier de plaatjes :rock:
Philips 22GL565 024 paint.JPG
Philips 22GL565 001 paint.JPG
Philips 22GL565 002 paint.JPG
Philips 22GL565 003 paint.JPG
Philips 22GL565 023 paint.JPG
en de metingen...
22gl565 metingen.PNG
22gl565 metingen 2.PNG
Op termijn de demping maar eens aanpakken en de achterwand: ca. 3 mm hardboard :-# :rofl:

Heb inmiddels wat CD's beluisterd. Erg 'live' geluidsbeeld, veel diepte en het karakter is bewaard gebleven maar het laag kickt er warm en stevig(er) op los. Waarschijnlijk helemaal geinig op een buizenversterker dit...

Edit: http://www.oudio.nl/speakers/22gl565.htm
Laatst gewijzigd door wouter op di 08 jan 2013, 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door Henkjan »

ik zeg: mee naar Enschede :rock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door wouter »

Ik, of die boxjes? :wink:

Ik denk dat dat hem niet gaat worden gezien mijn hernia, beetje lange zit. Maar ze mogen daar wel heen, ze zijn al lang 18 jaar :rofl: of met iemand mee.

Ik heb nu wat langer zitten luisteren. Verschilt wel per CD of het goed of redelijk is. Ik had geen trek in een heel complex filter voor de breedbander. Die heeft gewoon zo z'n eigenschappen. Maar de vooruitgang is enorm en het is wel prettiger dan een doorsnee compact budget speakertje. Ik wil dat altijd dat het op alle soorten materiaal overeind blijft en dat gaat wel maar het kan schitteren op goede opnames!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door RobertD »

Hoe ziet het totale filter er nu uit?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door wouter »

voor het laag 550uF en 2,2mH in serie, met 0,33uF over de spoel heen (parallel) en achter de 5uF condensator voor de breedbander staat een 8,2Ohm serieweerstand.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door bas focal m180 »

Gaaf Wouter dat je deze leuke klassieker eens onderhanden hebt genomen .
Komt ook omdat ik erg geniet van mijn philips breedbander .

Een van de eerderen FAST speakers , niets meer aan het filter doen een breedbander is niet perfect linear , is ook niet nodig je hersenen corrigeren een hoop aan niet lineariteit .
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door wouter »

Nog even een plaatje, omdat ze zo leuk zijn. Filter is heel makkelijk met 2 krokodillenbek kabeltjes te omzeilien. Verschil met origineel is dan snel te doen.
Filter gemonteerd.JPG
Bevindingen tot nu toe:

De luidspreker heeft een iets te grote 'bult' rond 250Hz, deze zou meer asymmetrisch mogen zijn als een aflopend/hellend vlak van laag naar hoog.
Meettechnisch is het mooi omdat de gebruikelijke badkuip tussen 200 en 800 Hz er niet is, maar die valt bij opstelling in een kamer meestal weg - in de powerrespons blijkt dit meestal ook. Dus waarschijnlijk zit hier ietwat te veel energie. Hierdoor klinken de luidsprekers vrij 'vol' maar het laag zou aan kwaliteit winnen als in dit gebied filteren iets preciezer gebeurt en de curve wat netter wordt.

Het komt door de ghp constructie, die het laag laag aflopen terwijl de kast ietwat te groot is voor deze ghp filtering. Vandaar ook dat ik uitkwam op een relatief grote waarde voor deze compacte luidspreker
22gl565 met en zonder ghp550.PNG
philips filterupgrade.png
Gebruikersavatar
satbeginner
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 13:51

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door satbeginner »

Hallo Wouter,

ik heb uit de nalatenschap van mijn vader ook precies zo'n setje in ons "kantoortje" staan. :D :D

Gisteren heb ik jouw filter erbij gebouwd, en ook ik vind ze nu beter klinken.
Misschien omdat de "breedband" woofer nu niet meer de onnodige hoge tonen voor zijn kiezen krijgt?

Overigens zat er bij deze al een stuk 4cm dik glaswol op de achterkant geniet, wellicht omdat ze van begin 1968 zijn.
Ik heb overigens niet de 550uF geplaatst.

Bedankt voor je moeite en bijdrage,

Satbeginner (Leo)
Laatst gewijzigd door satbeginner op di 23 okt 2018, 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door Henkjan »

Ha Leo, welkom hier.

Leuk te lezen dat ook (juist?) deze oude Philipsen nog zoveel luisterplezier geven
Gebruikersavatar
satbeginner
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 13:51

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door satbeginner »

Henkjan schreef:
Ha Leo, welkom hier.

Leuk te lezen dat ook (juist?) deze oude Philipsen nog zoveel luisterplezier geven
Tsja, wat zal ik zeggen:

Die speakertjes kwamen er na onze verhuizing van Overschie naar Ridderkerk in februari 1968 (ik was toen 7), en deze zijn nooit meer bij mijn ouders weggegaan.
Ook heb ik de door mij weer gerestaureerde DUAL van mijn vader hier staan... :shock: :shock:

groeten,

Leo
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door Henkjan »

mooi zulke herrinneringen
ik heb ook de Dual draaitafel van m'n vader thuis staan, maar die heeft nog wat aandacht nodig
Gebruikersavatar
satbeginner
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 13:51

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door satbeginner »

Henkjan schreef:
mooi zulke herrinneringen
ik heb ook de Dual draaitafel van m'n vader thuis staan, maar die heeft nog wat aandacht nodig

Hier alle info over DUAL repair en restauratie:

https://www.vinylengine.com/turntable_f ... m.php?f=37
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door wouter »

Leuk om te lezen!
Ik heb ze uiteindelijk verkocht aan een liefhebber.
De upgrade was m.i. echt een upgrade, het mooie bleef en het felle werd minder, meer warmte door relatief meer laag.

Ik had ze wel op standaards staan, in een boekenkast was het misschien minder nodig geweest.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door arjank »

Dit draadje had ik nog helemaal niet gelezen Wouter, erg leuk! 8) :goedzo:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door VintageHarry »

Afgelopen week ook maar eens zo'n filter (na)gemaakt, grotendeels met onderdelen die hier nog lagen. Nog even wachten op een pakketje uit China met een paar schroefaansluitingen en een klein schakelaartje om de filtering naar wens weer te omzeilen. Dat schakelaartje zet ik in de terminal die er ook in komt.
Leuk dat je dit hebt ontwikkeld, Wouter! :D
Bijlagen
filter GL565.jpg
filter GL565.jpg (7.13 KiB) 2219 keer bekeken
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door bas focal m180 »

VintageHarry schreef:
Afgelopen week ook maar eens zo'n filter (na)gemaakt, grotendeels met onderdelen die hier nog lagen. Nog even wachten op een pakketje uit China met een paar schroefaansluitingen en een klein schakelaartje om de filtering naar wens weer te omzeilen. Dat schakelaartje zet ik in de terminal die er ook in komt.
Leuk dat je dit hebt ontwikkeld, Wouter! :D
:goedzo:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door VintageHarry »

Inmiddels heb ik beide exemplaren van deze boxen aangepast. Terminal er in gebouwd met schakelaartje om te kunnen kiezen tussen origineel en gemodificeerd:
IMG_0972.JPG
Alleen een opmerking bij het schema, woofer en breedbander moeten in tegenfase zoals dat ook van origine het geval is. Anders krijg je een serieuze dip ertussenin. Klein schrijffautje, de ongewijzigde fase werd immers al in een van de eerste posts van dit topic genoemd :wink:

Voor de rest complimenten, Wouter, dit klinkt echt duidelijk fijner dan het origineel! =D>
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door wouter »

Leuk om te lezen Harry!

Ik heb blijkbaar niet de absolute fases gecheckt, alleen gezorgd dat na de modificatie alles nog mooi klopt. Het is een vooruitgang naar mijn mening omdat het karakter van de luidspreker gebleven is, alles eenvoudig terug te draaien is, en de balans duidelijk beter geworden is. Ik begrijp alleen niet dat Philips zo'n basloze luidspreker op de markt heeft gebracht destijds, maar wellicht werd dat met loudness en regelaars vooral opgelost.
De gedane ingreep was erg eenvoudig en goedkoop uit te voeren, maar nu had ik de eer om het te ontwerpen.

Helaas kon ik bij spraak niet leven met dit speakertje en heb ik hem niet echt langer kunnen gebruiken in de woonkamer. Hetzelfde gold voor de Goodmans Maxim, 2 jaar naar gezocht en eventjes leuke tijd mee gehad maar niet bruikbaar. Een paartje speakers van onder de 100,- euro nieuw klinkt tegenwoordig beter. Kleine B&O Beovox C(X) 50... zelfde verhaal. Braun Output C, dat is echt leuk spul. Maar weinig correctie nodig om goed te klinken voor oud spul. Braun L300 eens gerefoamd, prachtig gebouw, helaas door uitharding oid te veel hoog. Wel extreem gebouwd.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door VintageHarry »

Ach, Wouter, ik had ook niet verwacht dat ze na deze mod mijn Translator Reflexions er uit zouden spelen hoor :wink: . Maar ze klinken best aardig nu, en dat met slechts een kleine investering. Zo kunnen ze eens wat vaker worden aangesloten in plaats van alleen maar onderdeel uit te maken van een "vintage" verzameling. En door het schakelaartje ook zonder verlies van originaliteit, al is de verlopen elco wel vervangen door een MKT.

Ze klinken nu zelfs beter dan hun grote broer de GL566, die heeft wel duidelijk meer bas maar tevens wat teveel hoog/mid. Jouw project is dan ook een motivatie om t.z.t. eens naar die filtering te gaan kijken :)

De Braun's (die je al eens in een topic hebt beschreven zag ik) zijn ook leuk! Wie weet, als ik ze ooit eens prettig geprijsd tegenkom.... :lol:
Ruud7
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 19 feb 2018, 12:30

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door Ruud7 »

Hoi Harry, das een tijd geleden, ondanks dat ik de reflexions aan jou hebt verkocht,bleef het maar in mijn hoofd dwarrelen,en na lang wikken en wegen toch weer een paar reflexions gekocht, maar ook een stel Bombarde,s.
Man,wat een geweldige verrijking. dus mijn verzameling Translator bestaan nu uit de Tr. Reference, Reflexions, Stylus one,Bombarde,s .
Het zijn en blijven geweldige luidsprekers.
Af en toe een upgrade,en ze kunnen weer een tijd mee.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips 22 GL 565 upgrade

Bericht door VintageHarry »

Ha Ruud, ja, dat is al weer even geleden dat ik ze bij je ophaalde! Grappig dat je er toch niet van kon loskomen, ondanks de aanwezigheid van de Reference. Een mooie Translator-verzameling heb je inmiddels opgebouwd! (past dat allemaal nog in die kleine ruimte? :wink: ). De Stylus One zou ik er ook wel graag bij willen hebben, dat is toch weer een andere opzet met de mid die het grootste deel van het spectrum doet. Maar die dingen lijken wel elk jaar duurder te worden :(
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”