Soundcraft Delta 200 Mengtafel

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

John P schreef:
Geen cadeautjes onder de boom dit jaar.
let wel, dan krijg je geen nieuw exemplaar, maar eentje van een jaar of 40 oud, die natuurlijk wel helemaal gerestaureerd is, afgeladen met transformatoren is, voorversterkers in klasse A heeft, en geen IC's in de signaal weg heeft zitten.

Dave Grohl heeft er zelfs een film over gemaakt :



Maar weer even terug naar de voeding, kastje en frontplaatje, ook uit de recycling.
Voeding (7).jpg
En (een set nieuwe) Neutrik 5-polige XLR stekker om de tafel aan de voeding te koppelen.
Voeding (6).jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

En dan gaat het geheel in het kassie gebouwd worden.
20180917_214604.jpg
Maikele
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01 jan 2015, 12:52
Locatie: Bangkok

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Maikele »

Netjes hoor Ray. Mooie ontwikkelingen :goedzo:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door AatV »

Een mooie binnenkant van dat "kassie" Ray, vooral die (Zeeuwse?) koellichamen. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Ja, die doen het hem helemaal!!! Je ziet a.h.w. de gaten in de achterkant helemaal niet meer. Dat goud met die zwarte kast is heel chique :goedzo: En helemaal op die blauwe ondergrond.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Gelukkig zie je d'r straks niks meer van, Peter. er gaat een deksel overheen, en het geheel gaat in het 19" rack...

Een opzetje gemaakt voor de 48 Volt voeding.
Ik heb geen microfoon die op fantoom-voeding werkt, en het is vooralsnog niet waarschijnlijk dat die er gaat komen, maar ik wil er voor de zekerheid wel een voeding voor ingebouwd hebben.
Naamloos.png
En de bijbehorende layout, ik heb nog geen transformatortje daarvoor, maar ben van plan om van de week even bij Radio Twenthe langs te gaan.
Naamloos2.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Schroef je die profielen toch aan de buitenkant :D Zonder gekheid, koelen ze ook een en stuk beter! Of worden ze niet zo heet?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Ah!buis »

Moet er geen stroombeperking op zo'n 48volt ding ?
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Schroef je die profielen toch aan de buitenkant :D Zonder gekheid, koelen ze ook een en stuk beter! Of worden ze niet zo heet?
Niet meer dan handwarm, buitenboord monteren lijkt mij dus niet veel zin te hebben.
Ah!buis schreef:
Moet er geen stroombeperking op zo'n 48volt ding ?
Zit op het origineel ook niet, dit is vrijwel dezelfde schakeling.
Maar suggesties van jouw kant kan ik altijd in overweging nemen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Moet er geen stroombeperking op zo'n 48volt ding ?
Zit op het origineel ook niet, dit is vrijwel dezelfde schakeling.
Maar suggesties van jouw kant kan ik altijd in overweging nemen.
Met zoiets zakt de uitgang in elkaar als er meer dan ~90mA wordt gebruikt.Dat is als er meer dan 0,6V over de 6,8Ω valt.Bij minder stroom spert de transistor, doet dan niks.
Grotere weerstand, kleinere stroom, te kiezen.
Anne
Bijlagen
Spook.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Moet er geen stroombeperking op zo'n 48volt ding ?
Anne
Waarom zou je dat doen? De TL783 is zelf al goed beveiligd en de phantom voeding is naar buiten toe beveiligd met 6K8 weerstanden. Beetje overdreven.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Moet er geen stroombeperking op zo'n 48volt ding ?
Anne
Waarom zou je dat doen? De TL783 is zelf al goed beveiligd en de phantom voeding is naar buiten toe beveiligd met 6K8 weerstanden. Beetje overdreven.
Tja, weet ik niet.Was maar een vraag, die stab. begrenst pas boven 0,5A, is misschien wat veel.
En als er overal grote serieweerstanden zitten, idd niet nodig, tenzij als bescherming tegen kortsluiting (met meer als 0,5A loopt de voeding dan te heet).
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Dan is dat meer een "Ray"beveiliging :lol: In dat geval zou ik een 100mA - 250mA zekering in de secundaire zetten. Maar er zit al een F1 in. Gewoon voor F1 een 50mA nemen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Peter heeft inderdaad gelijk dat er 6K8 weerstanden (R4 en R5) in de 48 Volt lijn zijn gebruikt.
Dat zou betekenen dat de stroom begrensd is tot 7 mA per kanaal ?
Naamloos.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Yep, per weerstand. Per kanaal is het het dubbele: 14 mA. Meeste microfoons trekken niet meer dan 1 a 5 mA
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Ja, inderdaad, ze staan parallel, heb verder ook geen ervaring met fantoomvoedingen.
Dus een trafootje met secundair 100 a 150 mA bij een Volt of 40 AC moet meer dan genoeg zijn ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Hou per kanaal 10 mA aan voor de phantom. Neem het totaal maal 2 voor de VA waarde van de trafo. De TL783 wil trouwens minimaal 15 mA belasting. Hou daar rekening mee voor de spanningsdeler voor de instelling. 40V - 48V lijkt mij prima voor de trafo. Onbelast schiet de spanning van die kleintjes nog flink omhoog. Soms meer dan 1,5x heb ik gemerkt. Overigens is die TL783 nou niet bepaald ruisarm. En daar voed je wel microfoons mee direct in de signaalweg. Ikzelf heb aan de uitgang altijd een cascade van 3x 1000uF gebruikt met daartussen 33 ohm weerstandjes als ruisfilter. Wel de diode over de TL783 (D2) zetten dan!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Okee, dat zijn nuttige tips waarmee ik aan de slag ga. :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Weet niet voor hoeveel kanalen je aan de slag gaat. Denk dat je met een 2x24V - 7VA vrij aardig weg komt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Geen idee, zoals gezegd heb ik (nog) geen microfoons, maar er zijn 20 kanalen waar een microfoonvoorversterker in zit.
Morgen even achter een trafo aan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Ik heb inmiddels een trafo(tje) kunnen vinden, 2 x 24 Volt. vermogen is echter wat aan de krappe kant, slechts 100 mA.
Weet nog niet of ik daarmee verder ga.
Inmiddels wel het schema aangepast aan de laatste opmerkingen.
Naamloos.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Zojuist bij Farnell via https://muxtronics.nl/onderdelen/ een bestelling voor diverse typen (merk) elco's geplaatst.
Sommige waardes die ik destijds in het voorjaar bij EOO had besteld gingen opraken,
niet wetende van de problemen die te verwachten waren natuurlijk.
Tevens gelijk maar een passend transformatortje voor de phantoom-voeding meegepakt :
https://nl.farnell.com/myrra/44276/tran ... dp/1777997
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Ah!buis »

Als de trafo toch nergens aanzit zou je de weerstand van 't filter kunnen opsplitsen, minder kans dat er iets via de massa doorkomt.(evt. de tweede ook)
Anne
Bijlagen
Namoos.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Ik weet niet zo of dit zinvol is.
Zag dat in de GND aansluiting van de XLR naar PCB ook een 10R weerstand is opgenomen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Nope, heeft echt geen zin. Enige wat je zou isoleren is netstoring. Maar met een koppelcapaciteit van de trafo van zeg 100pF doet die paar ohm helemaal niets. Gewoon hard aan de GND en zo dicht mogelijk op de XLR's.
Plaats reactie