Soundcraft Delta 200 Mengtafel

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ray,
Zo`n mengtafel verdiend een goede voeding, dit is een uitstekende voeding niet op de uitgang spanning letten kan voor elke gewenste spanning berekend worden.
Groet,
Pim
ScreenShot182.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Dank voor de suggestie.
Ik ben bezig met een nette voeding, maar daar wil ik eerst wat testen mee doen voordat ik daar wat over schrijf.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Goed nieuws !
De afgelopen tijd heb ik gewerkt aan een prototype van een voeding.
Dat blijkt zowaar te werken en de eerste testen en metingen zien er goed uit. :D

Nu is het zaak om de hele reutemeteut netjes in een stalen kastje te bouwen. en daar ook een paar fotootjes van te schieten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Een nieuwe ontwikkeling voor wat betreft de eindversterking.
Ik kwam achter het bestaan van de TDA7293.
Dit is een mono chipversterker vergelijkbaar met bijvoorbeeld de LM3886.
Als een bouwpakketje kost dat op ebay maar een paar knaken. aldus 2 stuks besteld.
Groot voordeel van de TDA7293 is dat hij een maximale voedingspanning van 60 VDC symmetrisch kan verdragen, dus kan ik de transformator of voeding en de koeling plus behuizing van de Kenwood versterker opnieuw gebruiken.
Ook gelijk er een setje met een UPC1237 beveiliging en relais erbij gedaan.
TDA7293 Datasheet.pdf
(391.86 KiB) 80 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Ah!buis »

Is geen onbekende hier ! Daar is Kappa7 mee in de weer geweest met z'n Bastogne projekt.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door PimDriessen »

ray5150 schreef:
Goed nieuws !
De afgelopen tijd heb ik gewerkt aan een prototype van een voeding.
Dat blijkt zowaar te werken en de eerste testen en metingen zien er goed uit. :D

Nu is het zaak om de hele reutemeteut netjes in een stalen kastje te bouwen. en daar ook een paar fotootjes van te schieten.
Hoi Ray,
En voor de geïnteresseerde lezers een schema.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Is geen onbekende hier ! Daar is Kappa7 mee in de weer geweest met z'n Bastogne projekt.
Ja, inderdaad, dat is alweer even geleden. wel had hij er drie parallel staan en een buis ervoor.
Ik was van plan het een stuk eenvoudiger te houden.
Zal die nog eens doorlezen of er interessante dingetjes tussen zit voor mij.

PimDriessen schreef:
En voor de geïnteresseerde lezers een schema.
Ja,ja, geduld, komt eraan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Die van George was nog niet klaar hoor :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Barry2001 »

Probleem bij George was het parallel schakelen wat in eerste instantie goed leek te gaan, later fikte de boel uit.
Maar zo in enkele vorm, lijkt me een prima oplossing.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Precies dat bedoelde ik Barry!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Het definitieve voedingsschema. deze haalde ik uit een service manual van een grote studiotafel.
Oorspronkelijk waren daarin 6 stuks 3055 per kant toegepast. dat heb ik gehalveerd.

Het is de bedoeling dat de voeding een symmetrische 17 Volt gaat leveren, misschien een ietwat vreemde waarde, want opamps draaien meestal op 15 Volt, echter, bedenk ook dat er tussen voeding en tafel een paar meter kabel komt, en dat de spanning intern ook nog door 4 meter bandkabel voor het meest linkse kanaal-module loopt. dan zit er op ieder kanaal ook nog een RC filter in de voedingslijn.
(ik meen zo uit mijn hoofd 10R en 220uF.)
Voeding Schema.png
Ik had in enkele artikelen over de 723 gelezen dat deze graag een voedingspanning wil zien die minimaal een Volt of drie hoger is dan de beoogde uitgangsspanning, daarom is er een apart voedingkje voor bedacht rondom een 78XX. Normaal gesproken zou je daarvoor een 7824 pakken, ik had echter nog wat 7818 liggen, dus deze is "opgetild " met een zenerdiode van een paar Volt.
Ik had tijdens het tekenen nog geen defintieve voedingstrafo voorhanden (nu wel), dus daarom de mogelijkheid gecreëerd om daarvoor een aparte trafo te gebruiken. uit de testen bleek dat dat niet nodig was en goed werkte, dus zit de AC nu met 2 draadjes aan de soldeerzijde doorgelust van de AC faston's naar de kleine gelijkrichter.
Voeding Layout.png
Het is gelukt om dit allemaal op iets minder dan een halve eurokaart te krijgen, de afmetingen zijn 78 x 99 millimeter.
Vind het er wel netjes uitzien, al zeg ik het zelf...
Er worden er 2 opgebouwd, deze worden aan de uitgang in serie gekoppeld. de regelbaarheid ligt onbelast tussen 16.5 en 20 Volt.
Voeding (1).jpg
Het meerendeel van de onderdelen is nog afkomstig van EOO (paar maanden geleden al aangeschaft), aangevuld met hier en daar wat ebay dingetjes.
Ik heb gekozen voor drie elco's van 2200 uf/50 V, van Nippon Chemicon.
Reden hiervoor was dat het moeizaam was een behoorlijke merk elco van tussen de 4700 en 6800 uf bij EOO te vinden.
Dit leek me ook een goede oplossing.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Mooi gemaakt Ray :bakkie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ds23man »

Wel een beetje overkill met dat koellichaam voor die 24V regelaar, ding hoeft niet veel te leveren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Ja, klopt, maar ik had er ooit tien van die koelblokjes voor een knaak...
Komt altijd van pas.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

De beide voedingsmodules vrijwel geheel gemonteerd :
Voeding (3).jpg
En de soldeerzijde, vlak voor het spuiten met beschermlak.
Voeding (2).jpg
En een foto van het testen, hier staat de voeding ruim 4 Ampère te leveren, de koeling is er niet echt van onder de indruk. :D
Zoals te zien is, is de belasting een auto halogeen koplamp van zo'n 50 Watt.
Voeding (5).jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Ik wil echt gewoon een schilderij van jouw werkbank bedenk ik me nu :goeie:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door FR_Aad »

Goed bezig die Ray :goeie:
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ray,
Heb je de oscilloscoop er al aan gehangen om te zien hoeveel ruis de voeding produceert?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Waar ken ik die koelblokken toch van :-k
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

PimDriessen schreef:
Heb je de oscilloscoop er al aan gehangen om te zien hoeveel ruis de voeding produceert ?
Ja, en nee. ik had wel een meting gedaan tijdens de test met het halogeenlampje, maar daar zag ik niks zinnig uit.
Of ik onbelast heb gemeten weet ik niet meer.
Binnenkort nog eens even een poging wagen.
Shadow schreef:
Waar ken ik die koelblokken toch van :-k
Die had ik op een luisterdag in Alphen van een niet nader te noemen forumlid overgenomen... :mrgreen:

Dan een woordje over de transformator, er is een gelijkspanning van ongeveer 21 Volt benodigd. dat zou dus een secundaire wisselspanning van ongeveer 15 Volt moeten zijn, zo had ik berekend. de benodigde stroom per wikkeling zou minimaal 2 Ampère moeten zijn.
Zo'n trafo kost bij Amplimo om en nabij de 50 euro.
Ik besloot eens per PB wat rond te vragen bij diverse forumleden of zij iets hadden liggen wat aan mijn vraag kon voldoen.
Een zeer gewaardeerd lid kon mij voor een hele bescheiden prijs helpen met twee stuks ringkern van 2 x 15 VAC bij 80 VA. :D
Aldus besloten om beide trafo's te gaan gebruiken (een trafo per voedingsmodule) met de secundaire wikkelingen parallel geschakeld.
Zo is er in ieder geval geen stroomtekort.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Even een leukigheidje tussendoor. grote studiotafels zoals Neve en SSL zijn vaak voorzien van gemotoriseerde faders.
Die worden natuurlijk aangestuurd door een computersysteem, en die heeft op zijn beurt weer een demonstratie-modus erin gebakken zitten :

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Schatje, dit jaar geen kerstboom :rock: ik weet wat beters :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Dat zou een errug prijzig kerstboompje worden, reken op een bedrag van rond de 100K. :roll:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Kuch :shock:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door John P »

Geen cadeautjes onder de boom dit jaar.
Plaats reactie