Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Hoi Ray,
Zo`n mengtafel verdiend een goede voeding, dit is een uitstekende voeding niet op de uitgang spanning letten kan voor elke gewenste spanning berekend worden.
Groet,
Pim
Zo`n mengtafel verdiend een goede voeding, dit is een uitstekende voeding niet op de uitgang spanning letten kan voor elke gewenste spanning berekend worden.
Groet,
Pim
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Dank voor de suggestie.
Ik ben bezig met een nette voeding, maar daar wil ik eerst wat testen mee doen voordat ik daar wat over schrijf.
Ik ben bezig met een nette voeding, maar daar wil ik eerst wat testen mee doen voordat ik daar wat over schrijf.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Goed nieuws !
De afgelopen tijd heb ik gewerkt aan een prototype van een voeding.
Dat blijkt zowaar te werken en de eerste testen en metingen zien er goed uit.
Nu is het zaak om de hele reutemeteut netjes in een stalen kastje te bouwen. en daar ook een paar fotootjes van te schieten.
De afgelopen tijd heb ik gewerkt aan een prototype van een voeding.
Dat blijkt zowaar te werken en de eerste testen en metingen zien er goed uit.
Nu is het zaak om de hele reutemeteut netjes in een stalen kastje te bouwen. en daar ook een paar fotootjes van te schieten.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Een nieuwe ontwikkeling voor wat betreft de eindversterking.
Ik kwam achter het bestaan van de TDA7293.
Dit is een mono chipversterker vergelijkbaar met bijvoorbeeld de LM3886.
Als een bouwpakketje kost dat op ebay maar een paar knaken. aldus 2 stuks besteld.
Groot voordeel van de TDA7293 is dat hij een maximale voedingspanning van 60 VDC symmetrisch kan verdragen, dus kan ik de transformator of voeding en de koeling plus behuizing van de Kenwood versterker opnieuw gebruiken.
Ook gelijk er een setje met een UPC1237 beveiliging en relais erbij gedaan.
Ik kwam achter het bestaan van de TDA7293.
Dit is een mono chipversterker vergelijkbaar met bijvoorbeeld de LM3886.
Als een bouwpakketje kost dat op ebay maar een paar knaken. aldus 2 stuks besteld.
Groot voordeel van de TDA7293 is dat hij een maximale voedingspanning van 60 VDC symmetrisch kan verdragen, dus kan ik de transformator of voeding en de koeling plus behuizing van de Kenwood versterker opnieuw gebruiken.
Ook gelijk er een setje met een UPC1237 beveiliging en relais erbij gedaan.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Is geen onbekende hier ! Daar is Kappa7 mee in de weer geweest met z'n Bastogne projekt.
Anne
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Hoi Ray,ray5150 schreef:Goed nieuws !
De afgelopen tijd heb ik gewerkt aan een prototype van een voeding.
Dat blijkt zowaar te werken en de eerste testen en metingen zien er goed uit.![]()
Nu is het zaak om de hele reutemeteut netjes in een stalen kastje te bouwen. en daar ook een paar fotootjes van te schieten.
En voor de geïnteresseerde lezers een schema.
Groet,
Pim
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ja, inderdaad, dat is alweer even geleden. wel had hij er drie parallel staan en een buis ervoor.Ah!buis schreef:Is geen onbekende hier ! Daar is Kappa7 mee in de weer geweest met z'n Bastogne projekt.
Ik was van plan het een stuk eenvoudiger te houden.
Zal die nog eens doorlezen of er interessante dingetjes tussen zit voor mij.
Ja,ja, geduld, komt eraan.PimDriessen schreef:En voor de geïnteresseerde lezers een schema.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Probleem bij George was het parallel schakelen wat in eerste instantie goed leek te gaan, later fikte de boel uit.
Maar zo in enkele vorm, lijkt me een prima oplossing.
Maar zo in enkele vorm, lijkt me een prima oplossing.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Het definitieve voedingsschema. deze haalde ik uit een service manual van een grote studiotafel.
Oorspronkelijk waren daarin 6 stuks 3055 per kant toegepast. dat heb ik gehalveerd.
Het is de bedoeling dat de voeding een symmetrische 17 Volt gaat leveren, misschien een ietwat vreemde waarde, want opamps draaien meestal op 15 Volt, echter, bedenk ook dat er tussen voeding en tafel een paar meter kabel komt, en dat de spanning intern ook nog door 4 meter bandkabel voor het meest linkse kanaal-module loopt. dan zit er op ieder kanaal ook nog een RC filter in de voedingslijn.
(ik meen zo uit mijn hoofd 10R en 220uF.)
Ik had in enkele artikelen over de 723 gelezen dat deze graag een voedingspanning wil zien die minimaal een Volt of drie hoger is dan de beoogde uitgangsspanning, daarom is er een apart voedingkje voor bedacht rondom een 78XX. Normaal gesproken zou je daarvoor een 7824 pakken, ik had echter nog wat 7818 liggen, dus deze is "opgetild " met een zenerdiode van een paar Volt.
Ik had tijdens het tekenen nog geen defintieve voedingstrafo voorhanden (nu wel), dus daarom de mogelijkheid gecreëerd om daarvoor een aparte trafo te gebruiken. uit de testen bleek dat dat niet nodig was en goed werkte, dus zit de AC nu met 2 draadjes aan de soldeerzijde doorgelust van de AC faston's naar de kleine gelijkrichter.
Het is gelukt om dit allemaal op iets minder dan een halve eurokaart te krijgen, de afmetingen zijn 78 x 99 millimeter.
Vind het er wel netjes uitzien, al zeg ik het zelf...
Er worden er 2 opgebouwd, deze worden aan de uitgang in serie gekoppeld. de regelbaarheid ligt onbelast tussen 16.5 en 20 Volt.
Het meerendeel van de onderdelen is nog afkomstig van EOO (paar maanden geleden al aangeschaft), aangevuld met hier en daar wat ebay dingetjes.
Ik heb gekozen voor drie elco's van 2200 uf/50 V, van Nippon Chemicon.
Reden hiervoor was dat het moeizaam was een behoorlijke merk elco van tussen de 4700 en 6800 uf bij EOO te vinden.
Dit leek me ook een goede oplossing.
Oorspronkelijk waren daarin 6 stuks 3055 per kant toegepast. dat heb ik gehalveerd.
Het is de bedoeling dat de voeding een symmetrische 17 Volt gaat leveren, misschien een ietwat vreemde waarde, want opamps draaien meestal op 15 Volt, echter, bedenk ook dat er tussen voeding en tafel een paar meter kabel komt, en dat de spanning intern ook nog door 4 meter bandkabel voor het meest linkse kanaal-module loopt. dan zit er op ieder kanaal ook nog een RC filter in de voedingslijn.
(ik meen zo uit mijn hoofd 10R en 220uF.)
Ik had in enkele artikelen over de 723 gelezen dat deze graag een voedingspanning wil zien die minimaal een Volt of drie hoger is dan de beoogde uitgangsspanning, daarom is er een apart voedingkje voor bedacht rondom een 78XX. Normaal gesproken zou je daarvoor een 7824 pakken, ik had echter nog wat 7818 liggen, dus deze is "opgetild " met een zenerdiode van een paar Volt.
Ik had tijdens het tekenen nog geen defintieve voedingstrafo voorhanden (nu wel), dus daarom de mogelijkheid gecreëerd om daarvoor een aparte trafo te gebruiken. uit de testen bleek dat dat niet nodig was en goed werkte, dus zit de AC nu met 2 draadjes aan de soldeerzijde doorgelust van de AC faston's naar de kleine gelijkrichter.
Het is gelukt om dit allemaal op iets minder dan een halve eurokaart te krijgen, de afmetingen zijn 78 x 99 millimeter.
Vind het er wel netjes uitzien, al zeg ik het zelf...
Er worden er 2 opgebouwd, deze worden aan de uitgang in serie gekoppeld. de regelbaarheid ligt onbelast tussen 16.5 en 20 Volt.
Het meerendeel van de onderdelen is nog afkomstig van EOO (paar maanden geleden al aangeschaft), aangevuld met hier en daar wat ebay dingetjes.
Ik heb gekozen voor drie elco's van 2200 uf/50 V, van Nippon Chemicon.
Reden hiervoor was dat het moeizaam was een behoorlijke merk elco van tussen de 4700 en 6800 uf bij EOO te vinden.
Dit leek me ook een goede oplossing.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Wel een beetje overkill met dat koellichaam voor die 24V regelaar, ding hoeft niet veel te leveren.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ja, klopt, maar ik had er ooit tien van die koelblokjes voor een knaak...
Komt altijd van pas.
Komt altijd van pas.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
De beide voedingsmodules vrijwel geheel gemonteerd :
En de soldeerzijde, vlak voor het spuiten met beschermlak.
En een foto van het testen, hier staat de voeding ruim 4 Ampère te leveren, de koeling is er niet echt van onder de indruk.
Zoals te zien is, is de belasting een auto halogeen koplamp van zo'n 50 Watt.
En de soldeerzijde, vlak voor het spuiten met beschermlak.
En een foto van het testen, hier staat de voeding ruim 4 Ampère te leveren, de koeling is er niet echt van onder de indruk.
Zoals te zien is, is de belasting een auto halogeen koplamp van zo'n 50 Watt.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ik wil echt gewoon een schilderij van jouw werkbank bedenk ik me nu 
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Hoi Ray,
Heb je de oscilloscoop er al aan gehangen om te zien hoeveel ruis de voeding produceert?.
Groet,
Pim
Heb je de oscilloscoop er al aan gehangen om te zien hoeveel ruis de voeding produceert?.
Groet,
Pim
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ja, en nee. ik had wel een meting gedaan tijdens de test met het halogeenlampje, maar daar zag ik niks zinnig uit.PimDriessen schreef:Heb je de oscilloscoop er al aan gehangen om te zien hoeveel ruis de voeding produceert ?
Of ik onbelast heb gemeten weet ik niet meer.
Binnenkort nog eens even een poging wagen.
Die had ik op een luisterdag in Alphen van een niet nader te noemen forumlid overgenomen...Shadow schreef:Waar ken ik die koelblokken toch van
Dan een woordje over de transformator, er is een gelijkspanning van ongeveer 21 Volt benodigd. dat zou dus een secundaire wisselspanning van ongeveer 15 Volt moeten zijn, zo had ik berekend. de benodigde stroom per wikkeling zou minimaal 2 Ampère moeten zijn.
Zo'n trafo kost bij Amplimo om en nabij de 50 euro.
Ik besloot eens per PB wat rond te vragen bij diverse forumleden of zij iets hadden liggen wat aan mijn vraag kon voldoen.
Een zeer gewaardeerd lid kon mij voor een hele bescheiden prijs helpen met twee stuks ringkern van 2 x 15 VAC bij 80 VA.
Aldus besloten om beide trafo's te gaan gebruiken (een trafo per voedingsmodule) met de secundaire wikkelingen parallel geschakeld.
Zo is er in ieder geval geen stroomtekort.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Even een leukigheidje tussendoor. grote studiotafels zoals Neve en SSL zijn vaak voorzien van gemotoriseerde faders.
Die worden natuurlijk aangestuurd door een computersysteem, en die heeft op zijn beurt weer een demonstratie-modus erin gebakken zitten :
Die worden natuurlijk aangestuurd door een computersysteem, en die heeft op zijn beurt weer een demonstratie-modus erin gebakken zitten :
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Dat zou een errug prijzig kerstboompje worden, reken op een bedrag van rond de 100K. 
