Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

20x30cm 0.07K/W
5A425CB6-DA37-4C68-B2D6-A1EAE7BF58C7.jpeg
8D302A36-2861-4F23-AE8E-F7CD4163E6B6.jpeg
Plek genoeg!
F1CFAD74-B662-47DF-B26A-4D5F29C084CB.jpeg
4130FF33-FFA4-47AF-8176-1F088C3C7936.jpeg
100 stuks 9610’s
100 stuks 150’s
100 stuks 044’s
100 stuks 244’s
240’s en Schottky bruggen nog onderweg, we hebben iets te matchen van de winter :relax:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Dat zijn een paar beste blokjes, ja.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Is ook wel nodig voor een Pass :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Barry2001 »

Gaaf zeg. Hoe ga je dat matchen eigenlijk doen? Matchen op zich is duidelijk, maar maak je van te voren groepjes met een bepaalde tolerantie? Ik neem aan dat je niet steeds een FET gaat meten om vervolgens bijpassend te zoeken.
Met zoveel FET's te meten is een testplan opstellen best handig denk ik :relax:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Alle 100 nummeren, alles meten (en invoeren in excel) en dan groepjes van 8 maken voor de standaard versterkers en groepjes van 16 of 32 voor de hotrod edition. De 150’s kreeg ik als tip mee van DIY om een versie met 4 fets per kanaal te bouwen, ze zien daar meer heil in minimaal 8 stuks per kanaal ofzo...
tip kwam van een kerel die monoblokken met 40 fets per kanaal gebouwd had :shock:
Lijkt me wat overdreven.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Barry2001 »

Voordeel is dan wel dat je achteraf nog je tolerantie krapper kunt zetten als je veel matches echt dicht bij elkaar hebt. En altijd nog kunt bepalen hoe je je groepjes maakt. Klinkt wel als een goede strategie.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door dre »

Heb je wat aan een Peak Atlas DCA55?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Ja precies, ik leer het ook maar as we progress dus tik me maar op de vingers als ik het fout doe :lol:
dre schreef:
Heb je wat aan een Peak Atlas DCA55?
Ja en nee, de accuracy is +/-20mV, terwijl je fets matcht op iets van 0,01mV, de drain current is 2,5mA terwijl je ze wil testen op de bias die je ze mee gaat geven in de versterker...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Mwah, voor de uitgangsfets match je op gelijke stroom bij een gelijke V_gs. Daarbij is V_gs het uitgangspunt en de stroom het resultaat. Als je ze matched op 10% gelijk stroom bij dezelfde V_gs zit je prima. Kun je nauwkeuriger matchen is dat altijd goed maar niet echt nodig. De ingangsfets match je op V_gs bij gelijke stroom. Daarbij is een afwijking van <= 1mV verschil in V_gs al best netjes. Dat hoeft echt niet binnen uV's. Al mag minder wel natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Mwah, voor de uitgangsfets match je op gelijke stroom bij een gelijke V_gs. Daarbij is V_gs het uitgangspunt en de stroom het resultaat. Als je ze matched op 10% gelijk stroom bij dezelfde V_gs zit je prima.
Het schakelingetje, wat ik even terug voorstelde, doet 't net andersom.
Het verplicht de fet tot een stroom,te kiezen gelijk aan die in de versterker, en dan kun je de bijbehorende Vgs aflezen.Wel zo makkelijk :sure:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Mwah, voor de uitgangsfets match je op gelijke stroom bij een gelijke V_gs. Daarbij is V_gs het uitgangspunt en de stroom het resultaat. Als je ze matched op 10% gelijk stroom bij dezelfde V_gs zit je prima.
Het schakelingetje, wat ik even terug voorstelde, doet 't net andersom.
Het verplicht de fet tot een stroom,te kiezen gelijk aan die in de versterker, en dan kun je de bijbehorende Vgs aflezen.Wel zo makkelijk :sure:
Anne
Misschien wel makkelijk maar het is niet de bedoeling bij de vermogensfets aan de uitgang.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Het schakelingetje, wat ik even terug voorstelde, doet 't net andersom.
Het verplicht de fet tot een stroom,te kiezen gelijk aan die in de versterker, en dan kun je de bijbehorende Vgs aflezen.Wel zo makkelijk :sure:
Anne
Misschien wel makkelijk maar het is niet de bedoeling bij de vermogensfets aan de uitgang.
Hoezo :? Als twee fet's, bij de bedoelde uitgangsstroom, dezelfde Vgs hebben zit 't toch goed ?
Anne
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Dat zijn een paar beste blokjes, ja.
Even de datasheet erbij;
Heatsink.pdf
(653.3 KiB) 149 keer gedownload
Dan zie ik dat we eeder op 0.15K/W zitten omdat ABL Components de waardes opgeeft als ze geforceerd gekoeld zijn.
Maar voor een originele Aleph-X met 134W per kanaal aan dissipatie kom je met 134x0.15= 20.1K boven omgevingstemperatuur nog prima uit, voor de 'grote' versie moeten we waarschijnlijk naar 4 blokken per kanaal - dissiperen we 440W per kanaal - 440/4=110W per blok, 110x0.15= 16,5K boven omgevingstemperatuur - daar komen we wel mee weg.

Was jij nog verder gekomen met de uitbreidingsbordjes Ray?
Laatst gewijzigd door Shadow op di 11 sep 2018, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Zekers, ik heb de pad's van de source-weerstanden vergroot naar ruim 3 mm; maar ik denk dat om en nabij de 4 mm ook niet misstaat.
Vanavond even een printscreen plaatsen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

super :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Zoals beloofd hier een printscreen van de huidige lay-out :
Naamloos.png
Als gesteld zijn de pad's van de source-weerstanden nu 3.8 mm, en ook heb ik de pad's van de MOSFET's met ongeveer een kwart vergroot.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door dre »

Goed bezig Ray! :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Mooi hoor, is dit klaar voor China zo?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Nee, nog niet helemaal.
Ligt aan de mening van de oudgedienden, en ik ga vanavond nog even een vraag vergezeld van ingezoomde printscreens opstellen.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door 3kes »

Heel mooi project! Zoals je weet ben ik de F5 aan het bouwen, althans.. spullen aan het verzamelen. Ik zoek nog ideeen voor de behuizing/koelelementen en voor de gelijkrichting. Heb jij zaken over?
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door 3kes »

M'n vriendin zegt altijd al dat ik niet kan zoeken.. :lol: Kwam onderlaatst een hele mooie behuizing tegen, schijnt als kit door Pass geleverd te zijn. Custom build behuizing verwacht ik dus.
Bijlagen
IMG_9449.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door ray5150 »

Dat is de originele behuizing van de Aleph5, dacht ik.
Die heb ik, maar dan met een andere jas eromheen.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door 3kes »

En juist die jas vind ik zo origineel ;)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Bericht door Shadow »

Ik heb de ABL 177AB blokken voor m’n Aleph X projecten, maar ik heb nog wel blank alu liggen ook van 20x40cm, deze zijn echter hoger dan ze breed zijn.

Deze ga ik gebruiken voor de Aleph-X;
94BC234E-FACB-4802-9B6E-AC48931D37A4.jpeg
En deze heb ik wel liggen voor de verkoop;
0978B44C-8FC6-486F-8FB9-3132D043BC61.jpeg
Kom je naar de luisterdag in Alphen? Ik neem altijd m’n koelblokkenwinkel mee naar de luisterdagen, behalve Beetsterzwaag.
Plaats reactie