Anthology speaker build

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Anthology speaker build

Bericht door Shadow »

de betere houthandel heeft dit gewoon Ray.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Anthology speaker build

Bericht door dre »

ray5150 schreef:
En waar haal je dat dan. Andre ?
Ik vermoed dat ze de meeste bouwmarkten een beetje glazig gaan kijken als je daar om vraagt.
Aha...........
Hout koop je niet in de bouwmarkt.
Elke houthandel heeft het liggen,of je kan het bestellen.
De prijzen vallen enorm mee.
Voor een plaat 22mm V313 van 122cmx244cm betaal ik net iets meer als €30.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Anthology speaker build

Bericht door Henkjan »

dat is net zo duur als bouwmarkt karton MDF
https://www.karwei.nl/assortiment/mdf-p ... /p/B280456
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Anthology speaker build

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Anthology speaker build

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
En waar haal je dat dan. Andre ?
Ik vermoed dat ze de meeste bouwmarkten een beetje glazig gaan kijken als je daar om vraagt.
ik haal dat bij een lokale interieurbouwer, daar kan ik een zaagplan afleveren om zo'n grote plaat in vervoerbare stukken te zagen. Zaagplan is gewoon een A4tje met een schets en mijn 06nummer en dan bellen ze als klaar ligt.

Toen ik dat spul zocht heb ben ik binnengelopen of ze dat spul gezaagd aan een particulier verkopen, dat was geen probleem :D

is ook van dat groene V313 MDF van spanolux, als je daar mee gewerkt hebt dan wil je niet anders

Thuis zaag/frees ik dat dan op maat.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Anthology speaker build

Bericht door Leeuwarden »

Ik kan V313 gewoon bestellen bij de plaatselijke houtwinkel. Ik moet echter wel een hele plaat afnemen. Op zich geen probleem.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Anthology speaker build

Bericht door richard »

MechanicalAnimal schreef:
is ook van dat groene V313 MDF van spanolux, als je daar mee gewerkt hebt dan wil je niet anders
Dat zwarte goedje waar Troels Gravesens mee werkt vind ik anders ook wel fraai.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Anthology speaker build

Bericht door Leeuwarden »

Dat is gewoon zwart MDF. Naar ik begrijp net zo goed bewerkbaar als V313.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Anthology speaker build

Bericht door Shadow »

Naar mijn weten is zwart mdf ook altijd gelijk V313 :wink:
Gebruikersavatar
Joost1975
Berichten: 63
Lid geworden op: za 25 apr 2015, 15:44

Re: Anthology speaker build

Bericht door Joost1975 »

Zwart mdf is goed te bewerken. Het geeft alleen een hoeveelheid zwart stof. Nadeel is wel dat de kopse kanten minder glad zijn af te werken dan de voorzijde, en in kleur aflakken doe je natuurlijk niet bij deze mdf. Het beste is om alles onder verstek te verlijmen en met een scherpe frees en fijn schuurpapier af te werken. Het heeft wel een mooie industriële look.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Anthology speaker build

Bericht door Barry2001 »

Joost1975 schreef:
Zwart mdf is goed te bewerken. Het geeft alleen een hoeveelheid zwart stof.
Joh :D heb Paasproject HJ (tm) speakers in zwart mdf staan. Dit een paar laagjes blanke lak gegeven, staat wel mooi eigenlijk.


Edit: Wordt zoiets, vond alleen een foto van tijdens de bouw, lak zit er al wel op hier.

2015-11-07%2015.02.06.jpg
Gebruikersavatar
Joost1975
Berichten: 63
Lid geworden op: za 25 apr 2015, 15:44

Re: Anthology speaker build

Bericht door Joost1975 »

Ik heb er de ombouw van mijn Lenco L75 meegemaakt. Alleen in de lijnolie gezet.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Anthology speaker build

Bericht door meanman64 »

Harm ,
Ik heb je een PB gestuurd .
Elavox
Berichten: 1
Lid geworden op: za 09 mei 2026, 17:37

Re: Anthology speaker build

Bericht door Elavox »

ben momenteel ook aan het overwgen om de Anthology 2 te gaan bouwen.
Momenteel staat de Vertigo (scan Speak) een aantal jaren in de huiskamer.
Het ontwerp spreekt zeer aan.
volg deze topic dus met belangstelling
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Anthology speaker build

Bericht door Shadow »

8 jaar geleden voor het laatst een reactie? Daar wordt niet meer aan gewerkt hoor...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Anthology speaker build

Bericht door ray5150 »

En de topic starter was hier 2,5 jaar geleden voor het laatst.
Daar hoef je dus inderdaad niet veel meer van te verwachten.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Anthology speaker build

Bericht door MechanicalAnimal »

@Elavox:



Ik heb even op Tweakers iemand aan zijn spreekwoordelijke jassie getrokken of hij/zij de bouwer is van deze luidsprekers.

kleine sneakpreview:
Anthology curved.jpg
De laatste bijdrage daar op het forum is van februari 2026 dus relatief recent :mrgreen:
Dilirium
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 20:50

Re: Anthology speaker build

Bericht door Dilirium »

Elavox schreef: za 09 mei 2026, 18:49
ben momenteel ook aan het overwgen om de Anthology 2 te gaan bouwen.
Momenteel staat de Vertigo (scan Speak) een aantal jaren in de huiskamer.
Het ontwerp spreekt zeer aan.
volg deze topic dus met belangstelling
Door omstandigheden destijds topic niet meer bijgehouden, bouwen speakers viel deels samen met verbouwing dus dat was niet optimaal gepland. :)

Ben er nog steeds blij mee, ze klinken fantastisch. Mocht je ze gaan bouwen dan zou ik voor de V2 met andere tweeter en mids gaan en verder tips hier in het topic tav materiaalkeuze opvolgen. Houdt er ook rekening mee dat ze groot zijn. :D

Mocht je vragen hebben tzt laat maar weten. Als je ook curved cabinets wil maken, ik heb de cad filesmvoor de braces nog wel geloof ik.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Anthology speaker build

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef: za 09 mei 2026, 21:31
En de topic starter was hier 2,5 jaar geleden voor het laatst.
Daar hoef je dus inderdaad niet veel meer van te verwachten.
ik heb TS op Tweakers gevonden en hij heeft inmiddels hier even gereageerd :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Anthology speaker build

Bericht door MechanicalAnimal »

Dilirium schreef: wo 13 mei 2026, 16:26
Elavox schreef: za 09 mei 2026, 18:49
ben momenteel ook aan het overwgen om de Anthology 2 te gaan bouwen.
Momenteel staat de Vertigo (scan Speak) een aantal jaren in de huiskamer.
Het ontwerp spreekt zeer aan.
volg deze topic dus met belangstelling
Door omstandigheden destijds topic niet meer bijgehouden, bouwen speakers viel deels samen met verbouwing dus dat was niet optimaal gepland. :)

Ben er nog steeds blij mee, ze klinken fantastisch. Mocht je ze gaan bouwen dan zou ik voor de V2 met andere tweeter en mids gaan en verder tips hier in het topic tav materiaalkeuze opvolgen. Houdt er ook rekening mee dat ze groot zijn. :D

Mocht je vragen hebben tzt laat maar weten. Als je ook curved cabinets wil maken, ik heb de cad filesmvoor de braces nog wel geloof ik.
Tof dat je even terug komt hier Dilirium, ik ben degene die je op Tweakers even gevraagd.
Dilirium
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 20:50

Re: Anthology speaker build

Bericht door Dilirium »

Ja geen probleem. Zal vanavond even kijken of ik nog meer fotos heb smaakt destijds. Zo ja dan zal ik ze even posten
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”