Soundcraft Delta 200 Mengtafel

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Ondertussen, word er op de timmerafdeling ook druk gewerkt.
2 stuks 19" kastjes moeten er komen. eentje van 5 HE, alwaar de nieuwe mengtafelvoeding in komt te zitten, alsmede de eerder genoemde Kenwood eindversterker.
En eentje van 10 HE waar de diverse processoren zoals equalizers en dergelijke komen in te zitten.

De kastjes worden gemaakt van gebruikt multiplex, dit zijn plaatjes waar cai apparatuur in stalen kasten heeft opgezeten.
Het is natuurlijk niet de beste kwaliteit multiplex, de dekfineren zijn vrij grof, en ook zitten er wat gaten en butsjes in.
Ik denk niet dat ik het ga schilderen, flink schuren, gaatjes dichtstoppen, en dan afwerken met een paar lagen tuinmeubelolie, daar heb ik nog een blik van staan.
Plankjes.jpg
En een paar foto's van de ruwbouw.
Kastje 2.jpg
Kastje 1.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Van Bax-Shop.nl een zak boutjes en kooimoeren plus een lengte (1 meter 70) gestanst aluminium kooimoerprofiel laten aanrukken.
Profiel.jpg
Het 5 HE kastje is nu klaar.
kastje klaar.jpg
De 10 HE kast is iets bewerkelijker, maar met een beetje mazzel is die van de week ook af.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ds23man »

Gut, leveren ze die rotzooi nog? Vrougah in mijn tijd was een glijprofiel al standaard......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Glijprofiel is helemaal rampenzooi, komt er hier niet meer in...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Barry2001 »

Blijf het een gaaf project vinden, 'gewoon' lekker analoog en vermoedelijk beter dan 'ie ooit was. Heb eens een oude gokkast min of meer gekregen, nog opgehaald bij de oude Zeevaartschool aan de Hendrikkade in A'dam in een gehuurde aanhanger. Heel veel relais (bedrading door de muizen aangevreten) en veel mechanica, deze gerestaureerd en best lang mee bezig geweest, jaartje in de kamer gehad en toen verkocht. Wat moet je er ook mee :mrgreen:

Daarna eens viavia een jukebox gekocht, old-school met buizenversterker en platenwisselaar met het doel deze te restaureren. Kwam door andere projecten niks van, stond me in de weg, kreeg een goed bod en weer verkocht. Begint wel weer eens te jeuken, misschien had ik toch..

Blijf posten zou ik zeggen, benieuwd naar het eindresultaat.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Glijprofiel is helemaal rampenzooi, komt er hier niet meer in...
Wel de juiste nemen met het rubbertje erin....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Ja, natuurlijk moet er een rubberprofiel in zitten, dan nog wens ik er niets mee te maken te hebben.
Barry2001 schreef:
Blijf het een gaaf project vinden, 'gewoon' lekker analoog en vermoedelijk beter dan 'ie ooit was. Heb eens een oude gokkast min of meer gekregen, nog opgehaald bij de oude Zeevaartschool aan de Hendrikkade in A'dam in een gehuurde aanhanger. Heel veel relais (bedrading door de muizen aangevreten) en veel mechanica, deze gerestaureerd en best lang mee bezig geweest, jaartje in de kamer gehad en toen verkocht. Wat moet je er ook mee :mrgreen:

Daarna eens viavia een jukebox gekocht, old-school met buizenversterker en platenwisselaar met het doel deze te restaureren. Kwam door andere projecten niks van, stond me in de weg, kreeg een goed bod en weer verkocht. Begint wel weer eens te jeuken, misschien had ik toch..
Leuk verhaal. :D
Audio apparaten zoals deze opknappen/restaureren zijn een wat andere tak van sport dan iets van de grond opbouwen (zoals bijvoorbeeld een buizenversterker met zelfbouwbehuizing), jij hebt ook met beide ervaring.
Persoonlijk vind ik dit wat relaxter werken, omdat de behuizing er al is. (van de mengtafel, dus.)
Wel is het met dit soort klussen van belang dat aan twee voorwaarden word voldaan : een schema en beschikbaarheid van reserve onderdelen.
Gelukkig is dat met de mengtafel aan allebei voldaan, anders word zoiets een hele opgave.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Tussen de bedrijven door een kleine kijk-operatie uitgevoerd op de Yamaha Luidsprekers.
Gewoon, omdat het kan, en ik nieuwsgierig was.

Als eerste het scheidingsfilter, schema staat op de vorige pagina ergens, simpel uitgevoerd, maar wel netjes en degelijk opgebouwd.
crossover (1).jpg
crossover (2).jpg
De elco'tjes had ik min of meer verwacht. wel heeft men Nippon Chemicon toegepast.

Het woofertje, uitgevoerd met een kunststof korf. de konus is ook kunststof, mogelijk polypropyleen oid.
woofer (1).jpg
woofer (2).jpg


De binnenzijde van de kast, die van MDF met een dikte van ongeveer 14 mm is gemaakt.
Te zien is dat men erg zuinig is geweest met demping, er is alleen een lapje BAF op de bodem gelijmd.
Binnenzijde (1).jpg
Binnenzijde (2).jpg
Binnenzijde (3).jpg
En tot slot de tweeter, ik verbaas me enigszins over de dubbele magneet die zo te zien is erop gelijmd.
tweeter.jpg
Nog een detail, er zijn schuifstekkertjes voor zowel woofer als tweeter gebruikt.
Ik had liever gesoldeerde verbindingen gezien.
Schuifstekkers.jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door John P »

De wooferts lijken ook magnetisch afgeschermd te zijn. Waarschijnlijk uit de pre led-screen tijd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Klopt, Yamaha wist dat een hoop van die dingen de studio in gingen...
en het is een massaproductiespeaker Ray, solderen kost tijd...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Mja, dat weet ik.
Gelukkig zijn wij audio zelfbouwers, en maakt een uurtje min of meer ook niet uit. :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Ja dat solderen is zo gebeurd, maar ga je die reflexbuis ook wisselen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Nope, dat niet. ben wel zwaar aan het investeren geweest, wel 7 hele euro's. :lol:
20180809_213129.jpg
Heb ook nog wat loodbitumen en BAF in huis. eens kijken of dat wat uithaalt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

En het 10 HE kastje is ook gereed. :D
Deze kan nu op zijn plek gezet worden, en stukje bij beetje worden gevuld met de in de loop der tijden verzamelde apparatuur. :yeah:
Kastje 2.jpg
Volgende klussen zijn het aanpassen/verbouwen/testen van de Kenwood versterker, en weer 3 broodjes van de mengtafel reviseren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Afwisselen houd je gemotiveerd :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

En op een verloren zondagmiddag eens even wat apparatuur uitgepakt en in het kastje geschroefd. :D
Kastje met inhoud.jpg
Van beneden naar boven : 2 x Behringer patchbay, beiden 48 punten. de breakout box van de Terratec geluidskaart, deze heeft 8 in en 8 uitgangen, ETP en DBX equalizers, (over de eerste is niets zinnigs te vinden op internet, heel zeldzaam blijkbaar). Behringer Exciter (frist het geluid wat op en maakt een strakkere bas op het signaal), en een Alesis Midiverb 4, dat is dus een digitale galm en echo.

De Behringer compressor ligt nog in de schuur, moeten nog nieuwe elco's in, en ik heb ook nog een reserve ruimte vrij voor in de toekomst.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Mooi mooi :goeie:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Dank ! :dank:
Maikele
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01 jan 2015, 12:52
Locatie: Bangkok

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Maikele »

Soow je bent goed bezig geweest afgelopen tijd. Mooi man! Mooie en simpele racks
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Walt »

Een paar opklapgrepen in de zijkanten zou nog wel handig zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Neuh, het is nooit de bedoeling geweest om er een soort van flightcase van te maken.
Het is ook allemaal niet zo heel zwaar, dat Behringer spul is ook conservenblikken lichtgewicht troep. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Beetje kabels aangelegd om het rackje aan te sluiten.
Dit is dus nog eigenlijk niet eens de helft van wat benodigd is aan kabels. moet nog veeeeel meer kabels en stekkers gaan solderen.
Rackje met kabels.jpg
Ook heb ik in Excel een sheet aangemaakt waarin ik kan noteren welke aansluiting op de patchbay's waar naar toe gaan.
Schermopname (4).png
En een poging tot overzicht van het studiohok, natuurlijk is het nog wat rommelig, maar daar word aan gewerkt.
Overzicht.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door hannesie »

Dat word/is een leuk hok voor muziek, niet echt een ontspannen luisterplaats, maar een actieve opzet.

Ben benieuwt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Geen idee of dit gaat werken, maar ik ga het in ieder geval proberen.
Kenwood KA4020 versterker. plan is demonteren, schoonmaken, voortrap eruit, frontpaneel eraf, 19 Inch 3HE frontplaat erop, andere netschakelaar, en een setje schakelaars voor luidsprekersets A en B.
Kenwood Versterker (1).jpg
Kenwood Versterker (2).jpg
Kenwood Versterker (3).jpg
Kenwood Versterker (4).jpg
Ik heb een vrij uitgebreide service manual, maar die kan ik niet plaatsen hier want bijna 4 MB.

Heb hier wel losse pagina's van het eindtrap schema en de spec's kunnen fabrieken.
Uittreksel Eindtrap.pdf
(361.41 KiB) 65 keer gedownload
Specificaties.pdf
(134.26 KiB) 94 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

En alles gedemonteerd, en vervolgens schoongesopt met de grote groene Jumbo fles.
Kenwood Versterker (5).jpg
Kenwood Versterker (6).jpg
Kenwood Versterker (7).jpg
Plaats reactie