Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Moderator: Beheerdersteam
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ondertussen, word er op de timmerafdeling ook druk gewerkt.
2 stuks 19" kastjes moeten er komen. eentje van 5 HE, alwaar de nieuwe mengtafelvoeding in komt te zitten, alsmede de eerder genoemde Kenwood eindversterker.
En eentje van 10 HE waar de diverse processoren zoals equalizers en dergelijke komen in te zitten.
De kastjes worden gemaakt van gebruikt multiplex, dit zijn plaatjes waar cai apparatuur in stalen kasten heeft opgezeten.
Het is natuurlijk niet de beste kwaliteit multiplex, de dekfineren zijn vrij grof, en ook zitten er wat gaten en butsjes in.
Ik denk niet dat ik het ga schilderen, flink schuren, gaatjes dichtstoppen, en dan afwerken met een paar lagen tuinmeubelolie, daar heb ik nog een blik van staan.
En een paar foto's van de ruwbouw.
2 stuks 19" kastjes moeten er komen. eentje van 5 HE, alwaar de nieuwe mengtafelvoeding in komt te zitten, alsmede de eerder genoemde Kenwood eindversterker.
En eentje van 10 HE waar de diverse processoren zoals equalizers en dergelijke komen in te zitten.
De kastjes worden gemaakt van gebruikt multiplex, dit zijn plaatjes waar cai apparatuur in stalen kasten heeft opgezeten.
Het is natuurlijk niet de beste kwaliteit multiplex, de dekfineren zijn vrij grof, en ook zitten er wat gaten en butsjes in.
Ik denk niet dat ik het ga schilderen, flink schuren, gaatjes dichtstoppen, en dan afwerken met een paar lagen tuinmeubelolie, daar heb ik nog een blik van staan.
En een paar foto's van de ruwbouw.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Van Bax-Shop.nl een zak boutjes en kooimoeren plus een lengte (1 meter 70) gestanst aluminium kooimoerprofiel laten aanrukken.
Het 5 HE kastje is nu klaar.
De 10 HE kast is iets bewerkelijker, maar met een beetje mazzel is die van de week ook af.
Het 5 HE kastje is nu klaar.
De 10 HE kast is iets bewerkelijker, maar met een beetje mazzel is die van de week ook af.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Gut, leveren ze die rotzooi nog? Vrougah in mijn tijd was een glijprofiel al standaard......
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Glijprofiel is helemaal rampenzooi, komt er hier niet meer in...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Blijf het een gaaf project vinden, 'gewoon' lekker analoog en vermoedelijk beter dan 'ie ooit was. Heb eens een oude gokkast min of meer gekregen, nog opgehaald bij de oude Zeevaartschool aan de Hendrikkade in A'dam in een gehuurde aanhanger. Heel veel relais (bedrading door de muizen aangevreten) en veel mechanica, deze gerestaureerd en best lang mee bezig geweest, jaartje in de kamer gehad en toen verkocht. Wat moet je er ook mee
Daarna eens viavia een jukebox gekocht, old-school met buizenversterker en platenwisselaar met het doel deze te restaureren. Kwam door andere projecten niks van, stond me in de weg, kreeg een goed bod en weer verkocht. Begint wel weer eens te jeuken, misschien had ik toch..
Blijf posten zou ik zeggen, benieuwd naar het eindresultaat.
Daarna eens viavia een jukebox gekocht, old-school met buizenversterker en platenwisselaar met het doel deze te restaureren. Kwam door andere projecten niks van, stond me in de weg, kreeg een goed bod en weer verkocht. Begint wel weer eens te jeuken, misschien had ik toch..
Blijf posten zou ik zeggen, benieuwd naar het eindresultaat.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Wel de juiste nemen met het rubbertje erin....ray5150 schreef:Glijprofiel is helemaal rampenzooi, komt er hier niet meer in...
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ja, natuurlijk moet er een rubberprofiel in zitten, dan nog wens ik er niets mee te maken te hebben.
Audio apparaten zoals deze opknappen/restaureren zijn een wat andere tak van sport dan iets van de grond opbouwen (zoals bijvoorbeeld een buizenversterker met zelfbouwbehuizing), jij hebt ook met beide ervaring.
Persoonlijk vind ik dit wat relaxter werken, omdat de behuizing er al is. (van de mengtafel, dus.)
Wel is het met dit soort klussen van belang dat aan twee voorwaarden word voldaan : een schema en beschikbaarheid van reserve onderdelen.
Gelukkig is dat met de mengtafel aan allebei voldaan, anders word zoiets een hele opgave.
Leuk verhaal.Barry2001 schreef:Blijf het een gaaf project vinden, 'gewoon' lekker analoog en vermoedelijk beter dan 'ie ooit was. Heb eens een oude gokkast min of meer gekregen, nog opgehaald bij de oude Zeevaartschool aan de Hendrikkade in A'dam in een gehuurde aanhanger. Heel veel relais (bedrading door de muizen aangevreten) en veel mechanica, deze gerestaureerd en best lang mee bezig geweest, jaartje in de kamer gehad en toen verkocht. Wat moet je er ook mee![]()
Daarna eens viavia een jukebox gekocht, old-school met buizenversterker en platenwisselaar met het doel deze te restaureren. Kwam door andere projecten niks van, stond me in de weg, kreeg een goed bod en weer verkocht. Begint wel weer eens te jeuken, misschien had ik toch..
Audio apparaten zoals deze opknappen/restaureren zijn een wat andere tak van sport dan iets van de grond opbouwen (zoals bijvoorbeeld een buizenversterker met zelfbouwbehuizing), jij hebt ook met beide ervaring.
Persoonlijk vind ik dit wat relaxter werken, omdat de behuizing er al is. (van de mengtafel, dus.)
Wel is het met dit soort klussen van belang dat aan twee voorwaarden word voldaan : een schema en beschikbaarheid van reserve onderdelen.
Gelukkig is dat met de mengtafel aan allebei voldaan, anders word zoiets een hele opgave.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Tussen de bedrijven door een kleine kijk-operatie uitgevoerd op de Yamaha Luidsprekers.
Gewoon, omdat het kan, en ik nieuwsgierig was.
Als eerste het scheidingsfilter, schema staat op de vorige pagina ergens, simpel uitgevoerd, maar wel netjes en degelijk opgebouwd.
De elco'tjes had ik min of meer verwacht. wel heeft men Nippon Chemicon toegepast.
Het woofertje, uitgevoerd met een kunststof korf. de konus is ook kunststof, mogelijk polypropyleen oid.
De binnenzijde van de kast, die van MDF met een dikte van ongeveer 14 mm is gemaakt.
Te zien is dat men erg zuinig is geweest met demping, er is alleen een lapje BAF op de bodem gelijmd.
En tot slot de tweeter, ik verbaas me enigszins over de dubbele magneet die zo te zien is erop gelijmd.
Nog een detail, er zijn schuifstekkertjes voor zowel woofer als tweeter gebruikt.
Ik had liever gesoldeerde verbindingen gezien.
Gewoon, omdat het kan, en ik nieuwsgierig was.
Als eerste het scheidingsfilter, schema staat op de vorige pagina ergens, simpel uitgevoerd, maar wel netjes en degelijk opgebouwd.
De elco'tjes had ik min of meer verwacht. wel heeft men Nippon Chemicon toegepast.
Het woofertje, uitgevoerd met een kunststof korf. de konus is ook kunststof, mogelijk polypropyleen oid.
De binnenzijde van de kast, die van MDF met een dikte van ongeveer 14 mm is gemaakt.
Te zien is dat men erg zuinig is geweest met demping, er is alleen een lapje BAF op de bodem gelijmd.
En tot slot de tweeter, ik verbaas me enigszins over de dubbele magneet die zo te zien is erop gelijmd.
Nog een detail, er zijn schuifstekkertjes voor zowel woofer als tweeter gebruikt.
Ik had liever gesoldeerde verbindingen gezien.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
De wooferts lijken ook magnetisch afgeschermd te zijn. Waarschijnlijk uit de pre led-screen tijd.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Klopt, Yamaha wist dat een hoop van die dingen de studio in gingen...
en het is een massaproductiespeaker Ray, solderen kost tijd...
en het is een massaproductiespeaker Ray, solderen kost tijd...
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Mja, dat weet ik.
Gelukkig zijn wij audio zelfbouwers, en maakt een uurtje min of meer ook niet uit.
Gelukkig zijn wij audio zelfbouwers, en maakt een uurtje min of meer ook niet uit.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ja dat solderen is zo gebeurd, maar ga je die reflexbuis ook wisselen? 
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Nope, dat niet. ben wel zwaar aan het investeren geweest, wel 7 hele euro's.
Heb ook nog wat loodbitumen en BAF in huis. eens kijken of dat wat uithaalt.
Heb ook nog wat loodbitumen en BAF in huis. eens kijken of dat wat uithaalt.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
En het 10 HE kastje is ook gereed.
Deze kan nu op zijn plek gezet worden, en stukje bij beetje worden gevuld met de in de loop der tijden verzamelde apparatuur.
Volgende klussen zijn het aanpassen/verbouwen/testen van de Kenwood versterker, en weer 3 broodjes van de mengtafel reviseren.
Deze kan nu op zijn plek gezet worden, en stukje bij beetje worden gevuld met de in de loop der tijden verzamelde apparatuur.
Volgende klussen zijn het aanpassen/verbouwen/testen van de Kenwood versterker, en weer 3 broodjes van de mengtafel reviseren.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
En op een verloren zondagmiddag eens even wat apparatuur uitgepakt en in het kastje geschroefd.
Van beneden naar boven : 2 x Behringer patchbay, beiden 48 punten. de breakout box van de Terratec geluidskaart, deze heeft 8 in en 8 uitgangen, ETP en DBX equalizers, (over de eerste is niets zinnigs te vinden op internet, heel zeldzaam blijkbaar). Behringer Exciter (frist het geluid wat op en maakt een strakkere bas op het signaal), en een Alesis Midiverb 4, dat is dus een digitale galm en echo.
De Behringer compressor ligt nog in de schuur, moeten nog nieuwe elco's in, en ik heb ook nog een reserve ruimte vrij voor in de toekomst.
Van beneden naar boven : 2 x Behringer patchbay, beiden 48 punten. de breakout box van de Terratec geluidskaart, deze heeft 8 in en 8 uitgangen, ETP en DBX equalizers, (over de eerste is niets zinnigs te vinden op internet, heel zeldzaam blijkbaar). Behringer Exciter (frist het geluid wat op en maakt een strakkere bas op het signaal), en een Alesis Midiverb 4, dat is dus een digitale galm en echo.
De Behringer compressor ligt nog in de schuur, moeten nog nieuwe elco's in, en ik heb ook nog een reserve ruimte vrij voor in de toekomst.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Soow je bent goed bezig geweest afgelopen tijd. Mooi man! Mooie en simpele racks
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Een paar opklapgrepen in de zijkanten zou nog wel handig zijn.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Neuh, het is nooit de bedoeling geweest om er een soort van flightcase van te maken.
Het is ook allemaal niet zo heel zwaar, dat Behringer spul is ook conservenblikken lichtgewicht troep.
Het is ook allemaal niet zo heel zwaar, dat Behringer spul is ook conservenblikken lichtgewicht troep.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Beetje kabels aangelegd om het rackje aan te sluiten.
Dit is dus nog eigenlijk niet eens de helft van wat benodigd is aan kabels. moet nog veeeeel meer kabels en stekkers gaan solderen.
Ook heb ik in Excel een sheet aangemaakt waarin ik kan noteren welke aansluiting op de patchbay's waar naar toe gaan.
En een poging tot overzicht van het studiohok, natuurlijk is het nog wat rommelig, maar daar word aan gewerkt.
Dit is dus nog eigenlijk niet eens de helft van wat benodigd is aan kabels. moet nog veeeeel meer kabels en stekkers gaan solderen.
Ook heb ik in Excel een sheet aangemaakt waarin ik kan noteren welke aansluiting op de patchbay's waar naar toe gaan.
En een poging tot overzicht van het studiohok, natuurlijk is het nog wat rommelig, maar daar word aan gewerkt.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Dat word/is een leuk hok voor muziek, niet echt een ontspannen luisterplaats, maar een actieve opzet.
Ben benieuwt.
Ben benieuwt.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Geen idee of dit gaat werken, maar ik ga het in ieder geval proberen.
Kenwood KA4020 versterker. plan is demonteren, schoonmaken, voortrap eruit, frontpaneel eraf, 19 Inch 3HE frontplaat erop, andere netschakelaar, en een setje schakelaars voor luidsprekersets A en B.
Ik heb een vrij uitgebreide service manual, maar die kan ik niet plaatsen hier want bijna 4 MB.
Heb hier wel losse pagina's van het eindtrap schema en de spec's kunnen fabrieken.
Kenwood KA4020 versterker. plan is demonteren, schoonmaken, voortrap eruit, frontpaneel eraf, 19 Inch 3HE frontplaat erop, andere netschakelaar, en een setje schakelaars voor luidsprekersets A en B.
Ik heb een vrij uitgebreide service manual, maar die kan ik niet plaatsen hier want bijna 4 MB.
Heb hier wel losse pagina's van het eindtrap schema en de spec's kunnen fabrieken.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
En alles gedemonteerd, en vervolgens schoongesopt met de grote groene Jumbo fles.
