Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door hannesie »

:mrgreen: Zwak argument. Bert. :sure:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Leuk te lezen dat het na zoveel tijd nog goed bevalt O:) Ben wel bang dat iemand die niets van transistorversterkers moet hebben, een vervormingsmeter heeft met zo'n draaiijzermeter er nog in. Zou ook maar een goede camera meenemen... En ja, de CA vloekt met alle wetten van een transistorhater: Er zitten naast transistoren opamps in, er zit héél veel tegenkoppeling in en last but not least, er zitten IC/Chip versterkers in (maar niet verklappen hoor :D ).
Ach, als er maar het juiste netsnoer aanzit ! :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door OpaBert »

Ik heb zo,n ding O:) met een goed kabeltje er aan kan automatisch en handbediend
3 jaar geleden stond het te koop bij circuits online voor 50€ Doet het nog ook :!:
Meet THD in dB of %
Ik vind het prachtig hoe dat werkt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
................Ach, als er maar het juiste netsnoer aanzit ! :lol:
Anne
Ja, nogal grutjes. Met het verkeerde wordt het idd lastig... :relax:
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door nanko »

Netsnoeren, audio verbindingen, trafo's, allemaal uit de "kliko" van de "baas" getrokken.
Bizar dat het toch nog goed klinkt ;-)
Ik ga zeker foto's maken van de meetsessie, of ik ze hier ga plaatsen weet ik nog niet.
De persoon in kwestie heeft namelijk niks met fora.
@Bert Jij hebt reserve buizen, ik reserve printen, buizen en print nagenoeg even duur
Ik heb, in het onwaarschijnlijke geval dat er een CA ploft 60 seconden nodig om de print
te wisselen, een buis wissel je inderdaad sneller
En dan is mijn kapotte print nog te repareren, dat zie ik met buizen niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

nanko schreef:
...................
En dan is mijn kapotte print nog te repareren, dat zie ik met buizen niet gebeuren.
Dat zeg je nu wel maar ooit waren er tijden dat dat heel gewoon was:
Buis-reparateur.jpg
Alsmede ook de buizenliefde:
Tube-love.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

“Radium” ook :rofl:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door OpaBert »

Er zijn nog maar heel weinig mensen die een elektronisch apperaat op component nivo kunnen repareren
Meestal is het tegenwoordig Printen repareren en of een kompete kabelboom.
Buizen worden nog wel door hobbyisten gerepareerd
Maar een hobbist die een lm3886 ( of was het nummer van dit IC) kan repareren thuis heb ik nog niet van gehoord :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

Komt ook omdat dat één component is Bert, issie stuk, vervang je hem, viola, je hebt iets op component niveau gerepareerd :rock:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Komt ook omdat dat één component is Bert, issie stuk, vervang je hem, viola, je hebt iets op component niveau gerepareerd :rock:
Ik reageerde hier op en reactie van pjotr :D
nanko schreef:
Netsnoeren, audio verbindingen, trafo's, allemaal uit de "kliko" van de "baas" getrokken.
Bizar dat het toch nog goed klinkt ;-)
Ik ga zeker foto's maken van de meetsessie, of ik ze hier ga plaatsen weet ik nog niet.
De persoon in kwestie heeft namelijk niks met fora.
@Bert Jij hebt reserve buizen, ik reserve printen, buizen en print nagenoeg even duur
Ik heb, in het onwaarschijnlijke geval dat er een CA ploft 60 seconden nodig om de print
te wisselen, een buis wissel je inderdaad sneller
En dan is mijn kapotte print nog te repareren, dat zie ik met buizen niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

.


ZE GÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁN NIET STUK!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (Bij normaal gebruik.)
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 09 aug 2018, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

Gelukkig, ik heb er nog één op stapel staan namelijk :yeah:
Daarna maar eens iets bouwen dat wel stuk wil :rock:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
.


ZE GÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁN NIET STUK!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (Bij normaal gebruik.)
Vooruitdanmaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Leeuwarden »

Ga nu eerst maar eens dat Pass ding maken, mag je daarna besluiten of je nog zo'n CA ding wil maken...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

Nee, nee Jan, eerst CA nr2 met Afdac-LB aan boord, dan de Copper speakers afmaken en tegen die tijd heb ik hopelijk het meeste voor de Pass-en wel bij elkaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door hannesie »

@ Bert Je moet ze ook niet als hamer gebruiken. #-o #-o
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

hannesie schreef:
@ Bert Je moet ze ook niet als hamer gebruiken. #-o #-o
Kan wel :o ,
TT15.jpg
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door OpaBert »

hannesie schreef:
@ Bert Je moet ze ook niet als hamer gebruiken. #-o #-o
Dan moet je er wel erg veel aan een steel zetten wil je er een beetje spijker in plank kunnen jassen :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
hannesie schreef:
@ Bert Je moet ze ook niet als hamer gebruiken. #-o #-o
Kan wel :o , TT15.jpg Anne
Haha :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
nanko schreef:
...................
En dan is mijn kapotte print nog te repareren, dat zie ik met buizen niet gebeuren.
Dat zeg je nu wel maar ooit waren er tijden dat dat heel gewoon was:

Buis-reparateur.jpg

Alsmede ook de buizenliefde:

Tube-love.jpg
Mooie advertenties, zo zie je ze niet vaak meer. :goedzo:
Dat brengt me op een idee voor een nieuw topic.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 22&t=26704
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door erik1977 »

Nu het weer wat om begint te slaan ga ik ook maar eens beginnen met de bouw van mijn eigen CA.
Het idee is om de versterkers dual mono op te bouwen en te integreren met een Afdac-LB in een mooie behuizing maar te beginnen om alles werkend te krijgen op een plankje.
Ik heb de printjes en alle onderdelen voor de prints van de versterkers en de voeding al binnen, inclusief wat oefenprintjes om wat te oefenen met SMD. Via toroidy heb ik ook 2 trafo's gekocht en ergens anders nog wat soldeerdraad van 0,5mm.
Voorlopig uitdaging genoeg aangezien ik weinig ervaring met dit soort dingen heb.

Wat ik me nog afvraag is wat ik hierna nog meer nodig heb?
Ik zag ergens in het topic dat je zelf een spoeltje moet draaien met koperdraad en een accutol iets van 9 windingen met draad van 1mm?
Heb ik ook nog een softstart/kaku nodig zoals Shadow in zijn CA+Afdac bouwt?

gr Erik
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

Nee die softstart heb je niet nodig, mijn huidige CA doet het zonder, maar ik wilde een kleinere schakelaar die alleen een lage spanning en stroom schakelt. Als ik je een tip mag geven; koop een goeie pincet en een soldeerbout waarvan je de temperatuur goed kan regelen, het viel mij 100% mee nadat ik eerst de voedingen gedaan had. Daarna stuk voor stuk de printen opgebouwd en gaandeweg krijg je er lol in, beetje soldeer op het vlakje, component in de pincet en erop houden, bout erbij en vast, andere kant even aantippen met de bout en soldeer en weg ben je. Achteraf alles ff met ipa schoonpoetsen en het ziet er nog mooi uit ook.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

erik1977 schreef:
Ik zag ergens in het topic dat je zelf een spoeltje moet draaien met koperdraad en een accutol iets van 9 windingen met draad van 1mm?
Zie de eerste pagina van dit topic.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door MarcelvdG »

ray5150 schreef:
Mooie advertenties, zo zie je ze niet vaak meer. :goedzo:
Dat brengt me op een idee voor een nieuw topic.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 22&t=26704
Bij de wisseltentoonstelling over Art Nouveau en de industrialisatie van Delft, tot 9 september te zien in het Prinsenhof te Delft ( http://prinsenhof-delft.nl/uitgelicht-t ... heid-delft ), hebben ze een prachtige Art Nouveau reclameposter liggen van een voormalige Delftse hoogspanningskabelfabrikant: hooge ionisatieveldsterkte, lage dielectrische verliezen!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Shadow »

knuisje schreef:
erik1977 schreef:
Ik zag ergens in het topic dat je zelf een spoeltje moet draaien met koperdraad en een accutol iets van 9 windingen met draad van 1mm?
Zie de eerste pagina van dit topic.
En draad van een spoel gebruiken, geen gestript vd draad :wink:
Plaats reactie