Idee voor een SE GU50
Moderator: Beheerdersteam
Re: Idee voor een SE GU50
Het goede nieuws is dat met de RC in de hoogspanning naar de EF184 de brom veel minder is, op meer dan 50cm van de speaker onhoorbaar. 
Re: Idee voor een SE GU50
Dat die R-C de brom flink verlaagt is mooi.Met een hoge voeding kan de R ook wat groter.
Maar hoe komt die voeding ineens zoveel lager uit ? Ander model voor de EYY13 ?
Anne
Maar hoe komt die voeding ineens zoveel lager uit ? Ander model voor de EYY13 ?
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
De brom die ik nog over heb komt van de voeding. Met de 220k kortgesloten verdwijnt de brom niet en ik zie een rimpel van 40mVpp op de voeding. Er moet blijkbaar nog een RC na de CLC komen.
Dat de spanning nu zo laag uitkomt snap ik ook niet. Ik zal eens een andere EYY13 proberen, ik heb er twee.
Dat de spanning nu zo laag uitkomt snap ik ook niet. Ik zal eens een andere EYY13 proberen, ik heb er twee.
Re: Idee voor een SE GU50
Is de smoorspoel wel te vertrouwen ? Hogere spanning en meer rimpel kunnen beide door een smoorspoel met sluiting tussen windingen of saturatie.knuisje schreef:De brom die ik nog over heb komt van de voeding. Met de 220k kortgesloten verdwijnt de brom niet en ik zie een rimpel van 40mVpp op de voeding. Er moet blijkbaar nog een RC na de CLC komen.
Ik bedoel bij de simulatieDat de spanning nu zo laag uitkomt snap ik ook niet. Ik zal eens een andere EYY13 proberen, ik heb er twee.
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Ik ben denk ik achter het mysterie van de te hoge spanning. Ik heb de 70V winding weer weggehaald. Ik zie bij het opstarten de spanning oplopen tot 430V, de eindbuizen trekken dan 105mA. Dit blijft 1-2 seconde zo en dan zakken de buizen terug naar 68mA waardoor de spanning verder oploopt naar 463V.
Bij 430V is Vg2 310V (heb 2 zeners van 60V in serie), dit is te hoog waardoor Vg1 doorloopt naar 41V en de buizen nog maar 68mA trekken.
Ik denk dat de oplossing grotere zeners is. Met twee zeners van 82V in serie zou Vg2 dan rond 265V uitkomen.
Bij 430V is Vg2 310V (heb 2 zeners van 60V in serie), dit is te hoog waardoor Vg1 doorloopt naar 41V en de buizen nog maar 68mA trekken.
Ik denk dat de oplossing grotere zeners is. Met twee zeners van 82V in serie zou Vg2 dan rond 265V uitkomen.
Re: Idee voor een SE GU50
Lijkt er meer op dat de stroombronnen zich misdragen.Vervang er 's een (of beide) door 330 Ω (5W)
Anne
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Ach ja, niet iedere doehetzelver heeft een voorraadje onderdelen liggen zoals bijv Rayknuisje schreef:Componenten zijn besteld.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Idee voor een SE GU50
Je kunt de spanning ook nog wel iets verlagen door de eerste elco na de gelijkrichter wat kleiner te kiezen. Daar kun je de uiteindelijke spanning best mooi mee tweaken. Ik zet daar weleens een motorstart condensator - moet natuurlijk wel de spanning aan kunnen. Om de brom dan onder controle te krijgen kun je de capaciteit na de smoorspoel weer wat vergroten.
Uiteraard ook de bedrading nalopen volgens de adviezen van Anne en eventueel de stuurbuis op DC gloeien.
Uiteraard ook de bedrading nalopen volgens de adviezen van Anne en eventueel de stuurbuis op DC gloeien.
Re: Idee voor een SE GU50
Nou, ik had de tegenkoppeling naar de kathode van de EF184 er nog niet in zitten. Dit alsnog aangebracht en het resultaat is dat de brom weg is, alleen met het oor in de speaker nog enigszins waarneembaar. 
Re: Idee voor een SE GU50
Dat is natuurlijk heel mooi maar ...knuisje schreef:Nou, ik had de tegenkoppeling naar de kathode van de EF184 er nog niet in zitten. Dit alsnog aangebracht en het resultaat is dat de brom weg is, alleen met het oor in de speaker nog enigszins waarneembaar.
is dan met eindbuizen op goed 60mA en te hoge voeding zeker ?
Slecht voor de EF184 (te heet) en eenmaal terug 100mA eindbuizen meer rimpel = meer brom
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
De stroombron vervangen voor 330 ohm weerstanden en de zeners aan G2 zijn nu twee maal 82V in serie. De spanningen beginnen nu ergens op te lijken.
Brom is op 10 cm van de conus niet meer te horen.
Brom is op 10 cm van de conus niet meer te horen.
Re: Idee voor een SE GU50
Klinkt trouwens prima zo. Veel punch en vol klinkend maar toch erg gedetaileerd.
Re: Idee voor een SE GU50
Een tevreden mens is er twee waard
zijn er dus genoeg om wat te meten
Ook die LM317, vermoedelijk nep onderdelen
Anne
Ook die LM317, vermoedelijk nep onderdelen
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Zou fixed bias nog een optie zijn?
Scheelt weer de elco op de kathode van de GU en 70v heb je ook.
Scheelt weer de elco op de kathode van de GU en 70v heb je ook.
Re: Idee voor een SE GU50
De LM317 is rechtstreeks van Mouser, zou toch genuine moeten zijn.
Fixed bias is meer voor push-pull toch Demo?
De poolse voedingtrafo functioneert trouwens prima, bromt niet en wordt ook niet warm.
Nog een paar picjes van het eindresultaat. Bedankt iedereen voor het meedenken, vooral Anne natuurlijk.
Fixed bias is meer voor push-pull toch Demo?
De poolse voedingtrafo functioneert trouwens prima, bromt niet en wordt ook niet warm.
Nog een paar picjes van het eindresultaat. Bedankt iedereen voor het meedenken, vooral Anne natuurlijk.
Re: Idee voor een SE GU50
Ziet er indrukwekkend uit, zou nog een metertje of zo kunnen op die grote lege vlakte
Vaste instelling -Vg1 lijkt me niet zo handig, het verlies over de kathodeweerstand verdwijnt, is de voeding nog hoger.En je moet regelmatig de instelling in de gaten houden.
Wat die LM317 betreft, je gaf aan dat er meer dan 40V op de kathode kwam bij een stroom van goed 60mA. Die 60mA gaat ook door de 12Ω , geeft iets van 0,7V wat 1,25V zou moeten zijn.Deugd dus niet
Anne
Vaste instelling -Vg1 lijkt me niet zo handig, het verlies over de kathodeweerstand verdwijnt, is de voeding nog hoger.En je moet regelmatig de instelling in de gaten houden.
Wat die LM317 betreft, je gaf aan dat er meer dan 40V op de kathode kwam bij een stroom van goed 60mA. Die 60mA gaat ook door de 12Ω , geeft iets van 0,7V wat 1,25V zou moeten zijn.Deugd dus niet
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Idee voor een SE GU50
Volgens mij heb ik nog niet eerder een GU50 in SE gezien, gefeliciteerd met het resultaat knuistermans
Hoe is het laag, blijft dat een beetje overeind?knuisje schreef:Klinkt trouwens prima zo. Veel punch en vol klinkend maar toch erg gedetaileerd.
Re: Idee voor een SE GU50
Bedankt mannen!
Het laag is goed aanwezig en strak, niet modderig of zo.
Het laag is goed aanwezig en strak, niet modderig of zo.
Re: Idee voor een SE GU50
Mooi Knuisje
Over het laag was ook mijn vraag geweest, maar Barry was me voor
Foto binnenwerk ?
Over het laag was ook mijn vraag geweest, maar Barry was me voor
Foto binnenwerk ?
Re: Idee voor een SE GU50
Nee,in ,,push pull,, geeft de GU-50 een mooier(meer) laag als b.v. een KT-88 of een EL34,vandaar de vraag hoe het dan klinkt in SE opstelling.
Barry weet dat,en ik ook
Was het niet voor de weergave van Mid en Hoog dan waren mijn KT-88 mono blokken al op marktplaats aangeboden.
Barry weet dat,en ik ook
Was het niet voor de weergave van Mid en Hoog dan waren mijn KT-88 mono blokken al op marktplaats aangeboden.
