Idee voor een SE GU50

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Het goede nieuws is dat met de RC in de hoogspanning naar de EF184 de brom veel minder is, op meer dan 50cm van de speaker onhoorbaar. :D
Bijlagen
Dit had ik gesimuleerd
Dit had ik gesimuleerd
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Dat die R-C de brom flink verlaagt is mooi.Met een hoge voeding kan de R ook wat groter.
Maar hoe komt die voeding ineens zoveel lager uit ? Ander model voor de EYY13 ?
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

De brom die ik nog over heb komt van de voeding. Met de 220k kortgesloten verdwijnt de brom niet en ik zie een rimpel van 40mVpp op de voeding. Er moet blijkbaar nog een RC na de CLC komen.

Dat de spanning nu zo laag uitkomt snap ik ook niet. Ik zal eens een andere EYY13 proberen, ik heb er twee.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
De brom die ik nog over heb komt van de voeding. Met de 220k kortgesloten verdwijnt de brom niet en ik zie een rimpel van 40mVpp op de voeding. Er moet blijkbaar nog een RC na de CLC komen.
Is de smoorspoel wel te vertrouwen ? Hogere spanning en meer rimpel kunnen beide door een smoorspoel met sluiting tussen windingen of saturatie.
Dat de spanning nu zo laag uitkomt snap ik ook niet. Ik zal eens een andere EYY13 proberen, ik heb er twee.
Ik bedoel bij de simulatie :?
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ik ben denk ik achter het mysterie van de te hoge spanning. Ik heb de 70V winding weer weggehaald. Ik zie bij het opstarten de spanning oplopen tot 430V, de eindbuizen trekken dan 105mA. Dit blijft 1-2 seconde zo en dan zakken de buizen terug naar 68mA waardoor de spanning verder oploopt naar 463V.

Bij 430V is Vg2 310V (heb 2 zeners van 60V in serie), dit is te hoog waardoor Vg1 doorloopt naar 41V en de buizen nog maar 68mA trekken.

Ik denk dat de oplossing grotere zeners is. Met twee zeners van 82V in serie zou Vg2 dan rond 265V uitkomen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Lijkt er meer op dat de stroombronnen zich misdragen.Vervang er 's een (of beide) door 330 Ω (5W)
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Componenten zijn besteld.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Componenten zijn besteld.
Ach ja, niet iedere doehetzelver heeft een voorraadje onderdelen liggen zoals bijv Ray :( :lol: Is knap lastig bij zoekwerk, hoewel meer tijd voor :relax:
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door RobertD »

Je kunt de spanning ook nog wel iets verlagen door de eerste elco na de gelijkrichter wat kleiner te kiezen. Daar kun je de uiteindelijke spanning best mooi mee tweaken. Ik zet daar weleens een motorstart condensator - moet natuurlijk wel de spanning aan kunnen. Om de brom dan onder controle te krijgen kun je de capaciteit na de smoorspoel weer wat vergroten.
Uiteraard ook de bedrading nalopen volgens de adviezen van Anne en eventueel de stuurbuis op DC gloeien.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Nou, ik had de tegenkoppeling naar de kathode van de EF184 er nog niet in zitten. Dit alsnog aangebracht en het resultaat is dat de brom weg is, alleen met het oor in de speaker nog enigszins waarneembaar. :yeah:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Nou, ik had de tegenkoppeling naar de kathode van de EF184 er nog niet in zitten. Dit alsnog aangebracht en het resultaat is dat de brom weg is, alleen met het oor in de speaker nog enigszins waarneembaar. :yeah:
Dat is natuurlijk heel mooi maar ...
is dan met eindbuizen op goed 60mA en te hoge voeding zeker ?
Slecht voor de EF184 (te heet) en eenmaal terug 100mA eindbuizen meer rimpel = meer brom :(
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Morgen weten we het. 8-[
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

De stroombron vervangen voor 330 ohm weerstanden en de zeners aan G2 zijn nu twee maal 82V in serie. De spanningen beginnen nu ergens op te lijken. :D
Brom is op 10 cm van de conus niet meer te horen.
Bijlagen
GU-50-se schema - RC.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Klinkt trouwens prima zo. Veel punch en vol klinkend maar toch erg gedetaileerd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Een tevreden mens is er twee waard :D zijn er dus genoeg om wat te meten :sure: :lol:
Ook die LM317, vermoedelijk nep onderdelen :(
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door democles »

Zou fixed bias nog een optie zijn?

Scheelt weer de elco op de kathode van de GU en 70v heb je ook.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

De LM317 is rechtstreeks van Mouser, zou toch genuine moeten zijn. :?
Fixed bias is meer voor push-pull toch Demo?

De poolse voedingtrafo functioneert trouwens prima, bromt niet en wordt ook niet warm.

Nog een paar picjes van het eindresultaat. Bedankt iedereen voor het meedenken, vooral Anne natuurlijk. :D
Bijlagen
DSC00153.jpg
DSC00154.jpg
DSC00152.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Ziet er indrukwekkend uit, zou nog een metertje of zo kunnen op die grote lege vlakte O:)
Vaste instelling -Vg1 lijkt me niet zo handig, het verlies over de kathodeweerstand verdwijnt, is de voeding nog hoger.En je moet regelmatig de instelling in de gaten houden.
Wat die LM317 betreft, je gaf aan dat er meer dan 40V op de kathode kwam bij een stroom van goed 60mA. Die 60mA gaat ook door de 12Ω , geeft iets van 0,7V wat 1,25V zou moeten zijn.Deugd dus niet :(
Anne
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Marp »

Dat ziet er klasse uit. 8) Erg mooi Knuis!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Barry2001 »

Volgens mij heb ik nog niet eerder een GU50 in SE gezien, gefeliciteerd met het resultaat knuistermans :goedzo:
knuisje schreef:
Klinkt trouwens prima zo. Veel punch en vol klinkend maar toch erg gedetaileerd.
Hoe is het laag, blijft dat een beetje overeind?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Bedankt mannen!

Het laag is goed aanwezig en strak, niet modderig of zo.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door OpaBert »

Vind het er erg netjes uitzien Knuisje :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door democles »

Mooi Knuisje =D> =D>

Over het laag was ook mijn vraag geweest, maar Barry was me voor :lol:

Foto binnenwerk ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door OpaBert »

Is dat laag een moeilijk punt me SE of voor de GU50 ?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door democles »

Nee,in ,,push pull,, geeft de GU-50 een mooier(meer) laag als b.v. een KT-88 of een EL34,vandaar de vraag hoe het dan klinkt in SE opstelling.

Barry weet dat,en ik ook :D

Was het niet voor de weergave van Mid en Hoog dan waren mijn KT-88 mono blokken al op marktplaats aangeboden.
Plaats reactie