Magnetostaat mylar veroudering

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
audio.ghu
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 20:32

Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door audio.ghu »

Hoi Allemaal,

Sinds een paar dagen heb ik mij geregistreerd op deze site
Na circa 25 jaar bijna niets meer aan mijn audiohobby te hebben gedaan heb ik de draad weer opgepakt en ben aan het bouwen geslagen om mijn stereo set uit te breiden naar een 5.2 surround systeem.
Ik heb sinds begin jaren negentig een gemodificeerde ACR RP 300 met de geweldige midden toner de magnetostaat Fostex FS 21RP. Bij het uitzoeken van een passende center speaker bij Ruud Jansen van Speakerland kwam ik erachter dat de magnetostaten nogal scherp klinken. Door veroudering van de mylar folie! Nu heb ik de Maxima topkast als centerspeaker gebouwd, zie foto’s.
Het plan is nog twee maxima tops incl versterker ( de LFA 150 van Elektuur) te bouwen voor L + R.
Maar wil eerst voordat ik de huidige boxen vervang nagaan of er wat aan de magnetostaten te doen is cq ze te vervangen?

Heeft iemand hierover een advies en/of ervaring met veroudering van de mylar.[img][/img]
Sorry het plaatsen van de foto’s is mislukt
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier! Foto's kun je uploaden door onder dit tekstveld op 'Volledige bewerker & voorbeeld' te klikken. Dan 'Bijlagen' en 'Bestanden toevoegen'.
Let op: foto's mogen niet groter dan 1mb zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door Henkjan »

Welkom!
audio.ghu
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 20:32

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door audio.ghu »

Okay,
de bestanden waren > 1 MB
ga ze verkleinen en opnieuw uploaden
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door hannesie »

De FS21RP gebruik ik ook nog dagelijks, ik kan het mij niet helemaal voorstellen dat het de mylar zou zijn.
Zijn van 1992, dus dezelfde leeftijd denk ik.
audio.ghu
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 20:32

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door audio.ghu »

audio video meubel II.jpeg
audio video meubel III.jpeg
audio video meubel.jpeg
image1.jpeg
Hierbij een tweede poging voor de foto's
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door Shadow »

Wauw! :rock: da’s echt mooi gebouwd! :goeie:
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door piet1955 »

Idd kan me ook niet voorstellen dat het de mylar foilie is.
Wat ik me nog herinner is dat er ook strips van een of ander schuim tussen magneet en folie zat, is dat aan het vergaan?
Ook heeft de FS een beetje oplopende curve in het hoog >1kHz tot ~ 5kHz en dat geeft wel eens wat scherpe SSSS,jes.
Filtering beetje aanpassen.
Zien er gelikt uit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door hannesie »

Bij mij is er jarenlang gerookt in huis, dus er zal een dempende laag op zitten die het beschermt tegen uitdroging e.d. :hide:
audio.ghu
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 20:32

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door audio.ghu »

Fostex FS 21 RP veroudering.doc
(23 KiB) 145 keer gedownload
Om jullie uit de droom te halen...ik heb met Fosterx Japan gecommuniceerd, zie bijgaande mail uitwisseling
Laatst gewijzigd door audio.ghu op wo 25 apr 2018, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door hannesie »

Ik denk ook niet dat ze er nog moeite voor willen doen, het hele pakket met de magnetostaten is er niet meer.
Net als de Bohlender & Graebener series. waarschijnlijk niet genoeg winst op te maken.

Maar de reactie van Fostex vindt ik niet erg overtuigend. :shock:............ :mrgreen:

https://www.parts-express.com/bohlender ... r--264-750

Hier zijn wel wat andere types te krijgen.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door piet1955 »

Neo 10 en dan meteen een Neo 3 als tweeter in de plaats van die 7RP Tweeter.
Wel flinke ingreep in het filter dan.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door SARK »

Hallo Geert,

Upload even een nieuw document waar jouw gegevens niet in staan .... de leden hier op het ZBAF verttrouw ik wel maar je weet nooit wat voor gajes er verder aan het meekijken is en er met jouw gegevens (tel. nr. en email) vandoor gaan.
audio.ghu
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 20:32

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door audio.ghu »

Hartelijk dank!!!!! Deze replacements kreeg ik niet gevonden. Ga kijken of het past en vooral wat voor filter erbij moet. Lijkt me erg belangrijk want de freq. Karakteristiek is bepaald niet vlak.
Heeft iemand een advies over een programma voor de filterberekening?? Ik ben er lang uit geweest dus weet “the state of the art” niet
audio.ghu
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 20:32

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door audio.ghu »

Okéé, niet bij stil gestaan zal mijn privé gegevens verwijderen en upload een nieuw document
audio.ghu
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 20:32

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door audio.ghu »

ZBAF????
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door pappaleo »

ZelfBouw Audio Forum :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door richard »

hannesie schreef:
...Net als de Bohlender & Graebener series. waarschijnlijk niet genoeg winst op te maken.
Die dingen waren toch erg storingsgevoelig? Op zich niet erg, maar binnen de garantieperiode is dat lastig voor een leverancier.

Aan de andere kant; Ford levert vast ook geen onderdelen meer voor zijn T-Ford.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door hannesie »

Het argument was dat het hardere geluid (Scherp klinken) het resultaat was van de ouderdom, en er geen probleem met het filter?

De fabrikant als Bohlender maakt ze dus nog wel, en dat meer als duiding dat er nog wel wordt geproduceerd, maar dan een andere opzet.
Magnetostaat heeft ook zijn eigen karakter, maar naar mijn idee niet scherp.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door richard »

hannesie schreef:
Magnetostaat heeft ook zijn eigen karakter, maar naar mijn idee niet scherp.
Nee, dat zou ik ook niet zeggen.
Net als die AMT-tweeters, technisch gezien eigenlijk weinig op aan te merken, maar niet iedereen vindt ze lekker klinken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door hannesie »

acr.JPG
Hoe het klinkt e.d. weet ik niet, maar er is wel door iemand een poging gedaan. :mrgreen: :lol:
audio.ghu
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 20:32

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door audio.ghu »

Over luistersmaken valt natuurlijk niet te twisten. De magnetostaten vond ik altijd mooi en gedetailleerd klinken. In de loop der jaren veranderd de klankkleur wat je dan zelf niet in de gaten hebt. Tot dat je ze vergelijkt. Mijn zoon had al met zijn veel jongere en goede oren opgemerkt dat ze scherper klonken. Ik besteede er geen aandacht aan....tot de vergelijkings luistersessie bij Speakerland. Ik kan me technisch er ook wel iets bij voorstellen. De Mylar wordt harder, bros en stijver door veroudering waardoor het scherpe klinken ontstaat.
Ik ben er nog niet uit...vervangen incl tweeter en gemodificeerd filter, of nieuwe boxen (maxima tops) bouwen. Dat laatste is natuurlijk qua geluidsbeeld beter omdat de centerspeaker een Maximatop is. (?)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Magnetostaat mylar veroudering

Bericht door WrineX »

Na mijn weten verouderd mylar helemaal niet.

"QUOTE"

Mylar® is a DuPont® developed and manufactured oriented, multi-use, versatile polyester (PET) film. Throughout our catalog, a few characteristics unitize this product line; Mylar® does not become brittle with age under normal conditions because there are no plasticizers, it is archival quality, dimensionally stable, chemical resistant, color consistent, good clarity, non-yellowing, non-tearing, temperature range of -100 to 300F, electrically insulating, balanced tensile properties, and bla bla bla


en het beste dit filmpje

https://youtu.be/4jP7Trrc8WE?t=488

waren de reclames of presentaties nog maar zo best fijn om naar te kijken.
Plaats reactie