Magnetostaat mylar veroudering
Moderator: Beheerdersteam
Magnetostaat mylar veroudering
Hoi Allemaal,
Sinds een paar dagen heb ik mij geregistreerd op deze site
Na circa 25 jaar bijna niets meer aan mijn audiohobby te hebben gedaan heb ik de draad weer opgepakt en ben aan het bouwen geslagen om mijn stereo set uit te breiden naar een 5.2 surround systeem.
Ik heb sinds begin jaren negentig een gemodificeerde ACR RP 300 met de geweldige midden toner de magnetostaat Fostex FS 21RP. Bij het uitzoeken van een passende center speaker bij Ruud Jansen van Speakerland kwam ik erachter dat de magnetostaten nogal scherp klinken. Door veroudering van de mylar folie! Nu heb ik de Maxima topkast als centerspeaker gebouwd, zie foto’s.
Het plan is nog twee maxima tops incl versterker ( de LFA 150 van Elektuur) te bouwen voor L + R.
Maar wil eerst voordat ik de huidige boxen vervang nagaan of er wat aan de magnetostaten te doen is cq ze te vervangen?
Heeft iemand hierover een advies en/of ervaring met veroudering van de mylar.[img][/img]
Sorry het plaatsen van de foto’s is mislukt
Sinds een paar dagen heb ik mij geregistreerd op deze site
Na circa 25 jaar bijna niets meer aan mijn audiohobby te hebben gedaan heb ik de draad weer opgepakt en ben aan het bouwen geslagen om mijn stereo set uit te breiden naar een 5.2 surround systeem.
Ik heb sinds begin jaren negentig een gemodificeerde ACR RP 300 met de geweldige midden toner de magnetostaat Fostex FS 21RP. Bij het uitzoeken van een passende center speaker bij Ruud Jansen van Speakerland kwam ik erachter dat de magnetostaten nogal scherp klinken. Door veroudering van de mylar folie! Nu heb ik de Maxima topkast als centerspeaker gebouwd, zie foto’s.
Het plan is nog twee maxima tops incl versterker ( de LFA 150 van Elektuur) te bouwen voor L + R.
Maar wil eerst voordat ik de huidige boxen vervang nagaan of er wat aan de magnetostaten te doen is cq ze te vervangen?
Heeft iemand hierover een advies en/of ervaring met veroudering van de mylar.[img][/img]
Sorry het plaatsen van de foto’s is mislukt
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Welkom hier! Foto's kun je uploaden door onder dit tekstveld op 'Volledige bewerker & voorbeeld' te klikken. Dan 'Bijlagen' en 'Bestanden toevoegen'.
Let op: foto's mogen niet groter dan 1mb zijn.
Let op: foto's mogen niet groter dan 1mb zijn.
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Okay,
de bestanden waren > 1 MB
ga ze verkleinen en opnieuw uploaden
de bestanden waren > 1 MB
ga ze verkleinen en opnieuw uploaden
Re: Magnetostaat mylar veroudering
De FS21RP gebruik ik ook nog dagelijks, ik kan het mij niet helemaal voorstellen dat het de mylar zou zijn.
Zijn van 1992, dus dezelfde leeftijd denk ik.
Zijn van 1992, dus dezelfde leeftijd denk ik.
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Idd kan me ook niet voorstellen dat het de mylar foilie is.
Wat ik me nog herinner is dat er ook strips van een of ander schuim tussen magneet en folie zat, is dat aan het vergaan?
Ook heeft de FS een beetje oplopende curve in het hoog >1kHz tot ~ 5kHz en dat geeft wel eens wat scherpe SSSS,jes.
Filtering beetje aanpassen.
Zien er gelikt uit.
Wat ik me nog herinner is dat er ook strips van een of ander schuim tussen magneet en folie zat, is dat aan het vergaan?
Ook heeft de FS een beetje oplopende curve in het hoog >1kHz tot ~ 5kHz en dat geeft wel eens wat scherpe SSSS,jes.
Filtering beetje aanpassen.
Zien er gelikt uit.
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Bij mij is er jarenlang gerookt in huis, dus er zal een dempende laag op zitten die het beschermt tegen uitdroging e.d. 
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Om jullie uit de droom te halen...ik heb met Fosterx Japan gecommuniceerd, zie bijgaande mail uitwisseling
Laatst gewijzigd door audio.ghu op wo 25 apr 2018, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Ik denk ook niet dat ze er nog moeite voor willen doen, het hele pakket met de magnetostaten is er niet meer.
Net als de Bohlender & Graebener series. waarschijnlijk niet genoeg winst op te maken.
Maar de reactie van Fostex vindt ik niet erg overtuigend.
............ 
https://www.parts-express.com/bohlender ... r--264-750
Hier zijn wel wat andere types te krijgen.
Net als de Bohlender & Graebener series. waarschijnlijk niet genoeg winst op te maken.
Maar de reactie van Fostex vindt ik niet erg overtuigend.
https://www.parts-express.com/bohlender ... r--264-750
Hier zijn wel wat andere types te krijgen.
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Neo 10 en dan meteen een Neo 3 als tweeter in de plaats van die 7RP Tweeter.
Wel flinke ingreep in het filter dan.
Wel flinke ingreep in het filter dan.
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Hallo Geert,
Upload even een nieuw document waar jouw gegevens niet in staan .... de leden hier op het ZBAF verttrouw ik wel maar je weet nooit wat voor gajes er verder aan het meekijken is en er met jouw gegevens (tel. nr. en email) vandoor gaan.
Upload even een nieuw document waar jouw gegevens niet in staan .... de leden hier op het ZBAF verttrouw ik wel maar je weet nooit wat voor gajes er verder aan het meekijken is en er met jouw gegevens (tel. nr. en email) vandoor gaan.
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Hartelijk dank!!!!! Deze replacements kreeg ik niet gevonden. Ga kijken of het past en vooral wat voor filter erbij moet. Lijkt me erg belangrijk want de freq. Karakteristiek is bepaald niet vlak.
Heeft iemand een advies over een programma voor de filterberekening?? Ik ben er lang uit geweest dus weet “the state of the art” niet
Heeft iemand een advies over een programma voor de filterberekening?? Ik ben er lang uit geweest dus weet “the state of the art” niet
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Okéé, niet bij stil gestaan zal mijn privé gegevens verwijderen en upload een nieuw document
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Die dingen waren toch erg storingsgevoelig? Op zich niet erg, maar binnen de garantieperiode is dat lastig voor een leverancier.hannesie schreef:...Net als de Bohlender & Graebener series. waarschijnlijk niet genoeg winst op te maken.
Aan de andere kant; Ford levert vast ook geen onderdelen meer voor zijn T-Ford.
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Het argument was dat het hardere geluid (Scherp klinken) het resultaat was van de ouderdom, en er geen probleem met het filter?
De fabrikant als Bohlender maakt ze dus nog wel, en dat meer als duiding dat er nog wel wordt geproduceerd, maar dan een andere opzet.
Magnetostaat heeft ook zijn eigen karakter, maar naar mijn idee niet scherp.
De fabrikant als Bohlender maakt ze dus nog wel, en dat meer als duiding dat er nog wel wordt geproduceerd, maar dan een andere opzet.
Magnetostaat heeft ook zijn eigen karakter, maar naar mijn idee niet scherp.
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Nee, dat zou ik ook niet zeggen.hannesie schreef:Magnetostaat heeft ook zijn eigen karakter, maar naar mijn idee niet scherp.
Net als die AMT-tweeters, technisch gezien eigenlijk weinig op aan te merken, maar niet iedereen vindt ze lekker klinken.
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Hoe het klinkt e.d. weet ik niet, maar er is wel door iemand een poging gedaan.

Re: Magnetostaat mylar veroudering
Over luistersmaken valt natuurlijk niet te twisten. De magnetostaten vond ik altijd mooi en gedetailleerd klinken. In de loop der jaren veranderd de klankkleur wat je dan zelf niet in de gaten hebt. Tot dat je ze vergelijkt. Mijn zoon had al met zijn veel jongere en goede oren opgemerkt dat ze scherper klonken. Ik besteede er geen aandacht aan....tot de vergelijkings luistersessie bij Speakerland. Ik kan me technisch er ook wel iets bij voorstellen. De Mylar wordt harder, bros en stijver door veroudering waardoor het scherpe klinken ontstaat.
Ik ben er nog niet uit...vervangen incl tweeter en gemodificeerd filter, of nieuwe boxen (maxima tops) bouwen. Dat laatste is natuurlijk qua geluidsbeeld beter omdat de centerspeaker een Maximatop is. (?)
Ik ben er nog niet uit...vervangen incl tweeter en gemodificeerd filter, of nieuwe boxen (maxima tops) bouwen. Dat laatste is natuurlijk qua geluidsbeeld beter omdat de centerspeaker een Maximatop is. (?)
Re: Magnetostaat mylar veroudering
Na mijn weten verouderd mylar helemaal niet.
"QUOTE"
Mylar® is a DuPont® developed and manufactured oriented, multi-use, versatile polyester (PET) film. Throughout our catalog, a few characteristics unitize this product line; Mylar® does not become brittle with age under normal conditions because there are no plasticizers, it is archival quality, dimensionally stable, chemical resistant, color consistent, good clarity, non-yellowing, non-tearing, temperature range of -100 to 300F, electrically insulating, balanced tensile properties, and bla bla bla
en het beste dit filmpje
https://youtu.be/4jP7Trrc8WE?t=488
waren de reclames of presentaties nog maar zo best fijn om naar te kijken.
"QUOTE"
Mylar® is a DuPont® developed and manufactured oriented, multi-use, versatile polyester (PET) film. Throughout our catalog, a few characteristics unitize this product line; Mylar® does not become brittle with age under normal conditions because there are no plasticizers, it is archival quality, dimensionally stable, chemical resistant, color consistent, good clarity, non-yellowing, non-tearing, temperature range of -100 to 300F, electrically insulating, balanced tensile properties, and bla bla bla
en het beste dit filmpje
https://youtu.be/4jP7Trrc8WE?t=488
waren de reclames of presentaties nog maar zo best fijn om naar te kijken.
