Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Goede avond,
Even kort voorstellen: ik ben Eric, 54 jaren jong en door diverse ooroperaties voor 60% doof aan mijn linkeroor. Ondanks dat ongemak kan ik enorm genieten van het luisteren van, voor mij, goede muziek en hoor ik nog steeds de verschillen tussen diverse opnames van hetzelfde album. Smaak is heel breed: van country tot klassiek en van rock tot folk. Waar ik niets mee heb, is heavy metal, hip-hop!house e.d..

Ik speel met een nas, muziek allemaal gecodeerd in flac vanwege het taggen, een Pioneer N-50 streamer welke is aangesloten op een Densen B-130+ versterker. En nu komt het: luidsprekers vormen een paar Scan Speak Reference SE monitoren. 4 jaar geleden gebouwd uit een pakket, gekocht bij Speakerland. De tweeters zijn Echter Scan Speak R3004/66200 ringradiators. 3 jaar geleden heb ik in samenwerking met Ruud een subwoofer gebouwd naar eigen ontwerp met een Hypex 4.0 en een Scan Speak 23W.... subwoofer.

De SE’s gaan in de verkoop en ik ga een paar Ekta’s mk2 volgens een ontwerp van troels gravesen bouwen. De reden is dat ik een betere ervaring wil hebben bij het luisteren naar female vocals, blaasinstrumenten en daarnaast een iets verder doorlopend laag wil horen. Mijn luisterhoek is acoustisch uitermate ongunstig, mede door het fenomeen waf, dus een heel diep laag zit er niet in daar ik bang ben voor room gain.

Het pakket met drivers en de rest van de z.... is besteld, het houtwerk wordt bij een interieurbouwer op een cnc-installatie gefabriekt. Het hout wordt berkenmultiplex 21 mm en de afwerking wordt waarschijnlijk spuitwerk.

Ik zal de komende tijd verslag uitbrengen over de voortgang!

Eric
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door VintageHarry »

Welkom Eric, da's een leuk project waar je mee bezig gaat!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door dre »

Dr barry
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 13:57

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Dr barry »

Bijzonder mooi ontwerp, met die 4" middentoner. Zal vast heerlijk klinken.

De volgende speaker zou mijn voorkeur hebben:
http://www.troelsgravesen.dk/AT-3WC.htm

Ook met een prachtige middentoner.

Ben benieuwd hoe het gaat klinken, hou ons op de hoogte alsjeblieft.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door markbakk »

Ik weet het niet met die nieuwere ontwerpen van Troels. Hij heeft wel wat metingen en analyses gepubliceerd over de kastvormen die hij tegenwoordig ontwerpt, maar hij negeert toch vrij elementaire akoestische beginselen met al die scherpe hoeken en randjes. Om dan vervolgens zulke vermogens aan drivers en filteronderdelen uit te geven, tja. Dan denkt 'onze eigen' Jeroen Dezaire toch een stuk verder door. Maar dat is mijn bescheiden mening hoor!
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

@Dr. Barry Deze stond ook op het lijstje, evenals de Prelude: http://www.troelsgravesen.dk/PRELUDE.htm
“Probleem” is enerzijds waf en anderzijds ben ik beducht voor room gain. Een speaker komt ook nog eens in een hoek te staan met minder dan 30 cm afstand tot de muren. Daarnaast nog eens 1000 € er bovenop voor de drivers....

@Mark Ik heb contact met TG en hij waarschuwde op mijn vraag hierover niet verder te gaan dan r=5. Waarom? Ik weet het niet; wellicht vraag ik hem dat nog. En twee baffles maken is geen optie daar de binnenste plaat onder verstek in de kast komt. De voorste plaat van de baffle is afgeschuind bedoeld; wellicht eerst met de afrondfrees aan de gang.

Morgen de tekeningeen voor het houtwerk afmaken. Het voorste front wordt met een kleine overmaat gefreesd en na het plakken bijgewerkt met de kantenfrees. De braces worden met een kleine overmaat gemaakt en in het werk pas gemaakt daar ik deze in sponningen plaats.

Spannend!

Eric
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Walt »

Beste Mark,

Een perfecte baffle zonder scherpe kanten is een aanrader als je een zo recht mogelijke meet grafiek nastreeft in een dode kamer. Is de toepassing hifi in een normale woonkamer, dan maakt het allemaal niet meer zo uit. Ik zou me zelf meer druk maken om de kwaliteit van de gebruikte units en het filter, precies wat Troels wel netjes doet.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door markbakk »

Beste Walt ;)

Als de toepassing hifi is in een normale woonkamer, dan maakt het inderdaad niet veel uit. Ook extreem dure units en exotische filteronderdelen zijn dan flauwekul. Dat weet jij ook.

Ik probeerde vooral aan te geven dat ik vind dat Troels vroeger beter doordachte ontwerpen maakte, imho. Dat schreef ik ook.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Shadow »

Touché :lol:
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Zo, het pakket met drivers, filtercomponenten van Jantzen Audio is binnen.
Het e.e.a is uitermate goed verpakt en de inhoud is zonder enige schade gebleven.
Helaas laat het hout op zich wachten maar ik kan aan de gang met het opbouwen van de filters.

Vwb de filters heb ik een hersenspinsel of twee: kan het kwaad als het filter, gemonteerd op een stukje berkenmultiplex, meetrilt met de kast (ik heb niet de illusie dat het e.e.a HELEMAAL trillingsvrij is) en kunnen de waarden veranderen als functie van mechanische trillingen?

Tot de volgende ronde!

Eric
Bijlagen
1FE4630C-32CE-42A9-B2E0-8B55532BA498.jpeg
BF417840-0103-40F2-9023-056ABF1B3ADD.jpeg
24B3E8B0-01E4-4EA7-8500-831FA46A5C9B.jpeg
43BDE5C7-D01A-45E9-8446-2D53430F9930.jpeg
D4B40AD3-6D6A-4B7D-8541-FFF5E627BA3D.jpeg
071B35D4-0236-403F-8A72-59F31BEAA840.jpeg
97F0C5FE-BACD-4F0E-B67A-8A39EAD68582.jpeg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door toetertje »

Dat zijn serieus mooie spulletjes. :goedzo:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door richard »

hunter17 schreef:
Goede avond,
Even kort voorstellen:
Aangenaam.

Je hebt je de afgelopen vijf jaar aardig stil kunnen houden.
Lid geworden op: 13 nov 2012,
Maar succes met je project!
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Richard,
Ik ben destijds lid geworden daar ik een paar Ref SE monitoren wilde bouwen. Ik heb het destijds niet gedocumenteerd en heb daar nog altijd spijt van. Daarom dus niets gepost. In 2014 een gesloten subwoofer naar eigen ontwerp gebouwd; ook niet gedocumenteerd.... En ik ga nu wel documenteren, zeker ook omdat er nu, behalve het ontwerp, niets geprefabd is. Ik heb mijzelf leren frezen, solderen. Ik post de volgende ronde foto’s van de huidige speakers.

Eric
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door dre »

Goed bezig Eric!
Ik ben benieuwd naar je nieuwste project!
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

@Dre: bedankt voor de opbeurende woorden!

Vandaag de eerste filters gesoldeerd. Spannend daar ik nog nooit componenten heb gesoldeerd. Alleen als oefening wat draadjes aanelkaar gesoldeerd. Twijfelverbindingen door gemeten en gewoon een goede verbinding. De Esra 60W op 350 en lood/tin.

Fijne zondag!
Bijlagen
DAD60323-CC91-4F27-AAC6-8DA40F6DBBFB.jpeg
FA6F5943-3430-4B57-961C-4C6B16281CAD.jpeg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door toetertje »

Is het wel verstandig om alles gelijk vast te plakken?
Je hebt het eindresultaat nog niet gehoord, als je nog
iets naar smaak aan wilt passen, wordt dat lastig.
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Toetertje,
Het enige dat aangepast zou kunnen worden is R1 (de groene boven de grijze condensator). Een weerstand parallel met croq-klemmen en als de juiste waarde is bepaald, eventueel de gelijmde R losknippen en de definitieve erop lijmen.

Echter: jouw opmerking is wel zinvol. Mijn onervarenheid....

Eric
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Walt »

Nu alles vast zit zou ik alles nog een keer dik laten vloeien met extra soldeer, laat alle kieren lekker vollopen en zorg dat de verbindingen blinken, dof is niet goed.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hannesie »

En dan zie ik een paar spoelen die waarschijnlijk een behoorlijke waarde hebben en die dan allemaal op dezelfde manier zijn geplaatst.
Afstand en staand of liggend is niet helemaal jofel naar ik meen.
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
coils.JPG
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Marp »

Hannesie schreef:
Afstand en staand of liggend is niet helemaal jofel naar ik meen.

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm (2008)
Afbeelding
Volgens mister Gravesen niet. Hij was het inderdaad die destijds met aanbevelingen kwam over de positionering. Dat werd door ons massaal overgenomen. Anno nu lijkt hij er zelf ook niets meer mee te doen. In elk geval niet bij de Ekta MK2:

http://www.troelsgravesen.dk/EKTA-mkII.htm (2017)
ekta-xover-1.jpg
Overigens heeft hij ze wel een fractie verder uit elkaar geplaatst dan Eric/Hunter17.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hannesie »

:shock: :shock: :shock: :shock: Hij is dus van z'n gel;oof gevallen. :rofl:
En dat op de zondag. 8-[ 8-[
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Marp »

Ja, ik was ook nogal verbaasd. :D
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

@Marp en @Hannesie: zolang de spoelen of het hoog-middenfilter niet zijn gedraaid t.o.v. elkaar, wijkt de waarde minder dan een 2% af van de nominale waarde (het begeleidende commentaar bij de afbeelding zoals geplaatst door Hannesie). Ga ik dat horen? Ik weet het niet. Weerstanden en condemsatoren hebben een afwijking van 2-5%...

Ik begrijp de puristen onder ons echter de afwijking aan het eind van de rit is toch de som van de individuele afwijkingen.

Fijne avond!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door pappaleo »

Het gaat niet om de afwijking van de nominale waarde, maar om de onderlinge beïnvloeding van de spoelen door het magnetisch veld. Bij parallel lopende veldlijnen wordt bijvoorbeeld het signaal door de spoel in de hoogsectie gemoduleerd door het signaal in de laagsectie, hetgeen vervorming in de hand werkt en dat wil je niet.
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Pappaleo, daarom zijn de hoog/midden- en de laagsectie gescheiden opgebouwd. Afstand tussen de spoelen wordt >20cm.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”