Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Moderator: Beheerdersteam
Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Goede avond,
Even kort voorstellen: ik ben Eric, 54 jaren jong en door diverse ooroperaties voor 60% doof aan mijn linkeroor. Ondanks dat ongemak kan ik enorm genieten van het luisteren van, voor mij, goede muziek en hoor ik nog steeds de verschillen tussen diverse opnames van hetzelfde album. Smaak is heel breed: van country tot klassiek en van rock tot folk. Waar ik niets mee heb, is heavy metal, hip-hop!house e.d..
Ik speel met een nas, muziek allemaal gecodeerd in flac vanwege het taggen, een Pioneer N-50 streamer welke is aangesloten op een Densen B-130+ versterker. En nu komt het: luidsprekers vormen een paar Scan Speak Reference SE monitoren. 4 jaar geleden gebouwd uit een pakket, gekocht bij Speakerland. De tweeters zijn Echter Scan Speak R3004/66200 ringradiators. 3 jaar geleden heb ik in samenwerking met Ruud een subwoofer gebouwd naar eigen ontwerp met een Hypex 4.0 en een Scan Speak 23W.... subwoofer.
De SE’s gaan in de verkoop en ik ga een paar Ekta’s mk2 volgens een ontwerp van troels gravesen bouwen. De reden is dat ik een betere ervaring wil hebben bij het luisteren naar female vocals, blaasinstrumenten en daarnaast een iets verder doorlopend laag wil horen. Mijn luisterhoek is acoustisch uitermate ongunstig, mede door het fenomeen waf, dus een heel diep laag zit er niet in daar ik bang ben voor room gain.
Het pakket met drivers en de rest van de z.... is besteld, het houtwerk wordt bij een interieurbouwer op een cnc-installatie gefabriekt. Het hout wordt berkenmultiplex 21 mm en de afwerking wordt waarschijnlijk spuitwerk.
Ik zal de komende tijd verslag uitbrengen over de voortgang!
Eric
Even kort voorstellen: ik ben Eric, 54 jaren jong en door diverse ooroperaties voor 60% doof aan mijn linkeroor. Ondanks dat ongemak kan ik enorm genieten van het luisteren van, voor mij, goede muziek en hoor ik nog steeds de verschillen tussen diverse opnames van hetzelfde album. Smaak is heel breed: van country tot klassiek en van rock tot folk. Waar ik niets mee heb, is heavy metal, hip-hop!house e.d..
Ik speel met een nas, muziek allemaal gecodeerd in flac vanwege het taggen, een Pioneer N-50 streamer welke is aangesloten op een Densen B-130+ versterker. En nu komt het: luidsprekers vormen een paar Scan Speak Reference SE monitoren. 4 jaar geleden gebouwd uit een pakket, gekocht bij Speakerland. De tweeters zijn Echter Scan Speak R3004/66200 ringradiators. 3 jaar geleden heb ik in samenwerking met Ruud een subwoofer gebouwd naar eigen ontwerp met een Hypex 4.0 en een Scan Speak 23W.... subwoofer.
De SE’s gaan in de verkoop en ik ga een paar Ekta’s mk2 volgens een ontwerp van troels gravesen bouwen. De reden is dat ik een betere ervaring wil hebben bij het luisteren naar female vocals, blaasinstrumenten en daarnaast een iets verder doorlopend laag wil horen. Mijn luisterhoek is acoustisch uitermate ongunstig, mede door het fenomeen waf, dus een heel diep laag zit er niet in daar ik bang ben voor room gain.
Het pakket met drivers en de rest van de z.... is besteld, het houtwerk wordt bij een interieurbouwer op een cnc-installatie gefabriekt. Het hout wordt berkenmultiplex 21 mm en de afwerking wordt waarschijnlijk spuitwerk.
Ik zal de komende tijd verslag uitbrengen over de voortgang!
Eric
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Welkom Eric, da's een leuk project waar je mee bezig gaat!
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Bijzonder mooi ontwerp, met die 4" middentoner. Zal vast heerlijk klinken.
De volgende speaker zou mijn voorkeur hebben:
http://www.troelsgravesen.dk/AT-3WC.htm
Ook met een prachtige middentoner.
Ben benieuwd hoe het gaat klinken, hou ons op de hoogte alsjeblieft.
De volgende speaker zou mijn voorkeur hebben:
http://www.troelsgravesen.dk/AT-3WC.htm
Ook met een prachtige middentoner.
Ben benieuwd hoe het gaat klinken, hou ons op de hoogte alsjeblieft.
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Ik weet het niet met die nieuwere ontwerpen van Troels. Hij heeft wel wat metingen en analyses gepubliceerd over de kastvormen die hij tegenwoordig ontwerpt, maar hij negeert toch vrij elementaire akoestische beginselen met al die scherpe hoeken en randjes. Om dan vervolgens zulke vermogens aan drivers en filteronderdelen uit te geven, tja. Dan denkt 'onze eigen' Jeroen Dezaire toch een stuk verder door. Maar dat is mijn bescheiden mening hoor!
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
@Dr. Barry Deze stond ook op het lijstje, evenals de Prelude: http://www.troelsgravesen.dk/PRELUDE.htm
“Probleem” is enerzijds waf en anderzijds ben ik beducht voor room gain. Een speaker komt ook nog eens in een hoek te staan met minder dan 30 cm afstand tot de muren. Daarnaast nog eens 1000 € er bovenop voor de drivers....
@Mark Ik heb contact met TG en hij waarschuwde op mijn vraag hierover niet verder te gaan dan r=5. Waarom? Ik weet het niet; wellicht vraag ik hem dat nog. En twee baffles maken is geen optie daar de binnenste plaat onder verstek in de kast komt. De voorste plaat van de baffle is afgeschuind bedoeld; wellicht eerst met de afrondfrees aan de gang.
Morgen de tekeningeen voor het houtwerk afmaken. Het voorste front wordt met een kleine overmaat gefreesd en na het plakken bijgewerkt met de kantenfrees. De braces worden met een kleine overmaat gemaakt en in het werk pas gemaakt daar ik deze in sponningen plaats.
Spannend!
Eric
“Probleem” is enerzijds waf en anderzijds ben ik beducht voor room gain. Een speaker komt ook nog eens in een hoek te staan met minder dan 30 cm afstand tot de muren. Daarnaast nog eens 1000 € er bovenop voor de drivers....
@Mark Ik heb contact met TG en hij waarschuwde op mijn vraag hierover niet verder te gaan dan r=5. Waarom? Ik weet het niet; wellicht vraag ik hem dat nog. En twee baffles maken is geen optie daar de binnenste plaat onder verstek in de kast komt. De voorste plaat van de baffle is afgeschuind bedoeld; wellicht eerst met de afrondfrees aan de gang.
Morgen de tekeningeen voor het houtwerk afmaken. Het voorste front wordt met een kleine overmaat gefreesd en na het plakken bijgewerkt met de kantenfrees. De braces worden met een kleine overmaat gemaakt en in het werk pas gemaakt daar ik deze in sponningen plaats.
Spannend!
Eric
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Beste Mark,
Een perfecte baffle zonder scherpe kanten is een aanrader als je een zo recht mogelijke meet grafiek nastreeft in een dode kamer. Is de toepassing hifi in een normale woonkamer, dan maakt het allemaal niet meer zo uit. Ik zou me zelf meer druk maken om de kwaliteit van de gebruikte units en het filter, precies wat Troels wel netjes doet.
Gr. Walter
Een perfecte baffle zonder scherpe kanten is een aanrader als je een zo recht mogelijke meet grafiek nastreeft in een dode kamer. Is de toepassing hifi in een normale woonkamer, dan maakt het allemaal niet meer zo uit. Ik zou me zelf meer druk maken om de kwaliteit van de gebruikte units en het filter, precies wat Troels wel netjes doet.
Gr. Walter
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Beste Walt 
Als de toepassing hifi is in een normale woonkamer, dan maakt het inderdaad niet veel uit. Ook extreem dure units en exotische filteronderdelen zijn dan flauwekul. Dat weet jij ook.
Ik probeerde vooral aan te geven dat ik vind dat Troels vroeger beter doordachte ontwerpen maakte, imho. Dat schreef ik ook.
Als de toepassing hifi is in een normale woonkamer, dan maakt het inderdaad niet veel uit. Ook extreem dure units en exotische filteronderdelen zijn dan flauwekul. Dat weet jij ook.
Ik probeerde vooral aan te geven dat ik vind dat Troels vroeger beter doordachte ontwerpen maakte, imho. Dat schreef ik ook.
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Zo, het pakket met drivers, filtercomponenten van Jantzen Audio is binnen.
Het e.e.a is uitermate goed verpakt en de inhoud is zonder enige schade gebleven.
Helaas laat het hout op zich wachten maar ik kan aan de gang met het opbouwen van de filters.
Vwb de filters heb ik een hersenspinsel of twee: kan het kwaad als het filter, gemonteerd op een stukje berkenmultiplex, meetrilt met de kast (ik heb niet de illusie dat het e.e.a HELEMAAL trillingsvrij is) en kunnen de waarden veranderen als functie van mechanische trillingen?
Tot de volgende ronde!
Eric
Het e.e.a is uitermate goed verpakt en de inhoud is zonder enige schade gebleven.
Helaas laat het hout op zich wachten maar ik kan aan de gang met het opbouwen van de filters.
Vwb de filters heb ik een hersenspinsel of twee: kan het kwaad als het filter, gemonteerd op een stukje berkenmultiplex, meetrilt met de kast (ik heb niet de illusie dat het e.e.a HELEMAAL trillingsvrij is) en kunnen de waarden veranderen als functie van mechanische trillingen?
Tot de volgende ronde!
Eric
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Aangenaam.hunter17 schreef:Goede avond,
Even kort voorstellen:
Je hebt je de afgelopen vijf jaar aardig stil kunnen houden.
Maar succes met je project!Lid geworden op: 13 nov 2012,
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Richard,
Ik ben destijds lid geworden daar ik een paar Ref SE monitoren wilde bouwen. Ik heb het destijds niet gedocumenteerd en heb daar nog altijd spijt van. Daarom dus niets gepost. In 2014 een gesloten subwoofer naar eigen ontwerp gebouwd; ook niet gedocumenteerd.... En ik ga nu wel documenteren, zeker ook omdat er nu, behalve het ontwerp, niets geprefabd is. Ik heb mijzelf leren frezen, solderen. Ik post de volgende ronde foto’s van de huidige speakers.
Eric
Ik ben destijds lid geworden daar ik een paar Ref SE monitoren wilde bouwen. Ik heb het destijds niet gedocumenteerd en heb daar nog altijd spijt van. Daarom dus niets gepost. In 2014 een gesloten subwoofer naar eigen ontwerp gebouwd; ook niet gedocumenteerd.... En ik ga nu wel documenteren, zeker ook omdat er nu, behalve het ontwerp, niets geprefabd is. Ik heb mijzelf leren frezen, solderen. Ik post de volgende ronde foto’s van de huidige speakers.
Eric
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Goed bezig Eric!
Ik ben benieuwd naar je nieuwste project!
Ik ben benieuwd naar je nieuwste project!
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
@Dre: bedankt voor de opbeurende woorden!
Vandaag de eerste filters gesoldeerd. Spannend daar ik nog nooit componenten heb gesoldeerd. Alleen als oefening wat draadjes aanelkaar gesoldeerd. Twijfelverbindingen door gemeten en gewoon een goede verbinding. De Esra 60W op 350 en lood/tin.
Fijne zondag!
Vandaag de eerste filters gesoldeerd. Spannend daar ik nog nooit componenten heb gesoldeerd. Alleen als oefening wat draadjes aanelkaar gesoldeerd. Twijfelverbindingen door gemeten en gewoon een goede verbinding. De Esra 60W op 350 en lood/tin.
Fijne zondag!
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Is het wel verstandig om alles gelijk vast te plakken?
Je hebt het eindresultaat nog niet gehoord, als je nog
iets naar smaak aan wilt passen, wordt dat lastig.
Je hebt het eindresultaat nog niet gehoord, als je nog
iets naar smaak aan wilt passen, wordt dat lastig.
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Toetertje,
Het enige dat aangepast zou kunnen worden is R1 (de groene boven de grijze condensator). Een weerstand parallel met croq-klemmen en als de juiste waarde is bepaald, eventueel de gelijmde R losknippen en de definitieve erop lijmen.
Echter: jouw opmerking is wel zinvol. Mijn onervarenheid....
Eric
Het enige dat aangepast zou kunnen worden is R1 (de groene boven de grijze condensator). Een weerstand parallel met croq-klemmen en als de juiste waarde is bepaald, eventueel de gelijmde R losknippen en de definitieve erop lijmen.
Echter: jouw opmerking is wel zinvol. Mijn onervarenheid....
Eric
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Nu alles vast zit zou ik alles nog een keer dik laten vloeien met extra soldeer, laat alle kieren lekker vollopen en zorg dat de verbindingen blinken, dof is niet goed.
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
En dan zie ik een paar spoelen die waarschijnlijk een behoorlijke waarde hebben en die dan allemaal op dezelfde manier zijn geplaatst.
Afstand en staand of liggend is niet helemaal jofel naar ik meen.
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Afstand en staand of liggend is niet helemaal jofel naar ik meen.
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Volgens mister Gravesen niet. Hij was het inderdaad die destijds met aanbevelingen kwam over de positionering. Dat werd door ons massaal overgenomen. Anno nu lijkt hij er zelf ook niets meer mee te doen. In elk geval niet bij de Ekta MK2:Hannesie schreef:Afstand en staand of liggend is niet helemaal jofel naar ik meen.
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm (2008)
http://www.troelsgravesen.dk/EKTA-mkII.htm (2017) Overigens heeft hij ze wel een fractie verder uit elkaar geplaatst dan Eric/Hunter17.
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
En dat op de zondag.
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
@Marp en @Hannesie: zolang de spoelen of het hoog-middenfilter niet zijn gedraaid t.o.v. elkaar, wijkt de waarde minder dan een 2% af van de nominale waarde (het begeleidende commentaar bij de afbeelding zoals geplaatst door Hannesie). Ga ik dat horen? Ik weet het niet. Weerstanden en condemsatoren hebben een afwijking van 2-5%...
Ik begrijp de puristen onder ons echter de afwijking aan het eind van de rit is toch de som van de individuele afwijkingen.
Fijne avond!
Ik begrijp de puristen onder ons echter de afwijking aan het eind van de rit is toch de som van de individuele afwijkingen.
Fijne avond!
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Het gaat niet om de afwijking van de nominale waarde, maar om de onderlinge beïnvloeding van de spoelen door het magnetisch veld. Bij parallel lopende veldlijnen wordt bijvoorbeeld het signaal door de spoel in de hoogsectie gemoduleerd door het signaal in de laagsectie, hetgeen vervorming in de hand werkt en dat wil je niet.
Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen
Pappaleo, daarom zijn de hoog/midden- en de laagsectie gescheiden opgebouwd. Afstand tussen de spoelen wordt >20cm.
