Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Moderator: Beheerdersteam
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Die ruis doe je niets aan. Maar dat geknisper zou nog wel eens met het hoge kathode-gloei potentiaal van de bovenste buis van doen kunnen hebben. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je de eerste onderste triode door een ruisarme fet vervangt. Maar dan is het geen PD meer
Heb jij wel dat wel eens gezien Barry? Ik bedoel dan met deze PD? Anders zou ik na zoveel jaar geprobeer ook zeggen: Lekker laten nu zo.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 15 mar 2018, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Zoals ik zei er is wel mee te leven, volume van mijn versterker moet maar klein beetje open omdat de Phonodude veel versterkt.
Maar toen ik er aan begon keek ik bij triode Dick en toen was het een Scratch en alles zat krap passend in een heel klein doosje gepropt, en toen dacht ik als dat werkt en doodstil is van zichzelf kan ik dat ook wel werkend krijgen. In mijn ogen is mijn breiwerkje nu veel netter en ruimer en alles in een stalen doos
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
heb je wel dunne coax kabel gebruikt voor de signaalvoerende bedrading ?
Foto is zo klein dat het haast niet te zien is...
Foto is zo klein dat het haast niet te zien is...
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ctrl+scrollwieltje?ray5150 schreef:heb je wel dunne coax kabel gebruikt voor de signaalvoerende bedrading ?
Foto is zo klein dat het haast niet te zien is...
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ja foto moet hier zo klein, kan ik niks aan doen.
Een interlink kabeltje gebruikt, zo'n ouderwetse dropveter en dan de helft. Wel een beetje goede waar wat draad op zit.
afscherming is de min; misschien vervangen door een tweeaderige, en afscherming en de min samen nemen?
Een interlink kabeltje gebruikt, zo'n ouderwetse dropveter en dan de helft. Wel een beetje goede waar wat draad op zit.
afscherming is de min; misschien vervangen door een tweeaderige, en afscherming en de min samen nemen?
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Hoi rudolf , ik zou als ik jou was goed gaan kijken naar je layout van je bedrading.
Je gloei zit zo te zien met een weerstand naar je chassis.
Vanaf een sterpunt gaat er weer een draad naar je chassis.
Hier gaan stromen door lopen.
Misschien 1 sterpunt en je randaarde alleen aan je chassis.
Misschien zelfs je voedingstrafo beter afschermen.
Je gloeibedrading lopen onder de print door wat niet erg handig is.
Denk eraan dat een phono veel versterkt en dat je alles moet uitsluiten.
Dit zijn een paar puntjes die ik zo zie.......
Je gloei zit zo te zien met een weerstand naar je chassis.
Vanaf een sterpunt gaat er weer een draad naar je chassis.
Hier gaan stromen door lopen.
Misschien 1 sterpunt en je randaarde alleen aan je chassis.
Misschien zelfs je voedingstrafo beter afschermen.
Je gloeibedrading lopen onder de print door wat niet erg handig is.
Denk eraan dat een phono veel versterkt en dat je alles moet uitsluiten.
Dit zijn een paar puntjes die ik zo zie.......
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Zit het niet in de layout van die printen? Ken de printen niet, zijn er wel exemplaren waar het bromvrij werkt? Trafo staat ver genoeg van de buisjes vandaan, kan het probleem niet zijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
PS compact is geen probleem, enkele picjes van mijn Classic Three met Phonodude compact ingebouwd, best dicht bij de voedingstrafo, bromvrij:
Bovenste doosje is de Phonodude.
Bovenste doosje is de Phonodude.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Printen zijn van Doede Douma, worden door velen gebruikt.
Gloei zit nergens aan; draadje dat daar loopt is van de aan/uit led , die schijnt door gaatje naar beneden
Gloei zit nergens aan; draadje dat daar loopt is van de aan/uit led , die schijnt door gaatje naar beneden
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ik zal de bedrading eens aanpakken, dubbel geisoleerde draad voor signaalvoerende draden en bovenlangs de print; spanningvoerende draden zo veel mogelijk uit de buurt van de printjes houden.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Hij ziet er op zich netjes gebouwd uit hoor. Maar nalopen kan nooit kwaad. Gepruttel en zeker ruis ver op de achtergrond is toch ook wel inherent aan dit ontwerp. Daar is wel wat aan te doen, door b.v. een fet te gebruiken voor de ingang in de kathode van de eerste buis. Dat is op zich niet eens een grote ingreep. Maar wil je dat ook? Wat heb je er nu voor element aanhangen, een MM of MC?
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ik heb nu nog Philipsen met 400/401/406 met eliptische naald. Maar er komt waarschijnlijk een Rega binnenkort.MM dus
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ik heb de bedrading aangepakt; gloei en hoog lopen nu langs ipv onder de print en de signaal uit gaat boven de print ipv er onder; klinkt al beter.
Maar als ik met de naald omhoog volume op half zet nog wel beetje ruis en rommelig; maar volume hoeft maar klein beetje open, dus ik gebruik hem maar gewoon. De muziek klinkt prima.
Maar als ik met de naald omhoog volume op half zet nog wel beetje ruis en rommelig; maar volume hoeft maar klein beetje open, dus ik gebruik hem maar gewoon. De muziek klinkt prima.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ok alle kleine beetjes helpen. Nog een tip , zoals op de fotoos van Barry de buizen afschermen. Vooral de eerste buizen dit scheelt veel ruis. En verbinden met de 0 of aarde , dit moet je ff proefondervindelijk proberen.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Heeft dat nog zin als ze al volledig in een gesloten stalen doos zitten ? 
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
T.o.v. allerlei brom en ruis producerende onderdelen als trafo's, smoorspoelen, gelijkrichters e.d. die in die doos zitten wel, ja.Rudolf schreef:Heeft dat nog zin als ze al volledig in een gesloten stalen doos zitten ?
groet,
Aat
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ik begrijp uit je teksten dat de uitgangsspanning van de Phonodude vrij hoog is, want je hoeft de volume regelaar maar een klein stukje open te zetten, schrijf je.
Is het geen idee om een 1:2 spanningsdeler op de uitgang te zetten ? dan halveert het uitgangssignaal, en dus ook het "gepruttel".
Is het geen idee om een 1:2 spanningsdeler op de uitgang te zetten ? dan halveert het uitgangssignaal, en dus ook het "gepruttel".
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Jah, moet je de volumepot weer 2x zover open zetten. Dat schiet niet op wat betreft ruis. Dat is letterlijk het paard achter de wagen spannen. Wel regelt dat uiteraard prettiger. Ruis zoals in dit geval, kun je alleen goed aanpakken helemaal aan het begin van de keten, dus bij de ingang. Alle ruis die je daar hebt raak je gewoon nooit meer kwijt. Het dus zaak juist daar het meeste je best te doen, zoals i.d.d. extra afschermbussen en extra schone voedingray5150 schreef:Ik begrijp uit je teksten dat de uitgangsspanning van de Phonodude vrij hoog is, want je hoeft de volume regelaar maar een klein stukje open te zetten, schrijf je.
Is het geen idee om een 1:2 spanningsdeler op de uitgang te zetten ? dan halveert het uitgangssignaal, en dus ook het "gepruttel".
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Heeft het trouwens zin om de scherm die deze trafo heeft ergens op aan te sluiten ???
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ja, op de randaarde. Maar dat houdt hooguit netstoring wat tegen en zal niets aan de ruis doen.

