Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Pjotr »

Die ruis doe je niets aan. Maar dat geknisper zou nog wel eens met het hoge kathode-gloei potentiaal van de bovenste buis van doen kunnen hebben. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je de eerste onderste triode door een ruisarme fet vervangt. Maar dan is het geen PD meer :D Heb jij wel dat wel eens gezien Barry? Ik bedoel dan met deze PD? Anders zou ik na zoveel jaar geprobeer ook zeggen: Lekker laten nu zo.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 15 mar 2018, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

:rock: Omdat jullie het zo graag willen zal ik hem open maken en foto posten :mrgreen:
Zoals ik zei er is wel mee te leven, volume van mijn versterker moet maar klein beetje open omdat de Phonodude veel versterkt.
Maar toen ik er aan begon keek ik bij triode Dick en toen was het een Scratch en alles zat krap passend in een heel klein doosje gepropt, en toen dacht ik als dat werkt en doodstil is van zichzelf kan ik dat ook wel werkend krijgen. In mijn ogen is mijn breiwerkje nu veel netter en ruimer en alles in een stalen doos
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

drone view
img_1363 (2).jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door ray5150 »

heb je wel dunne coax kabel gebruikt voor de signaalvoerende bedrading ?
Foto is zo klein dat het haast niet te zien is...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
heb je wel dunne coax kabel gebruikt voor de signaalvoerende bedrading ?
Foto is zo klein dat het haast niet te zien is...
Ctrl+scrollwieltje? :D
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Ja foto moet hier zo klein, kan ik niks aan doen.
Een interlink kabeltje gebruikt, zo'n ouderwetse dropveter en dan de helft. Wel een beetje goede waar wat draad op zit.
afscherming is de min; misschien vervangen door een tweeaderige, en afscherming en de min samen nemen?
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

nee
Laatst gewijzigd door Rudolf op do 15 mar 2018, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

zo dan ? Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door metabaron »

Hoi rudolf , ik zou als ik jou was goed gaan kijken naar je layout van je bedrading.
Je gloei zit zo te zien met een weerstand naar je chassis.
Vanaf een sterpunt gaat er weer een draad naar je chassis.
Hier gaan stromen door lopen.
Misschien 1 sterpunt en je randaarde alleen aan je chassis.

Misschien zelfs je voedingstrafo beter afschermen.

Je gloeibedrading lopen onder de print door wat niet erg handig is.
Denk eraan dat een phono veel versterkt en dat je alles moet uitsluiten.

Dit zijn een paar puntjes die ik zo zie.......
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Barry2001 »

Zit het niet in de layout van die printen? Ken de printen niet, zijn er wel exemplaren waar het bromvrij werkt? Trafo staat ver genoeg van de buisjes vandaan, kan het probleem niet zijn.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Barry2001 »

PS compact is geen probleem, enkele picjes van mijn Classic Three met Phonodude compact ingebouwd, best dicht bij de voedingstrafo, bromvrij:

Bovenste doosje is de Phonodude.
Afbeelding%20019.jpg
Afbeelding%20019.jpg (49.41 KiB) 516 keer bekeken
DSC01035.jpg
IMG_0516.jpg
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Printen zijn van Doede Douma, worden door velen gebruikt.
Gloei zit nergens aan; draadje dat daar loopt is van de aan/uit led , die schijnt door gaatje naar beneden \:D/
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Ik zal de bedrading eens aanpakken, dubbel geisoleerde draad voor signaalvoerende draden en bovenlangs de print; spanningvoerende draden zo veel mogelijk uit de buurt van de printjes houden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Pjotr »

Hij ziet er op zich netjes gebouwd uit hoor. Maar nalopen kan nooit kwaad. Gepruttel en zeker ruis ver op de achtergrond is toch ook wel inherent aan dit ontwerp. Daar is wel wat aan te doen, door b.v. een fet te gebruiken voor de ingang in de kathode van de eerste buis. Dat is op zich niet eens een grote ingreep. Maar wil je dat ook? Wat heb je er nu voor element aanhangen, een MM of MC?
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Ik heb nu nog Philipsen met 400/401/406 met eliptische naald. Maar er komt waarschijnlijk een Rega binnenkort.MM dus
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Ik heb de bedrading aangepakt; gloei en hoog lopen nu langs ipv onder de print en de signaal uit gaat boven de print ipv er onder; klinkt al beter.
Maar als ik met de naald omhoog volume op half zet nog wel beetje ruis en rommelig; maar volume hoeft maar klein beetje open, dus ik gebruik hem maar gewoon. De muziek klinkt prima.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door metabaron »

Ok alle kleine beetjes helpen. Nog een tip , zoals op de fotoos van Barry de buizen afschermen. Vooral de eerste buizen dit scheelt veel ruis. En verbinden met de 0 of aarde , dit moet je ff proefondervindelijk proberen.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Heeft dat nog zin als ze al volledig in een gesloten stalen doos zitten ? :think:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door AatV »

Rudolf schreef:
Heeft dat nog zin als ze al volledig in een gesloten stalen doos zitten ? :think:
T.o.v. allerlei brom en ruis producerende onderdelen als trafo's, smoorspoelen, gelijkrichters e.d. die in die doos zitten wel, ja.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

:goeie: Ja tuurlijk. Zal ik hem weer eens openmaken een dezer dagen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door ray5150 »

Ik begrijp uit je teksten dat de uitgangsspanning van de Phonodude vrij hoog is, want je hoeft de volume regelaar maar een klein stukje open te zetten, schrijf je.
Is het geen idee om een 1:2 spanningsdeler op de uitgang te zetten ? dan halveert het uitgangssignaal, en dus ook het "gepruttel".
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik begrijp uit je teksten dat de uitgangsspanning van de Phonodude vrij hoog is, want je hoeft de volume regelaar maar een klein stukje open te zetten, schrijf je.
Is het geen idee om een 1:2 spanningsdeler op de uitgang te zetten ? dan halveert het uitgangssignaal, en dus ook het "gepruttel".
Jah, moet je de volumepot weer 2x zover open zetten. Dat schiet niet op wat betreft ruis. Dat is letterlijk het paard achter de wagen spannen. Wel regelt dat uiteraard prettiger. Ruis zoals in dit geval, kun je alleen goed aanpakken helemaal aan het begin van de keten, dus bij de ingang. Alle ruis die je daar hebt raak je gewoon nooit meer kwijt. Het dus zaak juist daar het meeste je best te doen, zoals i.d.d. extra afschermbussen en extra schone voeding
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Heeft het trouwens zin om de scherm die deze trafo heeft ergens op aan te sluiten ???
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Pjotr »

Ja, op de randaarde. Maar dat houdt hooguit netstoring wat tegen en zal niets aan de ruis doen.
Plaats reactie