Kontakt versterkertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Splinter226 »

Waar de stream van aac 320 van radio paradise overstuurt,is Spotify is a bit more lenient , not in the bitrate but in output :rofl: :mrgreen: =; In de bitrate dus. Binnenkort FLAC per stream on Radio Paradise. Moet maar je smaak zijn. Wel de mijne dus. :sure: :goeie:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Ah!buis »

Splinter226 schreef:
Waar de stream van aac 320 van radio paradise overstuurt,is Spotify is a bit more lenient , not in the bitrate but in output :rofl: :mrgreen: =; In de bitrate dus. Binnenkort FLAC per stream on Radio Paradise. Moet maar je smaak zijn. Wel de mijne dus. :sure: :goeie:
Ik denk dat ik er ook maar eentje neem :lol:
hik.jpg
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door knuisje »

:proost: :beer: :bakkie:
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Splinter226 »

Ja , na een paar nachten weinig slaap was het weer eens tijd voor een gezonde dosis zelfmedicatie. De biologische huiswijn van de Vomar, wit, ging er dan ook in als limonade. En met wit blijf je toch nog redelijk helder, zelfs na een paar flessen hahahaha.

Versterkertje valt niet tegen trouwens. Ik denk dat het met een kleine verhoging van waarde in de elkootjes over de kathode en V2 het helemaal goed komt.

Ligt dus eigenlijk niet aan de buisjes wat ik hoor. Want nu is t heeel helder hehehe.
nog even verder prutsen dus ;-) :yeah:

Overigens raad ik Radio Paradise aan, vanwege de muziek - moet inderdaad je smaak zijn- (ecclectisch jaren 70-80-90 met een vleugje 60, modern en heul soms wat klassiek) de kwaliteit van de stream en Heul beklangrijk, GEEN RECLAME! :rock:
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Splinter226 »

Nou, ik dacht dat ik klaar was met de KT-7. Ik had de potmeters in de toonregeling vervangen voor 1M log. De 47 Ohm weerstanden in serie met de anodes van de EZ81 gezet,
En de 47 nf uit de terugkoppeling verwijderd. Want het geluid van de KT7 smeerde dicht na verloop van tijd. Veel teveel "bass" etc. Ff gechecked, en ja, dat was het heldere geluid wat de LA214A ook gaf.

En dan iets heel vreemds. Versterkertje in de open kast gezet waar de rest van mijn apparatuur staat en er gebeurde niets. Geen geluid. WEL zag ik blauwe spiraaltjes omhoog kruipen in de EZ81! Dus vlug weer uit en weg daar!

Onderhand heb ik een nieuwe socket geplaatsts voor de EZ81, Ik heb alle weerstanden nagemeten, alle condensatoren, De voeding nagemeten. Toonregeling nog eens nagelopen. Maar onderhand weet ik het niet meer. Dezelfde lampen spelen in de LA214A, Er is hoogspanning.

Toch ook de ugts maar eens meten. ( durf t bijna niet te zeggen) Die geven secundair 2.8 Ohm, en primair 0.6K. Ook even losgehaald en ja, toch echt 0.6K.
Geen shorts ofzo. Ik sta echt voor een raadsel....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Ah!buis »

De EZ81 gaat niet stuk van hoge of lage weerstand van de ugt-wikkelingen (hoewel secundair 2,8Ω wel veel is).Teveel lekstroom primair->secundair is wel slecht.Verder, ergens sluiting, iets mis met de EL84 ?
Of gewoon een slechte EZ81, had TheoK, met een HF10, indertijd ook last mee.
Anne
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Splinter226 »

Opgelost! V1 maakte geen goed contact. En hier is elke versterkertrap per buis aangelegd. Dus stereo geen geluid. Met een piepklein schroevendraaiertje de voetcontacten naar elkaar toegebogen et voila. Het speelt.

In t vervolg dus geen conclusies trekken uit het geluid alvorens het "inbranden"van de condensatoren, want dat had hier wel een hevig effect. De rest was al eens beproefd, maar juist de 47 nf in de terugkoppeling die eerst een beter geluid leek te geven dan zonder bleek de boel flink te bederven, wat dus in toenemende mate het totale geluidsbeeld negatief bepaalde.

Wel nog even 10nF geprobeerd, grof weg een kwart van het origineel zoals ook de terugkoppel weerstand, maar ook dat gaf geen mooi resultaat.

Nieuwe buizen die dus zelf nog schel klonken van de nieuwigheid leken dus beter te klinken, terwijl nu de oude russen uiteindelijk net zo helder klinken.

Nou hehe. Mooi. Dit project is na jaaaren eindelijk af.
En zonder de heer Buis had ik nooit ontdekt dat de toonregeling niet klopte.
Ging blindelings uit van een schema wat op Circuits online stond, en wat toch onder begeleiding van een grote naam stond. :roll:

Dank voor alle bijdragen :goedzo: :goeie:

Heb nog even de dikke siliconen draad vervangen voor stugge dunnere draad, voor het geval de gloeibedrading in de kast zou gaan zakken op den duur en alsnog voor brom zou gaan zorgen.
Toonregeling met kabouterpotjes "pro audio"
Toonregeling met kabouterpotjes "pro audio"
P1060940.JPG
P1060945.JPG
Het deksel gaat erop!
Het deksel gaat erop!
Laatst gewijzigd door Splinter226 op za 24 mar 2018, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Ah!buis »

Splinter226 schreef:
Opgelost!
Het deksel gaat erop!
Da's mooi :D En nu kurk eraf ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Splinter226 »

Ehr, na t werk idd een borreltje. En er is een fles Juttertje ingeslagen, Maar rond de 50 wordt het toch wat minder met de verdraagzaamheid van dat type nectar.

En het kan bijwerkingen geven ;-) 8-[

We zijn in ons nopjes, en daar past een bescheiden dronk ;-)

:proost:
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Splinter226 »

Ofschoon de schakeling nu dus in orde is, vraag ik me stiekum af of de "boost" door het gebruik van lineaire potmeters in de toonregeling geen geheime toevoeging was. Hoe dan ook, de huidige ugts voldoen niet. Versterker zelfs niet geschikt voor verkoop. Tenzij met vermelding ; "behoeft goede ugts". Kan er natuurlijk "frag Jan Zuerst ATRA0211 inzetten. Voor een dikke 70 euro thuisbezorgd is het dan opgelost. Staat op de plank in afwachting van de juiste procedure.

Ehr, kan iemand mij vertellen (nattevingerwerk) waarvoor de huidige ugts WEL geschikt zijn ? Als ik die bijvoorbeeld aan een gitarist zelfbouwer kan verpatsen scheelt dat toch weer een paar tientjes. ;-) Oversturen in deze schakeling best wel lekker met lineaire potmetertjes. Met de normale audio log. potmetertjes blijft er niks over. Ben geen gitarist, dus ik gok maar wat ;-p


- Duitse ugts. 4 ohm, kunnen best wel eens voor een el95 ofzo bedoeld zijn geweest. wel een paartje.. Ik geloof van Oscar op Ebay. oid. Die verkoopt vaker "geschikt voor; " met een hele lijst (buizen). Kan helaas op Ebay niet terugkijken in historie zover. Maar dat vermoed ik. Hm. Meer weet ik niet.

Wil je ermee experimenteren en je leest dit; twee tientjes ex verzend? ;-)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door OpaBert »

Mosterd na de wijn
Maar ergens in de tijd is de aanduiding voor linear en Logaritmische potmeters verandert
Vraag mij niet waar ik dit gelezen heb , maar ook in een artikel in een blad , vermoedelijk radiobullitin die doos heb ik laatste paar maanden weer naast mn stoel gezet en erna bij oudpapier gegooid op een paar na waar wat in stond waar ik in geïnteresseerd was op dat moment
Dus beste watje kan doen is de potmeter gewoon in de middenstand plaatsen en meten lineair is beide zijde gelijk Logaritmisch zit er een verschil in
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Pcdg »

Even een oud topic opwarmen. En wel omdat ik mij erover verbaas dat je klaagt over de gebrekkige bass response. Ik heb sinds kort ook zo'n Kontakt chassis staan en ik vind juist dat er opvallend goede bas uit komt. Nou is mijn exemplaar geheel leeggehaald geweest en opnieuw bedraad volgens het Aurexx crystal schema. Echter, de trafo's zijn hetzelfde gebleven.

Ik heb er op dit moment dus ook geen toonregeling en zo in zitten.

Misschien loont het de moeite om nog wat in het bakje te sleutelen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Kappa7 »

Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Kontakt versterkertje

Bericht door Pcdg »

Over de Aurexx ja, niet over de Kontakt KT-7.k geef toe dat ik de verwarring zelf veroorzaak door over Aurexx te beginnen :-)
Plaats reactie