Tubular Subwoofer overdenkingen.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door Henkjan »

hangt af van de afstem frequentie, de 1e ongewenste resonantie zit op 3x de afstemfreq, zit dat binnen een octaaf van je overname, dan lijkt t me wenselijk er wat aan te doen. bv door plaatsing van de woofer op 1/3 van de lijn.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door pompebled »

Ja, dat is een 'probleempje'; Pollin geeft als frequentiebereik vanaf 18Hz aan, zonder erbij aan te geven hoeveel dB afval daarbij hoort, andere metingen hebben het over 38Hz, wat me waarschijnlijker voorkomt.

Dat zou dus betekenen dat rond de 110Hz de eerste ongewenste resonantie optreedt.
Zet ik uit voorzorg de speaker op 1/3 van de lijn.

Andere vraag: de tubular sub is 240 cm,
Hoe laag je komt is afhankelijk van de lijnlengte, in de tubular sub zit ook een Rockwood YDD-200 en daarme kom ik duidelijk lager dan de 38Hz die gemeten is door een Duits forumlid.

Hoever kan ik gaan met het verlengen van de lijn?
Door het eenmaal vouwen is 'the sky the limit', ik heb nu een totale hoogte van 150 cm berekend, da's dus 60 cm langer dan de tubular sub (Fs 23Hz).
Breng ik hiermee de luidspreker in de problemen?

Groeten, Jan.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door Chocomel »

Je kan het simuleren met Hornresp als je de T/S parameters van je woofer hebt. Zonder is het gokken.

Als je toch gaat vouwen wordt een tapped horn misschien interessant, die gaat wat harder ten koste van een grotere kast.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door pompebled »

Momenteel heb ik even ruzie met het uitpakken van Hornresp (Open office kan daar niet mee overweg blijkbaar)...

Gevonden op het internet, dus wat er van klopt...
TSP Rockwood YD-200:
Rdc: 7,52 Ohm
Fs: 38,1 Hz
Qes: 0,48
Qms: 8,19
Qts: 0,453
Vas: 62,5 L
SD: 216 cm²
Z1K: 16 Ohm
Z10K: 79 Ohm
Xmax: 2 mm
Z nom: 2/8 Ohm (twee spreekspoelen á 4 Ohm)
Cms: 0,962 mm/N
Mms: 18,133 gr.
Rms: 0,53 Kg/s
BxL 8,25 N/A

Diameter korf: 210 mm
Inbouwdiepte: 85 mm

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door hannesie »

:shock: :shock: :shock: :shock:

Openoffice gebruik je toch niet om een pakketje uit te pakken?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door Ivo »

Nee, idd, hornresp is een .exe, geen spreadsheet oid.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door Henkjan »

Daar ga je de 18Hz niet hoorbaar mee halen idd. Startpunt een TL afgestemd op 38Hz, mss 35Hz lijkt me beter.

Gebruik ons eigen "TL alignment spreadsheet" (in t software hoekje van t forum) om wat vlotte afstemmingen te hebben, dan kan je die als startpunt voor de sim met bv hornresp gebruiken
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door pompebled »

Henkjan schreef:
Gebruik ons eigen "TL alignment spreadsheet" (in t software hoekje van t forum) om wat vlotte afstemmingen te hebben, dan kan je die als startpunt voor de sim met bv hornresp gebruiken
Ja, als ik die nu eens aan de praat kon krijgen, ik doe iets verkeerd want ik heb blijkbaar de 'alleen lezen' versie...
Hoewelp!

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door Henkjan »

dat is meer een hulpkreet voor het "computer ergernis" topic...
of een bestand alleen lezen is ligt aan waar het op jou systeem staat, niet aan het bestand an-sich
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door pompebled »

Hallo Henkjan,

Er zal inderdaad een 'tikje' frustratie bij zitten...
Ik kan de luidspreker parameters wel invoeren, maar als ik verder wil met de tapsheid van de lijn, krijg ik een blauw vlak i.p.v. opties.

Er gaat dus iets niet goed, maar dat is de hele middag al zo, dus dan vraag je het forum.

Groeten, Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”