Tubular Subwoofer overdenkingen.
Moderator: Beheerdersteam
Tubular Subwoofer overdenkingen.
Goedemiddag!
Al sneupend kwam ik deze sub tegen:
http://www.t-linespeakers.org/projects/steve/index.html
Nu heb ik minder vloeroppervlak dan de gemiddelde Amerikaan, maar ik heb wel een kamer van 3,30 m hoog.
Zou dit idee ook werken met een 20 cm speaker in/aan een kleinere diameter buis?
Heeft een kleinere diameter effect op de lengte?
Waar ik niet helemaal uit kom is de mate van demping, is de buis volledig gevuld, of wordt alleen de wand van een dikke laag voorzien?
Groeten, Jan.
Al sneupend kwam ik deze sub tegen:
http://www.t-linespeakers.org/projects/steve/index.html
Nu heb ik minder vloeroppervlak dan de gemiddelde Amerikaan, maar ik heb wel een kamer van 3,30 m hoog.
Zou dit idee ook werken met een 20 cm speaker in/aan een kleinere diameter buis?
Heeft een kleinere diameter effect op de lengte?
Waar ik niet helemaal uit kom is de mate van demping, is de buis volledig gevuld, of wordt alleen de wand van een dikke laag voorzien?
Groeten, Jan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
is een TL sub, en wel de meest eenvoudige vorm, tuurlijk kan dit ook voor een 8". de diameter heeft geen invloed op de lengte. wel zou ik de "eerst kast, dan pijp" versie overwegen, ik verwacht daar wat minder last van TL gat
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Henkjan,
Bij de inzet als subwoofer heb ik toch geen last van het TL-gat omdat er dan al geen signaal meer op de speaker komt?
Ik filter de sub af bij 60-65Hz en volgens Sietze's artikel zit het gat een oktaaf hoger.
Heeft er nog iemand ideeën over hoe de demping er uit moet komen te zien?
Groeten, Jan.
Bij de inzet als subwoofer heb ik toch geen last van het TL-gat omdat er dan al geen signaal meer op de speaker komt?
Ik filter de sub af bij 60-65Hz en volgens Sietze's artikel zit het gat een oktaaf hoger.
Heeft er nog iemand ideeën over hoe de demping er uit moet komen te zien?
Groeten, Jan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
ah, dat is makkelijk dan. bij een rechte pijp zit t gat op ~3 maal de afstemmingsfrequentie (en op 5*, 7* etc)
demping: ik zou wat op 1/5 van het begin lijn (gezien vanaf de gesloten kant) doen, hoeveel hangt af van de samenhang driver/kast/pijp en kan je zo op voorhand niet veel van zeggen.
demping: ik zou wat op 1/5 van het begin lijn (gezien vanaf de gesloten kant) doen, hoeveel hangt af van de samenhang driver/kast/pijp en kan je zo op voorhand niet veel van zeggen.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
bij mij in de buurt zit iemand die die sub pijpen bouwt. vooral voor disco theeken
maar ook voor in de huiskamer. wat daar voor laag uit komt wil je niet weten.
maar ook voor in de huiskamer. wat daar voor laag uit komt wil je niet weten.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Hallo Huub,
Wat daar voor laag uitkomt wil ik nu juist wél weten!
Heb je wat meer info over de huiskamer versies die 'ie maakt?
Groeten, Jan.
Wat daar voor laag uitkomt wil ik nu juist wél weten!
Heb je wat meer info over de huiskamer versies die 'ie maakt?
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
zal kijken of ik zijn mail kan achterhalen voor je. heeft een hele tijdt op marktplaats gestaan nu is hij weg.????.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Wat voor driver wil je erin zetten?
(Vind het een leuk ontwerp!)
(Vind het een leuk ontwerp!)
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Om te proberen een 20 cm Isophon 302 S, die heb ik nog liggen.
Eerst eens één pijp aan de praat krijgen en luisteren, ik heb eventueel nog een tweede Isophon liggen om een tweede te maken.
'Probleem' wordt om twee zuilen van 2,70 hoog door de schoonheidscommissie te krijgen...
Wellicht achter de gordijnen, maar dan staan ze wel in een hoek...
Groeten, Jan.
Eerst eens één pijp aan de praat krijgen en luisteren, ik heb eventueel nog een tweede Isophon liggen om een tweede te maken.
'Probleem' wordt om twee zuilen van 2,70 hoog door de schoonheidscommissie te krijgen...
Wellicht achter de gordijnen, maar dan staan ze wel in een hoek...
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Ik zit qua driver niet zo denderend, heb drie maal een Vifa 25-WN-250 liggen, dus alles wat ik bouw wordt op deze Vifa's gebaseerd vrees ik 
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
als je pijpen gaat nemen neem geen pvc maar pijpen die ze bij het gasfabriek gebruiken. heb het vroeger ook gehad woofer zat boven in de pijp . je krijgt wel eens rare opmerkingen zoals waneer sluit je jou afvoer leiding eens aan.
. ze werden toen gebouwd onder de naam turbax.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Hallo Huub,
Waarom geen PVC, maar 'pijpen die ze bij het gasfabriek gebruiken' (welk materiaal is dat dan)?
Er komt bij mij maar een bescheiden 20 cm speaker in/aan, heb ik dan ook een grotere wanddikte (als dat het verschil is) nodig?
Groeten, Jan.
Waarom geen PVC, maar 'pijpen die ze bij het gasfabriek gebruiken' (welk materiaal is dat dan)?
Er komt bij mij maar een bescheiden 20 cm speaker in/aan, heb ik dan ook een grotere wanddikte (als dat het verschil is) nodig?
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Hoe deze speaker in een TL zal presteren weet ik dus niet, in mijn BR behuizing ben ik er erg tevreden mee.blueznl schreef:Ik zit qua driver niet zo denderend, heb drie maal een Vifa 25-WN-250 liggen, dus alles wat ik bouw wordt op deze Vifa's gebaseerd vrees ik
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Idem hier, al lijkt hij wat 'softer' te worden, mogelijk omdat ik 'm downfiring heb, wat eigenlijk niet goed is voor deze speaker.
Heb je wel eens met samples gekeken tot waar de sub gaat in het laag?
Heb je wel eens met samples gekeken tot waar de sub gaat in het laag?
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
jan .ik hoop dat ik het goed spel die gaspijpen zijn van poliphotreen. en zijn veel stijver dan pvc. heb zelf nu een paar satalieten van dat spul. die hebben een diameter van 20 sm. heb wel het telefoonnumer van die baspijpen bouwer als je wilt.
kun je mischien wat informatie vandaan halen. maar dat moet dan wel via pm.
kun je mischien wat informatie vandaan halen. maar dat moet dan wel via pm.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
ben bang van niet, zelfs Google kent t niethuub schreef:....ik hoop dat ik het goed spel .... poliphotreen....
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
je hebt gelijk foutje van mij. zal het even navragen. ze komen wel van het gasfabriek.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Nee, nog niet, bij gebrek aan een test CD met een sinus erop.blueznl schreef:Heb je wel eens met samples gekeken tot waar de sub gaat in het laag?
De stukken met extreem laag zoals op 'Amused to death' komen er overtuigend uit, voor HT worden de explosies en aardbevingen ook aardig 'realistisch' (Voor zover je een explosie 'realistisch' kunt weergeven in de huiskamer natuurlijk...) de kamer in geblazen.
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
(polypropulene. toch gevonden. dit zijn hoge druk gaspijpen.grt.huub.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Duur?
Waarschijnlijk wel, het zijn dikwandige buizen, enorm stabiel natuurlijk, maar bij een lengte van 240 cm en een binnendiameter van 200 mm ook behoorlijk zwaar.
Ik vind er in eerste instantie geen Nederlandse leverancier van die prijzen vermeldt...
Ik ga eerst testen met PVC.
Groeten, Jan.
Waarschijnlijk wel, het zijn dikwandige buizen, enorm stabiel natuurlijk, maar bij een lengte van 240 cm en een binnendiameter van 200 mm ook behoorlijk zwaar.
Ik vind er in eerste instantie geen Nederlandse leverancier van die prijzen vermeldt...
Ik ga eerst testen met PVC.
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Ik vind het eigenlijk geen TL. Aanvang line 1,5x en einde line 1x de inbouw dia van de woof. En dan ook nog rond. Maar, zie mijn onderschrift. 
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Daar heb je volkomen gelijk in Sietse.
Daarom is de topictitel ook 'tubular subwoofer'...
Vanmiddag wat zaagwerk verricht; de speaker komt niet downfiring, omdat 'ie daar niet geschikt voor is, om uitzakken te voorkomen komt 'ie gewoon vertikaal in een vierkant kastje waar de buis op staat.
Groeten, Jan.
Daarom is de topictitel ook 'tubular subwoofer'...
Vanmiddag wat zaagwerk verricht; de speaker komt niet downfiring, omdat 'ie daar niet geschikt voor is, om uitzakken te voorkomen komt 'ie gewoon vertikaal in een vierkant kastje waar de buis op staat.
Groeten, Jan.
