Tubular Subwoofer overdenkingen.
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
hangt af van de afstem frequentie, de 1e ongewenste resonantie zit op 3x de afstemfreq, zit dat binnen een octaaf van je overname, dan lijkt t me wenselijk er wat aan te doen. bv door plaatsing van de woofer op 1/3 van de lijn.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Ja, dat is een 'probleempje'; Pollin geeft als frequentiebereik vanaf 18Hz aan, zonder erbij aan te geven hoeveel dB afval daarbij hoort, andere metingen hebben het over 38Hz, wat me waarschijnlijker voorkomt.
Dat zou dus betekenen dat rond de 110Hz de eerste ongewenste resonantie optreedt.
Zet ik uit voorzorg de speaker op 1/3 van de lijn.
Andere vraag: de tubular sub is 240 cm,
Hoe laag je komt is afhankelijk van de lijnlengte, in de tubular sub zit ook een Rockwood YDD-200 en daarme kom ik duidelijk lager dan de 38Hz die gemeten is door een Duits forumlid.
Hoever kan ik gaan met het verlengen van de lijn?
Door het eenmaal vouwen is 'the sky the limit', ik heb nu een totale hoogte van 150 cm berekend, da's dus 60 cm langer dan de tubular sub (Fs 23Hz).
Breng ik hiermee de luidspreker in de problemen?
Groeten, Jan.
Dat zou dus betekenen dat rond de 110Hz de eerste ongewenste resonantie optreedt.
Zet ik uit voorzorg de speaker op 1/3 van de lijn.
Andere vraag: de tubular sub is 240 cm,
Hoe laag je komt is afhankelijk van de lijnlengte, in de tubular sub zit ook een Rockwood YDD-200 en daarme kom ik duidelijk lager dan de 38Hz die gemeten is door een Duits forumlid.
Hoever kan ik gaan met het verlengen van de lijn?
Door het eenmaal vouwen is 'the sky the limit', ik heb nu een totale hoogte van 150 cm berekend, da's dus 60 cm langer dan de tubular sub (Fs 23Hz).
Breng ik hiermee de luidspreker in de problemen?
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Je kan het simuleren met Hornresp als je de T/S parameters van je woofer hebt. Zonder is het gokken.
Als je toch gaat vouwen wordt een tapped horn misschien interessant, die gaat wat harder ten koste van een grotere kast.
Als je toch gaat vouwen wordt een tapped horn misschien interessant, die gaat wat harder ten koste van een grotere kast.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Momenteel heb ik even ruzie met het uitpakken van Hornresp (Open office kan daar niet mee overweg blijkbaar)...
Gevonden op het internet, dus wat er van klopt...
TSP Rockwood YD-200:
Rdc: 7,52 Ohm
Fs: 38,1 Hz
Qes: 0,48
Qms: 8,19
Qts: 0,453
Vas: 62,5 L
SD: 216 cm²
Z1K: 16 Ohm
Z10K: 79 Ohm
Xmax: 2 mm
Z nom: 2/8 Ohm (twee spreekspoelen á 4 Ohm)
Cms: 0,962 mm/N
Mms: 18,133 gr.
Rms: 0,53 Kg/s
BxL 8,25 N/A
Diameter korf: 210 mm
Inbouwdiepte: 85 mm
Groeten, Jan.
Gevonden op het internet, dus wat er van klopt...
TSP Rockwood YD-200:
Rdc: 7,52 Ohm
Fs: 38,1 Hz
Qes: 0,48
Qms: 8,19
Qts: 0,453
Vas: 62,5 L
SD: 216 cm²
Z1K: 16 Ohm
Z10K: 79 Ohm
Xmax: 2 mm
Z nom: 2/8 Ohm (twee spreekspoelen á 4 Ohm)
Cms: 0,962 mm/N
Mms: 18,133 gr.
Rms: 0,53 Kg/s
BxL 8,25 N/A
Diameter korf: 210 mm
Inbouwdiepte: 85 mm
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Openoffice gebruik je toch niet om een pakketje uit te pakken?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Daar ga je de 18Hz niet hoorbaar mee halen idd. Startpunt een TL afgestemd op 38Hz, mss 35Hz lijkt me beter.
Gebruik ons eigen "TL alignment spreadsheet" (in t software hoekje van t forum) om wat vlotte afstemmingen te hebben, dan kan je die als startpunt voor de sim met bv hornresp gebruiken
Gebruik ons eigen "TL alignment spreadsheet" (in t software hoekje van t forum) om wat vlotte afstemmingen te hebben, dan kan je die als startpunt voor de sim met bv hornresp gebruiken
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Ja, als ik die nu eens aan de praat kon krijgen, ik doe iets verkeerd want ik heb blijkbaar de 'alleen lezen' versie...Henkjan schreef:Gebruik ons eigen "TL alignment spreadsheet" (in t software hoekje van t forum) om wat vlotte afstemmingen te hebben, dan kan je die als startpunt voor de sim met bv hornresp gebruiken
Hoewelp!
Groeten, Jan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
dat is meer een hulpkreet voor het "computer ergernis" topic...
of een bestand alleen lezen is ligt aan waar het op jou systeem staat, niet aan het bestand an-sich
of een bestand alleen lezen is ligt aan waar het op jou systeem staat, niet aan het bestand an-sich
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Hallo Henkjan,
Er zal inderdaad een 'tikje' frustratie bij zitten...
Ik kan de luidspreker parameters wel invoeren, maar als ik verder wil met de tapsheid van de lijn, krijg ik een blauw vlak i.p.v. opties.
Er gaat dus iets niet goed, maar dat is de hele middag al zo, dus dan vraag je het forum.
Groeten, Jan.
Er zal inderdaad een 'tikje' frustratie bij zitten...
Ik kan de luidspreker parameters wel invoeren, maar als ik verder wil met de tapsheid van de lijn, krijg ik een blauw vlak i.p.v. opties.
Er gaat dus iets niet goed, maar dat is de hele middag al zo, dus dan vraag je het forum.
Groeten, Jan.
