Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hannesie »

Zweitse schreef:
Het probleem is dat Spotify telkens stopt na het afspelen van een nummer via connect. Ik moet dan eerst op de spatie balk drukken voor het afspelen van het volgende nummer.
En met welke software gebeurt dat?

Welke distributie van ?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Zweitse »

Op mijn W10 laptop staat de Spotify app. Als ik op mijn laptop een album vanaf Spotify speel speelt hij dit gewoon af. Als ik vervolgens via connect dit album op mijn streamer wil afspelen stop Spotify telkens na het spelen van een nummer. Ik moet dan op de spatiebalk drukken alvorens hij het volgende nummer afspeelt. Op de Pi met Hifiberry DAC staat Volumio.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Thomox »

hannesie schreef:
Even voor de helderheid, het zal niet de ouderdom van de hardware zijn......
Dat begrijp ik, ik bedoelde het meer als algemeen iets bij Zweitse. Ik vraag me af of de interface niet traag is met een 1GHz enkelcore vs een quadcore 1.2 GHz.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hannesie »

Zoveel vraagt de audio ook weer niet, ik kon ook DSD streamen met de 1e versie.

Het is dan vaak de software die niet helemaal lekker loopt.

Maar destijds met PicorePlayer liep alles vlekkeloos.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Marp »

Helemaal waar. :rock: Zelfs met LMS erbij geïnstalleerd loopt piCorePlayer nog heel behoorlijk op een rPi 1B. Voor een niet al te grote library, of om normale radiostreams te beluisteren, heb je eigenlijk niet echt een snellere rPi nodig. Zelfs naar youtube-speellijsten luisteren gaat goed, behalve bij een aantal HD-video's. Dit laatste ligt niet eens aan de hardware, maar aan de youtube-plugin.

Bij een grote library zorgt de omvang van de database wellicht voor vertraging. Dat heb ik nooit getest. Mogelijk verloopt ook het indexeren dan trager, al doet geen enkele rPi dat snel.

Gebruik je de rPi enkel als client, dan is een rPi2 of rPi3 best overkill. Wel kan je er natuurlijk meer mee als je ooit besluit om hem anders in te zetten.

--
Ps: ter indicatie wat screenshots van gebruikelijke CPU-belastingen in piCorePlayer op een RPi B+.
Speelt FLAC CD-kwaliteit
Speelt FLAC CD-kwaliteit
Speelt 24-bits FLAC @ 96kHz (2681kbps VBR)
Speelt 24-bits FLAC @ 96kHz (2681kbps VBR)
Streamt Youtube video-clip met 128kbps CBR geluid
Streamt Youtube video-clip met 128kbps CBR geluid
Update: een goede AAC radiostream vraagt wat meer, maar nog steeds 73% overhead.
Streamt Radio Paradise, AAC 320kbps VBR
Streamt Radio Paradise, AAC 320kbps VBR
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Thomox »

Dat is veelbelovend, dankjewel voor de uitgebreide post!

Nu twijfel ik nog tussen de DAC+ standaard en pro. Iemand daar verschil tussen gehoord?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hannesie »

Niet gehoord, maar de meerwaarde van de extra clockcristal kan ik wel begrijpen.
Dus de meer kosten voor de pro lijkt redelijk.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Thomox »

Hmm, zojuist toch maar wat speelgoed besteld, een nieuwe pi3 en de DAC pro :lagge: Lekker spelen dit weekend! Kan ik de pi altijd nog als mediaspeler gebruiken, daarvoor is die oude toch wat te traag haha! Bedankt voor de adviezen :)
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Thomox »

Ik ben tegen wat probleempjes aangelopen, namelijk:

- Volumio werkt niet
- Max2play werkt niet

Nou heb ik al wat ervaring met het gebruiken van een Pi, dus aan het flashen en formatteren ligt het niet.

Bij beide krijg ik hetzelfde hetzelfde vierpixelscherm met een bliksemschicht. Nou is normaal een bliksem een teken dat je voeding niet voldoende is, maar ik heb de originele voeding (2.5A), een (2.4A) telefoonlader met degelijke kabel en een 'oude' 2A Pi voeding gebruikt, allemaal hetzelfde effect. toen even gegoogled en daarbij kwam dit topic voorbij. Daarbij is ook reeds een fix gemaakt.

De enige distributie die werkt is NOOBS of raspbian desktop (stretch). Dus ik verwacht dat dat te maken heeft met het feit dat dit nog een nieuwe pi is.
Wel heb ik onder raspbian de DAC werkend en kan ik fatsoenlijk geluid sturen uit 't dinkie :mrgreen:

Edit: Zojuist mn oude pi even onder het stof vandaan gehaald, volumio geinstalleerd en de DAC toegewezen. Werkt snel en prima, ook spotify connect, wel jammer dat die inderdaad na 1 nummer stopt. Geluidskwaliteit wel erg goed :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hannesie »

Wel een aardige ontwikkeling met een relatief goedkoop SBC- tje , de Pine64.

https://www.pine64.org/?page_id=1194

Single Board computertjes zijn vaak wel redelijk in te stellen, als je het een beetje oefent.
Nu dan een Pine 64 board, destijds eens gekocht voor $29, en later er een uitbreiding kaartje er bij gekocht bij Alternate.
Die uitbreiding is dan voor WiFi en Bluetooth.
Nu dan de versie van Volumio er op gezet, en dan kan het Wifi deel gebruikt worden als HOTSPOT.
a64.JPG
Nu dan met een telefoon of tablet te benaderen, zonder er een Accesspoint/router er bij nodig om te benaderen en het werkt echt best lekker.

Nu er ook al DSD mee afgespeeld en dan met een super simpel DACje en een USB> S/Pdif omzetter, speelt het echt leuk!!

Een andere grap is dan dat hij ook aan een Netwerk gekoppelt kan wworden of een USB stick/schijf
En het menu laat ook de installatie van Logitech Media server toe, met squeezelite.
de 2e opzet dus die er bij komt.
En dan heb ik wel weer de trukendoos erbij gedaan voor ROON.
Dus zelfstandig Volumio
met netwerk VOLUMIO/ LMS/ ROON.
Eventueel te koppelen via I²S , via de GPIO ala de RPI , en een USDB DAC is erg makkelijk te koppelen.

Leuke en goed te benutten muziekspeler, wat wel een goede voeding kan gebruiken, ik neem hem mee naar Breda.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hannesie »

Nu eens wat verder gekeken maar I²S is niet zo makkelijk aan de praat te krijgen, de GPIO zijn niet gelijk aan de Raspberry, maar zitten op de Euler bus.
euler.JPG
Tevens is dan de S/PDIF niet zichtbaar een die heb ik dan al wel even bedraad.
Dat is dan een module die er bij komt, en dat heb ik hier nog niet gevonden, via USB een DAC aankoppelen ois geen probleem.
aplay.JPG
Ook een USB> S/PDIF gaat goed en word zichtbaar in een menu als CODEC.
De Plugin van Radio Paradise geïnstalleerd en die ondersteund dan ook de FLAC van 16/44.1
rp pine64.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door democles »

Gebruik je de RPI en piCorePLayer als speler dan is dit interessant om te lezen 8)

https://soundcheck-audio.blogspot.com/2 ... .html#more
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door rjmulder »

Pas de Raspberry PI 3 met Raspberry PI touch screen en HifiBerry DAC Pro+ waar RoPieee op draait voorzien van een andere voeding, deze onderdelen lagen me elke keer in de weg dus dit maar op een stukje MDF vast gezet en in gebruik genomen.

Eerst zat er een geschakeld voeding(zo ding voor in het stopcontact) aan nu heeft elk onderdeel een eigen voeding en wat een verschil, ik denk dat de DAC alleen een andere voeding ook wel genoeg was maar ja het is zelfbouw :-" alleen de media converter (glas > utp) nog voorzien van een andere voeding maar dat wacht maar even dat is iets voor tijdens het inbouwen in een behuizing.

Er was eerst een tik over de luidsprekers hoorbaar die tik was gelijk met met het knipperen van de groene led op de netwerk aansluiting en een brommetje deze kwam erbij na het plaatsen van het display en nu is die muisstil als die dat moet zijn en met muziek klinkt het allemaal veel mooier/fijner. Hoor zelfs dingen die ik eerst niet hoorde :yeah:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hannesie »

Leuke dingen om dan te horen dat verandering ook verbeteringen zijn, ben zelf nu ook weer aan het klooien met Ropieee, om dan het gewenste beeld er bij te krijgen.
Kom er net achter dat het mogelijk wet beter zal werken als ik het met de extension-manager op de server zet i.p.v. de RPI. :shock:

Er zijn soms wel gaten te vinden in de software om op te vullen, dan zijn er minder hiaten in het luisteren. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door rjmulder »

Dat zijn inderdaad de leuke dingen en vooral als het geen klauwen vol geld kost :)
Je moet inderdaad de extensie activeren op de server anders krijg je geen beeld, wat er bij mij aan de hand is weet ik nog niet maar het scherm loopt niet meer mee heb ook nog niet op het forum gekeken daarvoor.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door rjmulder »

Soms kunnen dingen zo simpel zijn :hide:
Roon server opnieuw opgestart en RoPieee ook en hij doet het weer :yeah:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hannesie »

rjmulder schreef:
Soms kunnen dingen zo simpel zijn :hide:
Roon server opnieuw opgestart en RoPieee ook en hij doet het weer :yeah:
:goeie:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Henkjan »

zomaar een brain-fart: stel je hebt een Rpi (of vergelijkbaar) met zowel de server als client die er op draaien (bv Squeezebox), kan je dan als je je telefoon als hotspot instelt die RPi met je telefoon verbinden en vanaf je telefoon de streamer bedienen? dat je dus onafhankelijk bent van een al dan niet aanwezige netwerk infra?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hsmeets »

Henkjan schreef:
zomaar een brain-fart: stel je hebt een Rpi (of vergelijkbaar) met zowel de server als client die er op draaien (bv Squeezebox), kan je dan als je je telefoon als hotspot instelt die RPi met je telefoon verbinden en vanaf je telefoon de streamer bedienen? dat je dus onafhankelijk bent van een al dan niet aanwezige netwerk infra?
Zover ik weet wel, wil dat nl op de luisterdag doen, ga dat een van deze dagen even testen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door toetertje »

Dat doe ik regelmatig met de streamer in mijn lm amp.
De rpi maakt een hotspot, waar ik dan met wifi op de phone, op inlog.
Dan kan ik de speler in de rpi, in mijn geval Moode audio, met mijn telefoon bedienen.
Ik heb dan een 128 gig usb stick in de rpi met muziek. Werkt eigenlijk prima.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door Henkjan »

toetertje schreef:
De rpi maakt een hotspot, waar ik dan met wifi op de phone, op inlog.
ja, zo kan ook natuurlijk. maar ik bedoelde omgekeerd eigenlijk (de telefoon als hotspot), dan kan je ook nog spotify enzo
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door toetertje »

Omgekeerd kan ook, maar spotify heb ik geen ervaring mee.
Als je een spotify plugin op de rpi hebt, zal het wel werken.
Anders vanaf de phone streamen met b.v. bubble upnp.

In mijn eerste post noemde ik een hotspot, maar dat moet acces point zijn.
Das weer net anders.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door democles »

Wilde nu eens een server bouwen zodat mijn streamers alleen een speler hoeven te hebben en geen eigen server om de muziek via netwerk te kunnen afspelen.

Nu zou ik daar een windows computer voor kunnen gebruiken met alle ventilatie lawaai etc. Nee!

Dan maar even zoeken wat er is op het net.

Odroid kwam met een nieuwe N2 ARM computertje met best wel veel onder de motorkap,draait op 12v 2Amp,en XUbuntu.

Verder kun je er een EMMC geheugen inplugen.

Hoe ik logitech mediaserver op Ubuntu krijg is me nog een raatsel maar het ding + EMMC geheugen(16GB) in Engeland besteld,is onderweg.

Pollin in duitsland heeft hem ook,maar verscheept dit ding niet naar NL,zullen wel wat marktafspraken zijn :?

In NL. is ie ook te koop, maar dan zonder de keuze voor een 16GB EmmC geheugen,wat me genoeg lijkt voor een LMS server.

https://www.hardkernel.com/blog-2/odroid-n2/
Bijlagen
Odroid N2.jpg
Odroid N2 dietpi.jpg
Laatst gewijzigd door democles op zo 16 jun 2019, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door hannesie »

Hallo Peter, dat is wel redelijk goed te doen, eventueel met telefonisch ondersteuning.

Gaan we wel voor elkaar krijgen. Dus als het zover is gaan we dat oplossen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Bericht door democles »

Hier had ik al een beetje op gehoopt [-o< ,bedankt Hans :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”