Hypex Fusion Plate amps
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypex Fusion Plate amps
Ik snapte dit in eerste instantie ook niet, totdat ik gisteren zelf even met HFD aan de slag ben gegaan.ds23man schreef:Ik snap niet waarom mensen nou altijd iets anders willen gebruiken terwijl er veel tijd en aandacht (oa door mij) is besteed aan de meetfunctie in HFD.
Frustrerend softwarepakket met een redelijk steile leercurve. Ben er na 45 minuten mee gestopt. Heb alleen gekeken of ik out-of-the-box met het pakket aan de slag kan (sample-files). Meten etc... niet gedaan.
Lijkt vooral kwa gebruikte kleuren op MiniDSP, maar dat laatste werkt toch véle malen gebruiksvriendelijker en is naar mijn idee (bijna) direct duidelijk vanaf het moment van opstarten. Nu weet ik dat HFD ook meer functionaliteiten heeft, maar ik moet acties doen links, rechts, onder, buttontje hier, buttontje daar. Kortom: overal.
Een duidelijke handleiding (of liever: YouTube-video) die me stap-voor-stap door de software heen neemt kan ik ook niet vinden. In HFD zijn op UX- en UI-gebied nog heel veel punten te halen. Maar misschien kijk ik hier te veel met een gekleurde bril naar, aangezien dat mijn vak is.
Ik zou me dan ook best graag inzetten om met een frisse blik naar HFD te kijken, omdat ik denk dat hier voor alle gebruikers (newbies als ik; geoefende gebruikers als Ds23man) veel meer uit te halen is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex Fusion Plate amps
Logisch opgebouwd, goed lopend, rekening houdend dat de lezer het voor t eerst in zn leven er mee werkt. Als t begint met uitleggen hoe je de firmware moet updaten dan heeft de auteur een cursus nodig
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Fusion Plate amps
Haha, heb je wel eens de gebruiksaanwijzing van Arta gelezen of die van Boxsim, van die laatste moet ie nog gemaakt worden geloof ik...... 
-
Shutdown98
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
- Locatie: Zutphen
Re: Hypex Fusion Plate amps
Als we nu gaan wijzen naar anderen die nog slechter zijn hebben we nog een lange weg te gaan...
Denk inderdaad dat een heldere duidelijke handleiding die de gebruiker meeneemt op de weg naar en degelijk filter aan een behoefte gaat voldoen.
Denk inderdaad dat een heldere duidelijke handleiding die de gebruiker meeneemt op de weg naar en degelijk filter aan een behoefte gaat voldoen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Fusion Plate amps
Heeft niets met wijzen te maken. De gebruiksaanwijzing is om de werking van het programma uit te leggen, niet om de beginselen van actief (dsp) luidsprekerontwerp bij te brengen. Daar zijn andere bronnen voor, noemden we vroeger een boek! 
Re: Hypex Fusion Plate amps
Ik schrijf gebruiksaanwijzingen voor mijn werk en wat hypex levert zou ik zeker geen gebruiksaanwijzing noemen.
Zowel de interface zelf, alsook de principes zouden veel beter uitgelegd kunnen (moeten) worden.
(en de principes van dsp horen daar imho zeker bij)
Zowel de interface zelf, alsook de principes zouden veel beter uitgelegd kunnen (moeten) worden.
(en de principes van dsp horen daar imho zeker bij)
Re: Hypex Fusion Plate amps
Wat houd je tegen een HFD voor Dummies te schrijven......ds23man schreef:Heeft niets met wijzen te maken. De gebruiksaanwijzing is om de werking van het programma uit te leggen, niet om de beginselen van actief (dsp) luidsprekerontwerp bij te brengen. Daar zijn andere bronnen voor, noemden we vroeger een boek!
Re: Hypex Fusion Plate amps
Sowieso is commentaar op HFD en handleiding iets wat structureel terugkomt bij commentaar op de dsp-produkten van Hypex. Ik begrijp dat je niet iedere opmerking van ieder individu serieus kan/hoeft te nemen, maar hier zit toch iets meer achter. Een goede interface is iets anders dan een goede printplaat of goed werkend dsp-algoritme. In de wetenschap dat in de meeste smartphones dezelfde componenten zit, is het veelzeggend dat de iPhone zo prominent is.
Ik neem niet eens stelling in over de kwaliteit, lang niet gebruikt enz. Maar ik kan niet anders dan refereren aan een docent communicatie op de universiteit: "ik dacht dat de opdracht duidelijk was, maar aangezien iedereen iets anders heeft gedaan dan ik dacht te vragen, heb ik niet helder gecommuniceerd."
Ik neem niet eens stelling in over de kwaliteit, lang niet gebruikt enz. Maar ik kan niet anders dan refereren aan een docent communicatie op de universiteit: "ik dacht dat de opdracht duidelijk was, maar aangezien iedereen iets anders heeft gedaan dan ik dacht te vragen, heb ik niet helder gecommuniceerd."
Re: Hypex Fusion Plate amps
Klopt, bij het nakijken van repetities van leerlingen die in het verleden plaats vonden kon je ook voor jezelf dan wel eens kijken naar die vragen die door de leerlingen bijna allemaal fout worden beantwoord, dan kan het zijn dat je de vraag niet goed hebt gesteld.
Zo leer je als leraar weer van je LL.
Repetitie, proefwerk, of ook wel bij landelijke examens, die er werden gehouden destijds, waren berucht/beroemd om de aanpassingen die er werden gedaan achteraf.
Zo leer je als leraar weer van je LL.
Repetitie, proefwerk, of ook wel bij landelijke examens, die er werden gehouden destijds, waren berucht/beroemd om de aanpassingen die er werden gedaan achteraf.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Fusion Plate amps
Op zich is er niets mis met de interface van HFD, op een andere manier kan het eigenlijk niet omdat je in 1 grafiek te maken hebt met verschillende curves:
De gemeten curve van de drivers
De curve van de gecorrigeerde drivers
De curve van het filters
De curve van de som van de ( geselecteerde) drivers
De diverse ankerpunten van de biquads ( waarbij de kleur afhankelijk is van het type).
Daarom zijn er selectievakken om deze afzonderlijk aan en uit te zetten voor overzicht.
En als je de workflow doorhebt, dan werkt het snel en efficient.
Het lijkt in eerste instantie wat overweldigend.
De gemeten curve van de drivers
De curve van de gecorrigeerde drivers
De curve van het filters
De curve van de som van de ( geselecteerde) drivers
De diverse ankerpunten van de biquads ( waarbij de kleur afhankelijk is van het type).
Daarom zijn er selectievakken om deze afzonderlijk aan en uit te zetten voor overzicht.
En als je de workflow doorhebt, dan werkt het snel en efficient.
Het lijkt in eerste instantie wat overweldigend.
Re: Hypex Fusion Plate amps
Het is natuurlijk een vrij specialistisch programma, Ik denk dat men er van uit gaat dat gebruiker al een bepaalde basiskennis heeft op het gebied van luidsprekerfiltering en eventueel werken met DSP's.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Fusion Plate amps
Precies Ray, door een beetje rondklikken in het programma heeft geen zin. Je zult zelf je eigen input eraan moeten geven omdat filterberekeningen nou eenmaal niet automatisch kunnen.
Ik zal dit weekend een draadje starten met hoe, wat en waarom.
Ik zal dit weekend een draadje starten met hoe, wat en waarom.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Fusion Plate amps
Hier niet, snijdende oostenwind kracht 5. Brrrrrrrrdre schreef:Geweldig weer!
Re: Hypex Fusion Plate amps
Psies, volgorde, protocol, met eventuele verwijzingen waar de kretelogie te vinden is.
Ik wil, merk ik om door lezen, maar begijp dan een term als FIR b.v. dan niet voldoende.
Dan ga je snel in de fout.
, maar dat ben ik wel gewend.
Ik wil, merk ik om door lezen, maar begijp dan een term als FIR b.v. dan niet voldoende.
Dan ga je snel in de fout.
Re: Hypex Fusion Plate amps
Top!!!ds23man schreef:Precies Ray, door een beetje rondklikken in het programma heeft geen zin. Je zult zelf je eigen input eraan moeten geven omdat filterberekeningen nou eenmaal niet automatisch kunnen.
Ik zal dit weekend een draadje starten met hoe, wat en waarom.
Re: Hypex Fusion Plate amps
Ik heb wat ontkentend zie ik. Dat is mooi. Dat betekend namelijk dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt. Mooi ook Ds23man dat je met een handleiding komt, dat kan ik alleen maar toejuichen.
Ik vind dat noodzakelijk als autoriteit Hypex als je gebruikers wilt krijgen en houden. Luisteren naar je gebruikers, zij kopen je producten.
De manier van presenteren van deze curves snap ik, dat is volgens mij ook de enige begrijpbare manier. Net als dat er basiskennis van je verwacht wordt van filtering & DSP-en; er is kennis nodig om te interpreteren wat er op het scherm verschijnt en om daar te komen.
Het gaat me meer om hoe je binnen het programma tot die grafieken komt. Dat is ook waar ik op "vastliep". Het programma denkt onvoldoende met je mee naar mijn idee. Boxsim is ook zo'n programma waar dit niet gebeurd waardoor je een handleiding moet raadplegen.
Ik heb even uiteengezet waar ik heel snel verbeterpunten zie:
Voorbeeld 1:
Wanneer je in het beginscherm hebt gekozen voor "Filter design" kom je op een blanke pagina terecht. Dit is waar je het programma al met je mee kan laten denken. Zie als voorbeeld onderstaand wireframe (= layout zonder definitieve opmaak). Welke direct 'oppopt' wanneer je HPF binnenkomt. Met dit venster geef je direct aan dat je iets van de gebruiker verwacht. Een nieuw bestand, open een bestand of een recent project. Mocht je er niet uitkomen kan je direct hulp in roepen via een link en als je niets van dit alles wilt kun je annuleren en op de huidige manier gebruik maken van het topmenu.
Klein voorbeeld waar je verder met alleen tekst al een betere UX (User Experience) zou kunnen creeren.
Voorbeeld 2:
Als je het programma opstart staat er "Device info [disconnected]" op het moment dat er geen apparaat is aangesloten. Hier wordt de firmware etc... niet getoond, omdat ik geen versterker heb aangesloten. Da's voor mij dus niet interessant.
Je doet er niemand kwaad mee als er staat:
De filtering op de "Advanced"-tab toont hoe de structuur van de DSP in elkaar zit met allerlei filters in de verschillende blokken voor zover ik dat begrijp. Volgens mij werkt dit voor de eindgebruiker (laat ik even voor mijzelf spreken) verwarrend. Ik kan blokken vullen met filters en ik kan de volgorde wisselen. Een lijst met de filters die ik kan verslepen (prioriteren) is dan naar mijn idee veel logischer. In die lijst kan ik dan ook nog eens de type filters uitgebreid beschrijven. Waar een lijst direct meer duidelijkheid biedt (bekend patroon); doet de huidige manier dat niet direct omdat men niet gewend is de informatie op deze manier te zien.
Volgens mij heb je als Hypex een nog sterkere marktpositie te pakken als je gebruikers vanaf het eerste moment meeneemt in het gebruik van de software. Sonos & iPhones verkopen niet voor niets zo goed (OK...marketing is ook belangrijk), je moet waarmaken wat je beweert.
Bottomline: Gebruiksgemak is zó ontzettend belangrijk.
Ik vind dat noodzakelijk als autoriteit Hypex als je gebruikers wilt krijgen en houden. Luisteren naar je gebruikers, zij kopen je producten.
Juist, dat. "Ga uit van je domste gebruiker". Dat ben ik in dit geval. Snapt die het, dan de snapt de rest het zéker. En dat hoeft zowel in het programma als in de handleiding geen Jip en Janneke taal te zijn. Het moet vooral duidelijk zijn. En als dat niet direct kan, moet het duidelijk worden gemáákt.Henkjan schreef:Logisch opgebouwd, goed lopend, rekening houdend dat de lezer het voor t eerst in zn leven er mee werkt.
De manier van presenteren van deze curves snap ik, dat is volgens mij ook de enige begrijpbare manier. Net als dat er basiskennis van je verwacht wordt van filtering & DSP-en; er is kennis nodig om te interpreteren wat er op het scherm verschijnt en om daar te komen.
Het gaat me meer om hoe je binnen het programma tot die grafieken komt. Dat is ook waar ik op "vastliep". Het programma denkt onvoldoende met je mee naar mijn idee. Boxsim is ook zo'n programma waar dit niet gebeurd waardoor je een handleiding moet raadplegen.
Ik heb even uiteengezet waar ik heel snel verbeterpunten zie:
Voorbeeld 1:
Wanneer je in het beginscherm hebt gekozen voor "Filter design" kom je op een blanke pagina terecht. Dit is waar je het programma al met je mee kan laten denken. Zie als voorbeeld onderstaand wireframe (= layout zonder definitieve opmaak). Welke direct 'oppopt' wanneer je HPF binnenkomt. Met dit venster geef je direct aan dat je iets van de gebruiker verwacht. Een nieuw bestand, open een bestand of een recent project. Mocht je er niet uitkomen kan je direct hulp in roepen via een link en als je niets van dit alles wilt kun je annuleren en op de huidige manier gebruik maken van het topmenu.
Klein voorbeeld waar je verder met alleen tekst al een betere UX (User Experience) zou kunnen creeren.
Voorbeeld 2:
Als je het programma opstart staat er "Device info [disconnected]" op het moment dat er geen apparaat is aangesloten. Hier wordt de firmware etc... niet getoond, omdat ik geen versterker heb aangesloten. Da's voor mij dus niet interessant.
Je doet er niemand kwaad mee als er staat:
Voorbeeld 3:Geen Hypex-versterker gevonden.
Sluit de versterker aan in 2 stappen:De versterker wordt automatisch herkend
- Zet de Hypex-versterker aan
- Verbind de versterker met USB-kabel met deze computer
De filtering op de "Advanced"-tab toont hoe de structuur van de DSP in elkaar zit met allerlei filters in de verschillende blokken voor zover ik dat begrijp. Volgens mij werkt dit voor de eindgebruiker (laat ik even voor mijzelf spreken) verwarrend. Ik kan blokken vullen met filters en ik kan de volgorde wisselen. Een lijst met de filters die ik kan verslepen (prioriteren) is dan naar mijn idee veel logischer. In die lijst kan ik dan ook nog eens de type filters uitgebreid beschrijven. Waar een lijst direct meer duidelijkheid biedt (bekend patroon); doet de huidige manier dat niet direct omdat men niet gewend is de informatie op deze manier te zien.
Mwah, valt mee. Je hebt geen idee waar je moet beginnen en wat de volgende stappen zijn, da's waar ik het meest tegenaan liep.ds23man schreef:Het lijkt in eerste instantie wat overweldigend.
Volgens mij heb je als Hypex een nog sterkere marktpositie te pakken als je gebruikers vanaf het eerste moment meeneemt in het gebruik van de software. Sonos & iPhones verkopen niet voor niets zo goed (OK...marketing is ook belangrijk), je moet waarmaken wat je beweert.
Bottomline: Gebruiksgemak is zó ontzettend belangrijk.
Re: Hypex Fusion Plate amps
Als ik op F1 druk in HFD krijg ik een hele andere handleiding dan die jij beschrijft.Henkjan schreef:Logisch opgebouwd, goed lopend, rekening houdend dat de lezer het voor t eerst in zn leven er mee werkt. Als t begint met uitleggen hoe je de firmware moet updaten dan heeft de auteur een cursus nodig
Ja, al die informatie staat in de datasheet van de gebruikte versterker. In geval van de FA122 is dat de NC122MPRobbinM schreef:Oja, is er bekend wat de output power is op 2 ohm (bij de 125w varianten)? Zo kan ik een beetje inschatten hoeveel er in BTL op 4 ohm overblijft.
