Overnight Sensations build (+probleem)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door wouter »

Kan, pak evt een stuk zonder laag. Een dome tweeter kan best wat hebben hoor
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door Archie »

Ah!buis schreef:
hannesie schreef:
Dat is wel bakken en braden aan de onderzijde, op de 1 of andere manier krijg ik het idee dat er iets krom zit, maar waar!!!!??
Voor wat beter zicht ? :D IMG_2.jpg
Anne
+veel Anne :P Dat vind ik toch wel grenzen aan toverij, zoals bijvoorbeeld menzelf scheren via de camera van de slimmetelefoon via de spiegel in het schemerlicht :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door Ah!buis »

Archie schreef:
Ah!buis schreef:
Voor wat beter zicht ? :D IMG_2.jpg
+veel Anne :P Dat vind ik toch wel grenzen aan toverij, zoals bijvoorbeeld menzelf scheren via de camera van de slimmetelefoon via de spiegel in het schemerlicht :rofl:
Jaja, maar ik had wel een (dikke, 6µ8) condensator over 't hoofd gezien :oops:
Anne
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door Archie »

Dat is je zeer wel vergeven -:)
ShApeBE
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 okt 2017, 16:50

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ShApeBE »

Anne, toch bedankt :wink:

Dus nu heb ik het volgende gedaan:
- Van de speaker die ik terug uit elkaar gehaald heb. Heb ik de tweeter rechtstreeks aangesloten op de receiver, en deze werkt.


Daarna eens een kort filmpje gemaakt van de speaker die nog volledig samen zit.

Let niet op de muziek keuze :mrgreen:
Het klinkt wel ok, alleen weet ik dus niet of deze hoog genoeg gaat.
Wanneer de tweeter rechtstreeks op de receiver was aangesloten voel je deze bewegen.
Maar bij de volledige speaker hoor ik eigenlijk niets en voel ik dus ook niets.

Probleem ligt dus waarschijnlijk bij de crossover, maar waar moet ik beginnen zoeken? Vooral dat het bij alletwee voorkomt is zeer vreemd.
Of dit hoort zo te zijn aan het ontwerp( wat mij niet zo waarschijnlijk lijkt), of het ligt bij de crossover, of kan de receiver het probleem zijn?
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door MarcoSQ »

Deze filmpjes vertellen 'ons' niet zoveel. Zo te horen pakt je microfoon nauwelijks hoog op; zelfs in het filmpje van enkel je tweeter hoor ik praktisch geen echt hoog. Niet bruikbaar dus om te weten of je 'gefilterde tweet' het doet. Wél bruikbaar in die zin, dat we weten dat je tweeter NIET defect is.

Dat je de tweet niet 'voelt' bewegen, dat klopt wel. Dat hoef je niet te verwachten : eenmaal gefilterd doet je tweet geen laag meer, en wijkt hij niet of vrijwel niet voelbaar meer uit.

Je kunt natuurlijk even simpel de woofer loshalen, om te bezien of de gefilterde tweeter dan geluid maakt. Hoor je dan alsnog niets, of nauwelijks iets :

- De versterker kan geen oorzaak zijn,
- Het ontwerp is ook niet heel 'vreemd'; tweeter zou beslist het nodige moeten doen,
- ...en je hebt al bevestigd dat de tweet het 'los' gewoon doet.
- Dan blijft enkel nog 'iets' in het filter over als schuldige.

Je filter-opbouw is niet makkelijk te overzien of netjes, maar zo te zien heb je daar geen fouten gemaakt.
En dan blijft er alleen nog maar een foutje in (de opdruk qua) componentwaarden over, of een defect component aan beide kanten. Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt...

Heb je een multimeter ?
- Zo ja : meet R1 en R2 na. Eventueel L1 checken op kortsluiting, maar da's vergezocht.
- Zo nee, of als dat geen oplossing biedt : componenten overbruggen met een tijdelijk draadje (kroko-klemmen?), 1-voor-1. R1, C1 (oeps, doe deze maar even niet zolang het spoeltje nog vastzit!) en C2. Eventueel die hele rits tegelijk.
De overige componenten NOOIT overbruggen ! Tussentijds ZACHTJES (tweet kan onbeschermd zijn!) luisteren of ie het al doet; zo ja, dan heb je de schuldige te pakken.

Anders zou ik het écht niet zo weten. Ik heb een vreemd gevoel bij R1, vooral omdat het een gekke waarde is. Maar dat gevoel is verder nergens op gebaseerd...
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op wo 25 okt 2017, 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door SARK »

Als je zin en tijd hebt .... bouw het filter dan eens opnieuw op en gebruik een grote plank om de componenten op te monteren. Hou de boel buiten de kast want het is alleen een testopstelling om te zien of het filter in orde is (en de plank past vast niet in de kast :mrgreen: )

Bouw twee delen op zodat je ze apart kunt testen, gebruik onderstaand schema (print het desnoods uit en plak het op de plank als onderlegger, moet je 'm wel eerst even vergroten):
ShApeBE filter.jpg
Ga geen draden lopen twisten want het moet ook weer los om op een definitieve plank te bevestigen en teveel stress op een draad is nie goe nie.
Een stel lange draden door de reflexpoort naar de units om ze aan te sluiten en je kunt lekker op de bank knutselen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door SARK »

En :?:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door dre »

Ja,en?
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door Archie »

Kan er niet van slapen..!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door dre »

:rofl:
ShApeBE
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 okt 2017, 16:50

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ShApeBE »

Dus...

Conclusie alles werkt :D
De rest van de week was het een beetje druk, gisteren heb ik er dan nog eens tijd voor vrijgemaakt.
De ene box die reeds uit elkaar was gehaald, daarvan heb ik enkel de tweeter nog eens aangesloten op de crossover. Bleek er zowaar geluid uit te komen. :think:
Blijkbaar was er dus voor niets paniek, sorry daarvoor :oops:

Wel had ik nog enkele vraagjes:
- Indien ik de crossover uit elkaar zou hebben moeten halen. Zou ik alle onderdelen aan de verbinding gewoon los geknipt hebben, of moet dit anders gebeuren (desolderen)? Het plan zou geweest zijn om de onderdelen van de woofer gewoon aan elkaar te laten en de tweeter opnieuw aan elkaar te verbinden.

Voor de puntjes die ik geleerd heb voor de volgende keer:
- Uitsparingen voor de speakers nog een klein beetje groter laten dan ik nu al voorzien had (0,3mm)
- De crossover echt zelf volledig uitleggen in plaats van op iemand anders zijn ontwerp, nu was de layout inderdaad niet echt de beste.

En dan enkele nog een vraagje, is het "toegestaan" om bij sommige verbinden een wago klem te gebruiken. (vb voor de negatieve speakerdraden aan elkaar te verbinden)

kzal later ook nog eens foto`s posten.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door SARK »

Mij is nog niet duidelijk waarom de "paniek" is ontstaan en wat er nu is gedaan om het probleem weg te nemen. Was het een slechte soldeerverbinding?
Als dit het geval is dan heb je zelf al antwoord gegeven op je vraag.
ShApeBE
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 okt 2017, 16:50

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door ShApeBE »

SARK schreef:
Mij is nog niet duidelijk waarom de "paniek" is ontstaan en wat er nu is gedaan om het probleem weg te nemen. Was het een slechte soldeerverbinding?
Als dit het geval is dan heb je zelf al antwoord gegeven op je vraag.

De "paniek" is als volgt ontstaan.
1) Bij de verkeerde aansluiting waarbij de woofer op de verbinding van de tweeter was aangesloten kwam er niets van geluid uit de woofer (wat nu logisch is ;) )
2) Bij de juiste aansluiting merkte/hoorde ik niets uit de tweeter.
3)Aangezien de woofer niet werkte , en ik bij de juiste aansluiting de tweeter niet echt hoorde dacht ik wel dat er een fout moest inzitten 1+1=2

Nu aan de hand van jullie tips, heb ik dus enkel de tweeter aangesloten op de crossover, waarbij deze wel duidelijk hoorbaar was. Deze was trouwens ook hoorbaar toen ik juist na het solderen de crossover eens getest heb en de speakers ook nog niet ingebouwd waren, maar toen heb ik nog enkele dingen aangepast.

Eens alles aangesloten is, hoor je gewoon zeer moeilijk of er nu wel geluid uit de tweeter komt, EN het feit dat het mijn allereerste build is.

Nuja het was sowieso een goede leerschool voor de volgende keer. 8-[
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door Archie »

Pfoe, dat was toch wel even spannend hoor -:)

Mooi dat het nu werkt, veel luisterplezier!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door richard »

SARK schreef:
... gebruik onderstaand schema (print het desnoods uit en plak het op de plank als onderlegger, moet je 'm wel eerst even vergroten):
ShApeBE filter.jpg
Geven die 0,22 en 6,80 microfarad condensatoren in serie geen kortsluiting voor het hoog?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door pappaleo »

richard schreef:
SARK schreef:
... gebruik onderstaand schema (print het desnoods uit en plak het op de plank als onderlegger, moet je 'm wel eerst even vergroten):
ShApeBE filter.jpg
Geven die 0,22 en 6,80 microfarad condensatoren in serie geen kortsluiting voor het hoog?
Ja, helemaal goed is dat niet. De 0u22 parallel aan de spoel wordt waarschijnlijk gebruikt om een resonantiepiek van de woofer weg te werken. Maar dan mag er best een weerstandje in serie met die 0u22.

Ik los dat liever op met een klein spoeltje tussen de C van 6u8 en massa (zie ook mission impossible topic).

Het nadeel van de C parallel aan de spoel is dat de filterwerking boven de f van de LC ophoudt. Bij het spoeltje in serie met de C (Bottomless notch) gebeurt dat niet.
shirokuma
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 23 feb 2018, 20:00

Re: Overnight Sensations build (+probleem)

Bericht door shirokuma »

Of als je nog ergens een tweeter liggen hebt, die even aansluiten en zien of er iets uitkomt. Zo niet, is het je crossover. Is het ook op beiden tegelijk of slechts 1 van de twee?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”