Overnight Sensations build (+probleem)
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Kan, pak evt een stuk zonder laag. Een dome tweeter kan best wat hebben hoor
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
+veel AnneAh!buis schreef:Voor wat beter zicht ?hannesie schreef:Dat is wel bakken en braden aan de onderzijde, op de 1 of andere manier krijg ik het idee dat er iets krom zit, maar waar!!!!??IMG_2.jpg
Anne
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Jaja, maar ik had wel een (dikke, 6µ8) condensator over 't hoofd gezienArchie schreef:+veel AnneAh!buis schreef:Voor wat beter zicht ?IMG_2.jpg
Dat vind ik toch wel grenzen aan toverij, zoals bijvoorbeeld menzelf scheren via de camera van de slimmetelefoon via de spiegel in het schemerlicht
Anne
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Anne, toch bedankt
Dus nu heb ik het volgende gedaan:
- Van de speaker die ik terug uit elkaar gehaald heb. Heb ik de tweeter rechtstreeks aangesloten op de receiver, en deze werkt.
Daarna eens een kort filmpje gemaakt van de speaker die nog volledig samen zit.
Let niet op de muziek keuze
Het klinkt wel ok, alleen weet ik dus niet of deze hoog genoeg gaat.
Wanneer de tweeter rechtstreeks op de receiver was aangesloten voel je deze bewegen.
Maar bij de volledige speaker hoor ik eigenlijk niets en voel ik dus ook niets.
Probleem ligt dus waarschijnlijk bij de crossover, maar waar moet ik beginnen zoeken? Vooral dat het bij alletwee voorkomt is zeer vreemd.
Of dit hoort zo te zijn aan het ontwerp( wat mij niet zo waarschijnlijk lijkt), of het ligt bij de crossover, of kan de receiver het probleem zijn?
Dus nu heb ik het volgende gedaan:
- Van de speaker die ik terug uit elkaar gehaald heb. Heb ik de tweeter rechtstreeks aangesloten op de receiver, en deze werkt.
Daarna eens een kort filmpje gemaakt van de speaker die nog volledig samen zit.
Let niet op de muziek keuze
Het klinkt wel ok, alleen weet ik dus niet of deze hoog genoeg gaat.
Wanneer de tweeter rechtstreeks op de receiver was aangesloten voel je deze bewegen.
Maar bij de volledige speaker hoor ik eigenlijk niets en voel ik dus ook niets.
Probleem ligt dus waarschijnlijk bij de crossover, maar waar moet ik beginnen zoeken? Vooral dat het bij alletwee voorkomt is zeer vreemd.
Of dit hoort zo te zijn aan het ontwerp( wat mij niet zo waarschijnlijk lijkt), of het ligt bij de crossover, of kan de receiver het probleem zijn?
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Deze filmpjes vertellen 'ons' niet zoveel. Zo te horen pakt je microfoon nauwelijks hoog op; zelfs in het filmpje van enkel je tweeter hoor ik praktisch geen echt hoog. Niet bruikbaar dus om te weten of je 'gefilterde tweet' het doet. Wél bruikbaar in die zin, dat we weten dat je tweeter NIET defect is.
Dat je de tweet niet 'voelt' bewegen, dat klopt wel. Dat hoef je niet te verwachten : eenmaal gefilterd doet je tweet geen laag meer, en wijkt hij niet of vrijwel niet voelbaar meer uit.
Je kunt natuurlijk even simpel de woofer loshalen, om te bezien of de gefilterde tweeter dan geluid maakt. Hoor je dan alsnog niets, of nauwelijks iets :
- De versterker kan geen oorzaak zijn,
- Het ontwerp is ook niet heel 'vreemd'; tweeter zou beslist het nodige moeten doen,
- ...en je hebt al bevestigd dat de tweet het 'los' gewoon doet.
- Dan blijft enkel nog 'iets' in het filter over als schuldige.
Je filter-opbouw is niet makkelijk te overzien of netjes, maar zo te zien heb je daar geen fouten gemaakt.
En dan blijft er alleen nog maar een foutje in (de opdruk qua) componentwaarden over, of een defect component aan beide kanten. Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt...
Heb je een multimeter ?
- Zo ja : meet R1 en R2 na. Eventueel L1 checken op kortsluiting, maar da's vergezocht.
- Zo nee, of als dat geen oplossing biedt : componenten overbruggen met een tijdelijk draadje (kroko-klemmen?), 1-voor-1. R1,C1 (oeps, doe deze maar even niet zolang het spoeltje nog vastzit!) en C2. Eventueel die hele rits tegelijk.
De overige componenten NOOIT overbruggen ! Tussentijds ZACHTJES (tweet kan onbeschermd zijn!) luisteren of ie het al doet; zo ja, dan heb je de schuldige te pakken.
Anders zou ik het écht niet zo weten. Ik heb een vreemd gevoel bij R1, vooral omdat het een gekke waarde is. Maar dat gevoel is verder nergens op gebaseerd...
Dat je de tweet niet 'voelt' bewegen, dat klopt wel. Dat hoef je niet te verwachten : eenmaal gefilterd doet je tweet geen laag meer, en wijkt hij niet of vrijwel niet voelbaar meer uit.
Je kunt natuurlijk even simpel de woofer loshalen, om te bezien of de gefilterde tweeter dan geluid maakt. Hoor je dan alsnog niets, of nauwelijks iets :
- De versterker kan geen oorzaak zijn,
- Het ontwerp is ook niet heel 'vreemd'; tweeter zou beslist het nodige moeten doen,
- ...en je hebt al bevestigd dat de tweet het 'los' gewoon doet.
- Dan blijft enkel nog 'iets' in het filter over als schuldige.
Je filter-opbouw is niet makkelijk te overzien of netjes, maar zo te zien heb je daar geen fouten gemaakt.
En dan blijft er alleen nog maar een foutje in (de opdruk qua) componentwaarden over, of een defect component aan beide kanten. Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt...
Heb je een multimeter ?
- Zo ja : meet R1 en R2 na. Eventueel L1 checken op kortsluiting, maar da's vergezocht.
- Zo nee, of als dat geen oplossing biedt : componenten overbruggen met een tijdelijk draadje (kroko-klemmen?), 1-voor-1. R1,
De overige componenten NOOIT overbruggen ! Tussentijds ZACHTJES (tweet kan onbeschermd zijn!) luisteren of ie het al doet; zo ja, dan heb je de schuldige te pakken.
Anders zou ik het écht niet zo weten. Ik heb een vreemd gevoel bij R1, vooral omdat het een gekke waarde is. Maar dat gevoel is verder nergens op gebaseerd...
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op wo 25 okt 2017, 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Als je zin en tijd hebt .... bouw het filter dan eens opnieuw op en gebruik een grote plank om de componenten op te monteren. Hou de boel buiten de kast want het is alleen een testopstelling om te zien of het filter in orde is (en de plank past vast niet in de kast
)
Bouw twee delen op zodat je ze apart kunt testen, gebruik onderstaand schema (print het desnoods uit en plak het op de plank als onderlegger, moet je 'm wel eerst even vergroten): Ga geen draden lopen twisten want het moet ook weer los om op een definitieve plank te bevestigen en teveel stress op een draad is nie goe nie.
Een stel lange draden door de reflexpoort naar de units om ze aan te sluiten en je kunt lekker op de bank knutselen.
Bouw twee delen op zodat je ze apart kunt testen, gebruik onderstaand schema (print het desnoods uit en plak het op de plank als onderlegger, moet je 'm wel eerst even vergroten): Ga geen draden lopen twisten want het moet ook weer los om op een definitieve plank te bevestigen en teveel stress op een draad is nie goe nie.
Een stel lange draden door de reflexpoort naar de units om ze aan te sluiten en je kunt lekker op de bank knutselen.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Dus...
Conclusie alles werkt
De rest van de week was het een beetje druk, gisteren heb ik er dan nog eens tijd voor vrijgemaakt.
De ene box die reeds uit elkaar was gehaald, daarvan heb ik enkel de tweeter nog eens aangesloten op de crossover. Bleek er zowaar geluid uit te komen.
Blijkbaar was er dus voor niets paniek, sorry daarvoor
Wel had ik nog enkele vraagjes:
- Indien ik de crossover uit elkaar zou hebben moeten halen. Zou ik alle onderdelen aan de verbinding gewoon los geknipt hebben, of moet dit anders gebeuren (desolderen)? Het plan zou geweest zijn om de onderdelen van de woofer gewoon aan elkaar te laten en de tweeter opnieuw aan elkaar te verbinden.
Voor de puntjes die ik geleerd heb voor de volgende keer:
- Uitsparingen voor de speakers nog een klein beetje groter laten dan ik nu al voorzien had (0,3mm)
- De crossover echt zelf volledig uitleggen in plaats van op iemand anders zijn ontwerp, nu was de layout inderdaad niet echt de beste.
En dan enkele nog een vraagje, is het "toegestaan" om bij sommige verbinden een wago klem te gebruiken. (vb voor de negatieve speakerdraden aan elkaar te verbinden)
kzal later ook nog eens foto`s posten.
Conclusie alles werkt
De rest van de week was het een beetje druk, gisteren heb ik er dan nog eens tijd voor vrijgemaakt.
De ene box die reeds uit elkaar was gehaald, daarvan heb ik enkel de tweeter nog eens aangesloten op de crossover. Bleek er zowaar geluid uit te komen.
Blijkbaar was er dus voor niets paniek, sorry daarvoor
Wel had ik nog enkele vraagjes:
- Indien ik de crossover uit elkaar zou hebben moeten halen. Zou ik alle onderdelen aan de verbinding gewoon los geknipt hebben, of moet dit anders gebeuren (desolderen)? Het plan zou geweest zijn om de onderdelen van de woofer gewoon aan elkaar te laten en de tweeter opnieuw aan elkaar te verbinden.
Voor de puntjes die ik geleerd heb voor de volgende keer:
- Uitsparingen voor de speakers nog een klein beetje groter laten dan ik nu al voorzien had (0,3mm)
- De crossover echt zelf volledig uitleggen in plaats van op iemand anders zijn ontwerp, nu was de layout inderdaad niet echt de beste.
En dan enkele nog een vraagje, is het "toegestaan" om bij sommige verbinden een wago klem te gebruiken. (vb voor de negatieve speakerdraden aan elkaar te verbinden)
kzal later ook nog eens foto`s posten.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Mij is nog niet duidelijk waarom de "paniek" is ontstaan en wat er nu is gedaan om het probleem weg te nemen. Was het een slechte soldeerverbinding?
Als dit het geval is dan heb je zelf al antwoord gegeven op je vraag.
Als dit het geval is dan heb je zelf al antwoord gegeven op je vraag.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
SARK schreef:Mij is nog niet duidelijk waarom de "paniek" is ontstaan en wat er nu is gedaan om het probleem weg te nemen. Was het een slechte soldeerverbinding?
Als dit het geval is dan heb je zelf al antwoord gegeven op je vraag.
De "paniek" is als volgt ontstaan.
1) Bij de verkeerde aansluiting waarbij de woofer op de verbinding van de tweeter was aangesloten kwam er niets van geluid uit de woofer (wat nu logisch is
2) Bij de juiste aansluiting merkte/hoorde ik niets uit de tweeter.
3)Aangezien de woofer niet werkte , en ik bij de juiste aansluiting de tweeter niet echt hoorde dacht ik wel dat er een fout moest inzitten 1+1=2
Nu aan de hand van jullie tips, heb ik dus enkel de tweeter aangesloten op de crossover, waarbij deze wel duidelijk hoorbaar was. Deze was trouwens ook hoorbaar toen ik juist na het solderen de crossover eens getest heb en de speakers ook nog niet ingebouwd waren, maar toen heb ik nog enkele dingen aangepast.
Eens alles aangesloten is, hoor je gewoon zeer moeilijk of er nu wel geluid uit de tweeter komt, EN het feit dat het mijn allereerste build is.
Nuja het was sowieso een goede leerschool voor de volgende keer.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Pfoe, dat was toch wel even spannend hoor -:)
Mooi dat het nu werkt, veel luisterplezier!
Mooi dat het nu werkt, veel luisterplezier!
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geven die 0,22 en 6,80 microfarad condensatoren in serie geen kortsluiting voor het hoog?SARK schreef:... gebruik onderstaand schema (print het desnoods uit en plak het op de plank als onderlegger, moet je 'm wel eerst even vergroten):
ShApeBE filter.jpg
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Ja, helemaal goed is dat niet. De 0u22 parallel aan de spoel wordt waarschijnlijk gebruikt om een resonantiepiek van de woofer weg te werken. Maar dan mag er best een weerstandje in serie met die 0u22.richard schreef:Geven die 0,22 en 6,80 microfarad condensatoren in serie geen kortsluiting voor het hoog?SARK schreef:... gebruik onderstaand schema (print het desnoods uit en plak het op de plank als onderlegger, moet je 'm wel eerst even vergroten):
Ik los dat liever op met een klein spoeltje tussen de C van 6u8 en massa (zie ook mission impossible topic).
Het nadeel van de C parallel aan de spoel is dat de filterwerking boven de f van de LC ophoudt. Bij het spoeltje in serie met de C (Bottomless notch) gebeurt dat niet.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Of als je nog ergens een tweeter liggen hebt, die even aansluiten en zien of er iets uitkomt. Zo niet, is het je crossover. Is het ook op beiden tegelijk of slechts 1 van de twee?
