NixieNixieNixie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: NixieNixieNixie
Ge lukkig zijn er ook nog mensen die niet iets eerst helemaal plat simuleren voordat ze gaan bouwen! 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Printje getekend, geprobeerd om het lekker compact te houden. Er zit voor de ucontroller een dubbele footprint op, ik kan kiezen om een Arduino Nano te plaatsen, of alleen de ucontroller met wat losse componentjes. Print ziet er zo uit, 130 x 35mm:
Printje opgebouwd, deels smd (0603) deels through hole, ziet er goed uit.
De led's onder de nixies (IN16) zijn rgb en volledig instelbaar in kleur en intensiteit, in het software menu. Intensiteit van de nixies wordt aangepast aan het omgevingslicht dmv een ldr. Voeding staat op 180V, met 12V uit een muuradapter als input.
Nog een picje met het prototype er bij op:
Ik heb nu het idee gekregen een 3D geprint kastje te gaan gebruiken als behuizing. Ik ben inmiddels begonnen om me in te werken in SketchUp, lukt al wel redelijk. Is leuk om te doen in elk geval
Heb zelf (nog) geen 3D printer, maar heb al wel gezien dat bij een commerciele partij zoiets laten maken niet duur is...
Tevens komt er een of meerdere varianten op deze print, met in elk geval IN4 en IN14 nixies. Wordt weer vervolgd!
Printje opgebouwd, deels smd (0603) deels through hole, ziet er goed uit.
De led's onder de nixies (IN16) zijn rgb en volledig instelbaar in kleur en intensiteit, in het software menu. Intensiteit van de nixies wordt aangepast aan het omgevingslicht dmv een ldr. Voeding staat op 180V, met 12V uit een muuradapter als input.
Nog een picje met het prototype er bij op:
Ik heb nu het idee gekregen een 3D geprint kastje te gaan gebruiken als behuizing. Ik ben inmiddels begonnen om me in te werken in SketchUp, lukt al wel redelijk. Is leuk om te doen in elk geval
Tevens komt er een of meerdere varianten op deze print, met in elk geval IN4 en IN14 nixies. Wordt weer vervolgd!
Re: NixieNixieNixie
Als ik nikszie weet ik hoe laat het is
Leuke puzzel geweest, vier lagen ?
Nog moeilijker solderen dan de CA-versterker van Pjotr
Sporen zitten soms wel ERG dicht tegen elkaar
En hoezo "BARRY2001" , er 17 jaar over gedaan
Anne
Leuke puzzel geweest, vier lagen ?
Nog moeilijker solderen dan de CA-versterker van Pjotr
Sporen zitten soms wel ERG dicht tegen elkaar
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Nee 2 laags, de puzzel viel wel mee hoor. Clearance voldoet, ruim zelfs. Als je zo een print bekijkt lijken de sporen altijd te dun, en lijkt de clearance te klein. Op de 170V zit zelfs ruim 1mm.
Re: NixieNixieNixie
Hoi Barry,Barry2001 schreef:Ik heb nu het idee gekregen een 3D geprint kastje te gaan gebruiken als behuizing. Ik ben inmiddels begonnen om me in te werken in SketchUp, lukt al wel redelijk. Is leuk om te doen in elk gevalHeb zelf (nog) geen 3D printer, maar heb al wel gezien dat bij een commerciele partij zoiets laten maken niet duur is...
Kijk voor die 3D printer een naar de Geeetech i3 pro B, op aliexpress voor zo'n 135 euro.
Volledig aanpasbaar. Het is een Prusa I3 clone met een GT2560 controler bord, dat Marlin draait, een open source firmware.
Ik ben er net mee begonnen.
Gr,
Joris
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Bedankt voor de tip Joris
Populaire printer voor een lage prijs als ik erop Google, ik ga het in elk geval allemaal wat beter bestuderen.
Moet ook nog even bedenken of ik zo'n ding wil aanschaffen hoor, als dat zo is zou het zijn voor de fun, om er wat mee te stoeien. Puur voor de output (zoals behuizing in dit geval) is het ook interessant het door een commerciele partij te laten doen, kost ook 3x niks meer.
Moet ook nog even bedenken of ik zo'n ding wil aanschaffen hoor, als dat zo is zou het zijn voor de fun, om er wat mee te stoeien. Puur voor de output (zoals behuizing in dit geval) is het ook interessant het door een commerciele partij te laten doen, kost ook 3x niks meer.
Re: NixieNixieNixie
Dx heeft ook een warenhuis in UK en niet alles is daar leverbaar Maar als dit via douane gaat komt er nog 21% bij en kosten
Reken maar op een totaal van 200€
Reken maar op een totaal van 200€
Re: NixieNixieNixie
Nee hoor, via Aliexpress gratis geleverd via dhl vanuit Duitsland en dat is eu, dus geen douanekosten.Bert61 schreef:Dx heeft ook een warenhuis in UK en niet alles is daar leverbaar Maar als dit via douane gaat komt er nog 21% bij en kosten
Reken maar op een totaal van 200€
https://nl.aliexpress.com/item/2016-New ... 0.0.OhzHcA
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Tempting....
Kan je ook een aflevermoment kiezen? Dat t bezorgd wordt als swmbo er niet is?
Kan je ook een aflevermoment kiezen? Dat t bezorgd wordt als swmbo er niet is?
Re: NixieNixieNixie
De eerste levering niet, maar de 2de levering wel. Btw, ik heb de buren gevraagd voor de aanname, en een briefje opgehangen, ging ook goed.Henkjan schreef:Tempting....
Kan je ook een aflevermoment kiezen? Dat t bezorgd wordt als swmbo er niet is?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Laat je hem toch bij mij bezorgen?Henkjan schreef:Tempting....
Kan je ook een aflevermoment kiezen? Dat t bezorgd wordt als swmbo er niet is?
Re: NixieNixieNixie
Je hebt er ook met uitpakservicechinees: https://www.youtube.com/watch?v=axE-AUIrtLs
Re: NixieNixieNixie
Zou zei ook uit zo,n doos mee komen met de printer onderdelenJohn P schreef:Je hebt er ook met uitpakservicechinees: https://www.youtube.com/watch?v=axE-AUIrtLs
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Behuizing, gaat uit 2 delen bestaan; bodemplaat waar print, schakelaar, 12V entree en LDR inkomen, en een 'kap'. En printen maar
(laat ik doen, zelf nog geen printer aangeschaft, ff zien hoe dit uitpakt)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Probeersel Joris. Behuizingen gaan worden gemaakt van PLA, wat een wat gladder oppervlak zou moeten hebben dan ABS. En dan nog is er wel wat nabewerking nodig verwacht ik.
Heb er geen ervaring mee maar vind het wel reuze interessant, kijken hoe dit uitpakt.
Heb er geen ervaring mee maar vind het wel reuze interessant, kijken hoe dit uitpakt.
Re: NixieNixieNixie
ABS is met aceton als ik het goed heb super glad te krijgen, pla zul je met plamuur aan de gang moeten.
ABS heb ikzelf nog niet gebruikt, hoe groot is die behuizing eigenlijk?
ABS heb ikzelf nog niet gebruikt, hoe groot is die behuizing eigenlijk?
Re: NixieNixieNixie
Hoi Barry,Barry2001 schreef:Probeersel Joris. Behuizingen gaan worden gemaakt van PLA, wat een wat gladder oppervlak zou moeten hebben dan ABS. En dan nog is er wel wat nabewerking nodig verwacht ik.
Heb er geen ervaring mee maar vind het wel reuze interessant, kijken hoe dit uitpakt.
Over het algemeen zou je met ABS mooier resultaat moeten kunnen halen dan met PLA, ABS heeft minder friction in de extruder, en is zoals eerder vermeld met acetondamp glad te krijgen, dat gaat met PLA niet.
Daarnaast is het voordeel van ABS tov. PLA dat de glas temperatuur een stuk hoger ligt, 105 tov. 60 graden. Bij de glas temperatuur krijg je een transitie van amorf naar kristalijn of rubber fase.
ABS geprinte onderdelen zijn dus bij een hogere temperatuur bruikbaar dan PLA onderdelen.
Dus check je temperatuur van je nixie nixie nixie....
Succes,
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
@RobertJan: Ja schijnt ook mooi te worden met aceton las ik, ABS dan welterverstaan, dit werkt niet met PLA. Het is even proberen, nu eerst met PLA, om te zien hoe dit uitpakt. Glad schuren zal wel niet lekker gaan zodat plamuren nodig is. Zou dit met spuitplamuur kunnen? Kastje PLA zal rond de 5 euris kosten als sample, wilde het daarom eerst maar eens proberen.
Afmeting kastje lxbxh: 144 x 49 x 29 mm (kapje 25mm hoog, bodemplaat 4mm om de schroeven verzonken kwijt te kunnen)
@Joris: Toch schijnt in basis PLA gladder te zijn dan ABS, maar in basis nog steeds vrij grof. Een kastje als dit wil je glad hebben, misschien is inderdaad toch ABS met aceton bewerken het mooiste.
Temperatuur is itt gloeidraad buisjes geen issue hoor, nixies hebben geen filament. Die worden nog niet eens handwarm.
Zodra ik het kastje binnen heb zal ik een picje posten.
Afmeting kastje lxbxh: 144 x 49 x 29 mm (kapje 25mm hoog, bodemplaat 4mm om de schroeven verzonken kwijt te kunnen)
@Joris: Toch schijnt in basis PLA gladder te zijn dan ABS, maar in basis nog steeds vrij grof. Een kastje als dit wil je glad hebben, misschien is inderdaad toch ABS met aceton bewerken het mooiste.
Temperatuur is itt gloeidraad buisjes geen issue hoor, nixies hebben geen filament. Die worden nog niet eens handwarm.
Zodra ik het kastje binnen heb zal ik een picje posten.
Re: NixieNixieNixie
Formaat valt me nog wel mee en de prijs ook eigenlijk wel als je niet vaak zoiets nodig hebt kun je er zelf geen printer voor hebben naar mijn idee.
Schuren en spuit plamuur/primer gaat zie ook https://youtu.be/r6tZkfb2BFI
Schuren en spuit plamuur/primer gaat zie ook https://youtu.be/r6tZkfb2BFI
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Meeste klokjes die je ziet zijn fors, heb nadruk willen leggen op klein & compact. BCD naar DEC omzetter is er alleen in pin through (ouwe meuk), die gooit nog wat roet in het eten. En de optocouplers (moeten 180V kunnen) zijn wat fors, die zijn nog de bottleneck.
Geinig filmpje, zal een busje spuitplamuur kopen.
Geinig filmpje, zal een busje spuitplamuur kopen.
