NixieNixieNixie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door ds23man »

Ge lukkig zijn er ook nog mensen die niet iets eerst helemaal plat simuleren voordat ze gaan bouwen! :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Printje getekend, geprobeerd om het lekker compact te houden. Er zit voor de ucontroller een dubbele footprint op, ik kan kiezen om een Arduino Nano te plaatsen, of alleen de ucontroller met wat losse componentjes. Print ziet er zo uit, 130 x 35mm:
IMG_1189.JPG
Printje opgebouwd, deels smd (0603) deels through hole, ziet er goed uit.
IMG_1191.JPG
IMG_1192.JPG
De led's onder de nixies (IN16) zijn rgb en volledig instelbaar in kleur en intensiteit, in het software menu. Intensiteit van de nixies wordt aangepast aan het omgevingslicht dmv een ldr. Voeding staat op 180V, met 12V uit een muuradapter als input.

Nog een picje met het prototype er bij op:
IMG_1195.JPG
Ik heb nu het idee gekregen een 3D geprint kastje te gaan gebruiken als behuizing. Ik ben inmiddels begonnen om me in te werken in SketchUp, lukt al wel redelijk. Is leuk om te doen in elk geval :D Heb zelf (nog) geen 3D printer, maar heb al wel gezien dat bij een commerciele partij zoiets laten maken niet duur is...

Tevens komt er een of meerdere varianten op deze print, met in elk geval IN4 en IN14 nixies. Wordt weer vervolgd!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: NixieNixieNixie

Bericht door OpaBert »

Gefeliciteerd Barry
Ziet er weer onberispelijk uit :goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Ah!buis »

Als ik nikszie weet ik hoe laat het is :lol:
Leuke puzzel geweest, vier lagen ?
Nog moeilijker solderen dan de CA-versterker van Pjotr :(
Sporen zitten soms wel ERG dicht tegen elkaar :shock:
Bijna.jpg
Bijna.jpg (14.08 KiB) 699 keer bekeken
En hoezo "BARRY2001" , er 17 jaar over gedaan :?
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Nee 2 laags, de puzzel viel wel mee hoor. Clearance voldoet, ruim zelfs. Als je zo een print bekijkt lijken de sporen altijd te dun, en lijkt de clearance te klein. Op de 170V zit zelfs ruim 1mm.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: NixieNixieNixie

Bericht door molekuul »

Barry2001 schreef:
Ik heb nu het idee gekregen een 3D geprint kastje te gaan gebruiken als behuizing. Ik ben inmiddels begonnen om me in te werken in SketchUp, lukt al wel redelijk. Is leuk om te doen in elk geval :D Heb zelf (nog) geen 3D printer, maar heb al wel gezien dat bij een commerciele partij zoiets laten maken niet duur is...
Hoi Barry,

Kijk voor die 3D printer een naar de Geeetech i3 pro B, op aliexpress voor zo'n 135 euro.
Volledig aanpasbaar. Het is een Prusa I3 clone met een GT2560 controler bord, dat Marlin draait, een open source firmware.

Ik ben er net mee begonnen.

Gr,

Joris
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Henkjan »

Hoe groot kan je daarmee printen?
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: NixieNixieNixie

Bericht door molekuul »

Henkjan schreef:
Hoe groot kan je daarmee printen?
20x20x15cm ongeveer
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Bedankt voor de tip Joris :goedzo: Populaire printer voor een lage prijs als ik erop Google, ik ga het in elk geval allemaal wat beter bestuderen.

Moet ook nog even bedenken of ik zo'n ding wil aanschaffen hoor, als dat zo is zou het zijn voor de fun, om er wat mee te stoeien. Puur voor de output (zoals behuizing in dit geval) is het ook interessant het door een commerciele partij te laten doen, kost ook 3x niks meer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Henkjan »

http://www.dx.com/nl/p/geeetech-high-qu ... kit-469707

komt helaas nog dik 50 bij voor verzenden
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: NixieNixieNixie

Bericht door OpaBert »

Dx heeft ook een warenhuis in UK en niet alles is daar leverbaar Maar als dit via douane gaat komt er nog 21% bij en kosten
Reken maar op een totaal van 200€
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: NixieNixieNixie

Bericht door molekuul »

Bert61 schreef:
Dx heeft ook een warenhuis in UK en niet alles is daar leverbaar Maar als dit via douane gaat komt er nog 21% bij en kosten
Reken maar op een totaal van 200€
Nee hoor, via Aliexpress gratis geleverd via dhl vanuit Duitsland en dat is eu, dus geen douanekosten.

https://nl.aliexpress.com/item/2016-New ... 0.0.OhzHcA
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Henkjan »

Tempting....

Kan je ook een aflevermoment kiezen? Dat t bezorgd wordt als swmbo er niet is? :hide:
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: NixieNixieNixie

Bericht door molekuul »

Henkjan schreef:
Tempting....

Kan je ook een aflevermoment kiezen? Dat t bezorgd wordt als swmbo er niet is? :hide:
De eerste levering niet, maar de 2de levering wel. Btw, ik heb de buren gevraagd voor de aanname, en een briefje opgehangen, ging ook goed.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
Tempting....

Kan je ook een aflevermoment kiezen? Dat t bezorgd wordt als swmbo er niet is? :hide:
Laat je hem toch bij mij bezorgen?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: NixieNixieNixie

Bericht door John P »

Je hebt er ook met uitpakservicechinees: https://www.youtube.com/watch?v=axE-AUIrtLs
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: NixieNixieNixie

Bericht door OpaBert »

John P schreef:
Je hebt er ook met uitpakservicechinees: https://www.youtube.com/watch?v=axE-AUIrtLs
Zou zei ook uit zo,n doos mee komen met de printer onderdelen :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Behuizing, gaat uit 2 delen bestaan; bodemplaat waar print, schakelaar, 12V entree en LDR inkomen, en een 'kap'. En printen maar :relax: (laat ik doen, zelf nog geen printer aangeschaft, ff zien hoe dit uitpakt)
NixieEnc1.JPG
NixieEnc2.JPG
NixieEnc3.JPG
NixieEnc4.JPG
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: NixieNixieNixie

Bericht door molekuul »

Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Probeersel Joris. Behuizingen gaan worden gemaakt van PLA, wat een wat gladder oppervlak zou moeten hebben dan ABS. En dan nog is er wel wat nabewerking nodig verwacht ik.
Heb er geen ervaring mee maar vind het wel reuze interessant, kijken hoe dit uitpakt.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door rjmulder »

ABS is met aceton als ik het goed heb super glad te krijgen, pla zul je met plamuur aan de gang moeten.
ABS heb ikzelf nog niet gebruikt, hoe groot is die behuizing eigenlijk?
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: NixieNixieNixie

Bericht door molekuul »

Barry2001 schreef:
Probeersel Joris. Behuizingen gaan worden gemaakt van PLA, wat een wat gladder oppervlak zou moeten hebben dan ABS. En dan nog is er wel wat nabewerking nodig verwacht ik.
Heb er geen ervaring mee maar vind het wel reuze interessant, kijken hoe dit uitpakt.
Hoi Barry,

Over het algemeen zou je met ABS mooier resultaat moeten kunnen halen dan met PLA, ABS heeft minder friction in de extruder, en is zoals eerder vermeld met acetondamp glad te krijgen, dat gaat met PLA niet.

Daarnaast is het voordeel van ABS tov. PLA dat de glas temperatuur een stuk hoger ligt, 105 tov. 60 graden. Bij de glas temperatuur krijg je een transitie van amorf naar kristalijn of rubber fase.
ABS geprinte onderdelen zijn dus bij een hogere temperatuur bruikbaar dan PLA onderdelen.

Dus check je temperatuur van je nixie nixie nixie....

Succes,

:foto:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

@RobertJan: Ja schijnt ook mooi te worden met aceton las ik, ABS dan welterverstaan, dit werkt niet met PLA. Het is even proberen, nu eerst met PLA, om te zien hoe dit uitpakt. Glad schuren zal wel niet lekker gaan zodat plamuren nodig is. Zou dit met spuitplamuur kunnen? Kastje PLA zal rond de 5 euris kosten als sample, wilde het daarom eerst maar eens proberen.
Afmeting kastje lxbxh: 144 x 49 x 29 mm (kapje 25mm hoog, bodemplaat 4mm om de schroeven verzonken kwijt te kunnen)

@Joris: Toch schijnt in basis PLA gladder te zijn dan ABS, maar in basis nog steeds vrij grof. Een kastje als dit wil je glad hebben, misschien is inderdaad toch ABS met aceton bewerken het mooiste.
Temperatuur is itt gloeidraad buisjes geen issue hoor, nixies hebben geen filament. Die worden nog niet eens handwarm.
Temp_nixie.JPG
Zodra ik het kastje binnen heb zal ik een picje posten.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door rjmulder »

Formaat valt me nog wel mee en de prijs ook eigenlijk wel als je niet vaak zoiets nodig hebt kun je er zelf geen printer voor hebben naar mijn idee.

Schuren en spuit plamuur/primer gaat zie ook https://youtu.be/r6tZkfb2BFI
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Meeste klokjes die je ziet zijn fors, heb nadruk willen leggen op klein & compact. BCD naar DEC omzetter is er alleen in pin through (ouwe meuk), die gooit nog wat roet in het eten. En de optocouplers (moeten 180V kunnen) zijn wat fors, die zijn nog de bottleneck.
Geinig filmpje, zal een busje spuitplamuur kopen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”