scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

zzw30
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 15:30

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door zzw30 »

Dank voor de reacties. Is inderdaad een hobby project waar ik alle tijde voor heb / neem.
Ik wil het graag eerst met een passief filter proberen.
Zojiuist een set van Ruud (Speakerland) verkocht (Ultimo BE), dus ik heb weer ruimte voor dit nieuwe project.
FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door FrancoB »

Ik zou SpeakerWorkshop links laten liggen. Er is echt een beter alternatief:

https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html

Hier wordt volop aan doorontwikkeld door een briljante Fin.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door pappaleo »

Dat ziet er goed uit op het eerste gezicht. Ik ga daar eens naar kijken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door dre »

Ik ook! :sure:
FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door FrancoB »

Ik ben ooit begonnen met SpeakerWorkshop. Daarna gewerkt met LspCad 5.25, PCD, WinPCD, SoundEasy en Boxsim. Laatste twee vond ik echt miskleunen. En dan is SoundEasy nog niet gratis ook.

En nu dus VituixCAD. Heeft alle voordelen van eerder genoemde titels, vind ik. Alles werkt intuitief. De optimizer is het alleen al waard om deze software te gebruiken.

YMMV
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door dre »

Ik ben benieuwd!
zzw30
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 15:30

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door zzw30 »

:goedzo: Dank voor de tip! Ga ik mee aan de slag.
zzw30
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 15:30

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door zzw30 »

Heeft even geduurd, maar gisteren toch maar even de componenten van het oorspronkelijke filter doorgemeten en in VituixCAD gezet. Ook de SPL en weerstandsgrafieken van de drivers van de scan-speak sheets in VituixCAD gezet met het resultaat op bijgaande afbeelding. Heb overigens wel even de polariteit van de basdriver omgekeerd t.o.v. hoe deze aangesloten was (anders krijg je een rare inzinking in de grafiek).
Heb me helaas nog niet heel erg kunnen verdiepen in VituixCAD (de eerste bevindingen zijn erg positief), dus heb nog veel te ontdekken.
Tips of suggesties zijn welkom.
Bijlagen
oorspronkelijk filter in VituixCAD klein.jpg
FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door FrancoB »

Heb je de .frd en .zma bestanden en je .vxp bestand?
zzw30
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 15:30

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door zzw30 »

Hierbij de frd en zma files van de drivers:
Clipboard_image_SPL 15m.frd
(12.08 KiB) 61 keer gedownload
Clipboard_image_SPL 22w.frd
(12.06 KiB) 43 keer gedownload
Clipboard_image_SPL 6600.frd
(12.13 KiB) 44 keer gedownload
Clipboard_image_ZR 15m.zma
(11.44 KiB) 56 keer gedownload
Clipboard_image_ZR 22w.zma
(11.47 KiB) 47 keer gedownload
Clipboard_image_ZR 6600.zma
(10.96 KiB) 42 keer gedownload
zzw30
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 15:30

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door zzw30 »

Helaas kan ik de vxp file niet uploaden. Dan krijg ik helaas de foutmelding dat de extensie vxp niet wordt geaccepteerd. :boos:
zzw30
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 15:30

Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige

Bericht door zzw30 »

Hierbij als gezipt bestand (hoop dat dit werkt):
Schout versie 0.zip
(1.35 KiB) 47 keer gedownload
Maar het filter mag overigens ook best andere scheidingsfrequenties hebben (zoals de Ellam Flex 3W rond de 400 en 2500 Hz).
Ga zelf ook nog eens stoeien. Ik zie namelijk in het filter enkele hoge waarden zitten voor condensatoren en spoelen, die zeker bij het gebruik van enkele hogere kwaliteit componenten erg omvangrijk en kostbaar zullen worden. :idea:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”