scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige
Moderator: Beheerdersteam
Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige
Dank voor de reacties. Is inderdaad een hobby project waar ik alle tijde voor heb / neem.
Ik wil het graag eerst met een passief filter proberen.
Zojiuist een set van Ruud (Speakerland) verkocht (Ultimo BE), dus ik heb weer ruimte voor dit nieuwe project.
Ik wil het graag eerst met een passief filter proberen.
Zojiuist een set van Ruud (Speakerland) verkocht (Ultimo BE), dus ik heb weer ruimte voor dit nieuwe project.
Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige
Ik zou SpeakerWorkshop links laten liggen. Er is echt een beter alternatief:
https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html
Hier wordt volop aan doorontwikkeld door een briljante Fin.
https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html
Hier wordt volop aan doorontwikkeld door een briljante Fin.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige
Dat ziet er goed uit op het eerste gezicht. Ik ga daar eens naar kijken.
Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige
Ik ben ooit begonnen met SpeakerWorkshop. Daarna gewerkt met LspCad 5.25, PCD, WinPCD, SoundEasy en Boxsim. Laatste twee vond ik echt miskleunen. En dan is SoundEasy nog niet gratis ook.
En nu dus VituixCAD. Heeft alle voordelen van eerder genoemde titels, vind ik. Alles werkt intuitief. De optimizer is het alleen al waard om deze software te gebruiken.
YMMV
En nu dus VituixCAD. Heeft alle voordelen van eerder genoemde titels, vind ik. Alles werkt intuitief. De optimizer is het alleen al waard om deze software te gebruiken.
YMMV
Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige
Heeft even geduurd, maar gisteren toch maar even de componenten van het oorspronkelijke filter doorgemeten en in VituixCAD gezet. Ook de SPL en weerstandsgrafieken van de drivers van de scan-speak sheets in VituixCAD gezet met het resultaat op bijgaande afbeelding. Heb overigens wel even de polariteit van de basdriver omgekeerd t.o.v. hoe deze aangesloten was (anders krijg je een rare inzinking in de grafiek).
Heb me helaas nog niet heel erg kunnen verdiepen in VituixCAD (de eerste bevindingen zijn erg positief), dus heb nog veel te ontdekken.
Tips of suggesties zijn welkom.
Heb me helaas nog niet heel erg kunnen verdiepen in VituixCAD (de eerste bevindingen zijn erg positief), dus heb nog veel te ontdekken.
Tips of suggesties zijn welkom.
Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige
Heb je de .frd en .zma bestanden en je .vxp bestand?
Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige
Helaas kan ik de vxp file niet uploaden. Dan krijg ik helaas de foutmelding dat de extensie vxp niet wordt geaccepteerd. 
Re: scan-speak Ellam Flex 3W of Faktum achtige
Hierbij als gezipt bestand (hoop dat dit werkt):
Maar het filter mag overigens ook best andere scheidingsfrequenties hebben (zoals de Ellam Flex 3W rond de 400 en 2500 Hz).
Ga zelf ook nog eens stoeien. Ik zie namelijk in het filter enkele hoge waarden zitten voor condensatoren en spoelen, die zeker bij het gebruik van enkele hogere kwaliteit componenten erg omvangrijk en kostbaar zullen worden.
Ga zelf ook nog eens stoeien. Ik zie namelijk in het filter enkele hoge waarden zitten voor condensatoren en spoelen, die zeker bij het gebruik van enkele hogere kwaliteit componenten erg omvangrijk en kostbaar zullen worden.
