Kan er niet echt vrolijk van worden
Hier met R3 getrimd naar 218 ohm en met een 240 ohm referentie lijn:
Bij 100mA is de fout ongeveer 15% en neemt flink toe bij minder stroom.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Nog vergeten je te bedankenBert61 schreef:Hm dat is best wel veel Peter
Ik werd niet vrolijk toen ik printbaandjes van 1.5 mm aan de sot23 wilde plakken
Dan ben je zo over het hele ding
Ik ga dunnere baantjes doen en het nog eens goed bekijken
Er zijn geen 100€ weg gegooid hoor Peter.
Misschien dat ik die FMMT560 inlijst dat is alles bij elkaar 10€ Leer zakgeld![]()
Maar Anne heeft waarschijnlijk nog een trucje achter gehouden![]()
Hij heeft altijd wel een plan B .
Ja zeker Met Mach3 wat ik gebruik kan dat niet Wel via een omweg Weet niet hoe Wel dat het er isPjotr schreef:Geen dank hoor. Het is ook leuk om uit te zoeken. Ik ben zelf ook wel van zo simpel mogelijk en dat is altijd een leuke uitdaging. Maar het moet wel realistisch blijven. We hebben het hier nog niet eens over temperatuurverloop gehad. Het kan wel goed met losse transistoren, maar dan worden het er wel veel meer. En ach, dat zijn simple BC's en die kosten maar een paar cent. Zal eens kijken of ik wat kan klussen met wat handzamer standaard TO-92 torren.
B.t.w. heb je bij je CNC machine niet een programma om protoprinten te frezen? Zou voor dit wel handig zijn.
Kom kom, tuut tuut, ho hoBert61 schreef:Nog vergeten je te bedanken
En met de groeten van Ruud:Ah!buis schreef:Kom kom, tuut tuut, ho holeuke bezigheid hier, bedankt voor de bijdrage
![]()
Anne
Wacht wel even tot we bij plan Z zijn..............Bert61 schreef:Nou Peter
Zei ik het niet
Anne heeft altijd een plan B![]()
Printje waar ik mee bezig ben iets wijzigen dan
? dat was Set Gaaikema tochPjotr schreef:En met de groeten van Ruud:Ah!buis schreef:Kom kom, tuut tuut, ho holeuke bezigheid hier, bedankt voor de bijdrage
![]()
Anne
Och, dan is er (oa) ook nog 't Grieks alfabetWacht wel even tot we bij plan Z zijn..............![]()
Dit snap ik niet helemaal (eigenlijk omgekeerdPjotr schreef:Nou dat plan B schiet ook niet erg op:
Blijf het raar vinden, die lijnen zouden toch parallel moeten lopen.Het vertikaal is de afstand het verschil tussen de Vbe van de transistoren.Pjotr schreef:Ik heb R4 een beetje aangepast (235 ohm) anders leek het helemaal nergens op. Overigens de helling van de lijn hangt van de totale versterking af, met 240 ohm lopen ze vrijwel parallel. Maar die offset hou je.
Ach geeft niks Anne je hebt er toch veel tijd aan besteedAh!buis schreef:Zal dan wat anders moeten worden.Maar weer iets bijgeleerd
.
Het stroomverschil is te groot.De FMM begint met minder dan 400mV oplopend naar 450mV voor Vbe, maar de BC138 bij kleine stroom iets onder 500mV en bij 250mA naar meer dan 800mV, scheelt een slok op een borrel![]()
Daar gaat de vuistregel, Vbe= ~0,6V , enkel bruikbaar bij niet teveel stroom.Wist ik eigenlijk welmaar 250mA leek niet veel.Maar in verhouding tot 0,5mA wel
![]()
Moet dan maar iets worden als waar Pjotr mee aankwam, maar met handelbare onderdelen.
Steeds minder simpel![]()
dus Bert, die printontwerpjes zijn enkel goed als oefening
![]()
Anne
Nee geen metertjes meer nodig ik heb er zat Peter hoorPjotr schreef:Zeg Bert was achteraf gezien een zak met voldoende van deze dingen niet handiger om die buizen met de hand te meten:
s-l500.jpg
https://www.ebay.com/itm/Digital-DT9205 ... Sw9NdXvy0Q
(En ik heb niet eens naar de goedkoopste gezocht.)
Allemaal batterijtjesPjotr schreef:Zeg Bert was achteraf gezien een zak met voldoende van deze dingen niet handiger om die buizen met de hand te meten: