KT88 testen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Heb die simpelanne eens gesimuleerd:
Anne_simpeL_sch.GIF
Anne_simpeL_sch.GIF (4.64 KiB) 169 keer bekeken
Anne_simpeL_sim.GIF
Kan er niet echt vrolijk van worden :?

Hier met R3 getrimd naar 218 ohm en met een 240 ohm referentie lijn:
Anne_simpeL_sim_2.GIF
Bij 100mA is de fout ongeveer 15% en neemt flink toe bij minder stroom.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Hm dat is best wel veel Peter
Ik werd niet vrolijk toen ik printbaandjes van 1.5 mm aan de sot23 wilde plakken
Dan ben je zo over het hele ding
Ik ga dunnere baantjes doen en het nog eens goed bekijken
Er zijn geen 100€ weg gegooid hoor Peter.
Misschien dat ik die FMMT560 inlijst dat is alles bij elkaar 10€ Leer zakgeld :-s
Maar Anne heeft waarschijnlijk nog een trucje achter gehouden :D
Hij heeft altijd wel een plan B .
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Bert61 schreef:
Hm dat is best wel veel Peter
Ik werd niet vrolijk toen ik printbaandjes van 1.5 mm aan de sot23 wilde plakken
Dan ben je zo over het hele ding
Ik ga dunnere baantjes doen en het nog eens goed bekijken
Er zijn geen 100€ weg gegooid hoor Peter.
Misschien dat ik die FMMT560 inlijst dat is alles bij elkaar 10€ Leer zakgeld :-s
Maar Anne heeft waarschijnlijk nog een trucje achter gehouden :D
Hij heeft altijd wel een plan B .
Nog vergeten je te bedanken :dank:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Geen dank hoor. Het is ook leuk om uit te zoeken. Ik ben zelf ook wel van zo simpel mogelijk en dat is altijd een leuke uitdaging. Maar het moet wel realistisch blijven. We hebben het hier nog niet eens over temperatuurverloop gehad. Het kan wel goed met losse transistoren, maar dan worden het er wel veel meer. En ach, dat zijn simple BC's en die kosten maar een paar cent. Zal eens kijken of ik wat kan klussen met wat handzamer standaard TO-92 torren.

B.t.w. heb je bij je CNC machine niet een programma om protoprinten te frezen? Zou voor dit wel handig zijn.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Geen dank hoor. Het is ook leuk om uit te zoeken. Ik ben zelf ook wel van zo simpel mogelijk en dat is altijd een leuke uitdaging. Maar het moet wel realistisch blijven. We hebben het hier nog niet eens over temperatuurverloop gehad. Het kan wel goed met losse transistoren, maar dan worden het er wel veel meer. En ach, dat zijn simple BC's en die kosten maar een paar cent. Zal eens kijken of ik wat kan klussen met wat handzamer standaard TO-92 torren.

B.t.w. heb je bij je CNC machine niet een programma om protoprinten te frezen? Zou voor dit wel handig zijn.
Ja zeker Met Mach3 wat ik gebruik kan dat niet Wel via een omweg Weet niet hoe Wel dat het er is
Ik heb 5 printjes Adapter printjes besteld 2,93 en 2 x LT6106
Uit eindelijk wil ik die Tracer bouwen Dat duurt een poosje
Ik wil eerst de Versterker ook meten met de CFB trafo \:D/
Ik vind dat super leuk om met Arta de resultaten te zien
Daar kijk ik echt naar uit Peter :P
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Nog vergeten je te bedanken :dank:
Kom kom, tuut tuut, ho ho :lol: leuke bezigheid hier, bedankt voor de bijdrage :D
Als ik dat vertoon van Pjotr bekijk, is wel duidelijk waar 't schoentje wringt,
Schf.jpg
de spanningsval over de 1N4007 is te groot. Was te verwachten, maar zoveel :o
Met een betere diode ja, maar waar vindt je die, en een Schottky is het weer teveel van het goede.
Dan maar de klassieke tweede transistor, niet dezelfde wegens de te grote stroom.
Krijg je zoiets,
MinderSimpl.jpg
MinderSimpl.jpg (19.18 KiB) 135 keer bekeken
De 1N4148 zorgt voor wat meer spanning voor de BC638, doet 't slechter bij lage Vce (zo 1,2V ipv 0,6), datablad geeft gegevens zelfs maar bij Vce=2V.Stippellijn = verbinding zonder diode, voor de optimist.
En nog een zener over 't geheel (waarde erbij als mogelijkheid, steekt niet zo nauw) voor als de buis plots kortsluit met de elco van de voeding nog vol.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Nou Peter
Zei ik het niet
Anne heeft altijd een plan B :D
Printje waar ik mee bezig ben iets wijzigen dan :dank:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Kom kom, tuut tuut, ho ho :lol: leuke bezigheid hier, bedankt voor de bijdrage :D

Anne
En met de groeten van Ruud:




Bert61 schreef:
Nou Peter
Zei ik het niet
Anne heeft altijd een plan B :D
Printje waar ik mee bezig ben iets wijzigen dan :dank:
Wacht wel even tot we bij plan Z zijn.............. :roll: :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Kom kom, tuut tuut, ho ho :lol: leuke bezigheid hier, bedankt voor de bijdrage :D

Anne
En met de groeten van Ruud:
? dat was Set Gaaikema toch :think:
Wacht wel even tot we bij plan Z zijn.............. :roll: :lol:
Och, dan is er (oa) ook nog 't Grieks alfabet :bakkie:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Nou dat plan B schiet ook niet erg op:
Anne_Plan_B.GIF
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Nou dat plan B schiet ook niet erg op:
Dit snap ik niet helemaal (eigenlijk omgekeerd :lol: )
250mA geeft toch 30mV niet 60mV.En eenmaal die rare stoep voorbij moeten de lijnen dan niet evenwijdig lopen :?
Het samenkomen bij 250mA zou betekenen dat dan de Vbe van de twee transistors ineens gelijk zouden zijn :o
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Ik heb R4 een beetje aangepast (235 ohm) anders leek het helemaal nergens op. Overigens de helling van de lijn hangt van de totale versterking af, met 240 ohm lopen ze vrijwel parallel. Maar die offset hou je.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

[/quote]Dit snap ik niet helemaal (eigenlijk omgekeerd :lol: )
250mA geeft toch 30mV niet 60mV.En eenmaal die rare stoep voorbij moeten de lijnen dan niet evenwijdig lopen :?
Het samenkomen bij 250mA zou betekenen dat dan de Vbe van de twee transistors ineens gelijk zouden zijn :o
Anne[/quote]
Dat heb ik zo vaak
Als ik dat ook nog moet opschrijven :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ik heb R4 een beetje aangepast (235 ohm) anders leek het helemaal nergens op. Overigens de helling van de lijn hangt van de totale versterking af, met 240 ohm lopen ze vrijwel parallel. Maar die offset hou je.
Blijf het raar vinden, die lijnen zouden toch parallel moeten lopen.Het vertikaal is de afstand het verschil tussen de Vbe van de transistoren.
Zou de BC 150mV meer Vbe moeten hebben dan de FMM om te beginnen werken,.Lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Anne
Bijlagen
PB.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

De offset wordt veroorzaakt door de verhouding in stroom wat er loopt, Een factor 100. Is ook nog temperatuur afhankelijk. Afijn, hier wordt het nog eens uitgelegd: http://www.ee.ic.ac.uk/pcheung/teaching ... 0notes.pdf :mrgreen: Is allemaal wel voor te compenseren maar het blijft labiel door de temperatuurafhankelijkheid.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Nou ook mijn Klieder print
als het klopt hang ik de vlag uit
ik heb die SOT23 erin gezet Maar ik twijfel of het goed zit
het is nu vanonder boven gespiegeld :sure: 8-[
maar ik zie het maar als een oefening les Sprint Layout
Anne  minder Simpel.JPG
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: KT88 testen

Bericht door Willy_61 »

als oefening is het altijd goed maar voor de rest is het afwachten wat het uiteindelijke schema wordt. Ik vermoed dat het er helemaal anders gaat uitzien ;-)

Vraagje: zou een BSV17 een waardige equivalent kunnen zijn voor de BC638, die heb ik liggen en zou ik Bert ev. kunnen bezorgen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Dat is Super
Heb het ontwerp even wat kleiner geknipt
BFCE5E72-AEA1-4EC6-999F-2F07C3ED0245.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Zal dan wat anders moeten worden :( .Maar weer iets bijgeleerd :D .
Het stroomverschil is te groot.De FMM begint met minder dan 400mV oplopend naar 450mV voor Vbe, maar de BC138 bij kleine stroom iets onder 500mV en bij 250mA naar meer dan 800mV, scheelt een slok op een borrel :o
Daar gaat de vuistregel, Vbe= ~0,6V , enkel bruikbaar bij niet teveel stroom.Wist ik eigenlijk wel :sure: maar 250mA leek niet veel.Maar in verhouding tot 0,5mA wel :x
Moet dan maar iets worden als waar Pjotr mee aankwam, maar met handelbare onderdelen.
Steeds minder simpel :cry: :lol: dus Bert, die printontwerpjes zijn enkel goed als oefening :shock:
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: KT88 testen

Bericht door Willy_61 »

Ik leg de riem eraf voor vandaag :relax:
De zetel wacht...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Zal dan wat anders moeten worden :( .Maar weer iets bijgeleerd :D .
Het stroomverschil is te groot.De FMM begint met minder dan 400mV oplopend naar 450mV voor Vbe, maar de BC138 bij kleine stroom iets onder 500mV en bij 250mA naar meer dan 800mV, scheelt een slok op een borrel :o
Daar gaat de vuistregel, Vbe= ~0,6V , enkel bruikbaar bij niet teveel stroom.Wist ik eigenlijk wel :sure: maar 250mA leek niet veel.Maar in verhouding tot 0,5mA wel :x
Moet dan maar iets worden als waar Pjotr mee aankwam, maar met handelbare onderdelen.
Steeds minder simpel :cry: :lol: dus Bert, die printontwerpjes zijn enkel goed als oefening :shock:
Anne
Ach geeft niks Anne je hebt er toch veel tijd aan besteed :!:
Idem Peter die heeft er ook flink mee bezig geweest.
Ik heb vanmorgen die Adapter printjes besteld voor een transistor en ook voor die LT6106
Zou leuk zijn als die FMMT te verwisselen is met de ZVPE0545 het is een rare transistor lijkt ook op een fet is het p channel Fet ? Afijn dat zoeken we op :relax:
Willy ook reuze bedankt die heeft voor mij een print gemaakt voor de hoogspanning
Maak voorlopig een een aantal grafieken met de hand
Maak een lijstje elke 10 mA anode en schermrooster stroom en van het negatief
Ik moet iets van 6 buizen testen en een paartje uit selecteren leuk :P
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Zeg Bert was achteraf gezien een zak met voldoende van deze dingen niet handiger om die buizen met de hand te meten:
s-l500.jpg
https://www.ebay.com/itm/Digital-DT9205 ... Sw9NdXvy0Q

(En ik heb niet eens naar de goedkoopste gezocht.)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Zeg Bert was achteraf gezien een zak met voldoende van deze dingen niet handiger om die buizen met de hand te meten:

s-l500.jpg
https://www.ebay.com/itm/Digital-DT9205 ... Sw9NdXvy0Q

(En ik heb niet eens naar de goedkoopste gezocht.)
Nee geen metertjes meer nodig ik heb er zat Peter hoor :!:
En jouw schakeling maak ik zeker :D
Vind nou eenmaal leuk zulke dingen maken, de Curvetracer komt er vast en zeker, dat beloof ik je
Maar ik heb twee vliegen in een klap.
Een regelbare hoogspanning voeding met ballen.
En tevens een curve tracer
Die voeding is ver klaar De tracer nog niet.
Ik hou je op de hoogte Peter en het is toch veel leuker samen te knutselen dan niks doen
Zodra de adapter printjes binnen zijn en de currentsensor meld ik dat
Die sensor hebben we toch ook nodig voor de tracer
Nogmaals dank =D>
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Zeg Bert was achteraf gezien een zak met voldoende van deze dingen niet handiger om die buizen met de hand te meten:
Allemaal batterijtjes :-&
@Bert,
Voor de -Vg1 hoef je geen stroom te meten en de spanning kun je bij het instelknop schrijven.
Stroom van 't schermrooster geeft weer dezelfde moeilijkheden als voor de anode, of je meet de kathodestroom en noteert het verschil = Ig2.
Om dat ik 't niet laten kan :sure: , versie P(lagiaat) of toch bijna :lol:
Zag ondertussen ook de R2 in Pjotr's schema is een faktor 10 te klein :o
Hier dan zonder OMO (behalve de transistor),
NieMeerSimpl.jpg
NieMeerSimpl.jpg (21.29 KiB) 47 keer bekeken
De zener is 6,8V 5W.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Wordt wel een lange sok zo Anne :relax: =P~
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”