EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Dat van Menno kwam van zijn pdf "NEW PUSH-PULL TUBE AMPLIFIERS" die Bert op zijn topic van "Bill-versterker" gepost had, ik stuur de vertaling hier ook even mee.

Lukt niet, telkens "HTTP-fout", bestand is 1,08Mb, bij het Bill-topic lukte het wel, dus stuur ik de geïnteresseerden via een ommetje :lol: .

Menno heeft het bij de uitleg van zijn OPT ook over een dempingsfactor van 2,5, die haalt hij enkel bij circuit nr. 8, dus met CFB.
Maar eerlijk gezegd bij wat Menno schrijft komen altijd "onduidelijkheden" voor, ik heb enkele boeken van hem met als doel duidelijke en correcte uitleg te krijgen, maar nee dus. Als studiemateriaal kan ik het niet echt aanraden.
Jij zou boeken moeten publiceren, dan zou het pas duidelijk zijn =D> , vraag het maar aan Bert :D

Het aangepaste schema van versterker en voeding:
EL34 V3-P7.jpg
EL34 V3-P8.jpg

De HS is nu dus 450V en de 24V komt te vervallen.
De fase van de terugkoppeling is een gok.
-Vh mag die aan aarde worden gekoppeld (zie schema voeding) ?
Nu snap ik jouw opmerking pas
Anne zou boeken moeten publiceren =D>
Daar ben ik het mee een Wat een geduld heeft die man ook :D
Ik heb van Tomasz van die Poolse firma gehoord
per email

Dear Bert.

Sorry for inconvenience.
All the mistakes are now eliminated for good !

Best Regards / Serdecznie pozdrawiam,
Tomasz Lachowski )
dat de problemen met die 80Watt CFB trafo helemaal op gelost zijn
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Dan kijk ik ook al met meer vertrouwen uit naar mijn CFB-trafo's :-)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Bedankt Anne, dan kan ik stilaan starten met het ontwerp van de printen :bakkie:

-Vh mag die aan aarde worden gekoppeld (zie schema voeding) ?
Zet minVh maar aan massa.
R8, vvor de LED, lijkt me wat klein.20mA ?
En RE1, zit daar nog een vertraging aan ?
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Anne zou boeken moeten publiceren =D>
Daar begin ik niet aan, zou eindeloos gepruts worden 8-[ .
Dat zou eigenlijk eerst moeten, misschien anders doen, oh ja dat zou er ook nog tussen moeten, ...
Fikkie, een hapje :kwijl: :lol:
Daar ben ik het mee een Wat een geduld heeft die man ook :D
Daar is de verzorging hier het niet mee eens :twisted:
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Daar ben ik het mee een Wat een geduld heeft die man ook :D
Daar is de verzorging hier het niet mee eens :twisted:
Anne, jij hebt toch geen tijd meer om de verzorging lastig te vallen? :rofl: ...

Die 560 ohm is idd berekend op 20mA, maar 10mA zou ook nog voldoende zijn (ca. 1k2).

Wat betreft RE1, reken ik er op dat de inductiepiek van de ringkern, achter de rug is wanneer RE1 aantrekt.
RE1 komt een beetje trager op vermits de 12,6V er niet direct staat omwille van de koude gloeidraden (in bedrijf 3,9A). De schakelende voeding begrenst op zo'n 4A, de spanning zal dus pas 12, 6V zijn wanneer de gloeidraden opwarmen.
De vraag is wel hoelang dat zal duren, de praktijk moet het uitwijzen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

:idea: Willy als je trafo,s nog niet klaar zijn vraag dan of ze aan de power trafo minimaal 25 cm draad aan doen
Mijn power trafo,s voor de kt88 zat 10 cm draad aan ik moest alles verlengen
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Dan zal ik ze een mailtje moeten sturen want 10cm is toch minstens 10cm tekort, de CFB-trafo's hebben toch een fatsoenlijke lengte? In elk geval de UGT's die ik daar gekocht had voor mijn EL84 versterker die hadden wel lange draden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Dan zal ik ze een mailtje moeten sturen want 10cm is toch minstens 10cm tekort, de CFB-trafo's hebben toch een fatsoenlijke lengte? In elk geval de UGT's die ik daar gekocht had voor mijn EL84 versterker die hadden wel lange draden.
Ja hoor zeker 30 cm
Alleen de net trafo hadden van die korte stukjes draad
Al met al best veel narigheid gehad met die net trafo,s
Eerst spanning op de gloei te laag
Een naar de filistijnen geholpen
En daar heb ik een nieuwe voor gekregen
De Ander heb ik de gloei en 12 volt zelf op nieuw gewikkeld
Oh ja smoorspoel draadjes ook zo kort
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
RE1 komt een beetje trager op vermits de 12,6V er niet direct staat omwille van de koude gloeidraden (in bedrijf 3,9A). De schakelende voeding begrenst op zo'n 4A, de spanning zal dus pas 12, 6V zijn wanneer de gloeidraden opwarmen.
De vraag is wel hoelang dat zal duren, de praktijk moet het uitwijzen.
Welke schakelende voeding :?: als ik vragen mag
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Ik voed de gloei met een schakelende voeding 50 W TDK-Lambda LS-50-12 (artikel 511818 - 89 bij Conrad = € 23,60). Ik kan die instellen op een uitgangsspanning van 12,6V . Bij die spanning zal de voeding beginnen dicht te knijpen wanneer de stroom 3,96A overstijgt (50W / 12,6V).
Zolang de gloeidraden koud zijn is de weerstand een pak kleiner dan in warme toestand, dus een aardige bijkomstigheid van deze voeding bij het gekozen vermogen (dat heel dicht ligt bij het nodige vermogen van de gloei in warme toestand), is dat de spanning evenredig lager wordt tot de gloeidraden op temperatuur zijn.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Gesnapt Willy
En Lambda Nemic ken ik Super Goed stil op de KG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door SSassen »

Krijg na het lezen van dit topic weer helemaal zin om mijn kT88 PP project uit de mottenballen te halen :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Henkjan »

gewoon doen, je hebt vast wel ruimte om t te laten liggen op de werkbank.
en dan als goed voornemen elke week een uurtje (of twee) aan t ding werken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
gewoon doen, je hebt vast wel ruimte om t te laten liggen op de werkbank.
en dan als goed voornemen elke week een uurtje (of twee) aan t ding werken
Was er ook nog niet ergens een KT88 SE in de maak :o :( :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Ik ben ook alweer bezig met de Billy :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Henkjan schreef:
gewoon doen, je hebt vast wel ruimte om t te laten liggen op de werkbank.
en dan als goed voornemen elke week een uurtje (of twee) aan t ding werken
Was er ook nog niet ergens een KT88 SE in de maak :o :( :lol:
Anne
:oops: ja... Dat wat ik Sander aanraad is ook mijn goede voornemen. Gewoon maar eens starten. Elke reis begint met de eerste stap immers
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Ik heb nog wat zitten zoeken naar een manier om de buizen aan de onderdelenzijde te monteren en toch de mogelijkheid te creëren om de buizen boven de versterker uit te laten komen. Ik heb met de CTA5.1, waar ik oorspronkelijk van plan was de ganse versterker onder 1 grote gril te bouwen, ondervonden dat het veel handiger is om de versterker op te bouwen, te testen en te meten. Dezelfde ervaring had ik al met de EL84 versterker die ook onder 1 volledige gril zit.
En nu prentjes :kwijl: , tekst en uitleg...

Zelfs voor mijn CTA 5.1, die nog steeds niet ingebouwd is :oops: , kan ik nu kiezen om de buizen net hoog genoeg te monteren zodat ze door een bovenplaat kunnen komen zonder dat de lagere printonderdelen die bovenplaat raken.
Hiervoor gebruik ik "Socket savers" die noval buizen 2cm hoger brengen t.o.v. de printsocket alleen. Voor noval zijn die socketsavers een prima oplossing!
Noval SocketSaver.jpg
Zoals je kan zien blijven alle andere onderdelen netjes onder de inplug-hoogte van de buizen (de hogere onderdelen achteraan -UGT'S en voeding- komen onder een hoger rooster).

Ik had voor de EL34 ook gezocht voor een socket saver maar die komen ongeveer 1cm hoger dan de octals, dat is dus niet combineerbaar:
Octal Noval SocketSavers.jpg
Zo ben ik op een octal socket terecht gekomen met lange aansluitpennen:
Octal LongLeads socket.jpg
Octal LongLeads dimensions.jpg
Gemonteerd op een oud prototype van een EL34-print geeft dat het volgend beeld:
Octal LongLeads.jpg
De socket is met 2 afstandsbussen van 25mm gemonteerd en daarna op de print gesoldeerd. Ik was eerst een beetje bang voor de stevigheid tijdens het inpluggen van een buis maar dat viel 100% mee: de aansluitpennen geven geen krimp! :rock:
Ik heb gekozen voor 25mm afstandsbussen omdat dan de hoogte op 1mm na dezelfde is als de octal met socket saver.

Deze methode ga ik dus toepassen op de nieuwe EL34 versterker. :goedzo:

In een volgende post kom ik met afbeeldingen van alle schema's waarvoor ik intussen de printen heb ontworpen en geverifieerd + afbeeldingen van de printen.
Vandaag nog bericht ontvangen van Polen dat de voedingstrafo en UGT's onderweg zijn, al de rest is al eerder geleverd...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door democles »

Leuk gevonden,ziet er stevig uit :goedzo:

Hoe ga je nu de roosterstop weerstanden zo dicht mogelijk op de buisvoet zetten?
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Ik plaats die altijd al zo dicht mogelijk tegen de socket, daar komt nu dus voor de octal 1,5cm bij en voor de noval 2cm. De praktijk zal het uitwijzen maar ik denk wel dat dat gaat lukken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door democles »

Oke,
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Zeer benieuwd naar jouw resultaat
Het vorige was vakmanschap op en top van je
De best gedocumeerde versterker Super :!: O:)
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Alle tekeningen hieronder zodat eventuele opmerkingen tijdig kunnen gemaakt worden voor ik volgende week begin met de printen :-)
EL34-V3.0.JPG
Versterker inclusief de inputs. PreAmp, PhaseSplitter en Driver van Anne
EL34-V3.0-PS.JPG
Voeding met de traag opkomende HS van Anne
EL34-V3.0-APL.JPG
APL van Michiel (mtb)
Print Amp CU.jpg
Print Amp Top.jpg
Versterkerprint
Print PS CU.jpg
Print PS Top.JPG
Voedingsprint
Print Input CU.JPG
Print Input Top.JPG
Inputprint
Print APL CU.JPG
Print APL Top.JPG
APL printje
EL34-V3.0-Subtop.JPG
Samenstellingstekening SubTop
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Ah!buis »

Wat rondgeneusd in dat schoon werk :lol:
C9 bij de terugkoppeling kan niet de bedoeling zijn.
De ledjes voor de ingangskeus lijkt me zo niet goed te werken.Er zijn wel stroomverschillen die vermoedelijk de kleur wat doen veranderen, maar als de bedoeling is rood, groen of geel zal 't wat anders moeten.Dacht meer zoiets.
Anne
Bijlagen
KrLed.jpg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Wat rondgeneusd in dat schoon werk :lol:
C9 bij de terugkoppeling kan niet de bedoeling zijn.
De ledjes voor de ingangskeus lijkt me zo niet goed te werken.Er zijn wel stroomverschillen die vermoedelijk de kleur wat doen veranderen, maar als de bedoeling is rood, groen of geel zal 't wat anders moeten.Dacht meer zoiets.
Anne
Wat C9 betreft: dat is een restant van de CTA2.1, ik heb daar allerlei problemen gehad met de tegenkoppeling.
Oorspronkelijk was de feedback zuiver ohm's, niks condensator in de FB lijn. Omdat de frequentiekarakteristiek rare pieken vertoonde heb ik dan wat getest met weerstand // condensator en uiteindelijk ook weerstand + condensator. Vermoedelijk was dat het beste want uiteindelijk is dat in stippellijn blijven staan in het definitieve schema. In stippellijn omdat uiteindelijk door toepassing van UL+CFB geen extra tegenkoppeling meer nodig was.
Nu heb ik een heel deel schema's bekeken en inderdaad enkel ohmse tegenkoppeling is veruit de meest gebruikte. Enkele hebben een heel kleine condensator parallel met de weerstand maar een condensator in serie met de R komt bijna nooit voor.
Ik ga hier enkel ohmse FB voorzien zonder C, maar waarschijnlijk zal die hier door UL+CFB ook niet nodig zijn.

De ledjes bij de ingangskeus zullen door jouw modificatie een duidelijker kleur weergeven, het was me ook al opgevallen in de EL84 versterker :oops: dat de kleuren nogal flets waren, maar ik heb er toen niks aan veranderd omdat ik er zo moeilijk aan kon (frontplaat demonteren om aan de schroeven van het printje te kunnen).
en zo is dat in de vergetelhoek geraakt :hide:

Anne, bedankt voor je "feedback".

Betreffende afstand stopweerstanden:
mocht ik in de eindtrap een probleem van oscillatie krijgen omdat de stopweerstanden 1,5cm verder van de buis komen te zitten, dan kan ik van het socket-pootje (zie foto hogerop) een stukje tussenuit knippen en daar dan de stopweerstand in de plaats solderen.
... en nu :bakkie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

:kwijl: :kwijl: :kwijl: O:)
Plaats reactie