Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door hannesie »

Ik zag pas bij de site van Soekris, van de DAC's dat hij er wat voedingen in gebruikte die ook zo te koop zijn.

Soekris 1541 http://www.soekris.dk/dac1541.html
1541.JPG
Daar zitten dus Meanwell IRM -10-12 Modules in, en dan vraag ik mij af, gezien de metingen die ik heb gezien, zijn die dingen zo verschrikkelijk goed, of is er nog wat anders aan de hand.
Info:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/MEA ... UQ9Q%3d%3d

http://www.meanwellusa.com/productPdf.aspx?i=682
Laatst gewijzigd door hannesie op za 02 dec 2017, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door paulebappie »

Daar was op DIYAudio ook al een discussie over. Ze hebben 200mV rimpel....

Volgens mij gebruikt hij daarna nog een circuit om die rimpel naar beneden te krijgen.

Ze geven bij 110V of 240V dezelfde uitgangsspanning, zit ook een EMI-filter, beveiliging, etc. in.
Kost een tientje zie ik.

Dat scheelt natuurlijk een spanningsschakelaar 110/240, emi filter, transformator en hitte.
Dat maakt het een stuk lichter en goedkoper.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door ds23man »

Wat denk je dat voor rimpel hebt achter een gelijkrichter/condensator combo?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door Henkjan »

zo'n ding, dan wat ferriet, en een nette low noise regelaar van de bezorgchinees en klaar is de semizelfbouwer
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door metabaron »

Ik heb die meanwell dingen gehoord die gewoon een 300b buis van gloei voorzien ideaal.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door OpaBert »

Ik heb ze op diverse dingen in gebruik :-k
Twee in een CNC portaalfrees 60 volt en een 5 volt
Een dubbele in Mn gestabiliseerd wisselstroom voeding Regeltrafo Arduino
Geen klachten behalve dan de ventilators Overal moet er zo,n rot ding in
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door Pjotr »

Op zich zijn het prima dingen. Alleen de betrouwbaarheid is een puntje, sowieso met dit soort low cost SMP's. Als ze het 5 jaar volhouden mag je blij zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door hannesie »

Hij geeft 3 jaar garantie op de DAC's, dus dat kan wel kloppen dan.

De meeste audiofielen willen/hebben dan weer iets "beters". :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door Pjotr »

Ach, het is klein en compact. I.t.t. tot de DAC zelf.
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door erikdebest »

Hoi,

Neurochrome gebruikt de grotere versie voor de voeding van gainclones.
https://www.neurochrome.com/smps-86/

ik heb nog voldoende projekten voor de boeg, maar overweeg serieus zo'n voeding te testen in een buizenversterker
https://www.mouser.ch/ProductDetail/Mea ... Q76w%3D%3D

Groet, Erik
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door Pjotr »

Ha Erik,

Hou er wel rekening mee dat je in dat geval die voedingen niet meer dan 50% continue belast. En liefst niet meer dan 25%.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door Ah!buis »

erikdebest schreef:
ik heb nog voldoende projekten voor de boeg, maar overweeg serieus zo'n voeding te testen in een buizenversterker
https://www.mouser.ch/ProductDetail/Mea ... Q76w%3D%3D
Op ib verkopen ze ook eenvoudige voedingen van laag naar hoog.Met wat afvlakken moet dat wel kunnen dienen.
Ooit een verhaaltje erover ergens geplukt, weet niet meer waar, staat ook geen auteur bij.
Misschien heb je er wat aan.
Anne
Bijlagen
YH11068A-40Wlaagnaar hoog.pdf
(991.58 KiB) 548 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door OpaBert »

Dat ding doet het prima Anne ik heb er een Nixie voltmeter op draaien ( paar ma ) op 250 volt ingesteld draait op 12 volt
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door AntonZ »

Wij gebruiken op het werk nogal wat Meanwell 24V voedingen, vooral voor schakelspanningen. Daar zit een rimpeltje niet in de weg. Ze zitten ook vaak in apparaten die we inkopen. Als die (deels) een schonere spanning nodig hebben, dan zitten er voorbij de standaard voeding wat extra componentjes.

Met voldoende lompheid krijg je alles stuk, maar ik heb nog niet veel defecten mee gemaakt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
Daar zitten dus Meanwell IRM -10-12 Modules in, en dan vraag ik mij af, gezien de metingen die ik heb gezien, zijn die dingen zo verschrikkelijk goed, of is er nog wat anders aan de hand.
Als ik zo naar die foto's van die PCB kijk, zie ik daar ook aardig wat spanningsregelaars (driepoters) zitten.
Scheelt natuurlijk wel een slok op een borrel of je voor of na die dingen meet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door hannesie »

Die foto van het PCB en dan is er iemand die die metingen doet, best indrukwekkend,.................... voor mij dan. :lol:

Dat er 3 pootjes achter zaten had ik nog wel gezien. :sure:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door SSassen »

Mja, van de MTBF wordt ik niet blij, ik ontwerp in de regel met de insteek dat het na 30 jaar ook nog prima moet functioneren, maar ik ben dan ook een beetje een einzelganger.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door Shadow »

Nee Sander daar ben ik ook gek op, maar helaas niet altijd te realiseren...
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door MarcelvdG »

Goed koelen dan, denk ik zo, en liefst niet tot het maximum belasten:

http://www.mouser.com/ds/2/260/ELG-150- ... 109884.pdf bladzijde 2:

Telcordia SR-332: ruim 125 jaar

MIL-HDBK-217F (25 graden Celsius): ruim 35 jaar

Voetnoot 6, 75 graden behuizingstemperatuur: typ. > 5,7 jaar

Ik heb overigens geen idee wat het verschil tussen een MTBF volgens Telcordia SR-332 en volgens MIL-HDBK-217F is.

Is dit nu eigenlijk de voeding waar deze draad over gaat of zat ik in de verkeerde datasheet te kijken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Mja, van de MTBF wordt ik niet blij, ik ontwerp in de regel met de insteek dat het na 30 jaar ook nog prima moet functioneren, maar ik ben dan ook een beetje een einzelganger.
Mwah. 1485,8 kHrs. Dat is 170 jaar! Best wel een tijdje toch? Zie jij dat maar eens voor elkaar te krijgen. Tegen die tijd zullen er wel geen DAC's meer nodig zijn :rofl:

Slaat natuurlijk nergens op of dat nou een Telhuppeldepup of Mil-spec is. Denk dat 5 jaar wel een mooie tijd is voor dat spul.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door SSassen »

@Peter,

Ja, ja, jij bent me d’r eentje. Da’s een uitval van 0.029% als je kijkt naar vijf jaar continue bedrijf, oftewel op 1000 stuks geven er 29 de brui aan. Nee, dan liever een klassieke printtrafo met brugcel en fatsoenlijke elco erachter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door Pjotr »

Weet niet hoe het met deze is maar een gemiddeld Chinees SMPS'je gaat voor het grootste deel, dus meer dan 50%, stuk binnen 5 jaar. Dat is de realiteit. Een 200W Meanwell zat ook in onze WTW voor de ventilatiemotoren en werd continue minder dan 25% belast. Ze moesten ieder jaar vervangen worden wegens defect.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door ds23man »

Apart, hier twee smpsen in een Stork Air WTW. Draait nu al 10 jaar probleemloos.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Apart, hier twee smpsen in een Stork Air WTW. Draait nu al 10 jaar probleemloos.
Klopt. Later is dat zo opgelost met 2 SMPS'en van een ander type en zonder fan. Die fannetjes op de voeding maakten ook idioot veel kabaal. Het heeft bij Stork wel 4 jaar geduurd voordat ze het opgelost hadden. T.e.m. de motoren toe zijn 2x vervangen. Achteraf denk ik niet dat daar het probleem zat.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”