Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Ik zag pas bij de site van Soekris, van de DAC's dat hij er wat voedingen in gebruikte die ook zo te koop zijn.
Soekris 1541 http://www.soekris.dk/dac1541.html Daar zitten dus Meanwell IRM -10-12 Modules in, en dan vraag ik mij af, gezien de metingen die ik heb gezien, zijn die dingen zo verschrikkelijk goed, of is er nog wat anders aan de hand.
Info:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/MEA ... UQ9Q%3d%3d
http://www.meanwellusa.com/productPdf.aspx?i=682
Soekris 1541 http://www.soekris.dk/dac1541.html Daar zitten dus Meanwell IRM -10-12 Modules in, en dan vraag ik mij af, gezien de metingen die ik heb gezien, zijn die dingen zo verschrikkelijk goed, of is er nog wat anders aan de hand.
Info:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/MEA ... UQ9Q%3d%3d
http://www.meanwellusa.com/productPdf.aspx?i=682
Laatst gewijzigd door hannesie op za 02 dec 2017, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Daar was op DIYAudio ook al een discussie over. Ze hebben 200mV rimpel....
Volgens mij gebruikt hij daarna nog een circuit om die rimpel naar beneden te krijgen.
Ze geven bij 110V of 240V dezelfde uitgangsspanning, zit ook een EMI-filter, beveiliging, etc. in.
Kost een tientje zie ik.
Dat scheelt natuurlijk een spanningsschakelaar 110/240, emi filter, transformator en hitte.
Dat maakt het een stuk lichter en goedkoper.
Volgens mij gebruikt hij daarna nog een circuit om die rimpel naar beneden te krijgen.
Ze geven bij 110V of 240V dezelfde uitgangsspanning, zit ook een EMI-filter, beveiliging, etc. in.
Kost een tientje zie ik.
Dat scheelt natuurlijk een spanningsschakelaar 110/240, emi filter, transformator en hitte.
Dat maakt het een stuk lichter en goedkoper.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Wat denk je dat voor rimpel hebt achter een gelijkrichter/condensator combo?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
zo'n ding, dan wat ferriet, en een nette low noise regelaar van de bezorgchinees en klaar is de semizelfbouwer
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Ik heb die meanwell dingen gehoord die gewoon een 300b buis van gloei voorzien ideaal.
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Ik heb ze op diverse dingen in gebruik
Twee in een CNC portaalfrees 60 volt en een 5 volt
Een dubbele in Mn gestabiliseerd wisselstroom voeding Regeltrafo Arduino
Geen klachten behalve dan de ventilators Overal moet er zo,n rot ding in
Twee in een CNC portaalfrees 60 volt en een 5 volt
Een dubbele in Mn gestabiliseerd wisselstroom voeding Regeltrafo Arduino
Geen klachten behalve dan de ventilators Overal moet er zo,n rot ding in
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Op zich zijn het prima dingen. Alleen de betrouwbaarheid is een puntje, sowieso met dit soort low cost SMP's. Als ze het 5 jaar volhouden mag je blij zijn.
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Hij geeft 3 jaar garantie op de DAC's, dus dat kan wel kloppen dan.
De meeste audiofielen willen/hebben dan weer iets "beters".
De meeste audiofielen willen/hebben dan weer iets "beters".
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Ach, het is klein en compact. I.t.t. tot de DAC zelf.
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Hoi,
Neurochrome gebruikt de grotere versie voor de voeding van gainclones.
https://www.neurochrome.com/smps-86/
ik heb nog voldoende projekten voor de boeg, maar overweeg serieus zo'n voeding te testen in een buizenversterker
https://www.mouser.ch/ProductDetail/Mea ... Q76w%3D%3D
Groet, Erik
Neurochrome gebruikt de grotere versie voor de voeding van gainclones.
https://www.neurochrome.com/smps-86/
ik heb nog voldoende projekten voor de boeg, maar overweeg serieus zo'n voeding te testen in een buizenversterker
https://www.mouser.ch/ProductDetail/Mea ... Q76w%3D%3D
Groet, Erik
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Ha Erik,
Hou er wel rekening mee dat je in dat geval die voedingen niet meer dan 50% continue belast. En liefst niet meer dan 25%.
Hou er wel rekening mee dat je in dat geval die voedingen niet meer dan 50% continue belast. En liefst niet meer dan 25%.
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Op ib verkopen ze ook eenvoudige voedingen van laag naar hoog.Met wat afvlakken moet dat wel kunnen dienen.erikdebest schreef:ik heb nog voldoende projekten voor de boeg, maar overweeg serieus zo'n voeding te testen in een buizenversterker
https://www.mouser.ch/ProductDetail/Mea ... Q76w%3D%3D
Ooit een verhaaltje erover ergens geplukt, weet niet meer waar, staat ook geen auteur bij.
Misschien heb je er wat aan.
Anne
- Bijlagen
-
- YH11068A-40Wlaagnaar hoog.pdf
- (991.58 KiB) 548 keer gedownload
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Dat ding doet het prima Anne ik heb er een Nixie voltmeter op draaien ( paar ma ) op 250 volt ingesteld draait op 12 volt
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Wij gebruiken op het werk nogal wat Meanwell 24V voedingen, vooral voor schakelspanningen. Daar zit een rimpeltje niet in de weg. Ze zitten ook vaak in apparaten die we inkopen. Als die (deels) een schonere spanning nodig hebben, dan zitten er voorbij de standaard voeding wat extra componentjes.
Met voldoende lompheid krijg je alles stuk, maar ik heb nog niet veel defecten mee gemaakt.
Met voldoende lompheid krijg je alles stuk, maar ik heb nog niet veel defecten mee gemaakt.
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Als ik zo naar die foto's van die PCB kijk, zie ik daar ook aardig wat spanningsregelaars (driepoters) zitten.hannesie schreef:Daar zitten dus Meanwell IRM -10-12 Modules in, en dan vraag ik mij af, gezien de metingen die ik heb gezien, zijn die dingen zo verschrikkelijk goed, of is er nog wat anders aan de hand.
Scheelt natuurlijk wel een slok op een borrel of je voor of na die dingen meet.
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Die foto van het PCB en dan is er iemand die die metingen doet, best indrukwekkend,.................... voor mij dan.
Dat er 3 pootjes achter zaten had ik nog wel gezien.
Dat er 3 pootjes achter zaten had ik nog wel gezien.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Mja, van de MTBF wordt ik niet blij, ik ontwerp in de regel met de insteek dat het na 30 jaar ook nog prima moet functioneren, maar ik ben dan ook een beetje een einzelganger.
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Nee Sander daar ben ik ook gek op, maar helaas niet altijd te realiseren...
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Goed koelen dan, denk ik zo, en liefst niet tot het maximum belasten:
http://www.mouser.com/ds/2/260/ELG-150- ... 109884.pdf bladzijde 2:
Telcordia SR-332: ruim 125 jaar
MIL-HDBK-217F (25 graden Celsius): ruim 35 jaar
Voetnoot 6, 75 graden behuizingstemperatuur: typ. > 5,7 jaar
Ik heb overigens geen idee wat het verschil tussen een MTBF volgens Telcordia SR-332 en volgens MIL-HDBK-217F is.
Is dit nu eigenlijk de voeding waar deze draad over gaat of zat ik in de verkeerde datasheet te kijken?
http://www.mouser.com/ds/2/260/ELG-150- ... 109884.pdf bladzijde 2:
Telcordia SR-332: ruim 125 jaar
MIL-HDBK-217F (25 graden Celsius): ruim 35 jaar
Voetnoot 6, 75 graden behuizingstemperatuur: typ. > 5,7 jaar
Ik heb overigens geen idee wat het verschil tussen een MTBF volgens Telcordia SR-332 en volgens MIL-HDBK-217F is.
Is dit nu eigenlijk de voeding waar deze draad over gaat of zat ik in de verkeerde datasheet te kijken?
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Mwah. 1485,8 kHrs. Dat is 170 jaar! Best wel een tijdje toch? Zie jij dat maar eens voor elkaar te krijgen. Tegen die tijd zullen er wel geen DAC's meer nodig zijnSSassen schreef:Mja, van de MTBF wordt ik niet blij, ik ontwerp in de regel met de insteek dat het na 30 jaar ook nog prima moet functioneren, maar ik ben dan ook een beetje een einzelganger.
Slaat natuurlijk nergens op of dat nou een Telhuppeldepup of Mil-spec is. Denk dat 5 jaar wel een mooie tijd is voor dat spul.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
@Peter,
Ja, ja, jij bent me d’r eentje. Da’s een uitval van 0.029% als je kijkt naar vijf jaar continue bedrijf, oftewel op 1000 stuks geven er 29 de brui aan. Nee, dan liever een klassieke printtrafo met brugcel en fatsoenlijke elco erachter.
Ja, ja, jij bent me d’r eentje. Da’s een uitval van 0.029% als je kijkt naar vijf jaar continue bedrijf, oftewel op 1000 stuks geven er 29 de brui aan. Nee, dan liever een klassieke printtrafo met brugcel en fatsoenlijke elco erachter.
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Weet niet hoe het met deze is maar een gemiddeld Chinees SMPS'je gaat voor het grootste deel, dus meer dan 50%, stuk binnen 5 jaar. Dat is de realiteit. Een 200W Meanwell zat ook in onze WTW voor de ventilatiemotoren en werd continue minder dan 25% belast. Ze moesten ieder jaar vervangen worden wegens defect.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Apart, hier twee smpsen in een Stork Air WTW. Draait nu al 10 jaar probleemloos.
Re: Kant en klare voedingen/module's, wat vinden we ervan.
Klopt. Later is dat zo opgelost met 2 SMPS'en van een ander type en zonder fan. Die fannetjes op de voeding maakten ook idioot veel kabaal. Het heeft bij Stork wel 4 jaar geduurd voordat ze het opgelost hadden. T.e.m. de motoren toe zijn 2x vervangen. Achteraf denk ik niet dat daar het probleem zat.ds23man schreef:Apart, hier twee smpsen in een Stork Air WTW. Draait nu al 10 jaar probleemloos.
