Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Marcel »

ray5150 schreef:
En daarvoor circuleert er hier een heel praktisch hulpje voor op het forum :

coils_9.gif
Hallo Ray,

Deze had ik al genoemd in mijn eerdere bericht (Het schema op Troels Gravesen m.b.t. de plaatsing van de spoelen is hierbij ook wel handig.) maar toch nog bedankt.
Ik ga dit zeker conform dat advies plaatsen.

Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op do 07 dec 2017, 6:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Marcel »

Hallo Forummers,

De spoeltjes zijn binnen, het uitwerken kan gaan beginnen.
IMG_2845.JPG
IMG_2846.JPG
IMG_2847.JPG
IMG_2848.JPG
IMG_2849.JPG
Nu nog de UP-OCC kabel om de Vidahy te monteren en om e.e.a. aan elkaar te verbinden.

Groeten,
Marcel
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Marcel »

Work in progress.
Vishay1.JPG
Vishay2.JPG
Vishay3.JPG
Vishay4klein.JPG
Vishay5klein.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Henkjan »

het zal wat reer klinken uit mijn toetsenbord, maar ik neem aan dat je daar nog van dat gesmolten tin op zal doen?
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Marcel »

Henkjan schreef:
het zal wat reer klinken uit mijn toetsenbord, maar ik neem aan dat je daar nog van dat gesmolten tin op zal doen?
Hallo Henkjan,

Ja, alles zit al aan elkaar vast met soldeer en de Vishay heb ik ook nog met het lijmpistool vastgelijmd aan de condensator. Was pas laat klaar gisteravond en had ook geen zin meer om daar nog wat foto's van te schieten.

Bedankt voor jouw bezorgdheid :goedzo:

Groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Shadow »

Wire wrapping is ook prima joh, doet Boeing ook :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef:
Wire wrapping is ook prima joh, doet Boeing ook :rock:
Het moet gezegd dat die verbindingen vaak nog na 30 of 40 jaar nog muurvast zitten.
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Marcel »

Hallo mede Audio Liefhebbers,

Tijdens het overdenken en uitwerken van de lay-out van het filter loop ik toch wel tegen enkele praktische “probleempjes” aan want al met al wordt het toch wel een groot geheel.

Zeker als je ook nog rekening wilt houden met de positie hoe de spoelen bij elkaar in de buurt geplaatst dienen te worden zodat deze geen invloed ondervinden van elkaar.

Om te beginnen ben ik al begonnen om de oplossing te zoeken in het feit dat ik deze filter opbouw nu ga maken welke geschikt is voor Bi-Wiring. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de woofer een eigen plank te geven en deze onder in de kast te monteren, los van de mid/hoog sectie.

Hierdoor ontstaat er ook meer ruimte om de mid/hoog sectie wat luchtiger op te bouwen.

Gevolg van deze wijziging is dat ik 2 paar extra aansluitklemmen heb moeten bestellen en extra verbindingsmateriaal bestaande uit Amerikaanse kroonsteen.

Maar ik denk wel dat het allemaal goed gaat komen, geduld is een schone zaak.

Groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door bas focal m180 »

Marcel schreef:

Om te beginnen ben ik al begonnen om de oplossing te zoeken in het feit dat ik deze filter opbouw nu ga maken welke geschikt is voor Bi-Wiring. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de woofer een eigen plank te geven en deze onder in de kast te monteren, los van de mid/hoog sectie.

Hierdoor ontstaat er ook meer ruimte om de mid/hoog sectie wat luchtiger op te bouwen.
:goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Shadow »

Zien we vaker hoor, laagfilter apart en onderin gemonteerd. :goedzo:
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Marcel »

Zo, gisteravond toch maar mijn minst favoriete werk gedaan en dat is de boel aan elkaar solderen.
Ik wil het altijd netjes doen maar dan wordt het iets wat meer lijkt op een prototype bomgordel dan een scheidingsfilter.

Maar ja, het resultaat geld en het zit toch in de kast.
filter1.JPG
filter2.JPG
filter3.JPG
filter4.JPG
filter5.JPG
Nog even wachten tot Quinte online de aansluit terminals bezorgd en dan kunnen de kasten weer open en het filter gemonteerd worden.

Tot zover deze update.

Groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door SARK »

De opstelling ziet er goed uit hoor alleen kan ik de combinatie "bypass caps" en "kroonsteentjes" niet goed plaatsen.
Als je al de moeite neemt om bypass caps te plaatsen waarom pas je dan ook niet overal soldeerverbindingen toe :think:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Shadow »

Waar zie jij kroonstenen dan nog Sark?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door SARK »

Ik bedoel die klemverbindingen ... begrijp me niet verkeerd want ik denk dat die verbindingen prima zullen werken maar ik zou alles solderen om zeker te zijn dat de verbinding goed is en dat deze ook goed blijft.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door ray5150 »

Is niet alles gesoldeerd dan ?
Kan het haast niet zien op de telefoon.

Filters zien er op zich wel netjes uit, alleen had ik zelf gekozen voor een net stukje multiplex ipv chipwood.
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Marcel »

Alles is gesoldeerd behalve op de zwarte aansluitblokjes. daar zit de draad "koud" onder. Was praktischer geweest met stekkertjes, maar dan zit er een verzwakkende schakel tussen dus dan maar "koud" er onder.
V.w.b. de hout keuze, dat is puur zuinigheid. Ik had deze 9mm dikke chipwood nog liggen in kleine stukken. Had ook wel multiplex en MDF maar deze waren meteen weer 18mm dik en dat werkt niet prettig met te korte draadjes aan de cap's en spoelen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Shadow »

Nou prima hoor, ziet er keurig uit :goedzo:
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Marcel »

Hallo forummers,

Ik heb net de laatste hand gelegd aan de MarKath speakers, en het resultaat is nu al verbluffend te noemen. Meer presence, de stemmen zijn meer zuiver en een gecontroleerd laag van de 12 inch woofer.

Nu was het laag al behoorlijk goed in grip, het gaat hier om een fractie maar het is nog veel te vroeg om hierover een oordeel te geven omdat e.e.a. nog moet inspelen.

Wat ik eerder al gemeld heb dat het aardig laid back klinkt, is nu wat meer naar voren gekomen maar niet storend, ook hier nog afwachten tot het geheel ingespeeld is.

Enige minpuntje is dat ik te weinig Neotech OCC kabel had om het mee aan te sluiten. Ik dacht aan 6 meter genoeg te hebben voor 2 luidsprekers maar helaas, er moet nog 4 meter bij dus moeten de kasten toch nog een keer open om dit te monteren. Tevens kan ik dan het resterende OCC hardwire (2 meter) mee bestellen omdat ik die in de aansluiting ook te kort kwam en dit met een stukje installatiedraad heb opgelost maar dat gaat nu dus ook goed komen.
IMG_2897.JPG
IMG_2898.JPG
IMG_2899.JPG
IMG_2900.JPG
Het geheel dient natuurlijk nog in te spelen maar dat kan alleen nog maar beter worden dus.

Groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Shadow »

Lekker bezig!
Hoe zit die mid nou gemonteerd? Hekje erom maar open van achter?
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Marcel »

Shadow schreef:
Lekker bezig!
Hoe zit die mid nou gemonteerd? Hekje erom maar open van achter?
Goedemorgen,

Nee, ik heb de "deksel" van het mid hokje afgehaald om de draad te monteren, dit is een afgesloten compartiment, dus de woofer heeft geen invloed op het functioneren van de mid.

Ik heb geen foto's van mijn binnenkant, maar ik kan wel de foto's laten zien van de speaker welke als inspiratie heeft gediend voor dit project. Hier de mid oplossing van de Hareth 40.2.
Harbeth intern.jpg
Harbeth intern2.jpg
Groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door SARK »

Da's idd niet handig ....ik heb nog een stel van die kunststof potten die je er achter kunt schroeven, die mag je zo van mij hebben (tegen verzendkosten).

[edit]Je hebt al uitgelegd dat je wel een gesloten compartiment hebt gemaakt .... aanbod voor de potten blijft geldig (ook voor andere actieve forumleden) :mrgreen: [/edit]
Bijlagen
Beyma VM-30.jpg
Laatst gewijzigd door SARK op zo 17 jun 2018, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Marcel »

SARK schreef:
Da's idd niet handig .... ik heb nog een stel van die kunststof potten die je er achter kunt schroeven, die mag je zo van mij hebben (tegen verzendkosten).
???????? :think:

Ik heb de mid al in een eigen behuizing, dus ik snap jouw aanbod niet. Ik vind het wel een zeer aantrekkelijk aanbod, maar heb deze niet nodig.

Groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Shadow »

Al opgelost! Marcel je avatar is kwijt :rofl:
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Marcel »

Shadow schreef:
Al opgelost! Marcel je avatar is kwijt :rofl:
Heb ik nog niet gehad, krijg mijn foto niet passend voor deze avatar.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter

Bericht door Shadow »

Oh ik dacht dat je er een had :relax:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”