Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Moderator: Beheerdersteam
Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Hallo forummers,
Tijdens het opruimen kwam ik een setje hagelnieuwe Vishay MKP 1837 Bypass Caps tegen.
Nu lees ik daar best wel veel over en ik krijg het idee dat baat het niet, schaad het ook niet.
Daar ik momenteel bezig ben om voor mijn MarKath (Harbeth 40.2 look-a-like) speakers het scheidingsfilter opnieuw te bouwen, dacht ik er aan om dan meteen alle condensatoren te voorzien van een By-Pass van de Vishay.
Heb al eens eerder een filtertweak gedaan op mijn Canton RC-L zuilen, zie mijn site.
Is er iemand hier op het forum die hier ervaring mee heeft?
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Marcel
Tijdens het opruimen kwam ik een setje hagelnieuwe Vishay MKP 1837 Bypass Caps tegen.
Nu lees ik daar best wel veel over en ik krijg het idee dat baat het niet, schaad het ook niet.
Daar ik momenteel bezig ben om voor mijn MarKath (Harbeth 40.2 look-a-like) speakers het scheidingsfilter opnieuw te bouwen, dacht ik er aan om dan meteen alle condensatoren te voorzien van een By-Pass van de Vishay.
Heb al eens eerder een filtertweak gedaan op mijn Canton RC-L zuilen, zie mijn site.
Is er iemand hier op het forum die hier ervaring mee heeft?
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op di 05 dec 2017, 9:38, 5 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Vishay MKP 1837 Bypass Caps zin of onzin
Heb er ervaring mee. Ik kon het verschil horen. Gewoon proberen en je weet het...
Re: Vishay MKP 1837 Bypass Caps zin of onzin
Nee, nu al helemaal niet want ik vond een envelop met 20 stuks nieuw in de verpakking.beijert schreef:Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Re: Vishay MKP 1837 Bypass Caps zin of onzin
Luisteren is de beste optie.
Soms vond ik het beter en bij andere speakers weer niet.......
Soms vond ik het beter en bij andere speakers weer niet.......
Re: Vishay MKP 1837 Bypass Caps zin of onzin
Was Tony daar niet mee begonnen ?
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Re: Vishay MKP 1837 Bypass Caps zin of onzin
Wat Tony zegt op zijn website klopt wel, het is geen mega verbetering maar zeker de moeite. Gewoon erin zetten, je hebt ze toch al, zonde om niet te gebruiken.
Gr. Walter
Gr. Walter
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Hallo forummers,
Ik heb een klein vraagje m.b.t. het plaatsen van de spoel in het filter. Iets waar ik zelf voorheen geen rekening mee heb gehouden en gewoon er in plaatste.
Hoe gaat het signaal de spoel in vanaf de aansluitterminal naar de speaker unit? Op de spoel van binnen naar buiten of van buiten naar binnen naar de unit?
En maakt dit uberhaupt enig verschil?
Ik hoor van jullie.
Groeten,
Marcel
Ik heb een klein vraagje m.b.t. het plaatsen van de spoel in het filter. Iets waar ik zelf voorheen geen rekening mee heb gehouden en gewoon er in plaatste.
Hoe gaat het signaal de spoel in vanaf de aansluitterminal naar de speaker unit? Op de spoel van binnen naar buiten of van buiten naar binnen naar de unit?
En maakt dit uberhaupt enig verschil?
Ik hoor van jullie.
Groeten,
Marcel
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Ik hecht er geen waarde aan maar volgens mij hanteert "men" de regel dat de aansluiting aan de buitenkant de input is en de aansluiting aan de binnenkant de output, geen idee of het werkelijk effect heeft maar voor het gevoel is het wel zo netjes om alle spoelen op deze wijze aan te sluiten.
Waar ik wel rekening mee zou houden is de plaatsing/richting van de spoelen tov elkaar
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Waar ik wel rekening mee zou houden is de plaatsing/richting van de spoelen tov elkaar
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Hallo forummers,
Hier nog even het topic volledig maken met foto's. Nu nog is het nog wachten op de spoelen.
Groeten,
Marcel
Hier nog even het topic volledig maken met foto's. Nu nog is het nog wachten op de spoelen.
Groeten,
Marcel
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Ik ben momenteel even (middels vragen hier in het topic) de gaatjes m.b.t. kennis aan het opvullen zoals eerder de spoelen maar nu ben ik heel benieuwd met welk soort draad jullie de filteronderdelen onderling met elkaar verbinden.
Ikzelf zit te denken aan 1 mm (of iets dikker) verzilverd koper maar ik laat mij graag adviseren.
Groeten,
Marcel
Ikzelf zit te denken aan 1 mm (of iets dikker) verzilverd koper maar ik laat mij graag adviseren.
Groeten,
Marcel
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Ik gebruikte de aders van een per ongeluk doorgesneden verlengsnoer voor in de tuin (grasmaaier, heggenschaar) 
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Brandmeldkabel en dan gestript....1 mm kwadraat massief.
Met VD draad van 1.5 kwadraat (Zwart, schakeldraad) gaat het ook heel tof.
Met VD draad van 1.5 kwadraat (Zwart, schakeldraad) gaat het ook heel tof.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Ik dacht dat net andersom was: van binnen naar buiten. De hoogste potentiaal tov massa komt aan de binnenkant van de spoel en de buitenkant van de spoel aan massa. Dan hebben de buitenste wikkelingen een afschermende werking. Maar dat is alleen in HF toepassingen. In de audio maakt het niets uit. Voor de gemoedsrust zorg ik er wel altijd voor dat ik beide filters op exact dezelfde manier opbouw.SARK schreef:Ik hecht er geen waarde aan maar volgens mij hanteert "men" de regel dat de aansluiting aan de buitenkant de input is en de aansluiting aan de binnenkant de output, geen idee of het werkelijk effect heeft maar voor het gevoel is het wel zo netjes om alle spoelen op deze wijze aan te sluiten.
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Brandmelderkabelray5150 schreef:Brandmeldkabel en dan gestript....1 mm kwadraat massief.
Met VD draad van 1.5 kwadraat (Zwart, schakeldraad) gaat het ook heel tof.
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Hoezo? Wordt het zo heet in jouw kast? Als je het bij de hand hebt is het mooie draad i.d.d. en prima geschikt, zeker. Maar ieder ander 1mm2 pvc snoer "doet" het verder net zo goed. Dat laatste is wat makkelijker in kleine lengtes en allerlei kleuren te krijgen bij de diverse elektronica winkels (zoals EOO). Soepel snoer of massief maakt verder niet uit. Massief wordt afgeraden voor losliggende verbindingen i.v.m. met risico van afbreken op den duur bij de aanhechting. In een kast met vulling moet je dat eigenlijk op de wand spijkeren anders werkt soepel snoer makkelijker en prettiger.
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Klopt, Peter. ik kom uit hoofde van mijn werk nog wel eens het een en ander aan reststukken van dat soort kabel tegen, vandaar. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Even over EOO, iemand op het mfblabs forum heeft daar recentelijk wat speakerkabel gekocht. Was niet te solderen, bleek gerecyclede troep te zijn. 
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Zal wel aluminium met een koperlaag zijn. (CCA.)
Met opnieuw gesmolten koper is op zich niks mis.
Met opnieuw gesmolten koper is op zich niks mis.
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
+1 kan er makkelijk (gratis) aan komenray5150 schreef:Klopt, Peter. ik kom uit hoofde van mijn werk nog wel eens het een en ander aan reststukken van dat soort kabel tegen, vandaar.
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Hallo mede Audio Liefhebbers,
In navolging op het bouwen van het filter kan ik ook al melden dat de interne bekabeling van een ander (kan nog niet beoordelen of dit betere is) kwaliteit gaat worden.
Een vriend van mij heeft nog al regelmatig contact met Cock van der Weiden van Sonore Audio en van hem heeft hij het advies gekregen om verbindingen tot stand te brengen met Flat Braided Wire in de koper kwaliteit UP-OCC wat weer nog meer puur is dan OFC.
Nou, dat advies heb ik maar gevolgd en heb gister bij Acoustic-Dimension een aantal meters van deze kabel besteld. Tevens heb ik een Solid Core UP-OCC Wire besteld om de Vishay mee aan de condensatoren te solderen en ook om deze UP-OCC als soldeer verbinding in het filter te gebruiken.
Al met al weer een redelijke investering maar beter in 1 keer goed dan achteraf misschien denken van had ik maar.
Natuurlijk kan dit alles nog veel malen duurder (en misschien beter, dat weet je niet) maar met de beschikbare middelen lijkt dit mij de beste optie.
Als de kabel binnen is, kan ik al wel beginnen met het solderen van de Vishay op/aan de condensatoren. De spoelen laten nog even op zich wachten.
Wordt uiteraard weer vervolgd.
Groeten,
Marcel
In navolging op het bouwen van het filter kan ik ook al melden dat de interne bekabeling van een ander (kan nog niet beoordelen of dit betere is) kwaliteit gaat worden.
Een vriend van mij heeft nog al regelmatig contact met Cock van der Weiden van Sonore Audio en van hem heeft hij het advies gekregen om verbindingen tot stand te brengen met Flat Braided Wire in de koper kwaliteit UP-OCC wat weer nog meer puur is dan OFC.
Nou, dat advies heb ik maar gevolgd en heb gister bij Acoustic-Dimension een aantal meters van deze kabel besteld. Tevens heb ik een Solid Core UP-OCC Wire besteld om de Vishay mee aan de condensatoren te solderen en ook om deze UP-OCC als soldeer verbinding in het filter te gebruiken.
Al met al weer een redelijke investering maar beter in 1 keer goed dan achteraf misschien denken van had ik maar.
Natuurlijk kan dit alles nog veel malen duurder (en misschien beter, dat weet je niet) maar met de beschikbare middelen lijkt dit mij de beste optie.
Als de kabel binnen is, kan ik al wel beginnen met het solderen van de Vishay op/aan de condensatoren. De spoelen laten nog even op zich wachten.
Wordt uiteraard weer vervolgd.
Groeten,
Marcel
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Hallo Forummers,
Heb net bericht gekregen dat de spoelen ook onderweg zijn.
V.w.b. de stromingsrichting in het filter, spoel van binnen naar buiten of omgekeerd aansluiten, krijg ik niet echt duidelijkheid. Bij wat foto's op het internet denk ik toch het meest te zien voor komen dat men het signaal van binnen naar buiten laat lopen. Het schema op Troels Graven m.b.t. de plaatsing van de spoelen is hierbij ook wel handig.
Ik denk dat ik dit dan ook maar zo zal monteren.
Waar ik mij wel bewust van ben is volledige symmetrie in het filter, dus links en recht identiek aan elkaar qua bouw en aansluiting/richting.
Als de kabel binnen is, ga ik eerst maar eens de condensatoren voorzien van de Vishay upgrade voor dat deze in het filter zitten.
Tot zover de update.
Groeten,
Marcel
Heb net bericht gekregen dat de spoelen ook onderweg zijn.
V.w.b. de stromingsrichting in het filter, spoel van binnen naar buiten of omgekeerd aansluiten, krijg ik niet echt duidelijkheid. Bij wat foto's op het internet denk ik toch het meest te zien voor komen dat men het signaal van binnen naar buiten laat lopen. Het schema op Troels Graven m.b.t. de plaatsing van de spoelen is hierbij ook wel handig.
Ik denk dat ik dit dan ook maar zo zal monteren.
Waar ik mij wel bewust van ben is volledige symmetrie in het filter, dus links en recht identiek aan elkaar qua bouw en aansluiting/richting.
Als de kabel binnen is, ga ik eerst maar eens de condensatoren voorzien van de Vishay upgrade voor dat deze in het filter zitten.
Tot zover de update.
Groeten,
Marcel
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
Ik zou me niet druk maken wat de "richting" van de spoelen/condensatoren betreft (dus of je de binnenste ader of juist de buitenste aan de input-kant zet). Wat de condensatoren betreft vind ik het fijn als de waarde goed te lezen is en dat ik de tekstrichting voor alle condensatoren gelijk hou, mocht iemand eens iets na willen kijken dan is dat een stuk makkelijker zoMarcel schreef:Hallo Forummers,
Heb net bericht gekregen dat de spoelen ook onderweg zijn.
V.w.b. de stromingsrichting in het filter, spoel van binnen naar buiten of omgekeerd aansluiten, krijg ik niet echt duidelijkheid. Bij wat foto's op het internet denk ik toch het meest te zien voor komen dat men het signaal van binnen naar buiten laat lopen. Het schema op Troels Graven m.b.t. de plaatsing van de spoelen is hierbij ook wel handig.
Ik denk dat ik dit dan ook maar zo zal monteren.
Maak jij je wat de spoelen betreft nu maar druk om de onderlinge plaatsing .... plaats voordat je gaat roosteren/solderen eerst hier het plan zodat men er een "frischen blik" op kan werpen.
Re: Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter
En daarvoor circuleert er hier een heel praktisch hulpje voor op het forum :
