Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Shadow »

Ik denk dat je qua filtering nog wel grote stappen kan maken, dat standaard visaton filter is leuk, maar ik denk dat als je ze laat opmeten, of dit zelf leert te doen, dat je nog wel verder komt!
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Marcel »

Shadow schreef:
Ik denk dat je qua filtering nog wel grote stappen kan maken, dat standaard visaton filter is leuk, maar ik denk dat als je ze laat opmeten, of dit zelf leert te doen, dat je nog wel verder komt!
Bedankt voor de reactie.

Ik weet niet hoe moeilijk en/of makkelijk dat is, maar ik had eigenlijk mijn hoop gevestigd op het programma Boxsim om daar de parameters van de unit's en de behuizing op in te vullen en dat er dan onder aan de streep een advies uit komt rollen of zie ik dat te makkelijk?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door SARK »

Ik denk dat je heel erg ver komt met Boxsim ... maak eens een opzetje (units, filter, kast) in Boxsim en post het bestand hier eens, er zijn vast wel mensen die dan een blik willen werpen op het ontwerp om te zien of er wat te verbeteren valt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Shadow »

SARK schreef:
Ik denk dat je heel erg ver komt met Boxsim ... maak eens een opzetje (units, filter, kast) in Boxsim en post het bestand hier eens, er zijn vast wel mensen die dan een blik willen werpen op het ontwerp om te zien of er wat te verbeteren valt.
Gezien dat het allemaal visaton units zijn (toch?) moet je idd wel in kunnen zien wat de curve doet met het standaard filter en wat er nog te verbeteren is evt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door SARK »

Shadow schreef:
Gezien dat het allemaal visaton units zijn (toch?) moet je idd wel in kunnen zien wat de curve doet met het standaard filter en wat er nog te verbeteren is evt.

CODE: Selecteer alles

Laag:   Visaton WS 33 NG
Midden: Visaton CBM 130 AW
Hoog:   Audax   TW025A0
Filter: Visaton HW3/200NG
Bijlagen
HW 3-200NG-8Ohm-16dB.GIF
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Marcel »

Ik heb het programma gedownload en loop nu al tegen een probleem aan want de door mij gebruikte Visaton units staan niet in de bibliotheek.

Dus dat wordt studeren voor een mogelijkheid om de juiste gegevens op de juiste plek te plaatsen en hiermee een berekening te kunnen maken.

Maar ik moet zeggen dat het "standaard" filter ook wel heel lekker klinkt, ik draai nu Yello en alle nuances worden heel mooi weergegeven. Mooi laag met veel grip en een zuiver mid/hoog.

Dus als dit beter moet kunnen, ben ik heel erg benieuwd hoe dat dan er uit gaat zien of horen.

Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op wo 25 okt 2017, 6:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Archie »

Deze gegevens vul je zelf in op basis van de waarden die Visaton aan je drivers geeft. Tis ff wat werk maar dan heb je ook wat -:)
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!

Bericht door Marcel »

De Harbeth Look-a-Likes zijn klaar.

Ze klinken super, veel rust, gecontroleerd laag met veel diepte bij lage volume. Laid back in het Mid/Hoog en dat zou iets sprankelender kunnen maar is niet storend want ik denk dat dit juist die rust geeft. Dit alles met gebruik van het standaard Visaton filter HW3/200 NG 8 Ohm.

Dankzij alle adviezen m.b.t. het filter dat een standaard filter niet meer dan een standaard filter is, toch maar even verder gaan oriënteren.

Alsnog de hulp van een collega bouwer ingeroepen welke met behulp van Boxsim (ik zelf ben daar niet zo handig in) en alle specs van de units en de kastbouw gegevens een filter opbouw heeft gerealiseerd.

Grote lijnen van dit filter komen overeen met de HW3/200 NG met kleine aanpassingen.

Nu nog wat zelfbouw onderdelen gaan verkopen zodat er weer cash is om de filter onderdelen aan te schaffen.

Groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!

Bericht door Archie »

:foto:
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!

Bericht door Marcel »

Pics is voor mij teveel gedoe, eerst maken, dan naar een site (photobucket) uploaden en dan in een tekst opvoeren. Bij marantz gaat dit met Tapatalk veel makkelijker, meteen van mijn mobiel in de tekst en klaar.
daar staan dus ook mijn foto's.

Of ik krijg nu tips over hoe het sneller/makkelijker kan op dit forum?

Groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!

Bericht door Henkjan »

Gewoon hier uploaden... Juist niet op fotoemmer enzo
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!

Bericht door ray5150 »

Er staat ergems op de site een pagina met een stappenplanetje over hoe foto's te uploaden in een topic te plaatsen.
Ik weet alleen niet even wasr dat was.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!

Bericht door Henkjan »

Gewoon in het welkom topic
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!

Bericht door ray5150 »

Gevonden, hierzo :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 53&t=11189
Waarbij aangetekend dat deze gebaseerd is op de oude layout, en dat de procedure er nu iets anders uitziet.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!

Bericht door Jan Geert »

Gewoon als je een post schrijft naar beneden scrollen en op het tabje 'Bijlagen' klikken. De rest wijst zich vanzelf. Helemaal geen gedoe. Ik maak soms wel speciaal voor een post even een fotootje. Staat er binnen 2 minuten op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!

Bericht door Henkjan »

zenks voor de aanvulling.

enige beperking is dat het bestand max 1MB groot mag zijn. dus je telefoon niet op 20MP laten staan :)
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!

Bericht door Marcel »

Nou, bedankt voor de uitleg, ik ga het proberen.

Laten we beginnen bij het hout pakket. Het plaatmateriaal sluit werkelijk naadloos op elkaar aan. Na het in elkaar zetten, zijn de kasten afgewerkt met Osmo top olie Acacia mat. Ik wilde dit eerst met Danish Oil doen maar wij wilden een kersen kleur over de kasten hebben en dat bestaat bij Danish Oil niet.
Advies van de Baptist was dan ook om Osmo te nemen in de kleur Acacia welke makkelijker te verwerken was, in de buurt van de kersenkleur komt en heel erg sterk is als beschermlaag want men gebruikt dit als keukenblad olie.
Houtpakket2.JPG
Houtpakket3.JPG
Superstrak laten zagen bij opmaatzagen.nl
Superstrak laten zagen bij opmaatzagen.nl
dan nu de units.
Bijlagen
Visaton CBM 130 AW
Visaton CBM 130 AW
Visaton WS 33 NG
Visaton WS 33 NG
Visaton WS 30.JPG
En dan hier het eindresultaat
En dan hier het eindresultaat
Markath1.JPG
Markath2.JPG
Markath3.JPG
Markath4.JPG
En hier nog een feestopstelling wat meteen een A-B vergelijk is geworden.
En hier nog een feestopstelling wat meteen een A-B vergelijk is geworden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!

Bericht door Henkjan »

mooi geworden hoor. stoer en rustiek, echt ook en meubelstuk zo.
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!

Bericht door Marcel »

Henkjan schreef:
mooi geworden hoor. stoer en rustiek, echt ook en meubelstuk zo.
Tja, toen de kasten klaar waren en met veel moeite (32 kg per stuk) van de zolder naar de woonkamer gingen, had ik ook wel even zoiets van WOW, dat zijn flinke jongens.

Maar dat zijn de originele Harbeth natuurlijk ook en de opzet was toch om een look-a-like te bouwen.

Nu nog de finetuning m.b.t. het filter t.o.v. het standaard Visaton filter.

Wordt vervolgd.
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!

Bericht door Marcel »

Dit bericht is dubbel en dus een foutje :-$
Laatst gewijzigd door Marcel op ma 20 nov 2017, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!

Bericht door Archie »

Heel mooi!!! Dank dat je de moeite genomen hebt ons mee te laten genieten :goeie:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!

Bericht door bas focal m180 »

Mooi geworden, zou zo een fabrieks speaker kunnen zijn die in oude hifi blaadjes van jaren 80 als test stonden.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!

Bericht door Walt »

De nieuwe Harbeths zien er ook nog zo uit hoor.. :lol:
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!

Bericht door metabaron »

Ja een lekkere flashback. Zien er erg stoer uit.
Top
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!

Bericht door Barry2001 »

Gaaf project zeg, lekker no-nonsense, van die recht voor de raap speakers. Vintage ja, hip tegenwoordig :D Harbeth's gehoord op de XFi vorig jaar, sprongen er echt uit toen. Als ze daar bij in de buurt komen heb je een top speaker. Keertje mee naar een luisterdag? Denk dat meerdere mensen hier benieuwd naar zijn..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”