Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Ik denk dat je qua filtering nog wel grote stappen kan maken, dat standaard visaton filter is leuk, maar ik denk dat als je ze laat opmeten, of dit zelf leert te doen, dat je nog wel verder komt!
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Bedankt voor de reactie.Shadow schreef:Ik denk dat je qua filtering nog wel grote stappen kan maken, dat standaard visaton filter is leuk, maar ik denk dat als je ze laat opmeten, of dit zelf leert te doen, dat je nog wel verder komt!
Ik weet niet hoe moeilijk en/of makkelijk dat is, maar ik had eigenlijk mijn hoop gevestigd op het programma Boxsim om daar de parameters van de unit's en de behuizing op in te vullen en dat er dan onder aan de streep een advies uit komt rollen of zie ik dat te makkelijk?
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Ik denk dat je heel erg ver komt met Boxsim ... maak eens een opzetje (units, filter, kast) in Boxsim en post het bestand hier eens, er zijn vast wel mensen die dan een blik willen werpen op het ontwerp om te zien of er wat te verbeteren valt.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Gezien dat het allemaal visaton units zijn (toch?) moet je idd wel in kunnen zien wat de curve doet met het standaard filter en wat er nog te verbeteren is evt.SARK schreef:Ik denk dat je heel erg ver komt met Boxsim ... maak eens een opzetje (units, filter, kast) in Boxsim en post het bestand hier eens, er zijn vast wel mensen die dan een blik willen werpen op het ontwerp om te zien of er wat te verbeteren valt.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Shadow schreef:Gezien dat het allemaal visaton units zijn (toch?) moet je idd wel in kunnen zien wat de curve doet met het standaard filter en wat er nog te verbeteren is evt.
CODE: Selecteer alles
Laag: Visaton WS 33 NG
Midden: Visaton CBM 130 AW
Hoog: Audax TW025A0
Filter: Visaton HW3/200NGRe: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Ik heb het programma gedownload en loop nu al tegen een probleem aan want de door mij gebruikte Visaton units staan niet in de bibliotheek.
Dus dat wordt studeren voor een mogelijkheid om de juiste gegevens op de juiste plek te plaatsen en hiermee een berekening te kunnen maken.
Maar ik moet zeggen dat het "standaard" filter ook wel heel lekker klinkt, ik draai nu Yello en alle nuances worden heel mooi weergegeven. Mooi laag met veel grip en een zuiver mid/hoog.
Dus als dit beter moet kunnen, ben ik heel erg benieuwd hoe dat dan er uit gaat zien of horen.
Groeten,
Marcel
Dus dat wordt studeren voor een mogelijkheid om de juiste gegevens op de juiste plek te plaatsen en hiermee een berekening te kunnen maken.
Maar ik moet zeggen dat het "standaard" filter ook wel heel lekker klinkt, ik draai nu Yello en alle nuances worden heel mooi weergegeven. Mooi laag met veel grip en een zuiver mid/hoog.
Dus als dit beter moet kunnen, ben ik heel erg benieuwd hoe dat dan er uit gaat zien of horen.
Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op wo 25 okt 2017, 6:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Deze gegevens vul je zelf in op basis van de waarden die Visaton aan je drivers geeft. Tis ff wat werk maar dan heb je ook wat -:)
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!
De Harbeth Look-a-Likes zijn klaar.
Ze klinken super, veel rust, gecontroleerd laag met veel diepte bij lage volume. Laid back in het Mid/Hoog en dat zou iets sprankelender kunnen maar is niet storend want ik denk dat dit juist die rust geeft. Dit alles met gebruik van het standaard Visaton filter HW3/200 NG 8 Ohm.
Dankzij alle adviezen m.b.t. het filter dat een standaard filter niet meer dan een standaard filter is, toch maar even verder gaan oriënteren.
Alsnog de hulp van een collega bouwer ingeroepen welke met behulp van Boxsim (ik zelf ben daar niet zo handig in) en alle specs van de units en de kastbouw gegevens een filter opbouw heeft gerealiseerd.
Grote lijnen van dit filter komen overeen met de HW3/200 NG met kleine aanpassingen.
Nu nog wat zelfbouw onderdelen gaan verkopen zodat er weer cash is om de filter onderdelen aan te schaffen.
Groeten,
Marcel
Ze klinken super, veel rust, gecontroleerd laag met veel diepte bij lage volume. Laid back in het Mid/Hoog en dat zou iets sprankelender kunnen maar is niet storend want ik denk dat dit juist die rust geeft. Dit alles met gebruik van het standaard Visaton filter HW3/200 NG 8 Ohm.
Dankzij alle adviezen m.b.t. het filter dat een standaard filter niet meer dan een standaard filter is, toch maar even verder gaan oriënteren.
Alsnog de hulp van een collega bouwer ingeroepen welke met behulp van Boxsim (ik zelf ben daar niet zo handig in) en alle specs van de units en de kastbouw gegevens een filter opbouw heeft gerealiseerd.
Grote lijnen van dit filter komen overeen met de HW3/200 NG met kleine aanpassingen.
Nu nog wat zelfbouw onderdelen gaan verkopen zodat er weer cash is om de filter onderdelen aan te schaffen.
Groeten,
Marcel
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!
Pics is voor mij teveel gedoe, eerst maken, dan naar een site (photobucket) uploaden en dan in een tekst opvoeren. Bij marantz gaat dit met Tapatalk veel makkelijker, meteen van mijn mobiel in de tekst en klaar.
daar staan dus ook mijn foto's.
Of ik krijg nu tips over hoe het sneller/makkelijker kan op dit forum?
Groeten,
Marcel
daar staan dus ook mijn foto's.
Of ik krijg nu tips over hoe het sneller/makkelijker kan op dit forum?
Groeten,
Marcel
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!
Er staat ergems op de site een pagina met een stappenplanetje over hoe foto's te uploaden in een topic te plaatsen.
Ik weet alleen niet even wasr dat was.
Ik weet alleen niet even wasr dat was.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!
Gevonden, hierzo :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 53&t=11189
Waarbij aangetekend dat deze gebaseerd is op de oude layout, en dat de procedure er nu iets anders uitziet.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 53&t=11189
Waarbij aangetekend dat deze gebaseerd is op de oude layout, en dat de procedure er nu iets anders uitziet.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!
Gewoon als je een post schrijft naar beneden scrollen en op het tabje 'Bijlagen' klikken. De rest wijst zich vanzelf. Helemaal geen gedoe. Ik maak soms wel speciaal voor een post even een fotootje. Staat er binnen 2 minuten op.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!
zenks voor de aanvulling.
enige beperking is dat het bestand max 1MB groot mag zijn. dus je telefoon niet op 20MP laten staan
enige beperking is dat het bestand max 1MB groot mag zijn. dus je telefoon niet op 20MP laten staan
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed!
Nou, bedankt voor de uitleg, ik ga het proberen.
Laten we beginnen bij het hout pakket. Het plaatmateriaal sluit werkelijk naadloos op elkaar aan. Na het in elkaar zetten, zijn de kasten afgewerkt met Osmo top olie Acacia mat. Ik wilde dit eerst met Danish Oil doen maar wij wilden een kersen kleur over de kasten hebben en dat bestaat bij Danish Oil niet.
Advies van de Baptist was dan ook om Osmo te nemen in de kleur Acacia welke makkelijker te verwerken was, in de buurt van de kersenkleur komt en heel erg sterk is als beschermlaag want men gebruikt dit als keukenblad olie.
dan nu de units.
Laten we beginnen bij het hout pakket. Het plaatmateriaal sluit werkelijk naadloos op elkaar aan. Na het in elkaar zetten, zijn de kasten afgewerkt met Osmo top olie Acacia mat. Ik wilde dit eerst met Danish Oil doen maar wij wilden een kersen kleur over de kasten hebben en dat bestaat bij Danish Oil niet.
Advies van de Baptist was dan ook om Osmo te nemen in de kleur Acacia welke makkelijker te verwerken was, in de buurt van de kersenkleur komt en heel erg sterk is als beschermlaag want men gebruikt dit als keukenblad olie.
dan nu de units.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!
mooi geworden hoor. stoer en rustiek, echt ook en meubelstuk zo.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!
Tja, toen de kasten klaar waren en met veel moeite (32 kg per stuk) van de zolder naar de woonkamer gingen, had ik ook wel even zoiets van WOW, dat zijn flinke jongens.Henkjan schreef:mooi geworden hoor. stoer en rustiek, echt ook en meubelstuk zo.
Maar dat zijn de originele Harbeth natuurlijk ook en de opzet was toch om een look-a-like te bouwen.
Nu nog de finetuning m.b.t. het filter t.o.v. het standaard Visaton filter.
Wordt vervolgd.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!
Dit bericht is dubbel en dus een foutje 
Laatst gewijzigd door Marcel op ma 20 nov 2017, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!
Heel mooi!!! Dank dat je de moeite genomen hebt ons mee te laten genieten 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!
Mooi geworden, zou zo een fabrieks speaker kunnen zijn die in oude hifi blaadjes van jaren 80 als test stonden.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!
De nieuwe Harbeths zien er ook nog zo uit hoor.. 
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!
Ja een lekkere flashback. Zien er erg stoer uit.
Top
Top
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!
Gaaf project zeg, lekker no-nonsense, van die recht voor de raap speakers. Vintage ja, hip tegenwoordig
Harbeth's gehoord op de XFi vorig jaar, sprongen er echt uit toen. Als ze daar bij in de buurt komen heb je een top speaker. Keertje mee naar een luisterdag? Denk dat meerdere mensen hier benieuwd naar zijn..
