Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!

Bericht door Marcel »

Hallo forummers,

Ik loop al een tijdje met een hersenspinsel over het zelf bouwen van een Harbeth speaker. Voorkeur gaat uit naar iets wat lijkt op type 40 met 12" woofer.

Wat er ook door mijn hoofd gaat is om mijn geweldige Sansui PM-C100 II set opnieuw op te bouwen maar dan in de Harbeth look, dan heb ik wel alle onderdelen en kan het filter ook gebruiken. Dit omdat de behuizing van de Sansui behoorlijk zijn/haar fineer aan het verliezen is en het spaanplaat daaronder ook de nodige beschadigingen heeft dus opnieuw fineren een moeilijk verhaal zal gaan worden.

Zijn er hier forummers welke deze al eens hebben gebouwd en/of links en tips hebben om daar meer over te vinden. Als ik Google vind ik alleen veel foto's via Pinterest, maar geen specifieke onderwerpen welke hierover gaan.

Dus dan kom je vanzelf bij het ZBA forum uit om deze vraag te stellen.

Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op ma 27 nov 2017, 6:42, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Lohengrimas »

Ik ben zelf bezig met de Great British Monitor, deels geïnspireerd op de Harbeths. Kleiner maatje wel en zonder basreflexpoort.

Project ligt stil wegens gebrek aan ruimte voor houtbewerking... Misschien moet ik maar eens een houtpakket laten frezen.
Lohengrimas schreef:
Afbeeldingmodel15Lvoorkantacgr by ctjr, on Flickr
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door architect »

is dit ook zo'n speaker met bijzondere wandopbouw; juist buigslap ipv dik en stijf voor minder resonanties in het middengebied?
viewtopic.php?f=3&t=25119
hier heb ik ook een anders soort wandopbouw gemaakt met dun mdf en dikke rubberen kernlaag voor demping
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door richard »

Zo'n ding heeft ook veel van een Audio-Note luidspreker. Ook zo'n klankkast met simpele luidsprekeropstelling. Kan naar mijn ervaring erg goed klinken. ik weet alleen niet hoe het zich houdt als liefhebber van hardrock of groot symfonieorkest.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Barry2001 »

Even OT, vorig jaar X-FI, opstelling met de Harbeth's , 1 vd toppers van de show. Old school, straight forward.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door architect »

zo'n grote woofer zal wel lekker relaxed laag geven
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Marcel »

Hallo forummers,

Ik ben toch alvast begonnen met wat zaken te regelen, de zwarte houtschroeven zijn besteld, de Monacor BP-420 aansluitterminal's zijn besteld en momenteel ben ik bezig met opmaatzagen.nl om mijn boodschappen lijstje omgezet te krijgen in een offerte.

V.w.b. het hout, ben ik benieuwd want ik laat het door opmaatzagen.nl ook verstek zagen dus dat wordt spannend. Als ze dat goed doen, dan zijn ze echt wel goed op de vierkante millimeter.

Dus het begin is er, nu nog wat oriënteren naar de te gebruiken unit's wat mij niet meteen al het zuurverdiende geld uit de beurs klopt.

Oh ja, zou ik bijna vergeten, ik denk dat ik mijn project maar Heartbeath ga noemen.

Wordt vervolgd.

Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op do 28 sep 2017, 6:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Archie »

Marcel schreef:
Dus het begin is er, nu nog wat oriënteren naar de te gebruiken unit's wat mij niet meteen al het zuurverdiende geld uit de beurs klopt.
Dit ontlokt mij een ferme glimlach :rofl:

Goeie naam! Ik ge je draadje zeker volgen.. Bouw ze!!
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Lohengrimas »

Marcel schreef:
V.w.b. het hout, ben ik benieuwd want ik laat het door opmaatzagen.nl ook verstek zagen dus dat wordt spannend. Als ze dat goed doen, dan zijn ze echt wel goed op de vierkante millimeter.

Dus het begin is er, nu nog wat oriënteren naar de te gebruiken unit's wat mij niet meteen al het zuurverdiende geld uit de beurs klopt.
l
Hm, heb je nu al de kastmaten bepaald voordat je de units weet? Dat lijkt me een beetje de omgekeerde volgorde.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Archie »

Marcel geeft geen tijdsaanduiding aan in zijn posts, het moment van zagen kan dus heel goed een end in de toekomst liggen -:)

Maar inderdaad, zou hij dat nu al doen zonder de drivers te weten dan is dat wellicht niet het meest handig..
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door ReneN »

Hey Marcel, erg mooi project! Ik ben erg benieuwd hoe het gaat klinken, want als dat in de buurt van een Hartbeth gaat komen.... Ik ben het met Barry2001 eens: één van de toppers van de show van de X-Fi van vorig jaar. Tenminste, ik heb ze alleen bij Audiomaat gehoord maar er scheen nog ergens een set te spelen....
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door wouter »

Ken je de ontwerpen met de nieuwe wavecor wf223?
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself ... binet.html
En deze
http://www.costruireaudio.com/en/cordia ... d-kit.html

Lijkt me naast de Plutone van TG Acoustics wel wat voor een harbeth achtig kastje
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Marcel »

Hallo forummers,

De units waaruit ik de keuze heb zijn als volgt;

2 stuks woofer Visaton WS 33 NG (beest van een woofer!)

4 stuks midrange Visaton CBM 130 AW

2 stuks midrange Visaton DSM 50 FFL

2 stuks tweeter Visaton DSM 25 FFL

2 stuks tweeter Audax TW025A0

2 stuks scheidingsfilter Visaton HW3/200NG




V.w.b. de bouw van de Hearthbeath gebruik ik niet de DSM units, ondanks dat deze betere papieren hebben maar in mijn design niet overeenkomen met de Harbeth.
Daarvoor in de plaats komt de CBM 130 AW als midrange en de Audax TW025A0 als tweeter. Ook dit zijn goede units om in deze configuratie te gebruiken.

Groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Henkjan »

en dat standaard filter kan ook in de bak "niet gebruiken"....
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Archie »

Henkjan schreef:
en dat standaard filter kan ook in de bak "niet gebruiken"....
Ouwch..!! Isniegoed?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Henkjan »

in >90% van de gevallen voldoet een standaard filter niet. een filter moet afgestemd worden op de kast en de units
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door pompebled »

Archie schreef:
Henkjan schreef:
en dat standaard filter kan ook in de bak "niet gebruiken"....
Ouwch..!! Isniegoed?
De onderdelen zullen best goed zijn, maar het is bijzonder twijfelachtig of ze in deze configuratie geschikt zijn voor het filter dat je nodig hebt voor je nog te bouwen luidsprekers...
Misschien dat je een deel van de componenten op het filter kunt gebruiken, maar dat is niet zeker.

(Henkjan formuleerde het wat bondiger).

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Shadow »

zou je de low budget tenty five van Tony Gee niet eens bekijken?

http://www.humblehomemadehifi.com/Twenty-Five.html

Lijkt wel op jouw wens?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef:
zou je de low budget tenty five van Tony Gee niet eens bekijken?

http://www.humblehomemadehifi.com/Twenty-Five.html
+1
Kans op succes (lees : een goed klinkende luidspreker.) is hiermee vele malen groter dan zomaar wat units uit de losse pols bij elkaar in een kastje schroeven.

Ter info : er staan geen waardes bij de filtercomponenten aangegeven. dat is express gedaan.
Je kunt een complete set units met een opgebouwd filter en aansluitmateriaal bij Tony aanschaffen.
(maar die kosten je ook de kop niet...)
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Archie »

pompebled schreef:
Archie schreef:
Henkjan schreef:
en dat standaard filter kan ook in de bak "niet gebruiken"....
Ouwch..!! Isniegoed?
De onderdelen zullen best goed zijn, maar het is bijzonder twijfelachtig of ze in deze configuratie geschikt zijn voor het filter dat je nodig hebt voor je nog te bouwen luidsprekers...
Misschien dat je een deel van de componenten op het filter kunt gebruiken, maar dat is niet zeker.

(Henkjan formuleerde het wat bondiger).

Groeten, Jan.
Dat is een helder antwoord, thnx!
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Archie »

Die 25 is een mooi ding om zien en je kan em zelf verfraaien naar wens. Klinken zal deze ook heus zo te zien. Zeer groot voordeel van deze manier van bouwen, wèl het plezier van zelfbouw en zeer geringe foutmarge. Neemt veel zorgen weg zo!
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Marcel »

Stuur wel even een mailtje naar Alan Shaw wat mij de originele onderdelen gaan kosten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door wouter »

Gelet op je aanpak.... laat het ons weten :-)
Vergeet niet ook nog het filter ontwerp er even bij te vragen ;-)
Of maakte je een grapje?
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Marcel »

Jullie moeten wel mijn onderschrift, welke standaard in mijn reacties, in acht nemen!

Dat maakt alles een stuk makkelijker en daarbij nog een goed stel oren, dan komt het allemaal goed.
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Lohengrimas »

Shadow schreef:
zou je de low budget tenty five van Tony Gee niet eens bekijken?

http://www.humblehomemadehifi.com/Twenty-Five.html

Lijkt wel op jouw wens?
Mooi ontwerp, maar de kastjes zijn natuurlijk niet zoals Harbeth ze bouwt. Tony gaat uit van dikke wanden om vibraties tegen te gaan, Harbeth van dunne (met bitumen en losse baffles/achterkantjes). Geen probleem natuurlijk: de tekeningen aanpassen naar 12 mm multiplex is zo gebeurd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”