Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door wouter »

Harbeth is vooral eigen door de kastopbouw en zeker ook door het conusmateriaal. De looks zijn voor de BBC-achtigen behoorlijk gelijk.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Shadow »

Ik zou meneer Gee zijn ontwerp gewoon lekker zo laten, denk dat hij er iets meer kaas van gegeten heeft dan wij...
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Archie »

Marcel schreef:
Jullie moeten wel mijn onderschrift, welke standaard in mijn reacties, in acht nemen!
Kan rap gaan hoor! Al is de klungel nog zo snel, de kennis achterhaalt hem wel :rock:
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door Lohengrimas »

Shadow schreef:
Ik zou meneer Gee zijn ontwerp gewoon lekker zo laten, denk dat hij er iets meer kaas van gegeten heeft dan wij...
Rommelen met drivers/filters/bafflebreedte en afstand tussen de drivers is uiteraard geen goed idee, maar kastmateriaal? Hoeveel zelfbouwontwerpen worden er wel niet geleverd waarbij je zelf het kastmateriaal mag bepalen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie?

Bericht door Shadow »

Kijk van 18mm mdf, spaanplaat of multiplex ligt niemand wakker denk ik, maar als je naar dunnere wanden gaan ten einde een soort kastresonantie te introduceren die je 'lekker' vind klinken, dan begeef je je wel op hellend vlak denk ik...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?

Bericht door wouter »

Marcel schreef:
Stuur wel even een mailtje naar Alan Shaw wat mij de originele onderdelen gaan kosten.
Al wat gehoord?
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie?

Bericht door Lohengrimas »

Shadow schreef:
Kijk van 18mm mdf, spaanplaat of multiplex ligt niemand wakker denk ik, maar als je naar dunnere wanden gaan ten einde een soort kastresonantie te introduceren die je 'lekker' vind klinken, dan begeef je je wel op hellend vlak denk ik...
Het introduceren van kastresonantie is niet het doel van de lossy, thin wall-bouwwijze, maar een andere manier om er mee om te gaan door het resonerende klok-effect van een solide kast weg te nemen en door de impuls te verkleinen met dunnere wandjes. (als ik het allemaal goed begrijp). Geeft dat een eigen sound? Ongetwijfeld, maar kastinvloeden zijn onvermijdelijk - de liefhebbers van de BBC-achtige constructies vinden dat dit echter de beste manier is om er mee om te gaan. Ik hoorde laatst een stelletje Stirlings die volgens dit principe zijn gebouwd en dat waren prachtige beschaafde speakertjes, maar of dat door de kast kwam...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie?

Bericht door wouter »

De screw varianten van de LS3/5a waren ook populair. Het moet allemaal losjes aangedraaid worden.
Het idee is dat energieopslag en drukopbouw in de kast niet te vermijden is, en met deze bouwwijze kan er meer verend meebewogen worden. De amplitude van resonanties is lager, de periode enerzijds langer maar een storende resonantie zal altijd langer natrillen dan deze methode met dunne buigslappe wanden met een dempende massa erop.Als ik het me allemaal goed herinner van mijn LS3/5a kloon periode. Of de Harbeths ook bitumen-achtige wandbehandeling heeft weet ik niet.

TS heeft geen kennis, en wel goede oren. Scheelt weer: kun je gewoon horen of het gelukt is ;-)
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie?

Bericht door Marcel »

Topic kan gesloten worden, project is al gereed!
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2,GEREED kan gesloten worden!

Bericht door piet1955 »

En?
:foto:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie?

Bericht door Henkjan »

Marcel schreef:
Topic kan gesloten worden,
daar doen we hier niet aan hoor [-X
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door ray5150 »

Huh, da's wel heel merkwaardig, eerst nog onderzoekende, geen exacte maten of te gebruiken drivers bekend, en vervolgens is het klaar...
Geen foto's, plaatjes, schema, niks.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door hannesie »

Een kant en klare op de kop getikt.....?
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Marcel »

Zie Marantz forum, ik vond 1 forum wel genoeg om alles te plaatsen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Shadow »

Lekker makkelijk ja [-X
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door beijert »

Ik heb niks met marantz..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef:
Lekker makkelijk ja [-X
+1
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
Shadow schreef:
Lekker makkelijk ja [-X
+1
Dan verwijzen we je volgende keer bij een of ander onduidelijk probleem ook naar een ander forum, afgesproken?
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Marcel »

Ik had hier ook alleen maar een vraag gesteld, niets meer en niets minder dus ik zie het probleem niet?

Als ik er een bouw topic van had willen maken had ik geen vraagstelling gebruikt.

maar ik merk het wel hier, een en al gastvrijheid, dank jullie wel.
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Marcel »

beijert schreef:
Ik heb niks met marantz..
Ik ook niet, maar ik had op dat moment gewoon het geld ervoor dus toch maar gekocht. :lagge:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door SARK »

@Marcel Doe dan op z'n minst een linkje naar het topic op het Marantz forum :wink:

@Iedereen Iets minder zuur mag ook wel hoor :mrgreen:
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Marcel »

SARK schreef:
@Marcel Doe dan op z'n minst een linkje naar het topic op het Marantz forum :wink:

@Iedereen Iets minder zuur mag ook wel hoor :mrgreen:
U vraagt, en ik draai. Het kan dus wel op een ABN wijze. :goedzo:

https://marantzforum.nl/forum/index.php ... 158.0.html

Hierbij de link naar mijn set op de Marantz forum site, voor diegene die daar in geïnteresseerd is.

Groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Lohengrimas »

Ze zijn prachtig geworden, dat sowieso, maar ben wel benieuwd hoe je de poortafstelling hebt bepaald - en kunnen deze wooferts zomaar in dit volume?
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Archie »

SARK schreef:
@Marcel Doe dan op z'n minst een linkje naar het topic op het Marantz forum :wink:

@Iedereen Iets minder zuur mag ook wel hoor :mrgreen:
+1
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie

Bericht door Marcel »

Lohengrimas schreef:
Ze zijn prachtig geworden, dat sowieso, maar ben wel benieuwd hoe je de poortafstelling hebt bepaald - en kunnen deze wooferts zomaar in dit volume?
Poortafstemming gedaan op gegevens verzameld van Visaton. Bij een ca. kast volume van 125 tot 150 liter en het gebruik per kast van 2 BR 15.34 pijpjes op lengte van 7 cm kan (lees goed, KAN) hij wel tot onder in de 30Hz gaan.
Maar alles is natuurlijk afhankelijk van alle andere facturen in dit ontwerp, zoals vulling en de grootte van de mid behuizing.

Maar het laag is, al zeg ik het zelf, zeer mooi aanwezig. Wat dat betreft heeft Visaton zijn zaakjes wel voor elkaar, als je maar niet teveel afwijkt van hun eigen waardes en meetgegevens.

Het klinkt in MIJN oren in ieder geval heel erg mooi met een goede fundering en een zuiver en rustig mid/hoog gebeuren.

Groeten,
Marcel
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”