Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Harbeth is vooral eigen door de kastopbouw en zeker ook door het conusmateriaal. De looks zijn voor de BBC-achtigen behoorlijk gelijk.
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Ik zou meneer Gee zijn ontwerp gewoon lekker zo laten, denk dat hij er iets meer kaas van gegeten heeft dan wij...
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Kan rap gaan hoor! Al is de klungel nog zo snel, de kennis achterhaalt hem welMarcel schreef:Jullie moeten wel mijn onderschrift, welke standaard in mijn reacties, in acht nemen!
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Rommelen met drivers/filters/bafflebreedte en afstand tussen de drivers is uiteraard geen goed idee, maar kastmateriaal? Hoeveel zelfbouwontwerpen worden er wel niet geleverd waarbij je zelf het kastmateriaal mag bepalen?Shadow schreef:Ik zou meneer Gee zijn ontwerp gewoon lekker zo laten, denk dat hij er iets meer kaas van gegeten heeft dan wij...
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie?
Kijk van 18mm mdf, spaanplaat of multiplex ligt niemand wakker denk ik, maar als je naar dunnere wanden gaan ten einde een soort kastresonantie te introduceren die je 'lekker' vind klinken, dan begeef je je wel op hellend vlak denk ik...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw Harbeth, wie o wie?
Al wat gehoord?Marcel schreef:Stuur wel even een mailtje naar Alan Shaw wat mij de originele onderdelen gaan kosten.
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie?
Het introduceren van kastresonantie is niet het doel van de lossy, thin wall-bouwwijze, maar een andere manier om er mee om te gaan door het resonerende klok-effect van een solide kast weg te nemen en door de impuls te verkleinen met dunnere wandjes. (als ik het allemaal goed begrijp). Geeft dat een eigen sound? Ongetwijfeld, maar kastinvloeden zijn onvermijdelijk - de liefhebbers van de BBC-achtige constructies vinden dat dit echter de beste manier is om er mee om te gaan. Ik hoorde laatst een stelletje Stirlings die volgens dit principe zijn gebouwd en dat waren prachtige beschaafde speakertjes, maar of dat door de kast kwam...Shadow schreef:Kijk van 18mm mdf, spaanplaat of multiplex ligt niemand wakker denk ik, maar als je naar dunnere wanden gaan ten einde een soort kastresonantie te introduceren die je 'lekker' vind klinken, dan begeef je je wel op hellend vlak denk ik...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie?
De screw varianten van de LS3/5a waren ook populair. Het moet allemaal losjes aangedraaid worden.
Het idee is dat energieopslag en drukopbouw in de kast niet te vermijden is, en met deze bouwwijze kan er meer verend meebewogen worden. De amplitude van resonanties is lager, de periode enerzijds langer maar een storende resonantie zal altijd langer natrillen dan deze methode met dunne buigslappe wanden met een dempende massa erop.Als ik het me allemaal goed herinner van mijn LS3/5a kloon periode. Of de Harbeths ook bitumen-achtige wandbehandeling heeft weet ik niet.
TS heeft geen kennis, en wel goede oren. Scheelt weer: kun je gewoon horen of het gelukt is
Het idee is dat energieopslag en drukopbouw in de kast niet te vermijden is, en met deze bouwwijze kan er meer verend meebewogen worden. De amplitude van resonanties is lager, de periode enerzijds langer maar een storende resonantie zal altijd langer natrillen dan deze methode met dunne buigslappe wanden met een dempende massa erop.Als ik het me allemaal goed herinner van mijn LS3/5a kloon periode. Of de Harbeths ook bitumen-achtige wandbehandeling heeft weet ik niet.
TS heeft geen kennis, en wel goede oren. Scheelt weer: kun je gewoon horen of het gelukt is
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie?
daar doen we hier niet aan hoorMarcel schreef:Topic kan gesloten worden,
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Huh, da's wel heel merkwaardig, eerst nog onderzoekende, geen exacte maten of te gebruiken drivers bekend, en vervolgens is het klaar...
Geen foto's, plaatjes, schema, niks.
Geen foto's, plaatjes, schema, niks.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Zie Marantz forum, ik vond 1 forum wel genoeg om alles te plaatsen.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Dan verwijzen we je volgende keer bij een of ander onduidelijk probleem ook naar een ander forum, afgesproken?ray5150 schreef:+1Shadow schreef:Lekker makkelijk ja
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Ik had hier ook alleen maar een vraag gesteld, niets meer en niets minder dus ik zie het probleem niet?
Als ik er een bouw topic van had willen maken had ik geen vraagstelling gebruikt.
maar ik merk het wel hier, een en al gastvrijheid, dank jullie wel.
Als ik er een bouw topic van had willen maken had ik geen vraagstelling gebruikt.
maar ik merk het wel hier, een en al gastvrijheid, dank jullie wel.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Ik ook niet, maar ik had op dat moment gewoon het geld ervoor dus toch maar gekocht.beijert schreef:Ik heb niks met marantz..
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
@Marcel Doe dan op z'n minst een linkje naar het topic op het Marantz forum
@Iedereen Iets minder zuur mag ook wel hoor
@Iedereen Iets minder zuur mag ook wel hoor
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
U vraagt, en ik draai. Het kan dus wel op een ABN wijze.SARK schreef:@Marcel Doe dan op z'n minst een linkje naar het topic op het Marantz forum![]()
@Iedereen Iets minder zuur mag ook wel hoor
https://marantzforum.nl/forum/index.php ... 158.0.html
Hierbij de link naar mijn set op de Marantz forum site, voor diegene die daar in geïnteresseerd is.
Groeten,
Marcel
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Ze zijn prachtig geworden, dat sowieso, maar ben wel benieuwd hoe je de poortafstelling hebt bepaald - en kunnen deze wooferts zomaar in dit volume?
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
+1SARK schreef:@Marcel Doe dan op z'n minst een linkje naar het topic op het Marantz forum![]()
@Iedereen Iets minder zuur mag ook wel hoor
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2, wie o wie
Poortafstemming gedaan op gegevens verzameld van Visaton. Bij een ca. kast volume van 125 tot 150 liter en het gebruik per kast van 2 BR 15.34 pijpjes op lengte van 7 cm kan (lees goed, KAN) hij wel tot onder in de 30Hz gaan.Lohengrimas schreef:Ze zijn prachtig geworden, dat sowieso, maar ben wel benieuwd hoe je de poortafstelling hebt bepaald - en kunnen deze wooferts zomaar in dit volume?
Maar alles is natuurlijk afhankelijk van alle andere facturen in dit ontwerp, zoals vulling en de grootte van de mid behuizing.
Maar het laag is, al zeg ik het zelf, zeer mooi aanwezig. Wat dat betreft heeft Visaton zijn zaakjes wel voor elkaar, als je maar niet teveel afwijkt van hun eigen waardes en meetgegevens.
Het klinkt in MIJN oren in ieder geval heel erg mooi met een goede fundering en een zuiver en rustig mid/hoog gebeuren.
Groeten,
Marcel
