Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door John P »

Mag ik dan ivm kat en bandjes een stevig frontje aanbevelen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door pappaleo »

Of de kat opzetten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Shadow »

Ja da's nie goed.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

John P schreef:
Mag ik dan ivm kat en bandjes een stevig frontje aanbevelen?
Op een of andere manier laat ze (het is eigenlijk een poes) de speakers gelukkig met rust. Ze vindt het ook spannend, al die geluiden die eruit komen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Shadow »

Wat voor muziek luister jij? :shock:
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Shadow schreef:
Wat voor muziek luister jij? :shock:
De poes is nogal angstig aangelegd en wat voor ons muziek is, is voor haar onvoorspelbaar geluid waar ze snel van schrikt.

Zo eens kijken of ik een passief filtertje voor het laag kan maken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door RobertD »

Kunnen deze in November mee naar Alphen? Mooi concept!
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

RobertD schreef:
Kunnen deze in November mee naar Alphen? Mooi concept!
Thanks en leuk idee. Ik denk alleen niet dat ik daarbij aanwezig zal (kunnen) zijn. De komende tijd zal ik zeer weinig tijd hebben, aangezien ik deze week mijn eerste kind verwacht :shock:

Vandaag wel het laag nog even snel voorzien van een passief filter; het klinkt heel aardig maar actief klonk het nog wel een stukje beter. Denk dat ik iets steiler moet filteren dan dat ik nu doe (3.9mH en 16,8uF)

IMG_20171015_175938.jpg
IMG_20171015_180016.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door dre »

Geweldig project in ieder geval!
Hoe kun je de combinatie van mid/hoog omschrijven?
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

dre schreef:
Geweldig project in ieder geval!
Hoe kun je de combinatie van mid/hoog omschrijven?
Perceptie van mid/hoog wordt erg beïnvloed door de woofer dus moeilijk te zeggen.
Voor mijn gevoel klinkt het erg gedetailleerd maar nog niet zo luchtig als ik hoopte. Vermoedelijk komt dat door de lege doos die nog ongedempt is. Er is wel relatief weinig kleuring waardoor het vrij neutraal klinkt. Het heeft voor mij veel potentie in ieder geval.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door bas focal m180 »

ruben1981 schreef:
Het heeft voor mij veel potentie in ieder geval.
Dat is mooi om te horen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door hannesie »

Is de tweeter open aan de achterzijde?
Dipool is wel mogelijk!
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

hannesie schreef:
Is de tweeter open aan de achterzijde?
Dipool is wel mogelijk!
Ja, ik begon met gesloten tweet, maar ook hier hou ik niet van dat opgesloten geluid.

Het is bijna grappig hoe ik het beschrijf, maar het is een compressie dingetje of zo.

Het meeste werk zit nu in het laagfilter; dat vind ik altijd zo moeilijk om echt goed te krijgen.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

In de tussentijd ben ik vader geworden en staat dit project een beetje in de koelkast. Ik heb er een dagje nog aan kunnen werken en toen had ik een balans probleem. Links klonk soms harder dan rechts maar niet continu.

Het was heel random en na lang zoeken bleek uiteindelijk een probleem in mijn bekabeling én bleek één van de middentoners (neo8) soms weg te vallen. Heb de mids omgewisseld maar probleem bleef en zit dus in de driver. Het klinkt als een slecht contact, alleen kom je die dichtgeklonken driver niet in.
Iemand tips? Durf dat ding zelf niet open te maken.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Nu één Neo8 niet goed blijkt te werken en ik weinig tijd heb, daalt de motivatie om dit af te maken. Daarnaast vind ik ze toch nog wel vrij groot met 23cm breed en 95cm hoog

Ik vraag me af of iemand misschien nog één of twee x Neo8 heeft liggen?

Het laag is overigens heel goed; mooi punchy en heel mooi strak.

Echter vind ik het huidige ontwerp toch te groot. Hoogte is 95 en ik vind ze vooral te breed, met 23 cm. Ik wil daarom een nieuwe - slankere - versie gaan bedenken met hetzelfde concept maar met een kleinere woofer.

Heeft iemand tips voor een mooie kleine woofer (voor in een TL)? Diameter ongeveer 15 cm en moet tot ongeveer 700Hz meedraaien.
Budget max €150, per woofer, maar liever lager.

Graag hoor ik jullie reacties!

Groet,

Ruben
Laatst gewijzigd door ruben1981 op zo 09 sep 2018, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Shadow »

Copper Project TL, Tangband 13cm woofer in een TL, loopt tot 30Hz door.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Hoi Shadow,
dank voor je reactie. Heb je iets meer info?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door hannesie »

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... Project+TL


ik heb ze ook gehoord, prima en mooi laag.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Shadow »

Even gemist, dank Hans!
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

hannesie schreef:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... Project+TL


ik heb ze ook gehoord, prima en mooi laag.

Thank you!
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461

Deze ziet er ook interessant uit! Bijna even duur als de Tangband.
Heeft iemand ervaring met deze woofer (in TL)?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door wouter »

Leuk ding maar verwacht in het laag niet de kwaliteit van de tangband. Voor de rest een prettige midwoofer.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Ik ben toch verder gegaan met dit project. Ik heb twee andere middentoners gekocht; dit keer de NEO 8s. Het staat nu te spelen en ik ben heel positief over het voorlopige resultaat. Echter vind ik ze nu nog te groot, dus ben ik op zoek naar een kleinere woofer voor in de transmissielijn.

Ik heb een lijstje gemaakt met uiteenlopende woofertjes. De inbouwmaat en buitendiameter zijn beperkt tot resp. 150 en 170 mm. Hoe hoger het rendement, hoe mooier. Woofer moet 8 ohm zijn.

Ik ben op zoek naar kwalitatief zo goed en diep mogelijk laag (voor zo een kleine woofer uiteraard).
woofertjes.JPG
Benieuwd naar je ervaring of mening ten aanzien van deze lijst. Met andere woorden: welke zou jij kiezen voor TL en waarom?

Dank en groet,

Ruben
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Ik kreeg geen tabel ingevoerd; dus hierboven met een jpg opgelost.
Als je de woofertjes wilt googlen, zie hieronder de tekst-versie:

Scan-Speak REVELATOR 15W/8530K00
Scan-Speak 15W/8434G00
SB Acoustics SATORI MW16P-8
SB Acoustics SB17CRC35-8
SEAS H1480 L16RN-SL
SEAS H1488-08 L16RNX
SEAS U16RCY/P H1520-08
VISATON AL 170
Audax HM170C0
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Henkjan »

Past deze in t budget?
15wu8741
15wu8741
scan-speak-15wu-8741t00-resize.jpg (12.19 KiB) 738 keer bekeken
Zit in de Speakerland minimonitor Be, en die heeft een prachtig gedetailleerd laag, ik denk wel t beste dat er in dit fornaat is
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”