Meningen Karlsonkast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

En bedankt voor het delen van je bevindingen Tom!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Pjotr »

Leuk Tom! Bedankt. Zouden dit eens na moeten meten met een fysiek echt exemplaar. Ik had zelf destijds behoorlijk wat gedempt met 5 cm dik glaswol. Direct achter de speaker maar ook aan de achterkant van de "gordijntjes", daar zat 2,5 cm glaswol. Anders klonk het toch wel wat neuzelig. Ik neem aan dat dat in jouw simulatie niet meegenomen is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Walt »

Het 15 inch exemplaar klonk veel beter dan de 12 inch versie, wellicht leuk om deze ook eens te simuleren en dan met een 15 inch woofer met een fs rond de 40hz en qts rond de 0.35

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef:
Goed, weer een droom kapot, oom van me heeft die dingen en vroegah vonden wij dat geweldig :-&
ach weetje......ik heb ze hier zelf op zolder staan en als ik de was ophang of aan het prutsen ben en ik druk hier even wat Pantera, Rammstein of Nine Inch Nails door die bakken heen dan grijns ik van oor tot oor. :rock:


Ligt er maar gewoon aan wat je beleving erbij zit, het zijn mijn eerste zelfbouwers uit mijn studentenflat-tijd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Precies! dat zal ik ook niet ontkennen, de herinnering blijft leuk!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door ds23man »

Ik heb ze ooit eens gehoord toen ik 17 was, vond het helemaal niks. Maar wat wil je, ik had zelf een set Kef CS5 (Carlton) staan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door OpaBert »

ds23man schreef:
Ik heb ze ooit eens gehoord toen ik 17 was, vond het helemaal niks. Maar wat wil je, ik had zelf een set Kef CS5 (Carlton) staan.
wow
Daar hadden wij als 17 jarige een natte droom van :D
Dat was 1970
Voor alle duidelijkheid :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door ds23man »

Het was deze:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... AIptHu7dbx

Zelf gebouwd, Eringa geluid in Groningen had er mooie multiplex houtpakketten voor. Woonden 15 km verderop en die pakketten met de bus zelf opgehaald. Had geen armen meer over toen ik thuis kwam. :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door OpaBert »

ds23man schreef:
Het was deze:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... AIptHu7dbx

Zelf gebouwd, Eringa geluid in Groningen had er mooie multiplex houtpakketten voor. Woonden 15 km verderop en die pakketten met de bus zelf opgehaald. Had geen armen meer over toen ik thuis kwam. :lol:
Dat is lastig timmeren :-s
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Tom Magchielse »

De BEM benadering van de Karlson kast had één zwak punt: dit type programma kan niet uit de voeten met wandelementen die "vrij" in de ruimte staan, dus geen gesloten volume omsluiten. Bij de Karlson geldt dat b.v. voor de frontconstructie met de gordijnen.
Om het goed te krijgen moet je deze elementen "dubbelwandig" maken, waarbij de dikte niet al te klein mag worden t.o.v. de grootte van de mazen ( mesh)
Het hele model wordt hier flink ingewikkelder door, en de rekentijd navenant langer. Ook moesten om praktische redenen het frequentiebereik en de frequentieresolutie iets beperkt worden.
Omdat het geen fijn idee is om een niet-correcte grafiek te posten, is hierbij de ( hopelijk) geheel correcte grafiek te vinden. De grafiek laat het verschil zien tussen het "kale" BR systeem, en hetzelfde systeem, maar dan opgesierd met de Karlson gordijnen.
Je ziet wat het Karlson idee nu eigenlijk bijdraagt: In het laag zo goed als niets, in het midden-hoog een sterke oploop, die samen hangt met een flink toegenomen bundeling in het verticale vlak.
Sorry voor de herhaling van zetten, maar we moeten twijfelachtige resultaten repareren, denk ik.
vr groet.
Tom
Bijlagen
Compare.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Dat hakje net boven de 100Hz doet het hem wel denk ik waarom ik ze zo lekker vond klinken...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Tom Magchielse schreef:
De BEM benadering van de Karlson kast had één zwak punt....
dit is voor mij allemaal abracadrabra...maar ik vind het knap van je en waardeer het dat je dit voor elkaar krijgt :goeie:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door wouter »

MechanicalAnimal schreef:
Tom Magchielse schreef:
De BEM benadering van de Karlson kast had één zwak punt....
dit is voor mij allemaal abracadrabra...maar ik vind het knap van je en waardeer het dat je dit voor elkaar krijgt :goeie:
Helemaal mee eens.
Echter, de kleuren lijken me niet juist onder de grafieken te zijn vermeld. Het lijkt me dat somcurve het midden houdt tussen driver en opening. :hide:
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Tom Magchielse »

Je hebt gelijk, na plaatsing zijn de kleuren rechts anders uitgevallen dan de bedoeling was. De somcurve is inderdaad het midden tussen de poort en de driver.
vr groet,
Tom
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Archie »

Wat een geweldig leuk topic om door te struinen :D In een heel donker verleden was dit mijn eerste zelfbouwproject (daarna volgde er meer dan een kwart eeuw niets..)

Samengevat: ik kan me echt helemaal niet herinneren hoe ze klonken. Een boek in de bieb wist toentijds dat mijnheer Karlsson met slechts 1 luidspreker, een pick-up en een grammafoonplaat met een 4 hertz toon een compleet flatgebouw aan het resoneren kreeg. Dat wilde ik ook :rock:

Of de beste man gelijk had? Eenmaal vervaardigd kwam ik tot de conclusie dat er in de verste verte geen flatgebouwen bij ons op het platteland waren :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Ja en grammofoonplaten met 4Hz ook niet ben ik bang =;
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Lohengrimas »

Archie schreef:
Wat een geweldig leuk topic om door te struinen :D In een heel donker verleden was dit mijn eerste zelfbouwproject (daarna volgde er meer dan een kwart eeuw niets..)

Samengevat: ik kan me echt helemaal niet herinneren hoe ze klonken. Een boek in de bieb wist toentijds dat mijnheer Karlsson met slechts 1 luidspreker, een pick-up en een grammafoonplaat met een 4 hertz toon een compleet flatgebouw aan het resoneren kreeg. Dat wilde ik ook :rock:

Of de beste man gelijk had? Eenmaal vervaardigd kwam ik tot de conclusie dat er in de verste verte geen flatgebouwen bij ons op het platteland waren :mrgreen:
LOL.

...Maar toch wil ik een K15 voor mijn setje AD12202 M/8, niet in de laatste plaats uit WAF-technische overwegingen.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Archie »

Shadow schreef:
Ja en grammofoonplaten met 4Hz ook niet ben ik bang =;
Mijn verleden heeft meerdere lagen van vaagheid, dit is er zeker 1 van :bakkie:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Archie schreef:
meerdere lagen van vaagheid
:lagge:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Walt »

Hallo Tom,

Kun je ook eens de konus uitwijking vergelijken tussen karlson en reflex bij gelijk opgenomen vermogen?

Gr. Walter
Istrilyin
Berichten: 2
Lid geworden op: do 02 nov 2017, 10:40

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Istrilyin »

25 jaar geleden (of zoiets) las ik een artikel over een systeem waarin zo'n exponentieel openend gordijn het einde van een hoorn (of transmissielijn?) was... En dat het heel weinig bas leek te geven totdat de buren 6 verdiepingen lager begonnen te klagen.

Ik droom al een tijdje van een bassysteem met hele lage vervorming en geen vertraagde respons... Dus ik denk:
- neem een woofer.
- aan de achterkant een ruim bemeten kamer (als in: vrijwel geen belasting).
- aan de voorkant een pijp van 1/4 golflengte 20hz (of 30hz, of 35hz - WAF-limiet).
- pijp klein beetje uit laten lopen voor extra decibellen, maar niet te veel, anders wordt het ding te groot plus versterking 20hz en 100hz niet gelijk.
- pijp uit laten komen in zo'n Carlson gordijn, zodat je al die resonantie pieken compleet afvlakt.
- actief filter rond 200hz (of zo) om midden en hoog vertraagd toe te voegen (vanwege de lengte van de pijp).

Ik kan nergens zo'n ontwerp vinden, en ik denk dat de lengte/breedte van het gordijn een kwestie van experimenteren en meten gaat worden... Weet iemand of dit al geprobeerd is? En of het werkte?

Dank alvast! :-)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Zoek eens in het Turbax draadje...die maakten er PA systemen mee...
Istrilyin
Berichten: 2
Lid geworden op: do 02 nov 2017, 10:40

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Istrilyin »

Wow, Shadow, dat was snel! Ik duik er meteen in, geweldig!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”