Meningen Karlsonkast
Moderator: Beheerdersteam
Re: Meningen Karlsonkast
Leuk Tom! Bedankt. Zouden dit eens na moeten meten met een fysiek echt exemplaar. Ik had zelf destijds behoorlijk wat gedempt met 5 cm dik glaswol. Direct achter de speaker maar ook aan de achterkant van de "gordijntjes", daar zat 2,5 cm glaswol. Anders klonk het toch wel wat neuzelig. Ik neem aan dat dat in jouw simulatie niet meegenomen is.
Re: Meningen Karlsonkast
Het 15 inch exemplaar klonk veel beter dan de 12 inch versie, wellicht leuk om deze ook eens te simuleren en dan met een 15 inch woofer met een fs rond de 40hz en qts rond de 0.35
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
ach weetje......ik heb ze hier zelf op zolder staan en als ik de was ophang of aan het prutsen ben en ik druk hier even wat Pantera, Rammstein of Nine Inch Nails door die bakken heen dan grijns ik van oor tot oor.Shadow schreef:Goed, weer een droom kapot, oom van me heeft die dingen en vroegah vonden wij dat geweldig
Ligt er maar gewoon aan wat je beleving erbij zit, het zijn mijn eerste zelfbouwers uit mijn studentenflat-tijd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meningen Karlsonkast
Ik heb ze ooit eens gehoord toen ik 17 was, vond het helemaal niks. Maar wat wil je, ik had zelf een set Kef CS5 (Carlton) staan.
Re: Meningen Karlsonkast
wowds23man schreef:Ik heb ze ooit eens gehoord toen ik 17 was, vond het helemaal niks. Maar wat wil je, ik had zelf een set Kef CS5 (Carlton) staan.
Daar hadden wij als 17 jarige een natte droom van
Dat was 1970
Voor alle duidelijkheid
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meningen Karlsonkast
Het was deze:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... AIptHu7dbx
Zelf gebouwd, Eringa geluid in Groningen had er mooie multiplex houtpakketten voor. Woonden 15 km verderop en die pakketten met de bus zelf opgehaald. Had geen armen meer over toen ik thuis kwam.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... AIptHu7dbx
Zelf gebouwd, Eringa geluid in Groningen had er mooie multiplex houtpakketten voor. Woonden 15 km verderop en die pakketten met de bus zelf opgehaald. Had geen armen meer over toen ik thuis kwam.
Re: Meningen Karlsonkast
Dat is lastig timmerends23man schreef:Het was deze:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... AIptHu7dbx
Zelf gebouwd, Eringa geluid in Groningen had er mooie multiplex houtpakketten voor. Woonden 15 km verderop en die pakketten met de bus zelf opgehaald. Had geen armen meer over toen ik thuis kwam.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Meningen Karlsonkast
De BEM benadering van de Karlson kast had één zwak punt: dit type programma kan niet uit de voeten met wandelementen die "vrij" in de ruimte staan, dus geen gesloten volume omsluiten. Bij de Karlson geldt dat b.v. voor de frontconstructie met de gordijnen.
Om het goed te krijgen moet je deze elementen "dubbelwandig" maken, waarbij de dikte niet al te klein mag worden t.o.v. de grootte van de mazen ( mesh)
Het hele model wordt hier flink ingewikkelder door, en de rekentijd navenant langer. Ook moesten om praktische redenen het frequentiebereik en de frequentieresolutie iets beperkt worden.
Omdat het geen fijn idee is om een niet-correcte grafiek te posten, is hierbij de ( hopelijk) geheel correcte grafiek te vinden. De grafiek laat het verschil zien tussen het "kale" BR systeem, en hetzelfde systeem, maar dan opgesierd met de Karlson gordijnen.
Je ziet wat het Karlson idee nu eigenlijk bijdraagt: In het laag zo goed als niets, in het midden-hoog een sterke oploop, die samen hangt met een flink toegenomen bundeling in het verticale vlak.
Sorry voor de herhaling van zetten, maar we moeten twijfelachtige resultaten repareren, denk ik.
vr groet.
Tom
Om het goed te krijgen moet je deze elementen "dubbelwandig" maken, waarbij de dikte niet al te klein mag worden t.o.v. de grootte van de mazen ( mesh)
Het hele model wordt hier flink ingewikkelder door, en de rekentijd navenant langer. Ook moesten om praktische redenen het frequentiebereik en de frequentieresolutie iets beperkt worden.
Omdat het geen fijn idee is om een niet-correcte grafiek te posten, is hierbij de ( hopelijk) geheel correcte grafiek te vinden. De grafiek laat het verschil zien tussen het "kale" BR systeem, en hetzelfde systeem, maar dan opgesierd met de Karlson gordijnen.
Je ziet wat het Karlson idee nu eigenlijk bijdraagt: In het laag zo goed als niets, in het midden-hoog een sterke oploop, die samen hangt met een flink toegenomen bundeling in het verticale vlak.
Sorry voor de herhaling van zetten, maar we moeten twijfelachtige resultaten repareren, denk ik.
vr groet.
Tom
Re: Meningen Karlsonkast
Dat hakje net boven de 100Hz doet het hem wel denk ik waarom ik ze zo lekker vond klinken...
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
dit is voor mij allemaal abracadrabra...maar ik vind het knap van je en waardeer het dat je dit voor elkaar krijgtTom Magchielse schreef:De BEM benadering van de Karlson kast had één zwak punt....
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Meningen Karlsonkast
Helemaal mee eens.MechanicalAnimal schreef:dit is voor mij allemaal abracadrabra...maar ik vind het knap van je en waardeer het dat je dit voor elkaar krijgtTom Magchielse schreef:De BEM benadering van de Karlson kast had één zwak punt....
Echter, de kleuren lijken me niet juist onder de grafieken te zijn vermeld. Het lijkt me dat somcurve het midden houdt tussen driver en opening.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Meningen Karlsonkast
Je hebt gelijk, na plaatsing zijn de kleuren rechts anders uitgevallen dan de bedoeling was. De somcurve is inderdaad het midden tussen de poort en de driver.
vr groet,
Tom
vr groet,
Tom
Re: Meningen Karlsonkast
Wat een geweldig leuk topic om door te struinen
In een heel donker verleden was dit mijn eerste zelfbouwproject (daarna volgde er meer dan een kwart eeuw niets..)
Samengevat: ik kan me echt helemaal niet herinneren hoe ze klonken. Een boek in de bieb wist toentijds dat mijnheer Karlsson met slechts 1 luidspreker, een pick-up en een grammafoonplaat met een 4 hertz toon een compleet flatgebouw aan het resoneren kreeg. Dat wilde ik ook
Of de beste man gelijk had? Eenmaal vervaardigd kwam ik tot de conclusie dat er in de verste verte geen flatgebouwen bij ons op het platteland waren
Samengevat: ik kan me echt helemaal niet herinneren hoe ze klonken. Een boek in de bieb wist toentijds dat mijnheer Karlsson met slechts 1 luidspreker, een pick-up en een grammafoonplaat met een 4 hertz toon een compleet flatgebouw aan het resoneren kreeg. Dat wilde ik ook
Of de beste man gelijk had? Eenmaal vervaardigd kwam ik tot de conclusie dat er in de verste verte geen flatgebouwen bij ons op het platteland waren
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: Meningen Karlsonkast
LOL.Archie schreef:Wat een geweldig leuk topic om door te struinenIn een heel donker verleden was dit mijn eerste zelfbouwproject (daarna volgde er meer dan een kwart eeuw niets..)
Samengevat: ik kan me echt helemaal niet herinneren hoe ze klonken. Een boek in de bieb wist toentijds dat mijnheer Karlsson met slechts 1 luidspreker, een pick-up en een grammafoonplaat met een 4 hertz toon een compleet flatgebouw aan het resoneren kreeg. Dat wilde ik ook![]()
Of de beste man gelijk had? Eenmaal vervaardigd kwam ik tot de conclusie dat er in de verste verte geen flatgebouwen bij ons op het platteland waren
...Maar toch wil ik een K15 voor mijn setje AD12202 M/8, niet in de laatste plaats uit WAF-technische overwegingen.
Re: Meningen Karlsonkast
Mijn verleden heeft meerdere lagen van vaagheid, dit is er zeker 1 vanShadow schreef:Ja en grammofoonplaten met 4Hz ook niet ben ik bang
Re: Meningen Karlsonkast
Hallo Tom,
Kun je ook eens de konus uitwijking vergelijken tussen karlson en reflex bij gelijk opgenomen vermogen?
Gr. Walter
Kun je ook eens de konus uitwijking vergelijken tussen karlson en reflex bij gelijk opgenomen vermogen?
Gr. Walter
Re: Meningen Karlsonkast
25 jaar geleden (of zoiets) las ik een artikel over een systeem waarin zo'n exponentieel openend gordijn het einde van een hoorn (of transmissielijn?) was... En dat het heel weinig bas leek te geven totdat de buren 6 verdiepingen lager begonnen te klagen.
Ik droom al een tijdje van een bassysteem met hele lage vervorming en geen vertraagde respons... Dus ik denk:
- neem een woofer.
- aan de achterkant een ruim bemeten kamer (als in: vrijwel geen belasting).
- aan de voorkant een pijp van 1/4 golflengte 20hz (of 30hz, of 35hz - WAF-limiet).
- pijp klein beetje uit laten lopen voor extra decibellen, maar niet te veel, anders wordt het ding te groot plus versterking 20hz en 100hz niet gelijk.
- pijp uit laten komen in zo'n Carlson gordijn, zodat je al die resonantie pieken compleet afvlakt.
- actief filter rond 200hz (of zo) om midden en hoog vertraagd toe te voegen (vanwege de lengte van de pijp).
Ik kan nergens zo'n ontwerp vinden, en ik denk dat de lengte/breedte van het gordijn een kwestie van experimenteren en meten gaat worden... Weet iemand of dit al geprobeerd is? En of het werkte?
Dank alvast!
Ik droom al een tijdje van een bassysteem met hele lage vervorming en geen vertraagde respons... Dus ik denk:
- neem een woofer.
- aan de achterkant een ruim bemeten kamer (als in: vrijwel geen belasting).
- aan de voorkant een pijp van 1/4 golflengte 20hz (of 30hz, of 35hz - WAF-limiet).
- pijp klein beetje uit laten lopen voor extra decibellen, maar niet te veel, anders wordt het ding te groot plus versterking 20hz en 100hz niet gelijk.
- pijp uit laten komen in zo'n Carlson gordijn, zodat je al die resonantie pieken compleet afvlakt.
- actief filter rond 200hz (of zo) om midden en hoog vertraagd toe te voegen (vanwege de lengte van de pijp).
Ik kan nergens zo'n ontwerp vinden, en ik denk dat de lengte/breedte van het gordijn een kwestie van experimenteren en meten gaat worden... Weet iemand of dit al geprobeerd is? En of het werkte?
Dank alvast!
