Hier sluit ik mij 100% bij aan.Teigetje schreef:Als je de kans krijgt ga dan luisteren bij Leon! Behalve dat hij erg mooie OB's en weergevers ontwikkelt en bouwt is het ook een erg aimabele man...
de zoveelste Open Baffle
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: de zoveelste Open Baffle
Re: de zoveelste Open Baffle
En soms kruist je pad zo het een en ander.
Via Facebook door een andere ontwerper op een driver attent gemaakt.
Eigenlijk nauwelijks naar TSP's gekeken.
Je kon merken dat de driver door iemand gemaakt was met veel "liefde".
Gewoon bestellen en kijken is dan mijn motto.
Eergisteren samen met Floeper (Coen) en 2 mensen van mijn leeftijd een avond zitten luisteren.
We hebben 4 sets beluisterd , steeds dezelfde nummers.
Op het eind stond mijn Trio 15 set met Lowther en AMT weer op de voorgrond.
Dit was voor mij "de gelegenheid" om mijn nieuwe 8 inch fullrange in deze set te monteren.
En wat belangrijker is : te beluisteren!
Met mijn Leonidas XO is voicen , zeker na alle oefening van de laatste 2 jaren , een fluitje van een cent.
Om heel kort te zijn : het was alsof ik een klap met een hamer kreeg (in positieve zin
)
Dit was MIJN geluid !
Gisteravond heel de avond alleen maar van muziek zitten genieten !!
Vanochtend realiseerde ik me , dat ik al 2 jaar "de beste OB set" probeer te benaderen (op mijn manier dan).
En vergeten was waar het eigenlijk om draait voor mezelf.
Mijn Lowthers zitten weer in de doos en blijven daar ook voorlopig.
Deze setup wil ik gewoon voor mezelf om weer van muziek te kunnen genieten.
Gistermiddag , had ik de set spelend achtergelaten.
Terwijl ik de deur uit was , was mijn vrouw thuisgekomen.
vervolgens kom ik thuis en tref mijn vrouw in de luisterruimte aan.
Doet ze normaal niet uit zichzelf dus ik van :
En hoe klinkt het ?
Mijn vrouw : ik hoorde de muziek en werd gewoon naar binnen getrokken.
Wat is dit !! Dit is met afstand het beste wat ik in deze ruimte gehoord heb !!
hebben jouw luisteraars van gisteravond dit gehoord ?
IK van : nou nee , toen zat de Lowther er nog in.
Mijn vrouw : dan bel die mensen maar dat ze nog een keer terug moeten komen !!
Ben het helemaal met haar eens !
Ik ben niet zo heel goed in audiofiele termen maar dit raakt mijn ziel
3jaar geleden op de X-fi met een vriend :
Sommige ruimtes , steek je je hoofd om de deur om vervolgens niet eens naar binnen te gaan.
Soms gingen we zitten om een tot 3 nummers te luisteren.
totdat we in een kleinere ruimte kwamen waar een soort van reso-kasten stonden te spelen , denk 10/12 inch met een mini tweeter.
Ik weet de naam niet meer maar hier bleven we zitten.
We wilden niet meer weg!!
Wat ik nu heb staan , lijkt hetzelfde effect bij mij te hebben.
Paar foto's erbij voor de goede gang van zaken.
Voor mij is dit "de update" van het jaar , brengt me terug naar mezelf
Voorlopig staat de set beluisterbaar in mijn ruimte.
Als je het hoort , kun je erachter komen wat ik belangrijk vind in muziek beleving.
Ik wens iedereen succes met zijn zoektocht naar de heilige graal.
Wat ik nu heb , komt er voor mij erg dichtbij.
Via Facebook door een andere ontwerper op een driver attent gemaakt.
Eigenlijk nauwelijks naar TSP's gekeken.
Je kon merken dat de driver door iemand gemaakt was met veel "liefde".
Gewoon bestellen en kijken is dan mijn motto.
Eergisteren samen met Floeper (Coen) en 2 mensen van mijn leeftijd een avond zitten luisteren.
We hebben 4 sets beluisterd , steeds dezelfde nummers.
Op het eind stond mijn Trio 15 set met Lowther en AMT weer op de voorgrond.
Dit was voor mij "de gelegenheid" om mijn nieuwe 8 inch fullrange in deze set te monteren.
En wat belangrijker is : te beluisteren!
Met mijn Leonidas XO is voicen , zeker na alle oefening van de laatste 2 jaren , een fluitje van een cent.
Om heel kort te zijn : het was alsof ik een klap met een hamer kreeg (in positieve zin
Dit was MIJN geluid !
Gisteravond heel de avond alleen maar van muziek zitten genieten !!
Vanochtend realiseerde ik me , dat ik al 2 jaar "de beste OB set" probeer te benaderen (op mijn manier dan).
En vergeten was waar het eigenlijk om draait voor mezelf.
Mijn Lowthers zitten weer in de doos en blijven daar ook voorlopig.
Deze setup wil ik gewoon voor mezelf om weer van muziek te kunnen genieten.
Gistermiddag , had ik de set spelend achtergelaten.
Terwijl ik de deur uit was , was mijn vrouw thuisgekomen.
vervolgens kom ik thuis en tref mijn vrouw in de luisterruimte aan.
Doet ze normaal niet uit zichzelf dus ik van :
En hoe klinkt het ?
Mijn vrouw : ik hoorde de muziek en werd gewoon naar binnen getrokken.
Wat is dit !! Dit is met afstand het beste wat ik in deze ruimte gehoord heb !!
hebben jouw luisteraars van gisteravond dit gehoord ?
IK van : nou nee , toen zat de Lowther er nog in.
Mijn vrouw : dan bel die mensen maar dat ze nog een keer terug moeten komen !!
Ben het helemaal met haar eens !
Ik ben niet zo heel goed in audiofiele termen maar dit raakt mijn ziel
3jaar geleden op de X-fi met een vriend :
Sommige ruimtes , steek je je hoofd om de deur om vervolgens niet eens naar binnen te gaan.
Soms gingen we zitten om een tot 3 nummers te luisteren.
totdat we in een kleinere ruimte kwamen waar een soort van reso-kasten stonden te spelen , denk 10/12 inch met een mini tweeter.
Ik weet de naam niet meer maar hier bleven we zitten.
We wilden niet meer weg!!
Wat ik nu heb staan , lijkt hetzelfde effect bij mij te hebben.
Paar foto's erbij voor de goede gang van zaken.
Voor mij is dit "de update" van het jaar , brengt me terug naar mezelf
Voorlopig staat de set beluisterbaar in mijn ruimte.
Als je het hoort , kun je erachter komen wat ik belangrijk vind in muziek beleving.
Ik wens iedereen succes met zijn zoektocht naar de heilige graal.
Wat ik nu heb , komt er voor mij erg dichtbij.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
kan je wat meer over die units vertellen?
en lukt het je om met deze overmorgen in Beesterzwaag te zijn?
en lukt het je om met deze overmorgen in Beesterzwaag te zijn?
Re: de zoveelste Open Baffle
Wat wil je weten over de units ?
Wat moet ik in Beesterzwaag doen ?
mvgr. Leon
Wat moet ik in Beesterzwaag doen ?
mvgr. Leon
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
welke het zijn om te beginnenleonidas schreef:Wat wil je weten over de units ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: de zoveelste Open Baffle
Begrijp ik het nou goed dat je ze zelf moet assembleren? In eerdere post zag ik al een stokje in het midden zitten.

Re: de zoveelste Open Baffle
Je hoeft niets te doen.
Ze worden geleverd zonder phase plugs.
Wat je ziet was mijn experiment.
Niet doen als je een tweeter gebruikt , anders wel.
De units zijn amp-sensitive.
Met een buizenamp hebben ze voldoende hoog en detail , met mijn AVM amp NIET !!
Mijn setje was binnen voor net onder de 200 euro en na al mijn andere units , geloof me maar , is dit het koopje van het jaar.
Een fr , als middentoner , in mijn OB set is altijd persoonlijk. Dus net als altijd : eerst zelf luisteren
mvgr. Leon
Ze worden geleverd zonder phase plugs.
Wat je ziet was mijn experiment.
Niet doen als je een tweeter gebruikt , anders wel.
De units zijn amp-sensitive.
Met een buizenamp hebben ze voldoende hoog en detail , met mijn AVM amp NIET !!
Mijn setje was binnen voor net onder de 200 euro en na al mijn andere units , geloof me maar , is dit het koopje van het jaar.
Een fr , als middentoner , in mijn OB set is altijd persoonlijk. Dus net als altijd : eerst zelf luisteren
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Beesterzwaag gaat het niet worden voor mij 
maar iedereen is bij mij , na een fatsoenlijke afspraak , altijd welkom.
Dus voor mensen die echt interesse hebben : je moet er iets voor over hebben (Ik trouwens ook , ik moet alles wegzetten en weer terugzetten enz. !!)
mvgr. Leon
maar iedereen is bij mij , na een fatsoenlijke afspraak , altijd welkom.
Dus voor mensen die echt interesse hebben : je moet er iets voor over hebben (Ik trouwens ook , ik moet alles wegzetten en weer terugzetten enz. !!)
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
En toch nog een gevoeligheid van 95.
Pracht vondst.
Heeft qua opbouw veel weg van een bepaald Engels merk in de oude uitvoering
Filempie: https://www.youtube.com/watch?v=jEKpUADQjH0
Re: de zoveelste Open Baffle
Mooi. Inderdaad duidelijke Lowther-trekken. En mooie wijzigingen. Voor 200 euro (per paar?) niet duur idd.
Re: de zoveelste Open Baffle
200€ is per paar inderdaad
ik heb al een reservering staan om mijn fostex fe207e te vervangen 
Re: de zoveelste Open Baffle
@ Albert :
Jij bent met je vrouw een keertje komen luistern
Ik kreeg toen een indruk van hoe jullie muziek willen ervaren.
Volgens mijn inschatting gaan jullie hiervan watertanden
mvgr. Leon.
Jij bent met je vrouw een keertje komen luistern
Ik kreeg toen een indruk van hoe jullie muziek willen ervaren.
Volgens mijn inschatting gaan jullie hiervan watertanden
mvgr. Leon.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: de zoveelste Open Baffle
Ziet er leuk uit! Maar begrijp ik het goed dat je, als je een phase-plug wilt, die zelf moet ontwerpen en maken?
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: de zoveelste Open Baffle
Interessant zeg, had ik het maar geweten toen ik nog in Jakarta zat dat daar ook units worden gebouwd.
-
Telefunken2
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 22:45
Re: de zoveelste Open Baffle
hey leon
misschien heb ik iets over het hoofd gelezen, maar heb je ooit de voxativ gehoord thuis.
ik ben wel benieuw naar de verschillen tussen de aurel /voxativ / lowther
misschien heb ik iets over het hoofd gelezen, maar heb je ooit de voxativ gehoord thuis.
ik ben wel benieuw naar de verschillen tussen de aurel /voxativ / lowther
Re: de zoveelste Open Baffle
Watertandend - dat nou ook niet, maar ik merkte wel een Pavlov-ractie
Hoe ik met mijn OB doorga weet ik niet, deze lijkt me heel aardig passen zo van wat internet rondhoren
Ik heb overigens een oude speaker van mij teruggekregen uit 1982(!) met een Fostex 103Sigma en die speelt weer lekker vertrouwd. Het lijkt op wat nu een BIB heet, dwz een schot als een TQWT maar de speaker op 30% en een helemaal open einde (hoorn werking). Nu lekker tegen de wand aan (geen BSC nodig; ja ik heb veel geleerd de laatste tijd).
Hoe ik met mijn OB doorga weet ik niet, deze lijkt me heel aardig passen zo van wat internet rondhoren
Ik heb overigens een oude speaker van mij teruggekregen uit 1982(!) met een Fostex 103Sigma en die speelt weer lekker vertrouwd. Het lijkt op wat nu een BIB heet, dwz een schot als een TQWT maar de speaker op 30% en een helemaal open einde (hoorn werking). Nu lekker tegen de wand aan (geen BSC nodig; ja ik heb veel geleerd de laatste tijd).
Re: de zoveelste Open Baffle
Vanmiddag toch nog even Floeper (Coen) zijn oren geleend. Om zeker te weten of alles OK is in het top oktaaf !
Coen hoort tot 18 kHz en ik al lang niet meer.
Ook heeft Coen alle FR units , afgelopen 1,5 jaar , bij mij beluisterd.
Beneden een citaat van wat Coen op Facebook heeft gepost.
Ben zelf met een XO bezig ; series in series , aanpasbaar aan luisteraar en ruimte. Het gaat Charm heten.
Uiteraard een 3 weg XO
ook nog op mijn to-do list : kijken of ik ook een perfecte blend-in kan bereiken met een goedkopere AMT unit.
Ga dus binnenkort de Audiopur AMT 13m testen.
From all FR drivers I heard in the trio15, this was by far the most relaxing, laid back , mellow sound I heard. It was still very detailed and the integration with the 15a neo woofers is just stunning, better than with the lowthers (dx3). Maybe the Voxative or AER have a little bit more detail, but only just a little, and I personally don't think its worth the 10 fold or even 16 fold value of these drivers. For 200€/set (including shipment) this is just a steal!!
Hopelijk geeft dit weer wat meer inzicht en antwoord op sommige vragen.
mvgr. Leon
Coen hoort tot 18 kHz en ik al lang niet meer.
Ook heeft Coen alle FR units , afgelopen 1,5 jaar , bij mij beluisterd.
Beneden een citaat van wat Coen op Facebook heeft gepost.
Ben zelf met een XO bezig ; series in series , aanpasbaar aan luisteraar en ruimte. Het gaat Charm heten.
Uiteraard een 3 weg XO
ook nog op mijn to-do list : kijken of ik ook een perfecte blend-in kan bereiken met een goedkopere AMT unit.
Ga dus binnenkort de Audiopur AMT 13m testen.
From all FR drivers I heard in the trio15, this was by far the most relaxing, laid back , mellow sound I heard. It was still very detailed and the integration with the 15a neo woofers is just stunning, better than with the lowthers (dx3). Maybe the Voxative or AER have a little bit more detail, but only just a little, and I personally don't think its worth the 10 fold or even 16 fold value of these drivers. For 200€/set (including shipment) this is just a steal!!
Hopelijk geeft dit weer wat meer inzicht en antwoord op sommige vragen.
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Met deze unit hoefde je niet naar de muziek te luisteren, maar was het "gewoon" genieten. Er mist niks, er is niks teveel, het is gewoon goed. Iemand die naar extreme microdetailering zoekt kan misschien beter iets anders zoeken, maar iemand die van muziek wil genieten kan in dit geval voor een spreekwoordelijk dubbeltje op de eerste rang zitten. Maar ik moet er bij zeggen dat mijn mening om het totaal plaatje gaat, dus 2x 15"neo woofers van PAP, AB 8" FR driver, mundorf AMT, en als laatste het brein van dit systeem, het leonidas filter. Dit filter zorgt ervoor dat alles naadloos in elkaar verweven zit.
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: de zoveelste Open Baffle
Heb je 'm eigenlijk ook filterloos laten draaien, Leon?
Re: de zoveelste Open Baffle
Ja , ook filterloos.
Mijn inschatting : doet het uitstekend in een JE-labs -achtige opzet.
Moet je niet al te hard willen gaan en niet op zoek zijn naar diepe bas.
heb , uit Indonesië , veschillende mensen hem zo zien gebruiken.
en inderdaad Coen , ik bouw systemen. losse unit is onzin.
Dit is ongeveer de beste , en snelste , compleet naadloze integratie , die ik ooit heb gehad
het is dus eigenlijk een aanvulling op de Neo woofers + Leonidas XO.
Ik noem dat : het hart van het systeem.
Getest : Fostex FE207 en 206 , een planar driver , Seas 8 inch FR (geen synergy !!) , AER BD1 , Lowther DX3 , Voxative en meer.
Alles is persoonlijk maar voor mij : dit is mijn sound , hoe ik muziek wil beleven !!
Wil je het horen : kom maar luisteren
Tot nu toe ben ik de enige in Nederland (Europa) die ze kan laten horen.
mvgr. Leon
p.s. Ja , ik ben HEEL enthousiast
Mijn inschatting : doet het uitstekend in een JE-labs -achtige opzet.
Moet je niet al te hard willen gaan en niet op zoek zijn naar diepe bas.
heb , uit Indonesië , veschillende mensen hem zo zien gebruiken.
en inderdaad Coen , ik bouw systemen. losse unit is onzin.
Dit is ongeveer de beste , en snelste , compleet naadloze integratie , die ik ooit heb gehad
het is dus eigenlijk een aanvulling op de Neo woofers + Leonidas XO.
Ik noem dat : het hart van het systeem.
Getest : Fostex FE207 en 206 , een planar driver , Seas 8 inch FR (geen synergy !!) , AER BD1 , Lowther DX3 , Voxative en meer.
Alles is persoonlijk maar voor mij : dit is mijn sound , hoe ik muziek wil beleven !!
Wil je het horen : kom maar luisteren
Tot nu toe ben ik de enige in Nederland (Europa) die ze kan laten horen.
mvgr. Leon
p.s. Ja , ik ben HEEL enthousiast
Re: de zoveelste Open Baffle
Waarschuwing !!
Mocht je deze unit willen aanschaffen dan ben je op jezelf aangewezen.
Ik ga NIET alle configuraties testen !! en XO adviezen geven.
Zowel Coen als ik , geven aan : de AB8 is geïntegreerd in een systeem en doet het daar uitstekend !!
dus alle eigen toepassingen zijn voor eigen rekening!!
Je kunt Rudy Gunawan bereiken via mijn Facebook pagina , hij is "member" .
Pas eind oktober / begin november heeft hij nieuwe units.
Volgens mij zijn die , na de positieve reviews van Coen en mij , al weg !!
mvgr. Leon
Mocht je deze unit willen aanschaffen dan ben je op jezelf aangewezen.
Ik ga NIET alle configuraties testen !! en XO adviezen geven.
Zowel Coen als ik , geven aan : de AB8 is geïntegreerd in een systeem en doet het daar uitstekend !!
dus alle eigen toepassingen zijn voor eigen rekening!!
Je kunt Rudy Gunawan bereiken via mijn Facebook pagina , hij is "member" .
Pas eind oktober / begin november heeft hij nieuwe units.
Volgens mij zijn die , na de positieve reviews van Coen en mij , al weg !!
mvgr. Leon
-
Telefunken2
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 22:45
Re: de zoveelste Open Baffle
ik ben zo 2 uurtjes thuis,thuis gekomen van een luistersessie bij leonidas
dit is tot stand gekomen door het feit dat ik heel graag de pap ob wilde horen, ik was namelijk alleen maar een basreflexbox gewend.
daarom stelde leon voor om een keertje langs te komen,dus na wat email verkeer,was het vandaag zover.
dus hop met de auto naar eindhoven waar ik om 2 uur bij zijn huis was aangekomen,leon stond mij al op te wachten en we stelde elkaar voor.
binnen gekomen zie ik alleen maar luidsprekers van klein tot groot,2/3/4weg systemen.
na wat gepraat tijdens een bakje koffie,stond leon op om met mij de luisterruimte te betreden die hiernaast was gesitueerd.
nu ken ik in de audio wereld aardig wat mensen,maar types als leon (huisvlijt types)daar heb ik echt waardering voor.
zeker leon is een man naar mijn hart.hij kan over luidsprekers praten alsof hij het over 1 van zijn kinderen heeft zo vol passie.
de workshop die hij geeft voor jongeren,welk bedrijf of wel merk doet dit ?
maar goed na een paar uurtjes luisteren is mij duidelijk dat ik ook zo"n systeem (pap ob)wilde bouwen,de openheid het gemak het live gevoel en de echtheid is fenomenaal.(heerlijk)een keertje niet dat geluid wat een box geeft.
dus voor diegene die nog nooit een open baffle luidsprekers heeft gehoord,is dit een aanrader.
de krill luidspreker ook door leon ontwikkeld is nog aan bod gekomen,maar ondanks dat hij niet verkeerd klonk was mijn keuze al gemaakt(het word de OB)
via deze weg nog 1x_-_-_- leon bedankt voor een geweldige middag en je gastvrijheid.
dit is tot stand gekomen door het feit dat ik heel graag de pap ob wilde horen, ik was namelijk alleen maar een basreflexbox gewend.
daarom stelde leon voor om een keertje langs te komen,dus na wat email verkeer,was het vandaag zover.
dus hop met de auto naar eindhoven waar ik om 2 uur bij zijn huis was aangekomen,leon stond mij al op te wachten en we stelde elkaar voor.
binnen gekomen zie ik alleen maar luidsprekers van klein tot groot,2/3/4weg systemen.
na wat gepraat tijdens een bakje koffie,stond leon op om met mij de luisterruimte te betreden die hiernaast was gesitueerd.
nu ken ik in de audio wereld aardig wat mensen,maar types als leon (huisvlijt types)daar heb ik echt waardering voor.
zeker leon is een man naar mijn hart.hij kan over luidsprekers praten alsof hij het over 1 van zijn kinderen heeft zo vol passie.
de workshop die hij geeft voor jongeren,welk bedrijf of wel merk doet dit ?
maar goed na een paar uurtjes luisteren is mij duidelijk dat ik ook zo"n systeem (pap ob)wilde bouwen,de openheid het gemak het live gevoel en de echtheid is fenomenaal.(heerlijk)een keertje niet dat geluid wat een box geeft.
dus voor diegene die nog nooit een open baffle luidsprekers heeft gehoord,is dit een aanrader.
de krill luidspreker ook door leon ontwikkeld is nog aan bod gekomen,maar ondanks dat hij niet verkeerd klonk was mijn keuze al gemaakt(het word de OB)
via deze weg nog 1x_-_-_- leon bedankt voor een geweldige middag en je gastvrijheid.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
Leuk gehad, toppie 
