Luidsprekerkasten van natuursteen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Luidsprekerkasten van natuursteen
Wat Ruud beschrijft lijkt mij wel te kloppen. Hardsteen heeft weinig interne demping. Die hardstenen tegels (50cm x 50cm) hier in het tuincentrum klinken als een klokkenspel. Blijven nog heel lang nazingen als je er tegen tkt. Hoeft op zich niet veel zeggen als het goed dempend gemonteerd is. Aan de andere kant de marmeren tegels die onder mijn speakers heb liggen als basis op de houten vloer, klinken helemaal niet na: Een korte droge tik. Al zul je ook wel verschillende soorten marmer hebben. Vermoed zo dat dat speksteen wat ze voor kachels gebruiken, ook niet lang zal naklinken. Het ene natuursteen is duidelijk niet het andere.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Een tegel die ergens op ligt zal niet klinken, je vormt dan een soort van composiet constructie.
Dus de hele kast vol met zand dan maar?ds23man schreef:Een tegel die ergens op ligt zal niet klinken, je vormt dan een soort van composiet constructie.
Wanneer je de kast kan horen zit ie niet goed in elkaar.
Als het materiaal zelf niet in beweging komt is er ook niets nodig wat betreft interne demping van het materiaal.
Ik zou zelf toch echt voor een binnenkant van een ander materiaal gaan en het steen voor zijn uiterlijk en gewicht kiezen.
Als het materiaal zelf niet in beweging komt is er ook niets nodig wat betreft interne demping van het materiaal.
Ik zou zelf toch echt voor een binnenkant van een ander materiaal gaan en het steen voor zijn uiterlijk en gewicht kiezen.
- Lohengrimas
Speakers van marmer - met een hoop bladgoud. Laat ze dat in het Witte Huis/de caravan van Fransie Bauer maar niet horen.
Hee, dat heb ik helemaal gemist! Dé Klaas van de Pied Piper toch?Pjotr schreef:Klaas Feenstra, de maker, is helaas medio vorig jaar overleden
- Leeuwarden
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nog even voor de goede orde, het materiaal van Koos Schenk gebruikte voor de TAF luidsprekers was een gietmortel met een behoorlijk percentage polymeren (hij noemde het Polycrete). Dat zorgt voor een combinatie van een hoge stijfheid met een goede inwendige demping. Heel anders dan marmer of hardsteen. Of het speksteen door zijn stuctuur van nature die inwendige demping heeft kan ik niet beoordelen maar dat kan natuurlijk wel.
In de praktijk blijkt ook beton prima te voldoen, onze bolletjes zijn ook mooi stil en er zijn ook fabrikanten geweest die luidsprekers van beton maken.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
In de praktijk blijkt ook beton prima te voldoen, onze bolletjes zijn ook mooi stil en er zijn ook fabrikanten geweest die luidsprekers van beton maken.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Het ene natuursteen is het andere niet. Belgisch Hardsteen is i.d.d. ongeschikt vanwege zijn lage interne demping. Maar zoals Hannesie dat heeft toegepast als kastbekleding, werkt het wel weer erg goed. Marmer heeft van zichzelf wel weer een hoge interne demping en is erg goed geschikt. Speksteen heeft door zijn hoge talg gehalte helemaal een hoge interne demping.Speakerland schreef:Nog even voor de goede orde, het materiaal van Koos Schenk gebruikte voor de TAF luidsprekers was een gietmortel met een behoorlijk percentage polymeren (hij noemde het Polycrete). Dat zorgt voor een combinatie van een hoge stijfheid met een goede inwendige demping. Heel anders dan marmer of hardsteen.
Dat polycrete werkte m.i. best goed. Ooit bij Speakerland een tijd lang geluisterd naar Vivaces met een polycrete kast. Naast die met een houten kast. Dat klonk een straatlengte anders (ik vond: beter).
Ik heb leisteen gebruikt voor mijn eerste zelfbouwspeaker:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1826987
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1826987
Het wordt ook wel polyester- of epoxy beton genoemd. Een mengsel van grind, zand, vulstof (cement) en polyester of epoxy. Dus geen cement met water als bindmiddel.
Laatst gewijzigd door richard op ma 25 sep 2017, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
en waar koop je dat?richard schreef:Het wordt ook wel polyester- of epoxy beton genoemd. Een mengsel van grind, zand, vulstof (cement) en polyester of epoxy. Dus geen cement met water als bindmiddel.
De 'epoxy beton' waar ik op m'n werk afritten van werkplateaus naar de betonnen vloer maak, is gewone 24 h epoxy, waar ik de vulstof (schoon droog zand) door één van de beide componenten meng en vervolgens de tweede component er door mix en het geheel verwerk.Henkjan schreef:en waar koop je dat?richard schreef:Het wordt ook wel polyester- of epoxy beton genoemd. Een mengsel van grind, zand, vulstof (cement) en polyester of epoxy. Dus geen cement met water als bindmiddel.
De vulstof vertraagt het uitharden op de (koude) betonvloer, dus het is wél zaak dat er voldoende vulstof is gebruikt, om het geheel tixotroop te maken, zodat het niet uitvloeit nadat het in model is gestreken.
Met de kwast een laagje grijs gekleurde epoxy gietvloer eroverheen en het spul gaat jaren mee, de meeste opritten liggen al ruim tien jaar.
Ik stel me zo voor dat je bij het gieten van een box naast zand ook grovere materialen, zoals grind kunt gebruiken, om de hoeveelheid epoxy (de duurste component) te reduceren.
Groeten, Jan.
Geen idee, er zijn wel harsen in de handel: https://www.kiwitz.nl/webertec-793-2k-e ... duct/4491/Henkjan schreef:en waar koop je dat?richard schreef:Het wordt ook wel polyester- of epoxy beton genoemd. Een mengsel van grind, zand, vulstof (cement) en polyester of epoxy. Dus geen cement met water als bindmiddel.
Moet je zelf nog een beton mengen. Traditioneel is voor huis-, tuin- en keukenbeton 3 delen grind : 2 delen zand en 1 deel cement een redelijk goede verhouding. Voeg hier dan de hars bij. Misschien wat minder cement toevoegen want dat maakt het mengsel vast erg stug.
Je zou ook uit kunnen gaan van een asfaltbeton mengsel, waarbij je de bitumen vervangt door de hars:
Steen (2 tot 20 mm) 57%, zand (0,063 mm tot 2 mm) 30%, vulstof (bijvoorbeeld cement < 0,063 mm) 7,5% en bitumen (hars) 5,5%.
Dit zijn gewichtsprocenten, hars is wel wat zwaarder dan bitumen, dan zou je het percentage naar rato moeten aanpassen.
De ingrediënten moeten ook goed droog zijn. Hars en vocht gaan niet goed samen.
Oh ja; asfalt is niet zelfverdichtend. Je zal het moeten aanstampen of afwalsen.