Luidsprekerkasten van natuursteen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

TheWatcher

Luidsprekerkasten van natuursteen

Bericht door TheWatcher »

Hallo allemaal,
Ik ben van plan om een paar luidsprekerkasten te gaan bouwen van natuursteen.
Het ontwerp is een bestaande kast van speaker en co van scanspeak. Deze heb ik toentertijd in een houten variant gebouwd en vind ze perfect klinken.
Om weer eens wat te experimenteren met audio dus nieuwe kasten maar dan van natuursteen. De lokale steenzagerij geeft aan dat hij de panelen zeer precies kan zagen en polijsten. Hoewel ik denk dat ze eerst in elkaar gezet moeten worden en dan pas polijsten voor een (nog) mooier resultaat.

Maar nu de grote vraag zijn er al meer van dit soort projecten bekend bij iemand?
Wel al een topic gelezen over stalen kasten maar nog niks over een kast van natuursteen.

Groetjes Henk
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Luidsprekerkasten van natuursteen

Bericht door Barry2001 »

Welkom Henk! Natuursteen kan ik me zo niet voor de geest halen, misschien zijn ze wel voorbij gekomen.
Beton / mortel in elk geval wel, misschien heb je die ook al wel gevonden (komen tevoorschijn met de zoekfunctie).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

The one and only http://www.perfectperformer.nl/ Wellicht dat je daar wat inspiratie op kunt doen. Klaas Feenstra, de maker, is helaas medio vorig jaar overleden. Op dit forum was hij lid onder de nicknaam Spido maar hij heeft weinig gepost.

Speksteen lijkt mij een mooi materiaal, betaalbaar en makkelijk te bewerken. Ik heb zelf wel eens offertes aangevraagd bij diverse steenbewerkingsbedrijven. Het viel mij op dat de prijsverschillen behoorlijk kunnen zijn. Het materiaal, speksteen of marmer viel wel mee in prijs. Maar ondanks dat ging het mij toch te veel in de papieren lopen. Het is veelal arbeidsloon en machinekosten wat erg op gaat lopen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Welkom!
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Welkom! Hoe ga je tewerk met de benodigde schroefgaten? Speaker&Co Groningen heeft in het verleden eens een paar proefjes gedaan met kasten van Corian, dat liep zo in de papieren dat het economisch niet haalbaar was.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het gat in het natuursteen gelijk aan de buitenzijde en aan de binnenzijde een ring van multiplex waar de unit op geschroefd wordt. Is dat wellicht een idee?
Leobus

Bericht door Leobus »

In Duitsland zitten twee speakerbouwers die leisteen gebruiken. Dat zijn Vroemen en Fischer&Fischer.
Die laatste heb ik wel eens gehoord. Toen een beetje te Duits voor mij. Overigens waren die kasten spiegelglad geslepen. Leisteen is (net als speksteen) niet al te hard. Volens mij zou de gelaagdheid van leisteen wel eens voordelen kunnen hebben qua demping.

Groet,

Leobus
Pjotr

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef:
Het gat in het natuursteen gelijk aan de buitenzijde en aan de binnenzijde een ring van multiplex waar de unit op geschroefd wordt. Is dat wellicht een idee?
Dat kan natuurlijk maar een moderne steenbewerker heeft gewoon CNC machines staan met diamantgereedschap waar ie alles mee kan. Een dus speakers ook perfect infrezen (nou ja, slijpen dan). Gaat alleen wat langzamer dan met hout.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het ging om het vastzetten van de units, met schroefjes/boutjes of wat ook. Wat gebruik je als contra, imslagmoeren zijn onbruikbaar in steen.

Vandaar de multiplex ring.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Even afgezien van de praktische problemen, ik kan mij nog wel onderzoeken herinneren die aantoonden dat beton als kastmateriaal zo lek als een mandje zijn. Dat komt omdat het totaal geen inwendige demping heeft, vermoedelijk geldt dat ook voor (natuur)steen.
dre

Bericht door dre »

En mdf...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat waren onderzoeken in vergelijking met MDF, spaanplaat en multiplex.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je gaat mij te snel Leo. Eerst maar een het concept, dan volgen de hindernissen met oplossingen vanzelf :lol:

Er heeft in K&T en in Elektuur zo'n 25 jaar geleden denk ik, een vergelijk gestaan van een 10tal materialen voor luidsprekerkasten. Is meen ik later in HH nog een keer herhaald. Daarbij kwam marmer als beste uit de bus. Gevolgd door spaanplaat en MDF die beide identiek presteerde. Het speksteen waar kachels van gemaakt worden is ook erg doods. Naast/voor Klaas Feenstra waren daarvan ook enkele commerciële fabrikanten.
beijert

Bericht door beijert »

En een sandwich (eerder enkel plakje met beleg) met hout als basis dan? Best of both worlds?
Laatst gewijzigd door beijert op za 19 aug 2017, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Er heeft in K&T en in Elektuur zo'n 25 jaar geleden denk ik, een vergelijk gestaan van een 10tal materialen voor luidsprekerkasten. Is meen ik later in HH nog een keer herhaald.
Die test uit de Elektuur bleek ik in mijn archief te hebben (in PDF), ik kan hem alleen niet hier plaatsen want hij is ruim 2.5 MB. :(
richard

Bericht door richard »

ds23man schreef:
Dat waren onderzoeken in vergelijking met MDF, spaanplaat en multiplex.
Wat ik me uit wat bladen uit het verleden kan herinneren is dat spaanplaat en MDF akoestisch gezien nog helemaal zo gek niet zijn. Eigenlijk wat beter dan multiplex.

Nog beter zijn sandwichconstructies of constructies met ribben of ondersteuning.

Steen heeft wel het voordeel dat de massa hoog is en het materiaal zeer stijf is. Door de hoge massa zal het moeilijker in trilling zijn te brengen, door de hoge stijfheid ligt de amplitude laag en zal de frequentie waar het wordt aangeslagen ook hoog zijn. In de hogere frequenties ziet weer minder energie on de boel aan te slaan, het lijkt me daarom in principe een prima materiaal.

De spekstenen kasten van Klaas Feenstra (Spido) heb ik overigens ook wel eens beluisterd; klonk prima, daar was niets mis mee.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Uche ughe , ik heb het hier staan.
In 3 lagen opgebouwd.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
richard

Bericht door richard »

hannesie schreef:
Uche ughe , ik heb het hier staan.
In 3 lagen opgebouwd.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Ook uit de oude doos? In ieder geval een indrukwekkend ding.
Ik herken in ieder geval Davis en ACR (Fostex), of vergis ik me?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Klopt allemaal, was oorspronkelijk gebouwd in 1992, en nu dus compleet bijgewerkt in 2012.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=15952

Maar er zijn nu 3 lagen van: MDF en Lood bitumen en dan de 20 mm hardsteen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Maar om welk model van Speaker&Co gaat het eigenlijk?
SARK

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
Er heeft in K&T en in Elektuur zo'n 25 jaar geleden denk ik, een vergelijk gestaan van een 10tal materialen voor luidsprekerkasten. Is meen ik later in HH nog een keer herhaald. Daarbij kwam marmer als beste uit de bus. Gevolgd door spaanplaat en MDF die beide identiek presteerde. Het speksteen waar kachels van gemaakt worden is ook erg doods. Naast/voor Klaas Feenstra waren daarvan ook enkele commerciële fabrikanten.
Als mensen voor mij de jaartallen en nummers kunnen doorgeven van de betreffende blaadjes (ik heb de bladen volgens mij allemaal) dan wil ik er wel weer een of meerdere kb-items van maken zoals ik ik ook voor de spoelen en condensatoren heb gedaan.
thijssie

Bericht door thijssie »

ds23man schreef:
Even afgezien van de praktische problemen, ik kan mij nog wel onderzoeken herinneren die aantoonden dat beton als kastmateriaal zo lek als een mandje zijn. Dat komt omdat het totaal geen inwendige demping heeft, vermoedelijk geldt dat ook voor (natuur)steen.
Ik denk dat, dat bij speksteen wel mee zal vallen omdat de dichtheid enorm hoog is, het soortelijk gewicht is bijna 3x zo hoog als water.

Speksteen wordt veel gebruikt voor "massa kachels" (houtkachels die je heel kort en hevig stookt om de massa op te warmen, die dan geleidelijk aan de omgeving af wordt gegeven), je zou een producent van dit soort kachels aan kunnen schrijven....
Speakerland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Hallo Henk,

In het recente verdelen had ik een klant die de Scan Speak Minimonitor in Belgisch hardsteen had laten maken uit panelen die verlijmd werden met epoxy 2 componenten lijm.
Helaas bleek bij het beluisteren dat als gevolg van allerlei resonanties in het materiaal er niet naar te luisteren was. Er ontstond een soort gonzend bijgeluid. Dit effect was niet zichtbaar in metingen in de dode kamer, wel waren er kleine verschillen te zien omdat de buitenafmetingen niet exact gelijk waren aan het origineel.

Naar mijn mening is het toepassen van kastmateriaal dat nagenoeg geen inwendige demping heeft dus niet aan te raden.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

K&T heeft in 2008 een Seas Bifrost in natuursteen oid laten maken met goede resultaten...
Ook ik heb de speksteen speakers van Klaas Feenstra beluisterd: prima speakers ondanks alle discussie erover...
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”