4P1L vraagje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Vandaag testdag.

Gloeivoedingen getest,werken en zijn mooi op te regelen naar 550mA :D

Salas shuntvoedingen getest werkten tot dat ik bij 1 er van met een meetpen sluiting maakte op Q2 ](*,) brande er ook gelijk de laatste weerstand in de voeding mee uit.

Q1 en Q2 vervangen te samen met de 12v zeners D1 en D2.

Kon hierna weer de stroom instellen met R4,alleen kon ik de spanning niet meer instellen met R11 meet geen spanning :-s

Q3 vervangen,hielp niet.

Q4 Q5 en Q6 vervangen te samen met zener D3.

Oke,ik kan weer een spanning regelen alleen houd het op bij 189v de andere Salas shunt geeft 235v en heeft nog over :think:

Nu de stroom weer proberen te regelen met R4,doet niks meer :?

Heb Q2 er weer uit gehaald en doorgemeten,is goed,toch maar een nieuwe in gezet,maar de stroom is nog steeds niet te regelen.
Bijlagen
Salas HV.jpg
gloei spanning.jpg
Laatst gewijzigd door democles op do 12 okt 2017, 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

DBj.jpg
DBj.jpg (15.7 KiB) 1156 keer bekeken
:rofl: Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 20 okt 2017, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Yep :twisted:

Oke, Q1 er nog een keer uit halen,en dan is ondertussen de print zo verminkt door al het desoldeerwerk dat we beter een nieuwe kunnen maken :?

Krijg je met meer zand dan glas :sure:

Maar goed 1 van die Salas dingen doet het,nu de tweede nog.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Ik denk ergens een slechte soldeerverbinding,her en der nog wat aangestipt , geschoond met alcohol en de Salas doet het :rock: :rock:

Morgen maar kijken of ik de buizen kan inregelen op 10mA. :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 4P1L vraagje

Bericht door OpaBert »

:goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Bedankt Bert,

Oke, eerst maar even een grote meetronde.

De voedingsspanning 258v :wink:
q1.jpg
350mV = 35mA geeft de eerste Salas (15mA voor de buizen schakeling en 20mA voor de Salas om zijn werk goed te doen :wink: )
De tweede ook ingesteld op 35mA.
q2.jpg
De Salas shunt,s ingesteld op 235V :wink: (voedingsspanning was 258V,dus 23V is voor de Salas shunt ,minimum was 20V ik vind het mooi :D )
q3.jpg
En als laatste de CCS schakelingen ingesteld op 10mA is op de meter 100mV gemeten over de 10 ohm meetweerstand :wink:
q5.jpg
De boel maar eens optuigen en muziek er op :hide:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 4P1L vraagje

Bericht door OpaBert »

Afregelen op minimum rook :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Voor zover de boel even aan stond worden de laatste weerstanden in de voeding warm,zit nu 510 ohm 2W in kan wel 5W denk ik.

Nog geen rook :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Ingeplugd,alles doet het :rock:
w1.jpg
w2.jpg


Hoe klinkt het na twee uur spelen?

Anders,veel lucht,goede bas kick,groot podium,goed onderscheid tussen de instrumenten,niet scherp,beetje verslavend soundje. :D

Er zit nog een ietsie brom in,niets nieuws voor een opstelling op een plankje.

Is het de moeite waard?

Ja.

Nadelen:

Alleen als het goed donker is zie je de buizen gloeien.

Veel zand voor een glasbak.

En het was niet onverstandig de buizen in rubber tules op te hangen, dit is echt een ,,Howling Wolf,,(microfonisch)

Een klein tikje tegen de bedrading was al genoeg om een heel roedel van die beesten te laten horen :-&
Howling Wolf.jpg
Gelukkig werd het later beter,kwestie van inbranden dus. :D
blue velvet.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Ik gebruik dus hier de screen als Anode op de 4P1L buis.

Voor die gene die de Anode als Anode wil gebruiken,er moet dan wel 30mA op i.p.v. 10mA.

Het printje voor de CCS veranderd dan omdat de BF862 Fet geen 30mA aan kan en dan vervangen moet worden door de BSH111BK.

De BSH111BK heeft interne zener beveiliging,zodat er ook nog twee zeners verdwijnen op de print,

Tevens zijn de pootjes anders bestukt.

Omdat het niet zo moeilijk was het bestaande printje aan te passen en voor de volledigheid plaats ik het bijgewerkte ontwerp. (als WORD bestand voor de zelf etsers)
Bijlagen
4P1L-Siberian-Gen4....jpg
voor 30mA op Anode 4P1L.JPG
voor Print 4P1L op 30mA op Anode.doc
(592.5 KiB) 56 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Oke,de 10mA versie van de 4P1L voorversterker werkt naar behoren :kwijl:

Alleen blijft er iets brom,ondanks de fatsoenering van de bedrading. :?

De buis is microfonisch totdat ie genoeg opgewarmd is dan valt het mee. (wel in rubber ophangen!!!)

Omdat de klank toch menig indirect verhitte triode zo aan de kant zet,besloten om ook de 30mA versie te proberen(met B+ op de Anode i.p.v. het schermrooster)

Heb het printje wat veranderd met het oog op waar de aansluitpunten worden geplaatst.

Maar voordat ik alles ga ombouwen knoop ik mijn scoop er nog even aan voor de oefening. :lol:

Al vast een preview van de print ontwikkeling (14x4cm)
Bijlagen
30mA 2x.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Even verder bijgewerkt,
Bijlagen
30mA  allerlaatste.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Even verder bijgewerkt,
Wat is nou 't verschil :?
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Dag,Anne

Ik heb die rare bocht op de print er uit gehaald.

Krijg je als je er een tijdje tegenaan kijkt :lol:

Ondertussen vandaag ook twee Coleman printjes binnen gekregen voor de gloei.

Weet niet of het verschil zal maken met de huidige printen,maar het proberen waard in het gevecht tegen het ,brommonster, :wink:

Het wachten is op de BSH111BK fets.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Printje gemaakt. :wink:

Kreeg bericht,morgen komen de fets :D
Bijlagen
2a.jpg
a5.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Als lid van de anti SMD club heb ik zojuist een zware overtreding gemaakt :oops: door 2 fetjes vast te bakken op de print :lol:

En de rest er ook maar op gezet.
Bijlagen
5a.jpg
6a.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Op naar de volgende klus :D

Ik weet niet wat erger is,SMD solderen of deze kitjes in elkaar zetten :?
Bijlagen
7a.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

Nog een mogelijk probleempje.
Ik heb de gegevens van die BSH111 's doorgekeken.Blijkt een nogal steil geval, iets van ½A/V (= ½S).
Kans dat zo'n ding gaat staan oscilleren.Te voorkomen met een weerstand onmiddelijk aan het poortje (gate), 330Ω ... 1k.
Anne
Bijlagen
a5b.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Ik heb niks gelezen op de site van Ale Moglia

Over oscillaties van de BSH111BK.

Op zijn eigen print is ook geen stopweerstand te zien,of een plekje gereserveerd er voor.

Bedankt in ieder geval voor je mogelijke oplossing :goedzo:
Bijlagen
IMG_4179.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

Ach, het valt misschien wel mee.De steilheid neemt toe met de stroom en met die miezerige 10mA stelt 't niet veel voor, maar je weet nooit.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Deze gaat op 30mA :shock:

B+ op de Anode en niet op het rooster.
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: 4P1L vraagje

Bericht door diymartin »

De BSH111Bk werkt prima in die schakeling ,ik gebruik hem ook in mijn 4P1L pre amp en zin's kort ook
in mijn 6E6-dru driver trap 814 amp :D
Mijn 4P1L is doodstil :wink: ik had ook wat brom en tik geluiden en deze kwamen uiteindelijk naar lang zoeken uit de gloeitrafo's !
Gebruik nu Triad dual bobbin trafo's zoals Rod voorschrijft :)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Deze gaat op 30mA :shock:

B+ op de Anode en niet op het rooster.
Dan is de steilheid al weer groter, hoewel nog lang geen 500mA/V, wel meer dan een gewone j-fet.
Anne
Bijlagen
111.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Bedankt,diymartin :goedzo:

Hier heb ik wat aan,zal googelen naar die trafo,s.

Leuke grafiek Anne,maar ik snap er niet veel van,zie alleen dat je punt tussen de lijntjes staat :)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

diymartin,is dit de trafo die je hebt gebruikt voor de gloei?

http://catalog.triadmagnetics.com/item/ ... p28-1060-1
Plaats reactie