Vifa center speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa center speaker

Bericht door dre »

Inderdaad de verzonken rand later.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Vifa center speaker

Bericht door pappaleo »

Volgens mij begrijp je het goed. Bij de Isobarix heb ik álle gaten ná het fineren gefreesd.

Bij het gebruik van zo'n sponningfrees moet het gat voor de speaker zelf al wel perfect rond zijn. Kleine afwijkingen zullen zich herhalen in het flensgat.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa center speaker

Bericht door dre »

De gaten moeten altijd perfect rond zijn toch? :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Vifa center speaker

Bericht door pappaleo »

Nee hoor:
IMAG2235.jpg
IMAG2229.jpg
Dat moest allebei met een mal :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

Ik heb geen frees maar twijfel sterk om er één te kopen. Frezen moet ik op het balkon doen maar vraag me af of de buren niet gek worden van het kabaal en stof.
Ronde gaten maken begrijp ik nog maar hoe frees je dat "vierkante" gat?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Vifa center speaker

Bericht door Jag »

Freesmal maken
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vifa center speaker

Bericht door SARK »

En dan met de kopieerhuls aan de slag.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa center speaker

Bericht door dre »

Frezen op het balkon zou ik dan wel i.c.m. een stofzuiger doen.

Met de Festool(ja,weer die Festool. :lol: ) dus ik zelfs binnen te frezen,zo weinig stof komt er bij vrij.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

Misschien toch eens een frees gaan aanschaffen dan. Lijkt me leuk om te leren en zal heel veel vrijheid geven in het bouwen.
Voor het volgende project (pc luidsprekers) zal ik naar Tony Gee gaan die voor een goede prijs wilt frezen.

Ondertussen ben ik weer verder gegaan.
-2de Wax laag aangebracht omdat 1 laag niet mooi was.
-Toch maar de bekabeling van het filter aangepakt met de E-1419/ E-1819 kabel en de onderdelen goed vast gezet.
-Het filter de kast in gevloekt. Door de krappe ruimte en de diepte met een handschroevendraaier werd dit een hele moeilijke klus maar het zit :rock:
Bijlagen
17.jpg
18.jpg
19.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa center speaker

Bericht door dre »

Dat ziet er prima uit!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vifa center speaker

Bericht door Barry2001 »

Kalimba schreef:
Misschien toch eens een frees gaan aanschaffen dan. Lijkt me leuk om te leren en zal heel veel vrijheid geven in het bouwen.
Voor het volgende project (pc luidsprekers) zal ik naar Tony Gee gaan die voor een goede prijs wilt frezen.
Het aanschaffen van een frees, heb er ook te lang mee gewacht, maar heb er 2 jaar geleden 1 gekocht. Veel te lang zonder gedaan. Eigenlijk onmisbaar in onze hobby, had het veel eerder moeten doen.
Frezen kun je eigenlijk met geen ander stuk gereedschap. Ja het vergt enige oefening, kun altijd oefenen op een ander stukje materiaal dan je eigenlijke werkstuk.
Verder, mooi project :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vifa center speaker

Bericht door ray5150 »

@Kalimba. zo te zien heb je de werkruimte ervoor binnen.
Zou inderdaad het advies van Dré aannemen en kijken voor een combinatie van bovenfrees en stofzuiger.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

Ik denk wel dat ik een frees ga kopen. Ik zie dat de meeste een aansluiting voor een stofzuiger hebben.
Als m'n volgende project (USB MK-II) doorgaat dan zal ik vragen of ik mee mag kijken bij Tony om te zien hoe het frezen werkt.

De center staat sinds vanavond te spelen. M'n mond viel gelijk open van verbazing, wat prachtig! Zo mooi helder en realistisch qua weergave. Een enorm verschil met de Audiolab Compact center is dit. Eerlijk gezegd vind ik de Compact serie van Audiolab ook niet mooi maar heb ze toch een jaar of 5 gehad. Ze staan dus z.s.m. op marktplaats :mrgreen:
Dit is echt even een flinke stap omhoog met de Reference monitor en de Vifa center in de home cinema :yeah:


Foto's volgen nog.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

En de foto's.
Uiteindelijk zal ik de Reference Monitoren ook fineren in eiken fineline i.c.m. Osmo.
Bijlagen
20.jpg
21.jpg
22.jpg
23.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vifa center speaker

Bericht door SARK »

Erg mooi gelukt hoor! Zou je de binnenrand van de kast net even zwart maken met een stift oid? Dan weet je zeker dat het blanke hout niet tussen de unit en het fineer zichtbaar wordt als de boel een beetje gaat krimpen het hout gaat uitzetten.
Laatst gewijzigd door SARK op ma 04 sep 2017, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vifa center speaker

Bericht door ds23man »

Een luidsprekerframe die krimpt? :think: :think: :think: :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vifa center speaker

Bericht door SARK »

Post ge-edit.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

SARK schreef:
Erg mooi gelukt hoor! Zou je de binnenrand van de kast net even zwart maken met een stift oid? Dan weet je zeker dat het blanke hout niet tussen de unit en het fineer zichtbaar wordt als de boel een beetje gaat krimpen het hout gaat uitzetten.
Dankjewel. De binnenrand is ongeveer 1 a 2 mm donkerbruin en de units liggen helemaal gelijk met de baffle. Geen kleurverschillen dus :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”