4P1L vraagje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 4P1L vraagje

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Printjes gefabriekt,twee uur in de etsbak.
Twee uur :shock: is je Etsmiddel koud of uit gewerkt ?
Dat is toch normaal in 15-30 minuten bij 40-50 graden Celsius Demo ?
Twee uur :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Gaat niet lukken is sot-23 ,,muggenpoepje,, :?
Zo moeilijk is dat nou ook weer niet :sure: :lol:
5836964.jpg
5836964.jpg (4.41 KiB) 1048 keer bekeken
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 26 aug 2017, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Twee uur :shock: is je Etsmiddel koud of uit gewerkt ?
Dat is toch normaal in 15-30 minuten bij 40-50 graden Celsius Demo ?
Twee uur :shock:
Redelijk koud en na jaren gebruik wat uitgewerkt denk ik,maar het werkt nog.

In de winter doe ik er 8 uur over :shock: :bakkie:
Voordat mijn bak dan 20 graden is :?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 4P1L vraagje

Bericht door OpaBert »

Oh geen stroom in je knutsel hok
Dat is afzien dan en veel koffie leuten
alleen de post doet er langer over
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Oh geen stroom in je knutsel hok
Wel stroom,maar mijn etsbak kan ook maatje A4 aan en dan duurt het even voordat dat aquarium verwarminkje het ijs heeft ontdooid :lol:

Ik heb de tijd wel :bakkie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 4P1L vraagje

Bericht door OpaBert »

Tjee A4 etsbak :shock: Daar kan een vliegdekschip in keren
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 4P1L vraagje

Bericht door ray5150 »

Dat valt wel mee.
Het zal er wel zo een zijn :
et20.jpg
Die heb ik ook, met een minuut of 20 is het meestal wel gedaan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 4P1L vraagje

Bericht door OpaBert »

Oh dit is een echte etsbak :shock:
Ik dacht aan een aquarium model
Dan is mijn glazen vuurvaste oven schaal best groot en lomp in verhouding
Maar , er gaat maar een halve liter ets middel in , voor het over de rand klotst.
En dat willen we niet :bakkie:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

De fet,s waren binnen.

Wat zijn die dingen klein!

En dan moet ik ze er ook nog op bakken :shock:

Eerst maar even verschillende you tube filmpjes bekijken,voor dat de bout opgewarmd wordt. :?
Bijlagen
klein.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Gelukt :rock:

Beetje flux er op ,beetje soldeer op 1 printspoortje,een pootje vastbakken en dan afsolderen.

Valt eigenlijk wel mee,of ik had mijn dag :lol:
Bijlagen
klein 2.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

Je bent toch niet bekeerd ? :shock:
Heeft natuurlijk wel voordelen, kleinere print, minder soldeer, lichtere versterkers :lol:
Maar 't uitzicht is naar de knoppen :(
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Maak je maar geen zorgen Anne :lol:

Dit is me toevallig gelukt,maar daar blijft het dan ook bij :D

Even de rest er ook op gezet,behalve de 1000v fet,s met de lange naam.

Weet nog niet hoe ik die ga koelen dus die komen er later wel op. :wink:

Printontwerp bijgevoegd als WORD bestand.
Bijlagen
klein3.jpg
4P1L5.JPG
4P1L-Siberian-Gen4-Screen 2.jpg
Print 4P1L op 10 mA.doc
(624 KiB) 32 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Anne,merkte al op de printsporen niet te dicht bij elkaar te leggen.

Een kleine lekstroom kan de boel al snel verzieken :shock:

Daarom vandaag de soldeerzijde geschoond met alcohol en een softe tandenborstel.
Bijlagen
schoon.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Even de rest er ook op gezet,behalve de 1000v fet,s met de lange naam.

Weet nog niet hoe ik die ga koelen dus die komen er later wel op. :wink:
Als de aanduidingen in het schema kloppen hoef je daar niet veel aan te doen.Zou maar 1W verstoken.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Bedankt Anne,dus daar hoeft niet veel ijzer aan voor de koeling.

Zit er alleen een beetje mee hoe ik dit alles ga opstarten :?

De voeding kom ik wel uit,maar zorgen dat die BF862 niet meer dan 10mA (max 25mA) te verwerken krijgt? :|
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Bedankt Anne,dus daar hoeft niet veel ijzer aan voor de koeling.

Zit er alleen een beetje mee hoe ik dit alles ga opstarten :?

De voeding kom ik wel uit,maar zorgen dat die BF862 niet meer dan 10mA (max 25mA) te verwerken krijgt? :|
P1 op de grootste weestand zetten, is de spanning op de buis 't laagst = kleinste stroom.
En dan opdraaien tot waar je 'm hebben wil.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

De potmeter,s ingesteld op max 5K.

Ondertussen het platformpje voor de 4P1L buizen in elkaar gezet........... :mrgreen:

Dan kan de boel op een testplank :D

Even de rest bij elkaar zoeken,

Voeding, DHT gloeivoedings clonen+voedingen,2x Salas HV shunts en wat klein spul :lol:

Wat je niet allemaal doet voor twee buisjes uit 1966............. :mrgreen:
Bijlagen
4P1L 1.jpg
4P1L 2.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Al vast begonnen wat spulletjes op een plankje te zetten :-&

Volgens mij wordt dit weer een echte democles...................... :mrgreen:

Klein voorversterkertje :-"
Bijlagen
4P1L 2voor.jpg
4p1l voor1.jpg
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: 4P1L vraagje

Bericht door molekuul »

Begint ergens op te lijken, maar ik mis de gelijkrichting van de hoogspanning???
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Goed opgemerkt,ben ik nu mee bezig................ :mrgreen:
Bijlagen
vord.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

molekuul schreef:
Begint ergens op te lijken, maar ik mis de gelijkrichting van de hoogspanning???
Is waarschijnlijk het toetje, moet nog komen :kwijl:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

De kathodeweerstanden gemonteerd en al vast wat massa draden .
Bijlagen
Kathode weerstand.jpg
Aarding.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Alle touwtjes zitten er aan,morgen prik er op :rock:
Dat wordt nog wat met het afstellen van al die spanningen. :?
Mijn eerste DHT poging :|

Had nog een vraagje:

In het schema staat over de ingang een weerstand van 47K,nu gebruik ik op de ingang een 100K potmeter,is die weerstand dan nog nodig?
Bijlagen
kompleet.jpg
comp2.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Had nog een vraagje:

In het schema staat over de ingang een weerstand van 47K,nu gebruik ik op de ingang een 100K potmeter,is die weerstand dan nog nodig?
Zet er een 100k in, is samen weer 50k en voorkomt dat het rooster nergens aanzit als de loper van de pot 's geen (slecht) kontakt maakt.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Bedankt Anne :D
Plaats reactie